• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Sieć trakcyjna

Piotr Sekuła

Nowy użytkownik
Reakcje
0 0 0
#21
Rozumiem, że jak znajdzie się moduł z siecią trakcyjną (poza pańskim), to bramkę można zdjąć i zamontować zwykłe słupy? Wg jednej z fotografii, bramka pomaga wyrównać pantograf, aby nie było wypadku polegającego na wpadnięciu dolnego druta pod ślizgacz...

Poprosiłbym o fotki, w których pantograf lekko zjeżdża za bramką, aby dostosować się do sieci. Sam taką chciałbym zamontować kiedyś, a na razie nie mam pieniędzy i miejsca na budowę jakiejkolwiek makiety, a szczególnie Piwniczowa.
 
Reakcje
5 0 0
#22
Tak.Bramka jest troche wyżej i spokojnie kazdy lok z podniesionym pantografem najeżdza na siec i tak samo na konu zjezdza z niego bez koniecznosci składania i rozkładania pantografu. To sa specjaline zrobione dwa moduły do tego celu ,.One zawsze beda na poczatku i koncu mojej sieci trakcyjnej. Wiecej fotek i film z jazd pod siecią na temacie " POZNAŃ 2009 " i na sąsiednim forum też .......... Pozdrawiam
 

Tomek K

Znany użytkownik
FREMO Polska
KKMK
Reakcje
347 5 1
#23
Tak na marginesie to nie pantograf tylko odbierak. Odbierak może być np. pantografowy, łyżwowy (do trzeciej szyny), pałąkowy (lirowy lub rolkowy) itp.
 
OP
OP
bstok70

bstok70

Znany użytkownik
MSMK
PGM
Reakcje
1.363 33 1
#24
Miałem się juz nie odzywać, dopóki sam nic konkretnego nie zrobię, ale ten fragment szlaku (i to na dwa tory!) pod drutem jest piękny. Jaka jest grubość przewodu jezdnego? No i jeszcze jedna sprawa. Linia wydaje się być magistralna, czyli przewód jezdny powinien być przy dużych prędkościach podwójny. Co robimy z tym problemem my, czyli ci, co chcą budować szlaki kolejowe z elektryczną siecią trakcyjną. ;) :?:
 
Reakcje
5 0 0
#25
bstok70 napisał(a):
Miałem się juz nie odzywać, dopóki sam nic konkretnego nie zrobię, ale ten fragment szlaku (i to na dwa tory!) pod drutem jest piękny. Jaka jest grubość przewodu jezdnego? No i jeszcze jedna sprawa. Linia wydaje się być magistralna, czyli przewód jezdny powinien być przy dużych prędkościach podwójny. Co robimy z tym problemem my, czyli ci, co chcą budować szlaki kolejowe z elektryczną siecią trakcyjną. ;) :?:
Zrób jak uwazasz , to najlepsza rada. A swoją drogą gdybym miał budowac moduły na podstawie opini i 100 procentowego odzwierciedlenia , oraz wszystkich porad to nic by nie powstało. Modelarstwo to też kompromisy , a w przypadku sieci trakcyjnej bardzo duże . Ale efekt koncowy za to Powalajacy . Więc do dzieła .
 

DarekW

Znany użytkownik
Reakcje
1.322 16 0
#26
Potwierdzam przejezdość szlaku Marcina, mój Husarz hulał pod nim z poniesionym pantografem bez żadnych zająknęć.
I dlatego podjąłem decyzję o budowie modułu 2 torowego, który w przyszłości będzie miał trakcję.
Dzieki Marcinie za przetarcie ścieżek, może takich modułów jak Twoje będzie więcej.
 
P

Paweł Piotr

Gość
#27
DarekW pisze:
z poniesionym pantografem
będzie miał trakcję
Z podniesionym odbierakiem prądu, przyjacielu, bo pantograf to tylko jeden z kilku rodzajów odbieraka prądu, o czym, jak widać, bezskutecznie pisał Tomek K.
tory szlakowe (i każde inne) mają albo nie sieć trakcyjną, a nie trakcję, bo trakcja, to rodzaj napędu pojazdów szynowych - a to wszystko oznacza, że nie czytacie uważnie postów w temacie, tylko klepiecie w klawiaturę, byle klepać...
 

DarekW

Znany użytkownik
Reakcje
1.322 16 0
#29
Jest nas nie wielu, którzy jeżdżą elektrowozami po makietach modułowych i pomimo chołubienia wcześniejszych epok przez poniektórych, jeździć będziemy ze zbierakami czy też innymi urzadzeniami do odbierania prądu z napowietrznych przewodów.
 
Reakcje
5 0 0
#30
Tak jest panowie .......... Bedziemy jeździc z podniesionymi patykami . Juz mam w budowie kolejne dwa moduły i licze tez na was............ . Sami przyznacie ze efekt sieci trakcyjnej jest fajny . Do pracy rodacy .Pozdrawiam .
 

Załączniki

Paweł

Aktywny użytkownik
KKMK
Reakcje
11 0 0
#31
Choć osobiście wolę trakcję parową i spalinową to trzymam za Was kciuki. Myśląc przyszłościowo szukajcie ludzi do budowy stacji z siecią trakcyjną, żeby na spotkaniach modułowych były dwie stacje i szlak z siecią tr.
 

Arturro

Znany użytkownik
FREMO Polska
MSMK
Reakcje
136 6 0
#32
To prawda, miło było by oglądać śmigające elektrowozy na zelektryfikowanej linni na początek może jednotorowej :roll: . Ale przejdźmy do naszych realiów :| , ja na razie eksperymentuje na swoim torcie i nie wykluczam przejścia za jakiś czas na moduły. Ćwiczę na produktach (zabawkach) Hulackiego bo na tą chwile Kluba jest dla mnie trochę za drogi.
„Przewody” Hulackiego raczej nie nadają się na proste odcinki pomijając już kwestię jakości gdyż najdłuższy „przewód” ma 344 mm długości co stanowi połowę odległości między słupami stosowanymi na PKP i powoduje zwiększenie ilości słupów. Słupy trakcyjne w Polsce na prostych liniach stawia się co 60-80 m więc w skali wychodzi 689,6-919,5 mm.
Nie zgadza się też ilość wsporników między górnym a dolnym przewodem, więc zacząłem eksperymentować sam z drutem miedzianym (wkrótce fotki). Może ktoś dysponuje informacjami na temat budowy przewodu trakcyjnego.
 

jacol_placol

Aktywny użytkownik
Reakcje
358 17 0
#37
No dobra ja też sie lubię bawić w trakcje a czy ktos bedzie sie bawił w siec trakcyjna z podwójnym drutem jezdnym i podwójna lina nosna? Ja kiedys na odcinku 1m cos takiego zrobiłem takcja była wykonana z drucika z rozebranego transformatorka,oczywiscie słupy były własnej produkcji bo to był prototyp trakcji. Górna lina nośna skręcona z trzech jeszcze cieńszych drucików, odciagi jak na tej makiecie Austryjaków z ciezarkami naciagajacymi od słupa do słupa. Powiem tak dwie osoby miały okazje to zobaczyć , efekt zajeb... ale tak pracochłonna robota że... A mowie to był tylko odcinek doswiadczalny 1m. Co do pantografów to do takiej trakcji trzeba zrobic słabiutki docisk no i z pobieraniem pradu z góry to tak hmm , ale nie oto mi chodziło liczył sie efekt ale kazdy robi jak potrafi. Spróbuję zrobic jeszcze raz taki odcinek to zaprezentuje. :)
 

ciekma

Znany użytkownik
FREMO Polska
KKMK
Reakcje
7 1 0
#38
Z pobieraniem prądu z góry to dajcie spokój, to jest bez sensu w dobie DCC.
Zastanawianie się czy mają być dwa przewody jezdne czy jeden w kontekście fabrycznych rur wodociągowych, bo w przeliczeniu 1:1 tyle wychodzi, jest nie na miejscu.
Ponadto zastanawiam się, czy jest sens robić przewód jezdny z miedzi, może lepiej jakaś stalowa struna? Tylko do tego przylutować się nic nie da.
 
Reakcje
10 0 0
#39
Sieć trakcyjna to trudna sprawa . Bawię sie w to od paru lat. Są dwie koncepcje jak już pisano zwijka z drutu pracochłonna i nie starcza na dłuższa jazde z odbierakiem bo się szybko przeciera , albo drut. Ja ponieważ moje elekrowozy pobieraja prąd z sieci trakcyjnej jadę na zwykłym drucie. Nie lutuje tego tylko zgrzewam na zgrzewarce. Mowa cały czas o odcinku prostym to łatwe , problem pojawia się jak pojawiają sie zwrotnice , a przy angliku to jest zabawa. Na odcinkach prostych słupy ustawiam niestety niemodelowo , bo przy odcinku ok 90 cm odbierak w połowie drogi między słupami spada z sieci i jest problem bo potrafi się pogiąć. Nie pomaga tu dodatkowy naciąg odcinka na sprężynie. Na stacjach stosuje bramki bo można dobrze ustawić sieć na zwrotnicach. Proponuje zrobić sobie wagon z urządzeniem do czyszczenia sieci. Na dużych makietach odbieraki nie pobieraja pradu z sieci. Biorą cieńką żyłkę i blokują nią odbierak tak by wyglądało , że jedzie po sieci.
 

14D40

Ostrzeżony
Producent
Reakcje
304 10 1
#40
Temat funkcjonalnej sieci trakcyjnej jest bardzo ciekawy i warty uwagi. Co do modeli lokomotyw, które mogą być zasilane przez patyki: którzy producenci mają w ofercie takie elektrowozy?

jacol_placol masz może jakieś zdjęcia tego Twojego eksperymentalnego fragmentu sieci?

Tak sobie myślałem, jak by to wyszło, jak by zastosować słupy od Kluby i druty, np. od Sommerfeldt albo Viessmanna i spróbować zrealizować zasilanie przez sieć. Zapewne okaże się, że słupy Kluby będą w tym wypadku zbyt delikatne. Niby jest DCC, ale jaka radocha kiedy wolty śmigają do silni(cz)ka lokomotywy tą samą drogą co w rzeczywistości ;)


EDIT: a co myślicie o wykorzystaniu drutów trakcyjnych od Viessmanna? Oczywiście chodzi mi o kwestię zasilania przez nie.
 
Autor wątku Podobne wątki Forum Odpowiedzi Data
Budownictwo i pozostała infrastruktura 87

Podobne wątki