• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Sieci trakcyjna

Arturro

Znany użytkownik
FREMO Polska
MSMK
Kolega Artur nie napisał tego bo był pod wrażeniem tej niesamowitej prezentacji :), ale oczywiście te wspaniałe słupy to Kluba. Są to prototypowe słupy poglądowe.


Slupy ładne ale jak zwykle są pytania.
1. Blacha 0,3 czy 0,18/0,2 przy tej drugiej będzie słabe.
Blaszka 0,2 zawsze się dobrze trawi, ale jest trochę wiotka.
Dlatego Pan Zbyszek robi słupy z blaszki 0,3. Ta blaszka jest trochę trudniejsza w trawieniu, ale sztywność i wytrzymałość o wiele lepsza.
 
Ostatnio edytowane:

Artur

Moderator grupy MSMK
Zespół forum
FREMO Polska
MSMK
WYTYCZNE DO BUDOWY I STOSOWANIA MODELI KONSTRUKCJI WSPORCZYCH I OSPRZĘTU SIECI TRAKCYJNEJ PKP w SKALI 1:87 FIRMY ,,KLUBA’’

Przedstawiam Państwu propozycję nowej oferty modeli konstrukcji sieci trakcyjnej PKP. Oferta będzie obejmować:

1. W pierwszej kolejności sieć trakcyjną skompensowaną o wysokości konstrukcyjnej 1700. Jeżeli ze strony Państwa będą propozycje wprowadzenia również sieci trakcyjnej skompensowanej o wysokości konstrukcyjnej 1300 to takie propozycje w swojej ofercie uwzględnię.

2. W drugiej kolejności sieć trakcyjną półskompensowaną o wysokości konstrukcyjnej 1400.

Wszystkie warianty konstrukcji sieci trakcyjnej, obliczenia oraz oznaczenia wykonane są na podstawie oryginalnych dokumentacji z uwzględnieniem realiów modelarskich.

Przedstawione zdjęcia modeli konstrukcji sieci trakcyjnej PKP przedstawiają wersję zawierającą najwięcej szczegółów. Mam nadzieję, że po obejrzeniu tych zdjęć podzielą się Państwo ze mną swoimi opiniami, uwagami i propozycjami dotyczącymi prezentowanych modeli konstrukcji sieci trakcyjnej PKP w celu stworzenia takiej oferty handlowej tych modeli, która spełni Państwa oczekiwania:

1. Wersja z maksymalną ilością szczegółów.

2. Wersja z minimalną ilością szczegółów.

3. Wersja do samodzielnego składania.

W wersjach 1 i 2 możliwe są warianty:

1. Słup jest zmontowany razem z wysięgnikiem, odciągiem, urządzeniem naprężającym itd.

2. Słup, wysięgnik, odciąg, urządzenie naprężające itd. są sprzedawane osobno.


OPIS SŁUPÓW TAKCYJNYCH INDYWIDUALNYCH PKP


Oferta będzie składała się z 5 typów słupów trakcyjnych PKP:

W pierwszej kolejności:

1. Słup trakcyjny zbieżny z nakładkami (przewiązkami) przyspawanymi na zewnątrz do stopek ceowników. Słup stosowany od 1937 roku [1] po raz pierwszy na linii Warszawa Wschodnia – Mińsk Mazowiecki. Po 1945 roku był podstawowym słupem podczas elektryfikacji PKP do roku 1959. [1]

2. Słup trakcyjny zbieżny z nakładkami (przewiązkami) przyspawanymi na zewnątrz do stopek ceowników. Symbol słupa EST-1501 do EST-1522. Słup stosowany od 1956 roku [1] do 1964 roku [1] np. na linii Warszawa Zachodnia – Czachówek, Gliwice – Opole.

3. Słup trakcyjny zbieżny ze skratowaniem (wężownicą) trójkątnym przez spawanie. Symbol słupa EST-1601 do EST1608. Słup stosowany od 1960 roku. [1]

W drugiej kolejności:

1. Słup trakcyjny zbieżny ze skratowaniem (wężownicą) trójkątnym przez nitowanie. Słup stosowany od 1936 roku po raz pierwszy na linii Otwock – Warszawa – Pruszków i do 1952 roku. [1] Wyróżniał się dużym daszkiem mocowanym do ceowników słupa za pomocą kątowników ze ściętymi ukośnie krawędziami.

2. Słup trakcyjny zbieżny ze skratowaniem (wężownicą) trójkątnym przez nitowanie. Słup stosowany od 1952 roku [1] np. na linii Gdańsk Wrzeszcz – Sopot, Warszawa – Gliwice i do 1957 roku. [1] Wyróżniał się brakiem daszka.


Słupy trakcyjne wykonane są w 5 wysokościach w zależności od tego jakie jest zastosowanie słupa. Podany wymiar dotyczy pełnej długości słupa razem z częścią umieszczoną w fundamencie.

1. 9000 – słup tylko dla sieci trakcyjnej skompensowanej o wysokości konstrukcyjnej 1300 lub jako odciągowy.

2. 9400 – jest to podstawowy słup dla sieci trakcyjnej skompensowanej o wysokości konstrukcyjnej 1700 oraz jako słup kotwowy.

3. 9800 – słup często stosowany z wysięgiem wiaduktowym i z każdym rodzajem sieci.

4. 10300 – słup stosowany jako słup krzyżowy sieci półskompensowanej, często stosowany na szkodach górniczych i w innych zastosowaniach.

5. 11700 – jest to słup stosowany z wysięgiem na 2 tory, na szkodach górniczych i w innych zastosowaniach.

Wysokości słupów po przeliczeniu w skali 1:87 wynoszą:

1. 9000 – 90,8

2. 9400 – 95,4

3. 9800 – 100,0

4. 10300 – 105,7

5. 11700 – 121,8

Przy ustalaniu wysokości słupów uwzględniono:

1. wysokość (grubość) korka pod podkładem – 4,0

2. wysokość toru – 2,5

aby uzyskać średnią wysokość zawieszenia drutu jezdnego nad główką szyny, która wynosi 5600 – 64,4 w skali 1:87.

Przyjęto średnie wymiary słupa u podstawy:

1. szerokość – 4,6

2. grubość – 1,9 (N.P. 16)

Słupy wykonane są z blachy mosiężnej o grubości 0,3 i twardości Z6. Słupy mocowane są do płyty makiety za pomocą śrub mosiężnych M3,0x25,0.


OPIS SŁUPÓW TAKCYJNYCH KOTWOWYCH PKP


Oferta będzie składała się z 5 typów słupów trakcyjnych PKP:

W pierwszej kolejności:

1. Słup trakcyjny zbieżny z nakładkami (przewiązkami) przyspawanymi na zewnątrz do stopek ceowników. Wysokość słupa 9400. Słup stosowany od 1937 roku [1] po raz pierwszy na linii Warszawa Wschodnia – Mińsk Mazowiecki. Po 1945 roku był podstawowym słupem podczas elektryfikacji PKP do roku 1959. [1]

a) Z odciągiem kątownikowym jako słup kotwowy

b) Z odciągiem kątownikowym jako słup kotwienia środkowego

2. Słup trakcyjny zbieżny z nakładkami (przewiązkami) przyspawanymi na zewnątrz do stopek ceowników. Symbol słupa EST-1502 o wysokości 9400. Słup stosowany od 1956 roku [1] do 1964 roku [1] np. na linii Warszawa Zachodnia – Czachówek, Gliwice – Opole.

a) Z odciągiem ceownikowym jako słup kotwowy

b) Z odciągiem prętowym jako słup kotwowy

3. Słup trakcyjny zbieżny ze skratowaniem (wężownicą) trójkątnym przez spawanie. Symbol słupa EST-1602 o wysokości 9400. Słup stosowany od 1960 roku. [1]

a) Z odciągiem ceownikowym jako słup kotwowy

b) Z odciągiem prętowym jako słup kotwowy

c) Z odciągiem prętowym jako słup kotwowy na szkodach górniczych

W drugiej kolejności:

4. Słup trakcyjny zbieżny ze skratowaniem (wężownicą) trójkątnym przez nitowanie. Wysokość słupa 9400. Słup stosowany od 1936 roku po raz pierwszy na linii Otwock – Warszawa – Pruszków i do 1952 roku. [1] Wyróżniał się dużym daszkiem mocowanym do ceowników słupa za pomocą kątowników ze ściętymi ukośnie krawędziami.

a) Z odciągiem kątownikowym jako słup kotwowy

b) Z odciągiem kątownikowym jako słup kotwienia środkowego

5. Słup trakcyjny zbieżny ze skratowaniem (wężownicą) trójkątnym przez nitowanie. Wysokość słupa 9400. Słup stosowany od 1952 roku [1] np. na linii Gdańsk Wrzeszcz – Sopot, Warszawa – Gliwice i do 1957 roku. [1] Wyróżniał się brakiem daszka.

a) Z odciągiem kątownikowym jako słup kotwowy

b) Z odciągiem kątownikowym jako słup kotwienia środkowego


URZĄDZENIA NAPRĘŻAJĄCE


Oferta będzie składała się z 2 typów urządzeń naprężających:

1. Linowe o przełożeniu 1:4 dla sieci skompensowanej.

2. Łańcuchowe o przełożeniu 1:2

a) Dla sieci skompensowanej

b) Dla sieci półskompensowanej – w drugiej kolejności.


OPIS WYSIĘGNIKÓW TEOWNIKOWYCH


Oferta będzie składała się z 6 typów wysięgników teownikowych:

1. Wysięgnik A – mały

2. Wysięgnik B – średni

3. Wysięgnik C – duży

4. Wysięgnik długi

5. Wysięgnik wiaduktowy o wysokości sieci 300 w miejscu ustawienia słupa z tym wysięgnikiem.

6. Wysięgnik wiaduktowy o wysokości sieci 600 w miejscu ustawienia słupa z tym wysięgnikiem.

Każdy z wysięgników wiaduktowych 300 i 600 posiada 5 długości.

Wysięgniki teownikowe A, B, C będą wykonywane w 2 wersjach:

a) Przechylne z odciągiem ukośnika z pręta ( blaszki fototrawionej 0,3)

b) Nieprzechylne ze sztywnym odciągiem ukośnika z teownika – stosowane ze słupami krzyżowymi oraz ze słupami, które są ustawione po wewnętrznej stronie łuku.

Wysięgniki 1, 2, 3 , 5, 6 będą również mogły być mocowane do słupów bramek oraz do

Wysokości konstrukcyjnej sieci skompensowanej 1700 w skali 1:87 wynosi 19,6 jest to odległość pomiędzy dołem drutu jezdnego, a górą liny nośnej - przy założeniu średnicy 0,3.


Wysięgnik teownikowy 6101-2 / A mały – zakres regulacji od osi słupa do osi drutu jezdnego i liny nośnej - 5,2

1. Odciąg od słupa:

- minimalny ograniczony mocowaniem do ukośnika odciągu – 22,2

- maksymalny (1,0 od krawędzi ukośnika) – 27,4

2. Odciąg do słupa:

- minimalny (1,0 od krawędzi ukośnika) – 27,4

- maksymalny ograniczony mocowaniem do ukośnika odciągu – 22,2


Wysięgnik teownikowy 6101-3 / B średni – zakres regulacji od osi słupa do osi drutu jezdnego i liny nośnej - 5,2

1. Odciąg od słupa:

- minimalny ograniczony mocowaniem do ukośnika odciągu – 27,8

- maksymalny (1,0 od krawędzi ukośnika) – 33,0

2. Odciąg do słupa:

- minimalny (1,0 od krawędzi ukośnika) – 33,0

- maksymalny ograniczony mocowaniem do ukośnika odciągu – 27,8


Wysięgnik teownikowy 6101-4 / C duży – zakres regulacji od osi słupa do osi drutu jezdnego i liny nośnej - 5,2

1. Odciąg od słupa:

- minimalny ograniczony mocowaniem do ukośnika odciągu – 33,0

- maksymalny (1,0 od krawędzi ukośnika) – 38,2

2. Odciąg do słupa:

- minimalny (1,0 od krawędzi ukośnika) – 38,2

- maksymalny ograniczony mocowaniem do ukośnika odciągu – 33,0


Wysięgnik teownikowy Długi 4330-5 + 6103-1 – zakres regulacji od osi słupa do osi drutu jezdnego i liny nośnej – 17,1

1. Odciąg od słupa:

- minimalny ograniczony wieszakiem wewnętrznym – 34,4

- średni ograniczony wieszakiem zewnętrznym – 44,6

- maksymalny (1,0 od krawędzi wysięgnika) – 51,5

2. Odciąg do słupa:

- minimalny (1,0 od krawędzi wysięgnika) – 51,5

- średni ograniczony wieszakiem wewnętrznym – 44,6

- maksymalny ograniczony mocowaniem wysięgu pomocniczego do ukośnika wysięgnika – 51,5

Odległość od osi słupa do osi toru na prostej – odsuw +4,6 do -4,6

1. Dla odsuwu drutu jezdnego i liny nośnej od słupa 29,8 do 46,9

2. Dla odsuwu drutu jezdnego i liny nośnej do słupa 39,0 do 56,1

Odległość od osi słupa do osi toru na łuku – odsuw +3,5 do -3,5

1. Dla odsuwu drutu jezdnego i liny nośnej od słupa 30,9 do 48,0

2. Dla odsuwu drutu jezdnego i liny nośnej do słupa 37,9 do 55,0


Wysięgnik teownikowy wiaduktowy 6107-2 / 1900 / 22,0 dla 1:87 – zakres regulacji od osi słupa do osi drutu jezdnego i liny nośnej – 12,4

1. Odciąg od słupa:

- minimalny ograniczony wieszakiem wewnętrznym – 15,2

- średni ograniczony wieszakiem zewnętrznym – 20,9

- maksymalny (1,0 od krawędzi wysięgnika) – 27,6

2. Odciąg do słupa:

- minimalny (1,0 od krawędzi wysięgnika) – 27,6

- maksymalny zależy od skrajni


Wysięgnik teownikowy wiaduktowy 6107-3 / 2350 / 27,0 dla 1:87 – zakres regulacji od osi słupa do osi drutu jezdnego i liny nośnej – 12,4

1. Odciąg od słupa:

- minimalny ograniczony wieszakiem wewnętrznym – 20,2

- średni ograniczony wieszakiem zewnętrznym – 20,9

- maksymalny (1,0 od krawędzi wysięgnika) – 32,6

2. Odciąg do słupa:

- minimalny (1,0 od krawędzi wysięgnika) – 32,6

- maksymalny zależy od skrajni


Wysięgnik teownikowy wiaduktowy 6107-4 / 2800 / 32,0 dla 1:87 – zakres regulacji od osi słupa do osi drutu jezdnego i liny nośnej – 12,4

1. Odciąg od słupa:

- minimalny ograniczony wieszakiem wewnętrznym – 25,2

- średni ograniczony wieszakiem zewnętrznym – 20,9

- maksymalny (1,0 od krawędzi wysięgnika) – 37,6

2. Odciąg do słupa:

- minimalny (1,0 od krawędzi wysięgnika) – 37,6

- maksymalny zależy od skrajni


Wysięgnik teownikowy wiaduktowy 6107-5 / 3250 / 37,0 dla 1:87 – zakres regulacji od osi słupa do osi drutu jezdnego i liny nośnej – 12,4

1. Odciąg od słupa:

- minimalny ograniczony wieszakiem wewnętrznym – 30,2

- średni ograniczony wieszakiem zewnętrznym – 35,9

- maksymalny (1,0 od krawędzi wysięgnika) – 46,2

2. Odciąg do słupa:

- minimalny (1,0 od krawędzi wysięgnika) – 46,2

- maksymalny zależy od skrajni


Wysięgnik teownikowy wiaduktowy 6107-6 / 3700 / 42,0 dla 1:87 – zakres regulacji od osi słupa do osi drutu jezdnego i liny nośnej – 12,4

1. Odciąg od słupa:

- minimalny ograniczony wieszakiem wewnętrznym – 35,2

- średni ograniczony wieszakiem zewnętrznym – 40,9

- maksymalny (1,0 od krawędzi wysięgnika) – 47,6

2. Odciąg do słupa:

- minimalny (1,0 od krawędzi wysięgnika) – 47,6

- maksymalny zależy od skrajni

-------------------------------------------------------------------------------------------------

[1] – informacja czeka na korektę


Adres do strony ze scyfryzowanymi materiałami dotyczącymi sieci trakcyjnej PKP i innych materiałów: http://bc.pollub.pl/dlibra/sresults?action=SearchSimilarAction&eid=5053


Osoby, które posiadają dokładniejsze dane bardzo proszę o kontakt celem uzupełnienia tych danych dla lepszej wiedzy nas wszystkich.

Zbyszek Kluba

Tel.:+48 505-125-315

e-mail:kluba@pn.pl
 

bstok70

Znany użytkownik
MSMK
BRZYDKIE KACZĄTKO HORNBY (Cz. 2)
Heloł :).
Chciałbym szanownemu Państwu przedstawić zakończony już projekt "Brzydkie Kaczątko czyli Hornby". Z Kolegą Gawrylukiem mamy do tego projektu wielki sentyment ponieważ silnie zachęcał do niego go nasz Naczelnik kłując nas na odprawach linijką i mówiąc: "No weźcie kuledzy się postarajcie i coś z tymi słupami zróbcie. No, zamówiłem, bo cena była dobra, a szlak w kierunku Radzymina trzeba elektryfikować. Skąd mogłem wiedzieć, że one takie brzydkie?"

No bo to i prawda. Nie mam pojęcia po co takie dziwne łamańce są na tym wysięgniku i jak to wygląda w rzeczywistości ale cena i przekrój słupa (H) były bardzo zachęcające do konwersji na polskie słupy obecne przede wszystkim na CMK i dojazdach do niej. Hornby, to raczej klasa "hobby" więc trzeba było przymknąć oko na nieco masywniejszą budowę niż ma to miejsce u Viessmanna (złoty standard).

Duet 1 Viess i Hornb oryg.JPG


Ponieważ słupy przyszły w epoce "Kanalizacyjnej" (przyp aut.: Epoka Kanalizacyjna dotyczy okresu kiedy w DRKP Popowów Fabryczny stosowano przewody Viessmann`a, których grubość 0.56mm otwierała możliwości przesyłania po sieci napowietrznej nie tylko prądu ale i wody). Po wygięciu ramion wysięgnika (było dużo strat, bo druciki są sztywne) powstał pierwszy odcinek ze słupami Hornby.

Hornby stary.jpg


Krytyka ze strony Kolegów @Andrzej Harassek i @Tomek K była miażdżąca. Naczelnik wezwał nas na dywanik i z rozpaczą zapytał: Kuledzy! Wystawiacie nas na pośmiewisko ?
No prawda, za pięknie nie wyszło. Trzeba było więc poprawić. Teraz projekt został zakończony. Oczywiście jest nieścisłość - w wałkowych wysięgnikach montowano już nowe izolatory, a tu są stare. Ale wydaje mi się, że udało się sporo "wycisnąć" z tego brzydala.
Hornby nowy 1.jpg

Hornby nowy 3.jpg

Hornby nowy 5.jpg


A tu widać, że zgodnie z obietnicą, wszystkie nowo budowane linie zelektryfikowane mają podwójny przewód jezdny.

Hornby nowy i podwójny pj.jpg


Dzięki temu elektrowozy z pojedynczą sprężynką nie podnoszą sieci nawet bez naprężenia.

Hornby i EU07.jpg


No a teraz proszę u uwagi. Czy myślicie, że Naczelnik byłby teraz zadowolony?
Pozdrawiam Michał.
 

teigrekty2

Znany użytkownik
Zawsze chyba bede dawal "super", poniewaz wiekszosc modelarzy jest niestety za leniwych, zeby chociaz sprubowac elektryfikacji;) Te dziwne "lamance" na wysiegnikach, sa takie same jak niegdys w slupach Marklina. Na pewno mialy takie samo zastosowanie, czyli latwe nakladanie "sieci" wybitej z plaskiej blachy jak w Marklinie.
[DOUBLEPOST=1478526289,1478525881][/DOUBLEPOST]Jedna niescislosc w nowej elektrycikacji, to fakt ze Dales wszystkie palaki dolne (podtrzymujace drut jezdny) w takiej samej pozycji. Powinny byc raz od strony slupa, raz od strony pola. Powinny odciagac drut jezdny zygzakowato, co jest wzpaniale widoczne, gdy sie wyglada przez okno drzwi czolowych ostatniego wagonu;)
 

teigrekty2

Znany użytkownik
20161107_102746.jpg Na makiecie muzealnej wymyslilem kiedys taki odciag. Niestety teraz jest juz przykryty sciana oporowa, za tem podaje rysunek pomocniczy. Drut slupa kotwowego faktycznie spelnia swoja role, ale w dodatku jest pod stalym naprezeniem. Moze pomoze cos w nastepnych projektach. Uzylem do tego sprezynke od dlugopisu i zamiast gwozdzika, mozna uzyc malej srubki azeby podregulowac naprezanie.
 

Arturro

Znany użytkownik
FREMO Polska
MSMK
A to naprężanie sieci na jednej ze stacji na Fremo.
Przepraszam za jakość. Foto poniżej
[DOUBLEPOST=1478547312,1478546387][/DOUBLEPOST]Sieć z fosforobrązu. Test EU07 na niemieckiej nitce na imprezie Fremo Riesa 2016.
Sieć zachowywała się dość stabilnie. Pantografy odchudzone - 1 sprężynka.


Jeszcze takie ujęcie.

 

Załączniki

Ostatnio edytowane:

bstok70

Znany użytkownik
MSMK
- No nie wiem - mechanik Janusz "Bydgoski" swoim wahaniem nas ostrzegał ale my z Gawrylukiem byliśmy głusi
- Jak kiedyś moją "Dziewiętnastką" wjechałem w skład cystern, to trzeba je było zbierać po krzakach, a w EZT-cie nawet jedną osią nie stałem poza szynami.
- Dawaj - naciskaliśmy z Gawrylukiem. Zrobienie zdjęcia tej chyba jedynej wersji EN57 w skali H0 było pokusą nie do odparcia.
- Ale się nie da wyjąć sprężynek, a ślizgacz ma ostre krawędzie.... uprzedzał Kolega Janusz
- Będzie dobrze. Nasza sieć jest nie do zerwania - nasza pycha zalała nam umysły.
- Dawaj ze wszystkimi sprężynami - złapaliśmy się z Gawrylukiem pod boki wypchnęli brzuchy, ułożyli twarze w pozycji: "He He He" niczym dwa samce alfa i czekali na wjazd.
I wtedy .......
Sieć w strzępach 1.jpg

Sieć w strzepach 2.jpg

No cóż, od dziś czujemy respekt przed "Dziewiętnastką" Kolegi Janusza :ostrozny:
 
Cześć Wszystkim! Ci, którzy śledzą mój wątek wiedzą, że buduję sobie kawałek szlaku. Udało mi się skończyć skrzynki i nawet przykleiłem tory. Teraz nadszedł czas na słupy z prądem. Mam pytanie czy rozmieszczenie słupów może być takie jak na obrazku poniżej? Zastanawia mnie gęstość rozmieszczenia słupów na łuku, który składa się z dwóch 90cm skrzynek. Łuk nie jest ostry, więc doszedłem do wniosku, że wystarczą 3 pary słupa na kazdą łukową skrzynkę tak jak zademonstrowane na obrazku. Proszę o odzew czy tak może być.
 

Załączniki

Artur

Moderator grupy MSMK
Zespół forum
FREMO Polska
MSMK
Witaj,

na odcinkach prostych słupy stawia się co 45 cm. Co do łuków to musisz sobie sprawdzić przy pomocy sznurka i słupów ile ich będziesz potrzebował. Bo generalnie sieć musi iść środkiem toru. Określenie "łuk nie jest ostry" nic nie mówi ;] ile masz tam stopni na tym łuku?

Poniżej pomoce.
 

Załączniki

Dziękuję Artur. Kątu nie umiem zmierzyć, ale po badaniu metodą sznurkową i porównaniu do rysunków od Kluby wywnioskowałem, że ilość słupów na łuk zaplanowałem słuszną. Mam też jeszcze pytanie odnośnie wysokości linii z prądem nad torami - to są jakieś różne? Bo na tych klubowych rysunkach widzę 1300 lub 1700 dla szlaku
 

Artur

Moderator grupy MSMK
Zespół forum
FREMO Polska
MSMK
1700 to jest wysokość ale pomiędzy liną nośną i jezdną na wysięgniku - to zależy jaki wysięgnik zastosujesz, chociaż obecnie dostępne są chyba tylko 1700. Natomiast wysokość nad torami drutu jezdnego to jak dobrze pamiętam 5,75m - czyli około 6,5cm w h0
 
I jeszcze jedno pytanko, skoro i tak tu gryzmolę w wątku - czy wykonana samodzielne linia z prądem z cienkiego drucika jest w stanie dobrze wyglądać na szlaku bez żadnego naciągu, tzn wyglądać na naprężoną? Ja przywiązuję pantograf do określonej wysokości cienką nitką, że już wyżej nie idzie, zatem nie ma żadnego nacisku na sieć. Początkowo chciałem na słupy kluby założyć viesmanowe rury kanalizacyjne, ale po obejrzeniu prac w tym wątku mój apetyt na estetykę wzrósł - boje się tylko że ten cieniutki drucik zwyczajowo opadnie
 

Artur

Moderator grupy MSMK
Zespół forum
FREMO Polska
MSMK
Spokojnie to jest bardzo wytrzymałe kiedyś ET41 zahaczył pierwszym pantografem. Podniosło go do góry i dalej kręciły się koła. Sieć wytrzymała ;]. Zakotwiczysz sobie słupy na obu końcach i będzie git.

Ta na zdjęciu jest lutowana z drutu stalowego 0,3mm obecnie będziemy robić ją z fosforobrązu. W odcinakach 3m można go kupić tutaj:
https://www.fohrmann.com/en/bronze-spring-wire.html

20171201_081557.jpg
 
Myślałem również o nitce, ale chyba wybiorę drucik. To ostatnie zdjęcie jest bardzo obiecujące. Zrobię takie same uszy na końcach jak w viesmanie, to chyba najprostszy sposób szybkiego montażu i demontażu rozwieszonej linii. Dziękuję za pomoc
 

bstok70

Znany użytkownik
MSMK
Zrobię takie same uszy na końcach jak w viesmanie, to chyba najprostszy sposób szybkiego montażu i demontażu rozwieszonej linii. Dziękuję za pomoc
Dyndające druciki zakończone haczykami mają jedną wadę, o której trzeba pamiętać - uwielbiają zaczepiać się o swetry, bluzki i koszule. Ja osobiście - ponieważ jestem gapą - zrezygnowałem z takiego rozwiązania na rzecz przęseł dokładanych przy składaniu modułów. Ale to rozwiązanie też ma wady, trzeba albo dokładnie oznaczyć przęsła albo wystandaryzować ich długość na wszystkich modułach (o czym nie pomyślałem kiedyś i teraz mam mnóstwo okazji do międlenia przekleństw pod swoim adresem).
 
Wszystkim zmagającym się z siecią trakcyjną na makiecie oraz obserwatorom na tej bardziej lub mniej nierównej walki przedstawiam zdjęcia mojej propozycji realizacji tego tematu. Inspiracją stał się wielokrotnie podziwiany z okien samochodu widok jednotorowej linii kolejowej nr 220 Olsztyn – Bogaczewo. Za poligon posłużył moduł dwusegmentowy (2 x 900 mm x500 mm) wg normy PMMH0, profile czołowe produkcji KoTeBi, skrzynki wykonane wg pomysłu LL, zamieszczonego w którymś ze Światów Kolei. Ty na podkładach betonowych Roco 2,1 mm, szuter Polak w wielkości TT. Całość wyłożona matami trawiastymi i posypkami równych producentów. Zieleń MBR, Freon i mojej roboty. Budownictwo to KoTeBi, GPM itp. oraz moje własne pomysły z wykorzystaniem gotowych plastikowych płytek (ściany i dachy). Makieta nie jest jeszcze ukończona – parę detali wymaga wykończenia, zmiany bądź uzupełnienia.
A teraz najważniejsza część: maszty i sieć trakcyjna to Sommerfeldt. Wyjściowy materiał (Gitter-Streckenmast mit Ausleger, lackiert no. 185) wyglądał następująco:


W ramach przeróbki na betonowe, metalowe słupy zostały wypełnione masą szpachlową, zalane klejem CA i przeszlifowane. Wysięgniki rurowe powstały poprzez odgięcie znajdującego się na końcu oczka. Lekkim zmianom uległy również izolatory – ich środkowe segmenty zostały wycięte skalpelem. Dla zapewnienia poprawnej wysokości przewodu jezdnego nad główką szyny, każdy słup osadzony został na dwóch plastikowych elementach dystansowych (Sommerfeldt no. 169). Następnie malowanie pędzlem farbą Vallejo w kolorze imitującym beton i przybrudzenie suchymi pastelami oraz mieszaniną farby ziemistej i rdzawej z aerografu. W celu zapewnienia równomiernego rozmieszczenia na segmentach, przy ograniczeniu wynikającym z zakupionych odcinków drutu jezdnego, słupy rozstawiłem co 350 mm, co w oryginale daje tylko 30 metrów. Do słupów przytwierdzone zostały uchwyty na sieć Sommerfeldt no. 174 (z naciągniętym kawałkiem izolacji) oraz maszty z izolatorami (Sommerfeldt no. 167), imitujące elementy sieci energetycznej 15 kV. Sieć jezdna (Sommerfeldt no. 183) wykonana jest z drutu miedzianego 0,5 x380 mm, co czyni ją podatną na odkształcenia, nawet pod naciskiem pantografu Piko (podnosić odbieraka lokomotywy Schlesien Modelle w innym miejscu niż pod uchwytem nie próbowałem). Ze słupami sieć łączy się na wygięte na końcach haczyki. Udało mi się uzyskać bezawaryjny przejazd całego odcinka pikowskimi lokomotywami EU07 i ET22.
Poniżej zdjęcia, wykonane w warunkach domowych, przy nienajlepszym niestety oświetleniu. Życzę miłego oglądania, na ewentualne pytania chętnie odpowiem. Więcej informacji na temat widocznych na obrazkach EU07-030 i 302 znajduje się lub wkrótce znajdzie w moim wątku ZNTK Lublin Północ.
 

Załączniki

Artur

Moderator grupy MSMK
Zespół forum
FREMO Polska
MSMK
Co do sieci. Jest taka zasada że pantograf, który ma się ślizgać po drucie jezdnym powinien się uginać pod ciężarem 5g (moneta 5gr). W przypadku pantografów piko, które posiadają 3 sprężynki, należy zostawić tylko jedną sprężynkę. To plus odpowiedni naciąg sieci spowoduje że nic Ci nie będzie się przemieszczać.

Chyba jednak najlepszym materiałem jest drut stalowy oraz fosforobronz. Dlatego nie jestem pewien jak to będzie wyglądało w przypadku miedzi. Ale i tak spróbuj zdjąć po 2 sprężynki z pantografów :)