Krzychu 126 napisał(a):
chodzi mi o to że słyszałem że semaforami można sterować za pomocą przekaźników bistabilnych czy czegoś takiego i prosze o informacje na temat tego sposobu.A za pomocą zasilacza nie moge steroiwać bo niestety nie zainwestowałem w zaden pożądny zasilacz i korzystam ze start-TT
Zasilacz tak czy siak będziesz potrzebował, przekaźnik bistabilny to nic innego jak przełącznik dwupozycyjny i w 99% dwusekcyjny sterowany impulsem raz na jedna raz na drugą cewkę (lub odwróceniem polaryzacji na jednej z cewek) z pamięcią położenia styków.
Wszystko zależy co chcesz osiągnąć. Jeżeli chcesz mieć tylko możliwość zmiany świateł na semaforach z odłączeniem napięcia z torów przed semaforem to wystarczy zwykły wyłącznik dwupozycyjny i dwusekcyjny. Przekaźnik bistabilny przydaje sie dopiero w momencie kiedy układ sterowania izolowanym odcinkiem i semaforem ma być zależny od ruchu taboru lub sygnałów na innych semaforach.
Na przekaźniku bistabilnym bardzo łatwo zbudować blokadę samoczynną, która kontroluje ruch na szlaku i nie pozwala na kolizje
Jak będę miał jutro chwile czasu to narysuje dwa schemaciki jak można wykorzystać przekaźniki bistabilne, które przy okazji sterują semaforami