• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Sieci trakcyjna

piterson

Znany użytkownik
Donator forum
BGM
O ile wiem, jest otwarty na wszystkie propozycje ale trzeba coś zaproponować. Wszak słupy stoją w różnych odstępach - czy to miałyby być przęsła o jakiejś konkretnej długości? Jak zakończone? Musimy coś zaproponować.
Hmm... musielibysmy przyjac jakis standard. Albo oprzec sie na standardach dlugosci np. Viessmanna..
 

Hardtech

Znany użytkownik
GGM
To jest rozwiązanie dla nas najlepsze ale czy Pan Zbyszek będzie chciał przygotowywać szablony kilku długości dla garstki zapaleńców.
Może jednak nie taka garstka... wszak osób które tworzą makiety, moduły, dioramy jest trochę na forum. Ja z racji tego iż nie ma na rynku sieci 0,3 używam Viessmanna, ale jak wiadomo jest przeskalowana, Także bardzo chętnie zmieniłbym u siebie na takie gotowce 0,3 a w planach mam kolejne dioramy z siecią trakcyjna :)
 

bstok70

Znany użytkownik
MSMK
Witam miło :). Nie wiem czy Koledzy sieciowcy wiedzą ale przy okazji wystawy na Stadionie Narodowym odbyła się najdłuższa i najbardziej obciążająca próba eksploatacyjna sieci w historii Wschodniego Zakładu PKP Energetyka oddziału w Popowowie Fabrycznym. Chociaż z przyczyn obiektywnych najczęściej poruszały się pod nią pociągi spalinowe, to należy podkreślić, że do ostatniego dnia kursowania pociągów zachowała ona wszystkie swoje właściwości. Zawdzięcza to zastosowaniu podwójnego przewodu jezdnego oraz ruchomemu naprężaniu zrealizowanemu (jak pokazywałem wcześniej) przez nić poliestrową obciążoną śrubami wiszącymi pod makietą. Odbieraki zaopatrzone w pojedynczą sprężynkę współpracowały z siecią idealnie. Jedyne kłopoty, które zgłosił mi jeden z Kolegów pojawiły się między słupami kotwowymi gdy na odcinek ten wjechał elektrowóz z kompletnym usprężynowieniem. Z okazji sukcesu technicznego przydzieliliśmy sobie z Gawrylukiem premie. Naczelnik je jednak zabezpieczył w sejfie i obiecał wydać gdy odniesiemy jeszcze sukces estetyczny, wtedy może nawet cos jeszcze dorzuci. Mówi się trudno. Na zebraniu całego zespołu ustaliliśmy, że w DRKP Popowów Fabryczny podwójny przewód jezdny będzie standardowo stosowany nie tylko nad torami głównymi zasadniczymi ale nad wszystkimi zelektryfikowanymi torami stacyjnymi - tego nie mają nawet w Warszawie :).
PS Głupio tylko wyszło z (może znanym niektórym Kolegom) Arachnoldem Szarowdowczykiem. Z uwagi na niemożność przebywania na stałe na stadionie poprosiliśmy go z Gawrylukiem aby z racji swojego doświadczenia w przędzeniu ratował sieć w razie awarii podczas naszej nieobecności. Nie było żadnych problemów więc chyba strasznie się wynudził i zaczął tworzyć sieć alternatywną.;)
Robota Arachnolda.jpg
 

bstok70

Znany użytkownik
MSMK
Czy dobrze widzę, że masz tam dwie sieci. Jedną trakcyjną i drugą pajęczą. :);)
Czytałem o tym. Inwazja pająkòw gigantòw.
http://forum.modelarstwo.info/threads/katastrofy-kolejkowe.24679/ No tam natychmiast inwazja pająków gigantów - to raptem jeden znudzony i sponiewierany przez parowóz Arachnold Szarowdowczyk - po estetyce wykonania plątków widać, że coś z nim nie teges. Niby co chciałby w taką nić złapać? Pieska preriowego?
 

Artur

Moderator grupy MSMK
Zespół forum
FREMO Polska
MSMK
Czas na małą zajawkę i dyskusję :)

Sieć 1700, wysięgniki teownikowe. Zawieszenie trakcji h=5600

Zdjęcie 001-003

Słup z przewiązkami do 1959 r. Słup h=9400 na szlak, wysięgnik nr 1, przechylny, odciąg do słupa na tor prosty.
DSC_0001.JPG DSC_0002.JPG DSC_0003.JPG

Zdjęcie 004-006

Słup z przewiązkami do 1959 r. Słup h=9400 na szlak, wysięgnik nr 2, nieprzechylny, odciąg do słupa na tor prosty.

DSC_0004.JPG DSC_0005.JPG DSC_0006.JPG

Zdjęcie 007-009

Słup z przewiązkami do 1959 r. Słup h=9800 na szlak, wysięgnik nr 3, przechylny, odciąg do słupa na łuku mocowany do konsoli 300mm.

DSC_0007.JPG DSC_0009.JPG DSC_0010.JPG

Zdjęcie 0010-0012

Słup z przewiązkami od 1957 r. Słup h=9800 na międzytorze, wysięgnik nr 1, przechylny, odciąg od słupa na łuku.

DSC_0011.JPG DSC_0012.JPG DSC_0013.JPG

Zdjęcie 0013-0015

Słup z przewiązkami od 1957. Słup h=9800 na międzytorze, wysięgnik nr 2, nieprzechylny, odciąg od słupa na łuku.

DSC_0014.JPG DSC_0015.JPG DSC_0016.JPG
 

Załączniki

Artur

Moderator grupy MSMK
Zespół forum
FREMO Polska
MSMK
cd..
Zdjęcie 0016-0018

Słup z przewiązkami od 1957 r. Słup h=9400 na szlak, wysięgnik nr 3, przechylny, odciąg od słupa na łuku.

DSC_0017.JPG DSC_0018.JPG DSC_0019.JPG

Zdjęcie 0019-0021

Słup z przewiązkami do 1959 r. Słup h=9800 na międzytorze, wysięgnik nr 3, przechylny, odciąg od słupa na prostym.

DSC_0020.JPG DSC_0021.JPG DSC_0022.JPG

Zdjęcie 0022-0024

Słup z przewiązkami do 1959r . Słup h=10300 na szlak, wysięgnik długi, nieprzechylny, odciąg od słupa na łuku.

DSC_0023.JPG DSC_0024.JPG DSC_0025.JPG

Zdjęcie 0025-0027

Słup z przewiązkami od 1957 r. Słup h=11700 na międzytorze, wysięgnik długi, nieprzechylny, odciąg do słupa na łuku.

DSC_0026.JPG DSC_0027.JPG DSC_0028.JPG

Zdjęcie 0028-0030

Słup z przewiązkami do 1959 r. Słup h=9800 na międzytorze, wysięgnik wiaduktowy h=600, odciąg do słupa, na łuku.

DSC_0029.JPG DSC_0030.JPG DSC_0031.JPG
 

Załączniki

Artur

Moderator grupy MSMK
Zespół forum
FREMO Polska
MSMK
Zdjęcie 0031-0033

Słup z przewiązkami od 1957 r. Słup h=10300 na szlak, wysięgnik wiaduktowy h=300, odciąg do słupa na prostym.

DSC_0032.JPG DSC_0033.JPG DSC_0034.JPG

Oczywiście istnieje wiele możliwości kombinacji słupów i wysięgników. Nie wszystkie warianty zostały pokazane. Np jest więcej wariantów pokazanych na łuki niż na proste :)

Czas na krytykę :D
 
Nie będę krytykował, gdyż wgniotlo mnie w siedzenie.:) To po prostu jakieś cudo! Czy takie słupy będą kiedyś do nabycia? Czy są w stanie utrzymać tę najcieńszą sieć Sommerfeldta?
 
Ostatnio edytowane:

Artur

Moderator grupy MSMK
Zespół forum
FREMO Polska
MSMK
Ceny jeszcze nie są znane. Są to wersje pełne. Będą też wersje mniej dokładne i tańsze, oraz kity zrób to sam. Dojdzie też za jakiś czas słup współczesny z wysięgnikami rurowymi.

Co do sieci Sommerfeldta przyznam że nie wiem jak jest zrobiona. W MSMK lutujemy sieć z drutu stalowego 0.3. A od niedawna mamy dostęp do fosforobrązu w prostych odcinkach 3m i średnicy 0.3 (o ile dobrze pamiętam). Do tego wzornik i można sieć robić samodzielnie. Stacja Radzymin @Arturro jest zrobiona ręcznie z drutu 0.3. Sieć jest bardzo wytrzymała, podobnie jak słupy.
 

bstok70

Znany użytkownik
MSMK
Powinniśmy ocenić rozszerzalność drutu stalowego i fosforobrązowego. Przypomnę tylko, że podczas gorących dni na Stadionie Narodowym naprężanie wykorzystujące sily sprężystości, a więc nie dynamiczne oparte na obciążnikach zawodziło. Sieć była luźniejsza i łatwiej się unosiła pod naporem odbieraków. Ja już kiedyś bardzo zawiodłem się na fosforobrązowym: po pierwsze łamał się bardzo łatwo przy próbie zrobienia pętelki przy ramieniu odciągowym. Po drugie, gdy zapomniałem zdjąć o obciążniku wydłużył się na zawsze.
 

_medyk_

Aktywny użytkownik
Slupy ładne ale jak zwykle są pytania.
1. Blacha 0,3 czy 0,18/0,2 przy tej drugiej będzie słabe. Mimo kratownicy nie polecam za slabe. No chyba ze rezygnujemy z drutu jezdnego.
2. Opcja systemu do składania bardzo mi sie podoba. Ceny?
3. Czyli teraz co budowa szlaku z słupami
 

Artur

Moderator grupy MSMK
Zespół forum
FREMO Polska
MSMK
O ile się nie mylę to blaszka 0,3. Bądź co bądź producent jest znany nam wszystkim :) A jego produkty są bardzo wytrzymałe. Powstanie jeszcze słup z wysięgnikiem na 2 tory, a potem słupy kotwowe. Cen jeszcze nie ma. To jest taka prapremiera :) tak żeby każdy mógł zobaczyć i się wypowiedzieć albo zaproponować własne ulepszenia, wersje. Dokumentacja do tego jest bardzo obszerna. Powstanie tabela, w której wszystkie właściwości, wymiary z 1:1 będą opisanie i będą przypisane do H0. Trzeba tylko trochę cierpliwości.