• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Pytanie? Semafor

ffox

Administrator
Zespół forum
Reakcje
3.455 12 0
#4
Do zasilenia semafora przez tory, w Twoim przypadku będziesz musiał się podpiąć mostkiem prostowniczym, np. RB157.
Mostek prostowniczy do torów. Z mostka prostowniczego podłączasz się pod przełączniki/włączniki analogowe, następnie wyprowadzasz przewody pod semafor.
Oprócz podstawki KLUBA (która jest w komplecie z semaforem i ma wbudowane oporniki) radzę zastosować jakiś dodatkowy opornik.
Ja montuję 33K lub 56K w zależności od barwy diody.
 
OP
OP
P
Reakcje
0 0 0
#5
Do zasilenia semafora przez tory, w Twoim przypadku będziesz musiał się podpiąć mostkiem prostowniczym, np. RB157.
Mostek prostowniczy do torów. Z mostka prostowniczego podłączasz się pod przełączniki/włączniki analogowe, następnie wyprowadzasz przewody pod semafor.
Oprócz podstawki KLUBA (która jest w komplecie z semaforem i ma wbudowane oporniki) radzę zastosować jakiś dodatkowy opornik.
Ja montuję 33K lub 56K w zależności od barwy diody.
Mógłbyś mi napisać co po koleji mam kupić i zrobić łatwiej ? Sory bo w sprawach elektryki do dioramy jestem laikiem
 

stare tory

Znany użytkownik
KKMK
Reakcje
974 82 11
#6
Mógłbyś mi napisać co po koleji mam kupić i zrobić łatwiej ? Sory bo w sprawach elektryki do dioramy jestem laikiem
W tej chwili jesteś laikiem i potrzebna Ci instrukcja krok po kroku,ale jeżeli wysilisz się i trochę poczytasz,choćby to Forum,możesz przestać być
tym co nie wie..Pomyśl,teraz chcesz podłączyć semafor a za jakiś czas będziesz chciał podłączyć np.tarczę ostrzegawcza i co będziesz znowu czekał
aż ktoś będzie miał czas i chęci żeby Ci pomóc?A jak sam ogarniesz elektrykę,nie jest tak zagmatwana jak się wydaje, to następnym razem podłączysz coś szybko i z satysfakcją,że dałeś radę sam.
 
OP
OP
P
Reakcje
0 0 0
#7
D
W tej chwili jesteś laikiem i potrzebna Ci instrukcja krok po kroku,ale jeżeli wysilisz się i trochę poczytasz,choćby to Forum,możesz przestać być
tym co nie wie..Pomyśl,teraz chcesz podłączyć semafor a za jakiś czas będziesz chciał podłączyć np.tarczę ostrzegawcza i co będziesz znowu czekał
aż ktoś będzie miał czas i chęci żeby Ci pomóc?A jak sam ogarniesz elektrykę,nie jest tak zagmatwana jak się wydaje, to następnym razem podłączysz coś szybko i z satysfakcją,że dałeś radę sam.
To dajcie mi instrukcje krok po kroku a potem inen rzeczy ogarnę san
 

Adam Kobyliński

Znany użytkownik
GGM
Reakcje
1.164 68 6
#8
SchematCi wystarczy? Przełącznik w MP1 zastępujesz klawiaturką, przełącznikiem hebelkowym czy co Ci tam będzie wygodne, byle miało jeden styk przełączany i było bistabilne czyli "trzymało" zamknięty styk po przełączeniu. Odnośnie zasilania, zamiast się bawić z prostownikiem możesz sobie kupić gotowy zasilacz 12VDC 1 albo 2 ampery. Jeżeli to dioramka i tylko będziesz zasilał semafor to wystarczy nawet 500mA.
 
Ostatnio edytowane:

Adam Kobyliński

Znany użytkownik
GGM
Reakcje
1.164 68 6
#10
MP1 to napęd rozjazdu, Tobie niepotrzebny bo potrzebujesz sam przełącznik. Potrzebujesz zasilacz 12VDC, najlepiej stabilizowany i w obudowie, żebyś nie zaświecił, do tego klawiaturka bistabilna np. taka, ewentualnie zamiast klawiaturki jakiś przełącznik bistabilny do wyboru. Przy wyborze przełącznika pilnuj żeby miał styki przełączane NO i NC, może być oznaczony jako SPDT.
Przydatny byłby jakiś miernik uniwersalny, lutownica, cyna z kalafonią.
 
OP
OP
P
Reakcje
0 0 0
#11
MP1 to napęd rozjazdu, Tobie niepotrzebny bo potrzebujesz sam przełącznik. Potrzebujesz zasilacz12VDC, najlepiej stabilizowany i w obudowie, żebyś nie zaświecił, do tego klawiaturka bistabilna np. taka, ewentualnie zamiast klawiaturki jakiś przełącznik bistabilny do wyboru. Przy wyborze przełącznika pilnuj żeby miał styki przełączane NO i NC, może być oznaczony jako SPDT.
Przydatny byłby jakiś miernik uniwersalny, lutownica, cyna z kalafonią.
Jeśli już mam wszytsko to semafor lutuje do toru a drugi drucik do klawiaturki a klawiaturkę do zasilacza ?
 

Adam Kobyliński

Znany użytkownik
GGM
Reakcje
1.164 68 6
#12
Nie do toru, po to lepiej osobny zasilacz żebyś nie musiał kombinować z prostownikiem i dodatkowymi rezystorami. Plus z zasilacza podłączasz bezpośrednio do wspólnego plusa semafora, a minus z zasilacza do wspólnego styku klawiaturki albo przełącznika hebelkowego. Dwa wyjścia (minusy) z klawiaturki lub przełącznika podłączasz do semafora. Tak jak masz na schemacie, tylko pomijasz jeden z semaforów.
 
OP
OP
P
Reakcje
0 0 0
#13
Nie do toru, po to lepiej osobny zasilacz żebyś nie musiał kombinować z prostownikiem i dodatkowymi rezystorami. Plus z zasilacza podłączasz bezpośrednio do wspólnego plusa semafora, a minus z zasilacza do wspólnego styku klawiaturki albo przełącznika hebelkowego. Dwa wyjścia (minusy) z klawiaturki lub przełącznika podłączasz do semafora. Tak jak masz na schemacie, tylko pomijasz jeden z semaforów.
I ostatnie pytanie czy dostanę kabel od kluby czy będę musiał lutować swój?
 

Bolesław 102

Bolesław Wielki Znawca Wszystkiego
Reakcje
361 98 10
#17
Od p.Zbyszka otrzymasz semafor gotowy do podłączenia.
Tzn. z dolnym gniazdem od którego będą wyprowadzone przewody (ok.10 cm.każdy) i do tych własnie przewodów (każde światło w innym kolorze z pełnym opisem),przylutujesz swoje przewody do urządzenia sterującego.Przy odrobinie koncetracji napewno się nie pomylisz.Musisz tylko uważać na czarny przewód tzw."wspólny".Powodzenia w instalacji i łączeniu.(y):)
 

Marqus

Moderator Poznańskiego Klubu Modelarzy Kolejowych
PKMK
Reakcje
434 8 0
#19
Może zacznijmy od tego, czy semafor ma mieć sterowanie analogowe - przełącznikami, czy cyfrowe - poprzez centralkę DCC i pilota?