Założenia projektowe oraz eksploatacja infrastruktury zakłada w niektórych przypadkach określone kierunki ruchu po określonych torach (szlakowych, stacyjnych) - jest to jednak założenie tzw. normalnego prowadzenia ruchu. W sytuacjach nadzwyczajnych (remonty, naprawy, sytuacje awaryjnych zamknięć, planowe zamknięcia) zawsze istnieje możliwość prowadzenia ruchu w sposób odmienny. W zależności od rodzaju urządzeń srk ruch taki może być prowadzony bez ich udziału lub przy pomocy tych urządzeń. W elektrycznych przekaźnikowych (komputerowych) zakłada się z góry możliwość prowadzenia ruchu w odmienny sposób (szlak, stacja) przy pomocy tych urządzeń (np. samoczynna blokada liniowa dwukierunkowa).
Przykładem przewidywanej możliwości jazd niewłaściwych na szlaku dwutorowym (wielotorowym) są czujniki do zamykania samoczynnych przejazdów kolejowo-drogowych, umieszczane w torze właściwego i niewłaściwego kierunku ruchu (dalej - tarcze ostrzegawcze przejazdowe, ustawione przy torach dla właściwego i niewłaściwego kierunku ruchu).
Same urządzenia srk są tak skonstruowane, że prowadzenie ruchu w sposób odmienny od założonego normalnego kierunku ruchu nie powoduje ich dziwacznych zachowań, mogących mieć wpływ na bezpieczeństwo ruchu.
Pozdrawiam