• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Sieci trakcyjna

bstok70

Znany użytkownik
MSMK
PGM
#1
Witam wszystkich! Chciałbym nawiązać do wątku sieci trakcyjnej. Rzeczywiście to, co produkuje KLUBA to najprawdziwsze rodzime maszty ze wszystkimi detalami o top jakości. Od jakiegoś czasu kupuję po kilka słupów (35PLN jeden), ooraz wpadłem na pomysł wersji "economy" (zasugerowanej przez samego producenta ;) ) a mianowicie za 11PLN można kupić same wysięgniki, które można mocować do wykonanych przez siebie słupów "betonowych". Produkt KLUBY jest tak delikatny, że właściwie to chyba nie można bezpiecznie przewozić ewentualnego modułu "pod drtutem" bez istotnych destrukcji. Słupy trakcyjne sąsiednich krajów różnią się istotnie od naszych. Niestety przewody trakcyjne "obcych" też nie są za bardzo kompatybilne z tymi od KLUBY. Szukałem w Polsce, ale dostępne na bieżąco są tylko słupy trakcyjne i przewody trakcyjne HULACKI. Niestety kompletnie nie trzymają jakości i te które zakupiłem wyposażę w wysięgniki KLUBY, po wcześniejszym "zabetonowaniu" otworów. Niska cena nie rekompensuje dużego zawodu.
 

Lupino

Nowy użytkownik
#3
Kluba to optymalne sprawa zarówno w kwestii sygnalizacji jak i trakcji elektrycznej. Bez zbędnego zadęcia należy obiektywnie stwierdzić iż w tych dwóch kwestiach jest po prostu najlepszy na naszym rynku. Hulacki zgodnie z opisem na swoich wyrobach produkuje zabawki a nie modele, jednak jego słupy trakcyjne są nieocenione do celów szkoleniowo-eksperymentalnych. Zarówno w jednym jak i w drugim przypadku sieć jezdną trzeba upleść samemu.
Czy Kolega posiada jakieś fotki swojej trakcji?
 
OP
OP
bstok70

bstok70

Znany użytkownik
MSMK
PGM
#4
Moje "makiety modułowe", które ze sobą łączyłem w kilkumetrowy odcinek z małą bocznicą nie mogą być pokazane na publicznym forum, bo nikt nie będzie mnie traktował poważnie (zacząłem je budować trochę ponad 15 lat temu). Ponieważ moim marzeniem jest dołączenie się do PMM ulegają destrukcji. W tamtych czasach dostęp do polskich semaforów na przykład, był arcy trudny, choć akurat słupy trakcyjne (niestety nie pamiętam nazwy producenta - były sprzedawane w Centralnej Składnicy Harcerskiej na sztuki) były bliskie oryginałowi. Były też do nich dodawane przewody trakcyjne, ale bardzo krótkie. Jak się nauczę wklejać zdjęcia to je pokażę - spróbuję dziś. Teraz, w związku z planem zakupów polskiego taboru elektrycznego zacząłem sukcesywnie, powoli kupować zaplecze trakcyjne jak najbardziej odpowiadające rzeczywistości. To kosztuje więc trwa. Pierwszy moduł planuję pokazać i poddać się surowemu osądowi Forumowiczów w kwietniu/maju 2010. Może wcześniej coś zrobię jeśli P. Milos przyśle mi w styczniu EN57 "Gomulka".
 
OP
OP
bstok70

bstok70

Znany użytkownik
MSMK
PGM
#5
Zrobiłem zdjęcia różnych słupów trakcyjnych rodzimej produkcji ale są za "duże" i serwer nie puścił. Spróbuję innego dnia. Przy okazji lepiej się przygotuję i położę obok miarkę. Co zaś się tyczy masztów KLUBA, to chciałem napisać iż niezwykła precyzja i trzymanie skali powoduje bardzo dużą delikatność wyrobu. Boję się, że docisk pantografu będzie zrywać sieć :? . Trzeba więc ją na stałe przylutować, czyli ewentualny transport musi odbywać się pod drutem. Poza tym trzeba będzie pójść na kompromis w przetrzeganiu skali w odniesieniu do grubości przewodów trakcyjnych. I tu robi się grząsko. Bo w modułach bez trakcji elektrycznej, nawet zbyt duże wiadro nie jest akceptowane. Myślę i szukam rozwiązania. :| :idea: :(
 

Lupino

Nowy użytkownik
#7
Czekam na fotki.
Sieć trakcyjna dostępna na rynku jest nie do zaakceptowania. Zbyt duże przeskalowanie "druta" powoduje że jej zastosowanie nad torem psuje całą trakcję. Pozostaje więc rękodzieło a w tym przypadku to prawdziwa sztuka. Raz już przymierzyłem się do lutowania ale ponieważ nie znoszę kompromisów, wyrób końcowy trafił do kosza. Dlatego właśnie ćwiczę na wyrobach Hulackiego bo jest atrakcyjny cenowo i w przypadku destrukcji mniejszy żal :)) Moim marzeniem jest zbudowanie profesjonalnej trakcji ze wszystkimi elementami ( a przynajmniej większością z nich ) występującymi w realu takimi jak odciągi, urządzenia naprężające, słupy kotfowe, wężownice, odłączniki sekcyjne itd. To wymaga dłubaniny dlatego najprawdopodobniej niewielu modelarzy się tym para. Ja się jednak uparłem, mam czas...
 
OP
OP
bstok70

bstok70

Znany użytkownik
MSMK
PGM
#8
Maszty rodzimych producentów, które posiadam już po zdjęciu z makiety (stąd brudki i wygięcia). WM MODEL, bardzo dziekuję za link. Sommerfeldt produkuje piękne maszty. Niestety te za 1.25$ nie są podobne do naszych, zaś te za 12 - 15$ tak. Sam wysiegnik jednak jest inny. Przewody zaś dużo subtelniejsze niż te, do ktrych mam dostęp. To budzi nadzieje.
Pozdrawiam.
 

Załączniki

ciekma

Moderator
Zespół forum
FREMO Polska
KKMK
#9
WM-model podał link nie po to, aby stosować takie maszty jak Austriacy, ale po to aby obejrzeć że da się robić sieć trakcyjną na modułach.
Osoby tym zainteresowane powinny po prostu udać się na tego typu spotkanie i obejrzeć na żywo, zamiast snuć różne teorie :)
Myślę że po ukazaniu się EN57 i EU07 ciśnienie na zelektryfikowane moduły będzie duże ;)
Elektryfikować proponuję linie 2-torowe.
 
OP
OP
bstok70

bstok70

Znany użytkownik
MSMK
PGM
#10
No dobra :cry: , już nie będę mącił. Stworzył się nowy wątek (wydzielony został z innego) to się rozgadałem (rozpisałem). Ale rzeczywiście nic to nie wnosi oprócz tego, że może będzie można zobaczyć ile osób planuje elektryfikację, a to może zmobilizować dalsze. Znowu też pojawi się pytanie o normy PMM, bo warto aby ustalić czy na przykład każdy przygotuje końcówkę PMM i końcówkę FREMO, zanim rozpocznie pracę nad modułami. Wreszcie ja, mała myszka, niechcący stałem się twórcą wątku :D , więc pokusa aby "bić pianę". Pozdrawiam
 

ciekma

Moderator
Zespół forum
FREMO Polska
KKMK
#11
PMM to linia lokalna w III epoce, dajcie spokój z siecią trakcji elektrycznej.
Ponadto nie ważne ile planuje, tylko ile to zrobi.
Gadać każdy może, jeden więcej, a drugi gorzej.
 

WM-MODEL

Znany użytkownik
Donator forum
FREMO Polska
#12
ciekma napisał(a):
WM-model podał link nie po to, aby stosować takie maszty jak Austriacy, ale po to aby obejrzeć że da się robić sieć trakcyjną na modułach.
:D
Ta sieć Austriaków wykonana była z drucika miedzianego 0,3mm, taki kompromis pomiędzy skalą a głupoto-odpornością spotkaniową ;) W oczy rzucały się niepomalowane konstrukcje, ale już pomalowane (lub chemicznie potraktowane czymś na ciemno) wcale nie wyglądały tak źle, zwłaszcza jak się to oglądało tak cirkaebałt z odległości 1 metra.
Najważniejsze, że zostala zbudowana stacja i spory odcinek szlaku pod w pełni funcjonalnymi drutami :D Sami sobie wymyślili i zrobili, teraz jak ktoś inny będzie budował coś takiego, pewnie po prostu będzie musiał się do nich dostosowac :D

ciekma napisał(a):
Osoby tym zainteresowane powinny po prostu udać się na tego typu spotkanie i obejrzeć na żywo, zamiast snuć różne teorie :)
No właśnie ;)
Najbliższe spotkania gdzie prawdopodobnie będzie można zobaczyć te konstrukcje to:
:arrow: 07.04.2010 - 11.04.2010 Regionaltreffen Wien
:arrow: 14.07.2010 - 18.07.2010 Osteuropäisches Fremo-Treffen in Milevsko

:D
 

Dario

Nowy użytkownik
#15
Witam Szanownych kolegów to mój debiut na forum.Planuję zastosować trakcje viessmana na mojej makiecie,ma ktoś z was jakieś doświadczenia z tą trakcją?Na razie mam kilka słupów w tym jeden naprężający,nie posiadam jeszcze sieci.Naprężający wygląda dość ciekawie,zresztą całość może też interesująco wyglądać gdyż poustawiałem je na ,,sucho,,nie wiem jaki efekt będzie po zawieszeniu sieci.
 
OP
OP
bstok70

bstok70

Znany użytkownik
MSMK
PGM
#16
Witam "Dario". Odpowiadając na pytanie, wszystko zależy od tego jakie są plany. Czy ma to być makieta bardzo szczególowa, tort, czy modułowa, jeśli modułowa to czy do łączenia się z innymi (FREMO i broń Boże PMM :D ), osadzona w jakich realiach i jakim kraju. Dużo na ten temat pisali: WM-MODEL i Ciekma. Zaś Lupino wziął się bardzo poważnie do budowy, a wcześniej dużo eksperymentował z trakcją Hulacki. Z Viessmanem nie miałem doświadczenia. Moja trakcje bazowała na polskich masztach (fotki powyżej) i się całkowicie nie sprawdziła. Przewody przeskalowane, trudności w utrzymaniu stałej wysokosci nad torowiskiem. Została zdemontowana. Odtworzona będzie już na słupach KLUBA, z przewodami (zgodnie z podpowiedzią) o średnicy 0.3mm. :D
 
P

Paweł Piotr

Gość
#17
Dario pisze:
(...) Planuję zastosować trakcje viessmana na mojej makiecie, ma ktoś z was jakieś doświadczenia z tą trakcją? (...)
bstok70 pisze:
(...) a wcześniej dużo eksperymentował z trakcją Hulacki (...)
(...) Moja trakcje bazowała na polskich masztach (...)
(...) trudności w utrzymaniu stałej wysokości nad torowiskiem (...)
Firma Viessmann nie produkuje trakcji, podobnie jak firma Hulacki, bowiem trakcja to rodzaj napędu pojazdów szynowych (trakcja parowa, spalinowa, elektryczna).
W tym kontekście przytoczone cytaty brzmią śmiesznie, zwłaszcza ten o trakcji bazującej na polskich masztach...
To, o czym piszecie, to elektryczna sieć trakcyjna.
Przewód jezdny elektrycznej sieci trakcyjnej zawiesza się nie nad torowiskiem, tylko nad torem kolejowym.
Modelarstwo kolejowe to również, a może przede wszystkim, poprawna nomenklatura kolejowa.
 
Autor wątku Podobne wątki Forum Odpowiedzi Data
Makieta i moduł H0 3

Podobne wątki