• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Sieć trakcyjna

jacol_placol

Aktywny użytkownik
Reakcje
358 17 0
#41
Kamil Kopera napisał(a):
Temat funkcjonalnej sieci trakcyjnej jest bardzo ciekawy i warty uwagi. Co do modeli lokomotyw, które mogą być zasilane przez patyki: którzy producenci mają w ofercie takie elektrowozy?

jacol_placol masz może jakieś zdjęcia tego Twojego eksperymentalnego fragmentu sieci?

Tak sobie myślałem, jak by to wyszło, jak by zastosować słupy od Kluby i druty, np. od Sommerfeldt albo Viessmanna i spróbować zrealizować zasilanie przez sieć. Zapewne okaże się, że słupy Kluby będą w tym wypadku zbyt delikatne. Niby jest DCC, ale jaka radocha kiedy wolty śmigają do silni(cz)ka lokomotywy tą samą drogą co w rzeczywistości ;)


EDIT: a co myślicie o wykorzystaniu drutów trakcyjnych od Viessmanna? Oczywiście chodzi mi o kwestię zasilania przez nie.
Pracuje nad tym, temat w trakcie realizacji.
 
OP
OP
bstok70

bstok70

Znany użytkownik
MSMK
PGM
Reakcje
1.363 33 1
#42
Witam :D . Kurzu w tym wątku dużo. A ponieważ Lupino kiedyś prosił o fotki to przedstawię jedną. Na pierwszym planie stary maszt (kilka dni temu widziałem podoby - choć z izolatorami - w naturze!!), już bez przewodów (stacja zamknięta), poza zasięgiem zdjęcia - niestety austriacki pociąg roboczy. Na drugim planie przewód HULACKI ale niestety nie jest pomalowany. Nad zestawem farb będę pracował od czerwca, kiedy ruszy budowa modułu docelowego (A może ktoś już przetarł ten szlak?). Maszty na zdjęciu są o 1cm za wysokie, toteż na potrzeby fotografii musiałem je "wkopać" głębiej, bo odbieraki nie sięgały do przewodu jezdnego. To oznacza, że KLUBA bedzie idealna pod względem wysokości. Ponieważ spodziewam się jeszcze jednego wyczekiwanego modelu, zimy jeszcze nie demontuję, ale spróbuję zmienić maszty.
 

Załączniki

OP
OP
bstok70

bstok70

Znany użytkownik
MSMK
PGM
Reakcje
1.363 33 1
#43
Witam :D . Miło mi napisać, że wysięgniki KLUBA są "kompatybilne" z siecią Viessmann. Może dlatego KLUBA ciągle jeszcze nie wypuścił swoich przewodów? Kłopot jest tylko z zamawianiem wysięgników ale i przewodów, zwłaszcza długich.
 

Załączniki

ciekma

Znany użytkownik
FREMO Polska
KKMK
Reakcje
7 1 0
#44
Przewód grubszy niż wysięgnik...
cały czas uważam, że lepiej dać same słupy a druty udawać że są tak jak z telegraficznymi,
niż montować rury kanalizacyjne.
 
OP
OP
bstok70

bstok70

Znany użytkownik
MSMK
PGM
Reakcje
1.363 33 1
#46
No tyz prowda! Powinno się samemu wykonać przewód zmniejszając jego średnicę do granicy rozsądku. Ale tacy "modelarze" amatorzy, z wielkimi marzeniami i rozpędzonymi zegarkami, sięgną po gotowy produkt. Oj coś czuję, ze jak już kiedyś coś zbuduję większego, to nikt nie pozwoli dołączyć mi się do zabawy :cry: .
 
OP
OP
bstok70

bstok70

Znany użytkownik
MSMK
PGM
Reakcje
1.363 33 1
#47
Witam :D . Właściwie wątek utknął w ślepym zaułku. Nie ma kryterium co jest jeszcze kompromisem (marcinlok) a co już hydrauliką (ciekma). Ja ponieważ jestem modelarzem mocno amatorem (z nutką konformizmu) kupowałem bardzo różne akcesoria mające w przyszłości stać się elektryczną siecią trakcyjną. Dzięki Corwin`owi zobaczyłem, że jest jeszcze jakiś nie znany mi rynek mianowicie Sommerfeldt (wygląda bardzo atrakcyjnie). Chwilowo nie mam środków na jego zbadanie, ale pomyślałem, że skoro jest wątek o sieci trakcyjnej, to może warto napisać o tym, jakie są możliwe fuzje i parametry tego co jest w miarę na bieżąco dostępne w kraju. Skoro marcinlok i gotyk1 inwestują już w Viessmana i po zdjęciach widać, że wygląda to bardzo ładnie, to może warto wyrobić sobie zdanie na temat ujednolicenia budowy elektrycznej sieci trakcyjnej wśród tych, którzy są tym zainteresowani. Chciałbym przedstawić to, co mam aby osoby mające dopiero w planie zakupy wiedziały z grubsza czego się spodziewać. Jezeli ktoś ma akcesoria Somerfeldt`a to byłoby wspaniale gdyby o tym również napisał kilka słów.
Na pierwszy ogień - HULACKI
 
OP
OP
bstok70

bstok70

Znany użytkownik
MSMK
PGM
Reakcje
1.363 33 1
#48
HULACKI
Wysokość masztu od podstawy widocznej ponad płytą makiety do wierzchołka wynosi 7.6cm co daje 6.61m czyli daje nam 1.6cm na torowisko, podkłady i szyny (do docelowego 5.2m w realu nad główką szyny). Budowa jest prosta ale zwracam uwagę na zdjęcie porównawcze Viessman i HULACKI. Budowa wysięgnika niemal identyczna.
Przewody sieci trakcyjnej oryginalne (HULACKI) mają nieco większy rozstaw niż ramiona wysięgnika ale zarówno owe ramiona jak i przewód daje się wygiąć. Niestety grubość przewodu jest bardzo duża, ale już wcześniej napisano że HULACKI to zabawka a nie model więc można wymienić na przewód Viessman`a. I tu okazuje się, że jest on dość kompatybilny (w części "FUZJE").
 

Załączniki

OP
OP
bstok70

bstok70

Znany użytkownik
MSMK
PGM
Reakcje
1.363 33 1
#49
Viessmann.
Wysokość masztu 7.3cm (6.35m w realu) co daje około 1.3cm na torowisko, podkłady i szyny. Fenomenem tego systemu są gumki na wysięgnikach, które czynią połączenie z przewodami - pancernym.
 

Załączniki

OP
OP
bstok70

bstok70

Znany użytkownik
MSMK
PGM
Reakcje
1.363 33 1
#50
NN
Okazało się, że maszty te nie są wcale taką rzadkością, tyle, że nie można ich kupić (poza Allegro) więc przedstawiam je raczej jako temat do rozważań czy je warto zatrzymać. Są bardzo wysokie (8cm co w realu daje 6.96m) toteż od podstawy masztu do główki szyny są wolne 2cm. Maszty te wykazują kompatybilność zarówno z przewodami HULACKI jak i Viessman a to dzięki sztywnym, ale odkształcalnym ramionom wysiegników.
 

Załączniki

OP
OP
bstok70

bstok70

Znany użytkownik
MSMK
PGM
Reakcje
1.363 33 1
#51
KLUBA
O tym producencie było dużo wcześniej. Choć ciekma słusznie zauważa, że przewód jest u Viessmana grubszy niż wysięgnik, to nie wiadomo jakby to wyglądało w przypadku przewodów Sommerfeldt`a. No i pojawia się pytanie o kompromis (rura wodociągowa czy maszty bez przewodów?). Jedno zdjęcie z pomiarem wysokości - 7cm (real 6.1m), bo szczególy wysięgnika są na poprzedniej stronie. Na to, co pod główką szyny zaledwie 1cm.
 

Załączniki

OP
OP
bstok70

bstok70

Znany użytkownik
MSMK
PGM
Reakcje
1.363 33 1
#52
FUZJE
Fuzja KLUBA + Viessmann wymaga kleju lub może założenia termoizolacji na końcówki wysięgnika aby przypominały gumki z masztów Viessmann`a. Wtedy demontowanie i montowanie może być łatwiejsze i bezpieczniejsze. Pozostałe fuzje - do rozważenia.
 

Załączniki

OP
OP
bstok70

bstok70

Znany użytkownik
MSMK
PGM
Reakcje
1.363 33 1
#53
Przedstawiłem wersje, które mogą spowodować, że niektórym "wyjdzie żyła". Ale nie o to mi wcale chodzi. Chciałbym w ten sposób zachęcić do rozważań na temat tego czy powinniśmy budować podobnie? Od czerwca zacznę coś majsterkować, ale wydaje mi się, że wejście EU07, ET41, EN57 8) , spowoduje, że wiele osób będzie coś musiało zawiesić nad swoim taborem. Co proponujecie? Skoro marcinlok już ma sieć Viessmann`a, to może powinniśmy to uznać za standard? tym bardziej, że maszty KLUBA są kompatybilne (ciekma mam nadzieję, że nie jesteś "zi", że lansuję te rury wodociągowe :roll: ) .
 

14D40

Ostrzeżony
Producent
Reakcje
304 10 1
#54
Próbowałeś dłubać samemu przewody jezdne z cienkiego drutu? Na niemieckich stronach jest trochę o tym.

A tak przy okazji, dostępne są u Kluby słupy trakcyjne? Jeśli nie to gdzie można by jeszcze takowe kupić, np. z drugiej ręki?
 
OP
OP
bstok70

bstok70

Znany użytkownik
MSMK
PGM
Reakcje
1.363 33 1
#55
:( nie próbowałem. Trochę, na długie dłubanie nie pozwala mi życie rodzinne i zawodowe. Mam też ważki argument za tym, aby jednak opierać się na gotowcach. Jest nim siła nacisku odbieraka lokomotywy/EZT-a na przewód. Właściwie moje próby wykazały, że oprze mu się (temu naciskowi) tylko zestaw Viessmann. Przy wysięgniku KLUBY + przewód Viessmann trzeba albo kleju (ale wtedy jak to zdemontować?) albo jeszcze przeze mnie nie wypróbowanej (pomysł zrodził się dziś :p ) izolacji, która by usztywniła połączenie wysięgnika i przewodu jednak nie na stałe. Już nie wspomnę o stawianiu taboru na zelektryfikowanym torze - wystarczy zaczepić ręką o przewód i gdy nie jest on dobrze przymocowany..........., to znów trzeba biegać do spowiedzi :oops: .
Maszty KLUBY są do kupienia podobnie jak i gołe wysięgniki tylko trzeba poczekać ja zamawiam na http://www.makieta.pl
 

14D40

Ostrzeżony
Producent
Reakcje
304 10 1
#56
Rozumiem. Masz rację z tym naciskiem, cienki drut + pantograf = albo zerwanie przewodu jezdnego albo w najlepszym wypadku jego pogięcie. Chyba żeby zmniejszyć naprężenie/nacisk pantografu. Trzeba by pokombinować. Dzięki za informacje, długo czekasz na zrealizowanie zamówienia jeśli chodzi o produkty Kluby?

Jeśli chodzi o drut jezdny to z tych prezentowanych przez Ciebie Viessmann wypada najlepiej. Sommerfeldt robi zapewne jeszcze cieńsze przewody. Tylko gdzie w Polsce dostać coś z tej firmy...
 
OP
OP
bstok70

bstok70

Znany użytkownik
MSMK
PGM
Reakcje
1.363 33 1
#57
Sommerfeldt to nasza europejska firma, choć ja (gamoń pierwszej klasy) kupowałem odbieraki do ET21 w USA (opłata za paczkę była wyższa niż za pantografy!) Na KLUBĘ czekałem od kilku dni do kilkunastu tygodni. Lepiej więc zgłosić swoją chęć zakupu wcześniej.
 

corwin

Administrator
Zespół forum
Reakcje
307 2 3
#58
Kamil Kopera napisał(a):
Jeśli chodzi o drut jezdny to z tych prezentowanych przez Ciebie Viessmann wypada najlepiej. Sommerfeldt robi zapewne jeszcze cieńsze przewody. Tylko gdzie w Polsce dostać coś z tej firmy...
Sommerfeldt robi znakomite, cienkie przewody które nie odkształcają się pod naciskiem pantografu. W Polsce miał je kiedyś sklep Drim (nie hurtownia Dream) i chyba Lokomodel z Wilczej. Ale chyba taniej będzie kupić przez niemieckie sklepy internetowe.
 
OP
OP
bstok70

bstok70

Znany użytkownik
MSMK
PGM
Reakcje
1.363 33 1
#59
Sommerfeldt robi znakomite, cienkie przewody które nie odkształcają się pod naciskiem pantografu. W Polsce miał je kiedyś sklep Drim (nie hurtownia Dream) i chyba Lokomodel z Wilczej. Ale chyba taniej będzie kupić przez niemieckie sklepy internetowe.

:D Witam. Ani Drim ani Lokomodel nie mają w swojej ofrercie Sommerfeldt`a. Eurolokshop to firma z USA - przesyłki są drogie i otwierane przez celników, którzy słabo się troszczą o towar. Tak jak radzi Corwin, trzeba poszukać w Niemczech.
 
Reakcje
0 0 0
#60
U mnie jest możliwość sprowadzenia Sommerfelda na zamówienie, czas realizacji jest dość różny bo to firma też robiąc bardziej pod zamówienia niż aby trzymać towar na stanie, pytać zawsze można mailem.
 
Autor wątku Podobne wątki Forum Odpowiedzi Data
Budownictwo i pozostała infrastruktura 87

Podobne wątki