• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Semafory kształtowe

Konrad 0

Moderator Skala 0 (1:43.5)
Zespół forum
Reakcje
136 0 0
#1
Firma Moog ( www.0mobau.de ) rozpoczęła sprzedaż semaforów kształtowych na maszcie 8-mio metrowym. Semafor podwójny jest w wersji sprzężonej jaki i niesprzężonej. Można zamówić zarówno set do składania jak i gotowy pomalowany semafor. Cena pojedynczego semafora jako set do składania wynosi 77,30 € a podwójnego 92,50 €.

Semafor nie ma napędu w przeciwieństwie do semaforów Viessmanna, dzięki czemu da się wysterować mechanicznie n.p za pomocą cięgien Bowdena i ręcznie przełączanych dźwigni nastawczych sygnałowych prezentowanych w sąsiednim temacie : http://forum.club0.pl/index.php?threads/dźwignie-nastawcze-sygnałowe-i-rozjazdowe-model.8/

W planach są także semafory kształtowe o wysokości masztu 10 m oraz mechaniczne tarcze zaporowe.
(foto : SNM)

signale-moog.jpg
 

Załączniki

Ostatnio edytowane:

Paweł Piotr

Nowy użytkownik
Reakcje
2 0 0
#2
Semafory kształtowe posiadały dwie tzw. normalne wysokości: 8 i 10 m. Dla określonych warunków miejscowych były budowane semafory o wysokości 6 i 7 m. Istniały też wyjątkowo konstrukcje o wysokości 12 i 14 m, które były wykonywane dla określonych miejscowych warunków terenowych widzialności. Można było również spotkać konstrukcje karzełkowe semaforów stacyjnych. Semafory wyjazdowe mają zazwyczaj wysokość 8 m, natomiast semafory wjazdowe zaopatrywano w słupy o wysokości 10 m. Wysokość słupa semafora była liczona od osi sworznia podstawy (na wysokości stopki szyny) do osi górnego ramienia. Rzeczywista wysokość słupa semafora była większa o 0,4 m ze względu na umieszczenie krążka dla wciągu latarniowego.
Istniały dwa rodzaje słupów: normalne kratowe i wąskie.
Słupy normalne kratowe były umieszczane zazwyczaj na zewnątrz układu torowego oraz na międzytorzach o minimalnej szerokości 4,9 m. (szerokość masztu słupa kratowego o wysokości 8 m wynosiła 570 mm, a o wysokości 10 m – 590 mm).
Słupy wąskie semaforów (o wysokości od 6 do8 m) miały szerokość 100 mm i były ustawiane tylko między torami, gdzie odległość między osiami tych torów wynosiła od 4,5 do 4,9 m.
Istotnym elementem konstrukcji semaforów kształtowych był napęd semaforowy z prętami do nastawiania ramion semafora, umieszczany przy podstawie masztu. W przypadku słupa normalnego kratowego napęd semaforowy był umieszczony z boku słupa, i jeśli był poruszany pędnią drutową, to istniała możliwość podprowadzenia jej zarówno od przodu, jak i od tyłu semafora. W przypadku słupa wąskiego napęd semaforowy był umieszczany z przodu semafora i jeśli był poruszany pędnią drutową, to trzeba ją było podprowadzić tylko z przodu semafora, ewentualnie z podziemnego kanału pędniowego, od spodu napędu.
Ponieważ w większości przypadków ramiona semaforów były postrzegane na jasnym tle (niebo), więc malowano je w znany wszystkim sposób: czerwona obwódka, biały środek. Jednak istniały miejsca, gdzie ramiona semafora były postrzegane na ciemnym tle (np. las), wówczas dla poprawy ich widoczności stosowano odwrócony schemat malowania: biała obwódka, czerwony środek. Tył ramion semafora był malowany z czarną obwódką o białym środkiem.
Nazwa literowa semafora (np. A) była malowana na białej tabliczce 300/200 mm i mocowana na maszcie semafora na wysokości 2,45 m od stopki szyny (podkładu).
Nazwa semafora składała się z dużej litery oraz znacznika umieszczanego z prawej strony litery u góry. Znacznik „2” oznaczał semafor dwuramienny z ramionami sprzężonymi (Sr1, Sr3), znacznik „1/2” oznaczał semafor dwuramienny z ramionami rozprzężonymi (Sr1, Sr2, Sr3). Brak znacznika przy literze oznaczał semafor jednoramienny (Sr1, Sr2).

Źródła zamieszczonych fotografii:
Semaforek kształtowy Starogard:
http://www.chem.univ.gda.pl/~tomek/opisy/strupino.htm

Semafor wjazdowy kratowy 10 m.:
http://www.transportszynowy.pl/sygnalizacjaksztaltowe.php

Semaforek karzełkowy Chełmża:
http://www.wmtmk.pl/forum/printview.php?t=238&start=0&sid=a4294220a006e0fbfe69c00caff71a13


Sermafory wyjazdowe wąskie i kratowe:
http://cdn2.asteroid.pl/a.garnek.pl/006/190/6190085_800.0.jpg/semafory-ksztaltowe.jpg

Semafor z odwróconym malowaniem ramion Nowa Ruda:
http://dolny-slask.org.pl/4136587,foto.html
 

Załączniki

Ostatnio edytowane:

PiotrusB

Nowy użytkownik
Reakcje
0 0 0
#3
Ja znalazłem nietypowy semafor kształtowy. Kto potrafi określić jego rodzaj. Semafor wjazdowy do stacji Złotoryja woj. dolnośląskie. Od strony Jerzmanic. Pozdrawiam.
 

Załączniki

  • 1,6 MB Wyświetleń: 66
OP
OP
Konrad 0

Konrad 0

Moderator Skala 0 (1:43.5)
Zespół forum
Reakcje
136 0 0
#4
Firma Viessmann wprowadza na rynek dwa semafory kształtowe : pojedyńczy i podwójny. Cena 89 € i 99 €.
(foto : SNM)

viessman-formsignal.jpg
 
Ostatnio modyfikowane przez moderatora:

Paweł Piotr

Nowy użytkownik
Reakcje
2 0 0
#5
Poprawniej: semafor jednoramienny (einflügelig) oraz semafor dwuramienny z ramionami sprzężonymi (mit zwei gekoppelten Flügeln). Modele tych semaforów odwzorowują semafory na słupach kratowych, które są stawiane na zewnątrz układu torowego lub na międzytorzu o minimalnej odległości osi sąsiednich torów 4,9 m. Ponieważ skrzynka z napędem semafora jest zawieszona obok słupa masztu, pędnię do niego można doprowadzić od przodu lub od tyłu semafora.
 
Autor wątku Podobne wątki Forum Odpowiedzi Data
Urządzenia kolejowe 3
Urządzenia kolejowe 29

Podobne wątki