• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Semafory z klawiaturą bez podtrzymania Piko

Sheldon

Nowy użytkownik
#1
Dzień dobry,
Mam problem. Miałem zainstalowane semafory dwukomorowe Hulacki w połączeniu z napędami zwrotnic Piko. Semafory cały czas świeciły odpowiednio, w zależności od położenia zwrotnicy. Wszystko działało perfekcyjnie. Potem robiłem porządki, wszystko zostało poodłączane. Dokupiłem więcej klawiatur bez podtrzymania (w zestawie z 4 napędami zwrotnic). Gdy chciałem ponownie podłączyć semafory, okazało się, że działają (świecą się) tylko w momencie działania napędu zwrotnicy. Nie wiem, czy to istotne, ale kupiłem też klawiaturę z podtrzymaniem i ona była początkowo podłączona razem z tymi bez podtrzymania. Potem, próbując już wszystkiego, odłączyłem ją. Chciałbym po prostu, żeby to działało, jak na początku, czyli że semafory cały czas świecą, a zmiana światła następuje w momencie zmiany położenia zwrotnicy. Proszę o pomoc.
 

Adam Kobyliński

Aktywny użytkownik
#3
Jakie napędy Piko? Jeżeli A-Gleis to musisz mieć podłączone przez klawiaturki z podtrzymaniem, innej możliwości nie ma chyba że są gdzieś po drodze przekaźniki bistabilne.
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
#4
A czy napędy Piko A-Gleis wymagają podawania cały czas napięcia? Nie znam tych napędów, ale trudno mi w to uwierzyć, żeby cały czas musiałyby być zasilane. Ale poza tym, niezależnie od tego, jak są zasilane i sterowane napędy zwrotnic, to do semaforów świetlnych trzeba podawać napięcie cały czas żeby świeciły. No, ale tego chyba (?) nie trzeba tłumaczyć...
 

Adam Kobyliński

Aktywny użytkownik
#5
Nie wymagają, ale mają wewnętrzne krańcówki więc mogą być zasilane cały czas i mieć dołączone równolegle semafory. Wiadomo że jest to obarczone niebezpieczeństwem usmażenia napędu w przypadku zablokowania rozjazdu jakimś paprochem, ale nie ma innej możliwości żeby semafory świeciły. W dodatku taki układ blokuje możliwość ręcznego przestawiania rozjazdu. Bezpieczniejsze jest dodanie do obwodu dwucewkowego przekaźnika bistabilnego, który będzie "trzymał" sygnały świetlne i daje mozliwość ręcznego przestawiania rozjazdu.
 
OP
OP
S

Sheldon

Nowy użytkownik
#7
Jakie napędy Piko? Jeżeli A-Gleis to musisz mieć podłączone przez klawiaturki z podtrzymaniem, innej możliwości nie ma chyba że są gdzieś po drodze przekaźniki bistabilne.
Napędy Piko, A- Gleis. Ale napięcie nie z torów, tylko bezpośrednio z zasilacza. Na klawiaturze z podtrzymaniem wszystko działa ok, ale rzecz w tym, że wcześniej semafory działały na klawiaturze od napędów zwrotnic, czyli bez podtrzymania.
 

Adam Kobyliński

Aktywny użytkownik
#8
Ale napiszesz coś więcej czy dalej mamy zgadywać? Jakieś fotki na których widać jak to jest podłączone? Niestety moją szklaną kulę zostawiłem w domu. Na standardowym połączeniu klawiaturki bez podtrzymania i napędu pikowskiego semafory nie będą świeciły, nie ma takiej opcji. Musi być jakiś dodatkowy element, przekaźnik albo przełącznik.
 

piottrw

Aktywny użytkownik
#9
Pokaż zdjęcie napędu, żeby wszystkie wejścia wyjścia były. Na napędach bttb można było taki efekt uzyskać podłączając semafor świetlny do blaszek na wyjściu, oraz do masy drugi przewód i to działało tak że w zależności jak była zwrotnica przełożona tak światło świeciło. Taki schemat do tego
Screenshot_20190723-152317.jpg
 
OP
OP
S

Sheldon

Nowy użytkownik
#11
Ale napiszesz coś więcej czy dalej mamy zgadywać? Jakieś fotki na których widać jak to jest podłączone? Niestety moją szklaną kulę zostawiłem w domu. Na standardowym połączeniu klawiaturki bez podtrzymania i napędu pikowskiego semafory nie będą świeciły, nie ma takiej opcji. Musi być jakiś dodatkowy element, przekaźnik albo przełącznik.
Znalazłem w końcu rozwiązanie nurtującej mnie zagadki. Zainspirował mnie wpis Andrzeja, żeby połączyć tak, jak było. Wydawało mi się, że podłączyłem tak, jak było, ale przypomniało mi się, że w ramach porządków zmieniłem sposób wejścia przewodów do klawiaturek. Wcześniej nie miałem odpowiednio cienkich przewodów, by wykorzystać plastikowe wciskane piny do mocowania przewodów, wykorzystywałem grubsze, sztywne przewody, które głęboko wciskałem w klawiaturę, żeby nie wypadały. Musiały one stworzyć jakiś mostek dla podłączenia semaforów, dzięki któremu miały cały czas napięcie, nawet na tej astabilnej klawiaturze. Może ta informacja komuś się przyda.
Dziękuję za pomoc.
 
Ostatnio edytowane:
Autor wątku Podobne wątki Forum Odpowiedzi Data
Elektryka 9
Elektryka 8
Elektryka 2
Elektryka 12
Elektryka 23

Podobne wątki