Zapraszam do reportażu z przejazdu pociągu towarowego po polskiej części makiety modułowej.
Przepraszam za marną jakość zdjęć, ale raz że w jednej ręce miałem przepustnicę, w drugiej papiery a w trzeciej pstrykadełko, a dwa że warunki oświetleniowe były słabe (pochmurny dzień i okna od północy), więc zdjęcia robiłem z lampą błyskową.
Zaznaczam że wszystkie zdjęcia są w ruchu, żadnych ustawianych fotostopów.
Skład został sformowany na stacji technicznej zwanej roboczo "Tychy", jako że symbolizowała ona kierunki na Górny Śląsk z przemysłem górniczym i hutniczym oraz tranzyt na północ (porty).
Stacja techniczna pełni nie tylko rolę przechowalni taboru, ale też symbolizuje resztę sieci kolejowej (umawiamy się że obecne makiety to fragment większej całości) oraz ten przemysł, którego brakuje na rzeczywistych makietach.
Zanim wyruszyłem w drogę, sformowałem skład zdawki TKL6880, a w między czasie wyjechał zdawczy bocznicowy do Setuzy (bardzo rozbudowanej bocznicy z przemysłem chemicznym i petrochemicznym, wraz z obsługą został zaanektowany na potrzeby PKP od Czechów
http://layer.uci.agh.edu.pl/~mczapkie/Train/tmp/Ligotka2009/IMG_0247-TKBdoSetuzy.jpg
Gdy Setuza oddzwoniła iż tor szlakowy jest wolny, wyjechałem Tw1 z rozkładową prędkością 60 km/h w kierunku stacji Padowo:
http://layer.uci.agh.edu.pl/~mczapkie/Train/tmp/Ligotka2009/IMG_0249-TKLdoPadowa.jpg
Za lokomotywą i brankardem miałem tylko próżny Gbs pod załadunek mebli na eksport do Czechosłowacji, dwie węglarki dla Świerkowa i Bartoszowa oraz zbiornikowy z importowanym cementem dla Prefabetu.
Po drodze minąłem moduły klubowe, niestety lampa błyskowa uwidoczniła wady pospiesznie budowanego strunogipsowego mostu (ale z daleka ładnie wygląda
http://layer.uci.agh.edu.pl/~mczapkie/Train/tmp/Ligotka2009/IMG_0251-modulyKKMK.jpg
W Padowie niewiele pracy z podstawianiem próżnego krytego pod rampę załadowczą, ale w między czasie sporo się dzieje, najpierw mijają się dwa osobowe, M2213 i O2050:
http://layer.uci.agh.edu.pl/~mczapkie/Train/tmp/Ligotka2009/IMG_0253-Padowo-mijanie.jpg
Pociąg gotowy do odjazdu z Padowa jako zbiorowy TZ6970, ale jeszcze musi bo wyprzedzić międzynarodowy pospieszny P456.
http://layer.uci.agh.edu.pl/~mczapkie/Train/tmp/Ligotka2009/IMG_0254-Padowo-wyprzedzanie.jpg
Z braku parowozów i spalinowozów pospiesznych pociąg ciągnięty był (podobnie jak w rzeczywistości w latach 70tych) przez ST43, z uwagi na październikowe chłody do składu dołączony był wagon grzewczy, na stacji granicznej odczepiany wraz z lokomotywą bo czeska lokomotywa ogrzewanie miała.
Z Padowa wyjechałem o planie, ale jeden z mechaników zaspał i pociąg towarowy z czarnym zlotem nie wyjechał z Tych o czasie. Dlatego zgodnie z wypisanym na oryginalnym blankiecie rozkazem szczególnym "S" wjechałem w Bartoszowie na dodatkowy tor 3 (bez semaforów wyjazdowych), aby zrobić miejsce dla ewentualnego krzyżowania "węglowca" i osobowego:
http://layer.uci.agh.edu.pl/~mczapkie/Train/tmp/Ligotka2009/IMG_0255-Bartoszow-rozkazszczegolny.jpg
Jednak osobowy O2051 też się spóźniał, dlatego przepuściłem tylko wahadło węglowe:
http://layer.uci.agh.edu.pl/~mczapkie/Train/tmp/Ligotka2009/IMG_0255-Bartoszow-wyprzedzanie.jpg
Aby nie tracić czasu pojechałem obsłużyć bocznicę Prefabetu, dzięki długiemu torowi wyciągowemu mogłem manewrować bez zajmowania głównego szlaku, po którym przemknął spóźniony osobowy:
http://layer.uci.agh.edu.pl/~mczapkie/Train/tmp/Ligotka2009/IMG_0257-Prefabet.jpg
(bocznica Prefabetu była jednym z zaledwie kilku niedokończonych modułów, niestety poświęciłem dużo czasu na klubowe moduły 2-torowe oraz nieudane eksperymenty z Faller Car System+trylinka przez co znowu nie zdążyłem dokończyć budowy)
Z Prefabetu odebrałem platformę z płytami betonowymi na eksport do Czechosłowacji oraz próżny wagon samowyładowczy i pojechałem w stronę stacji Świerków Miasto, witany przez sygnał Ot3 informujący że semafor wjazdowy wskazuje wolną drogę ze zmniejszoną prędkością:
http://layer.uci.agh.edu.pl/~mczapkie/Train/tmp/Ligotka2009/IMG_0258-To.jpg
W Świerkowie wycofałem na tor przy placu ładunkowym, aby zostawić ładowną węglarkę i odebrać próżną cysternę do zwrotu do Setuzy, platformę po płytkach chodnikowych z Prefabetu i próżną węglarkę.
W międzyczasie pod czujnym okiem zawiadowcy Tomka K. przez stację przemknął tranzytowy Speseni vlak Sp924:
http://layer.uci.agh.edu.pl/~mczapkie/Train/tmp/Ligotka2009/IMG_0260-Swierkow-tranzytowy.jpg
Po chwili na stację wjechał pociąg międzynarodowy z lokomotywą CSD która została odczepiona, gagarin czekał już na podmianę:
http://layer.uci.agh.edu.pl/~mczapkie/Train/tmp/Ligotka2009/IMG_0263-Swierkow-podmianalokomotyw.jpg
Zagraniczna lokomotywa została odstawiona na boczny tor, pociąg pospieszny P463 pojechał dalej a ja dokończyłem manewry w celu włączenia brankardu na początek składu:
http://layer.uci.agh.edu.pl/~mczapkie/Train/tmp/Ligotka2009/IMG_0265-Swierkow-manewry.jpg
Ale to jeszcze nie wszystko, przyjechał osobowy i prowadząc pociąg niższej kategorii poczekałem przed semaforem aż OKl2 "obleci" skład piętrusów:
http://layer.uci.agh.edu.pl/~mczapkie/Train/tmp/Ligotka2009/IMG_0268-Swierkow-oblot.jpg
Wracając zostałem przywitany przez sympatycznego zawiadowcę stacji Bartoszów:
http://layer.uci.agh.edu.pl/~mczapkie/Train/tmp/Ligotka2009/IMG_0271-Bartoszow-wjazd.jpg
Było tu niewiele pracy z podstawieniem węglarki z węglem i zabraniu wagonu z eksportowymi bramborami:
http://layer.uci.agh.edu.pl/~mczapkie/Train/tmp/Ligotka2009/IMG_0273-Bartoszow-manewry.jpg
ale wcześniej trzeba było przepuścić lokalny osobowy z "ryflakami":
http://layer.uci.agh.edu.pl/~mczapkie/Train/tmp/Ligotka2009/IMG_0272-Bartoszow-krzyzowanie.jpg
Powoli zmierzałem do posterunku odgałęźnego Pawłowo:
http://layer.uci.agh.edu.pl/~mczapkie/Train/tmp/Ligotka2009/IMG_0275-podgPawlowo.jpg
obsługiwanego przez Wiktora, a następnie linią 2-torową w kierunku Padowa:
http://layer.uci.agh.edu.pl/~mczapkie/Train/tmp/Ligotka2009/IMG_0276-WiktorN.jpg
Po drodze minąłem międzynarodowy pociąg odcinkowy do Czechosłowacji, wiozący poprzednią partię eksportowych płyt (betonove sesky
http://layer.uci.agh.edu.pl/~mczapkie/Train/tmp/Ligotka2009/IMG_0277-mijanietowarow.jpg
Może się wydawać dziwne wożenie towaru tam i z powrotem, ale tak się robi na kolei
W Padowie jeszcze trochę manewrów aby podstawić zamówioną próżną węglarkę do skupu złomu, w międzyczasie wyprzedza nas osobowy M2215:
http://layer.uci.agh.edu.pl/~mczapkie/Train/tmp/Ligotka2009/IMG_0278-Padowo.jpg
Dalej już bez przygód jako zdawczy TKL6881, po nowych modułach KKMK:
http://layer.uci.agh.edu.pl/~mczapkie/Train/tmp/Ligotka2009/IMG_0279-modulyKKMK.jpg
i koło przemysłu w Setuzie, po drugim torze przejechał międzynarodowy pospieszny:
http://layer.uci.agh.edu.pl/~mczapkie/Train/tmp/Ligotka2009/IMG_0281-zSetuzy.jpg
(miejsce to odpowiada dolnemu lewemu rogowi w widocznej na zdjęciu mapie modułów)
do stacji technicznej, której obsługa już się cieszy z dodatkowej roboty przy formowaniu pociągów ;-)
http://layer.uci.agh.edu.pl/~mczapkie/Train/tmp/Ligotka2009/IMG_0282-szuflada.jpg
Tak więc niby taki podrzędny pociąg, a tyle się działo
Przepraszam za marną jakość zdjęć, ale raz że w jednej ręce miałem przepustnicę, w drugiej papiery a w trzeciej pstrykadełko, a dwa że warunki oświetleniowe były słabe (pochmurny dzień i okna od północy), więc zdjęcia robiłem z lampą błyskową.
Zaznaczam że wszystkie zdjęcia są w ruchu, żadnych ustawianych fotostopów.
Skład został sformowany na stacji technicznej zwanej roboczo "Tychy", jako że symbolizowała ona kierunki na Górny Śląsk z przemysłem górniczym i hutniczym oraz tranzyt na północ (porty).
Stacja techniczna pełni nie tylko rolę przechowalni taboru, ale też symbolizuje resztę sieci kolejowej (umawiamy się że obecne makiety to fragment większej całości) oraz ten przemysł, którego brakuje na rzeczywistych makietach.
Zanim wyruszyłem w drogę, sformowałem skład zdawki TKL6880, a w między czasie wyjechał zdawczy bocznicowy do Setuzy (bardzo rozbudowanej bocznicy z przemysłem chemicznym i petrochemicznym, wraz z obsługą został zaanektowany na potrzeby PKP od Czechów
http://layer.uci.agh.edu.pl/~mczapkie/Train/tmp/Ligotka2009/IMG_0247-TKBdoSetuzy.jpg
Gdy Setuza oddzwoniła iż tor szlakowy jest wolny, wyjechałem Tw1 z rozkładową prędkością 60 km/h w kierunku stacji Padowo:
http://layer.uci.agh.edu.pl/~mczapkie/Train/tmp/Ligotka2009/IMG_0249-TKLdoPadowa.jpg
Za lokomotywą i brankardem miałem tylko próżny Gbs pod załadunek mebli na eksport do Czechosłowacji, dwie węglarki dla Świerkowa i Bartoszowa oraz zbiornikowy z importowanym cementem dla Prefabetu.
Po drodze minąłem moduły klubowe, niestety lampa błyskowa uwidoczniła wady pospiesznie budowanego strunogipsowego mostu (ale z daleka ładnie wygląda
http://layer.uci.agh.edu.pl/~mczapkie/Train/tmp/Ligotka2009/IMG_0251-modulyKKMK.jpg
W Padowie niewiele pracy z podstawianiem próżnego krytego pod rampę załadowczą, ale w między czasie sporo się dzieje, najpierw mijają się dwa osobowe, M2213 i O2050:
http://layer.uci.agh.edu.pl/~mczapkie/Train/tmp/Ligotka2009/IMG_0253-Padowo-mijanie.jpg
Pociąg gotowy do odjazdu z Padowa jako zbiorowy TZ6970, ale jeszcze musi bo wyprzedzić międzynarodowy pospieszny P456.
http://layer.uci.agh.edu.pl/~mczapkie/Train/tmp/Ligotka2009/IMG_0254-Padowo-wyprzedzanie.jpg
Z braku parowozów i spalinowozów pospiesznych pociąg ciągnięty był (podobnie jak w rzeczywistości w latach 70tych) przez ST43, z uwagi na październikowe chłody do składu dołączony był wagon grzewczy, na stacji granicznej odczepiany wraz z lokomotywą bo czeska lokomotywa ogrzewanie miała.
Z Padowa wyjechałem o planie, ale jeden z mechaników zaspał i pociąg towarowy z czarnym zlotem nie wyjechał z Tych o czasie. Dlatego zgodnie z wypisanym na oryginalnym blankiecie rozkazem szczególnym "S" wjechałem w Bartoszowie na dodatkowy tor 3 (bez semaforów wyjazdowych), aby zrobić miejsce dla ewentualnego krzyżowania "węglowca" i osobowego:
http://layer.uci.agh.edu.pl/~mczapkie/Train/tmp/Ligotka2009/IMG_0255-Bartoszow-rozkazszczegolny.jpg
Jednak osobowy O2051 też się spóźniał, dlatego przepuściłem tylko wahadło węglowe:
http://layer.uci.agh.edu.pl/~mczapkie/Train/tmp/Ligotka2009/IMG_0255-Bartoszow-wyprzedzanie.jpg
Aby nie tracić czasu pojechałem obsłużyć bocznicę Prefabetu, dzięki długiemu torowi wyciągowemu mogłem manewrować bez zajmowania głównego szlaku, po którym przemknął spóźniony osobowy:
http://layer.uci.agh.edu.pl/~mczapkie/Train/tmp/Ligotka2009/IMG_0257-Prefabet.jpg
(bocznica Prefabetu była jednym z zaledwie kilku niedokończonych modułów, niestety poświęciłem dużo czasu na klubowe moduły 2-torowe oraz nieudane eksperymenty z Faller Car System+trylinka przez co znowu nie zdążyłem dokończyć budowy)
Z Prefabetu odebrałem platformę z płytami betonowymi na eksport do Czechosłowacji oraz próżny wagon samowyładowczy i pojechałem w stronę stacji Świerków Miasto, witany przez sygnał Ot3 informujący że semafor wjazdowy wskazuje wolną drogę ze zmniejszoną prędkością:
http://layer.uci.agh.edu.pl/~mczapkie/Train/tmp/Ligotka2009/IMG_0258-To.jpg
W Świerkowie wycofałem na tor przy placu ładunkowym, aby zostawić ładowną węglarkę i odebrać próżną cysternę do zwrotu do Setuzy, platformę po płytkach chodnikowych z Prefabetu i próżną węglarkę.
W międzyczasie pod czujnym okiem zawiadowcy Tomka K. przez stację przemknął tranzytowy Speseni vlak Sp924:
http://layer.uci.agh.edu.pl/~mczapkie/Train/tmp/Ligotka2009/IMG_0260-Swierkow-tranzytowy.jpg
Po chwili na stację wjechał pociąg międzynarodowy z lokomotywą CSD która została odczepiona, gagarin czekał już na podmianę:
http://layer.uci.agh.edu.pl/~mczapkie/Train/tmp/Ligotka2009/IMG_0263-Swierkow-podmianalokomotyw.jpg
Zagraniczna lokomotywa została odstawiona na boczny tor, pociąg pospieszny P463 pojechał dalej a ja dokończyłem manewry w celu włączenia brankardu na początek składu:
http://layer.uci.agh.edu.pl/~mczapkie/Train/tmp/Ligotka2009/IMG_0265-Swierkow-manewry.jpg
Ale to jeszcze nie wszystko, przyjechał osobowy i prowadząc pociąg niższej kategorii poczekałem przed semaforem aż OKl2 "obleci" skład piętrusów:
http://layer.uci.agh.edu.pl/~mczapkie/Train/tmp/Ligotka2009/IMG_0268-Swierkow-oblot.jpg
Wracając zostałem przywitany przez sympatycznego zawiadowcę stacji Bartoszów:
http://layer.uci.agh.edu.pl/~mczapkie/Train/tmp/Ligotka2009/IMG_0271-Bartoszow-wjazd.jpg
Było tu niewiele pracy z podstawieniem węglarki z węglem i zabraniu wagonu z eksportowymi bramborami:
http://layer.uci.agh.edu.pl/~mczapkie/Train/tmp/Ligotka2009/IMG_0273-Bartoszow-manewry.jpg
ale wcześniej trzeba było przepuścić lokalny osobowy z "ryflakami":
http://layer.uci.agh.edu.pl/~mczapkie/Train/tmp/Ligotka2009/IMG_0272-Bartoszow-krzyzowanie.jpg
Powoli zmierzałem do posterunku odgałęźnego Pawłowo:
http://layer.uci.agh.edu.pl/~mczapkie/Train/tmp/Ligotka2009/IMG_0275-podgPawlowo.jpg
obsługiwanego przez Wiktora, a następnie linią 2-torową w kierunku Padowa:
http://layer.uci.agh.edu.pl/~mczapkie/Train/tmp/Ligotka2009/IMG_0276-WiktorN.jpg
Po drodze minąłem międzynarodowy pociąg odcinkowy do Czechosłowacji, wiozący poprzednią partię eksportowych płyt (betonove sesky
http://layer.uci.agh.edu.pl/~mczapkie/Train/tmp/Ligotka2009/IMG_0277-mijanietowarow.jpg
Może się wydawać dziwne wożenie towaru tam i z powrotem, ale tak się robi na kolei
W Padowie jeszcze trochę manewrów aby podstawić zamówioną próżną węglarkę do skupu złomu, w międzyczasie wyprzedza nas osobowy M2215:
http://layer.uci.agh.edu.pl/~mczapkie/Train/tmp/Ligotka2009/IMG_0278-Padowo.jpg
Dalej już bez przygód jako zdawczy TKL6881, po nowych modułach KKMK:
http://layer.uci.agh.edu.pl/~mczapkie/Train/tmp/Ligotka2009/IMG_0279-modulyKKMK.jpg
i koło przemysłu w Setuzie, po drugim torze przejechał międzynarodowy pospieszny:
http://layer.uci.agh.edu.pl/~mczapkie/Train/tmp/Ligotka2009/IMG_0281-zSetuzy.jpg
(miejsce to odpowiada dolnemu lewemu rogowi w widocznej na zdjęciu mapie modułów)
do stacji technicznej, której obsługa już się cieszy z dodatkowej roboty przy formowaniu pociągów ;-)
http://layer.uci.agh.edu.pl/~mczapkie/Train/tmp/Ligotka2009/IMG_0282-szuflada.jpg
Tak więc niby taki podrzędny pociąg, a tyle się działo