• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

semafor

Larry

Użytkownik
#1
Jestem w trakcie robienia modułu i chciałbym zainstalować sygnalizator świetlny. Niestety z elektroniki wogóle nie mam pojęcia o co chodzi, więc schematami mnie nie poratujecie (prosiłbym o wytłumaczenie łopatologiczne). Chciałbym żeby po przejechaniu pociągu sygnał zmieniał się na czerwony, a po wiejchaniu za kolejny semafor znowu na zielony. PLX o pomoc
 

pepej

Znany użytkownik
#2
Larry napisał(a):
Jestem w trakcie robienia modułu i chciałbym zainstalować sygnalizator świetlny. Niestety z elektroniki wogóle nie mam pojęcia o co chodzi, więc schematami mnie nie poratujecie (prosiłbym o wytłumaczenie łopatologiczne). Chciałbym żeby po przejechaniu pociągu sygnał zmieniał się na czerwony, a po wiejchaniu za kolejny semafor znowu na zielony. PLX o pomoc
 

Załączniki

OP
OP
Larry

Larry

Użytkownik
#3
Właśnie przychodzi mi do zamontowania sygnalizatorów i użycia tego 2. schematu. Nie wiem jednak i nigdzie nie znalazłem co oznacza tez symbol przekreślonego kwadratu.
Mam pytanie: Czy ten 2. sposób sprawdzi się w DCC?
 

gbbsoft

Aktywny użytkownik
#7
Larry napisał(a):
Ale czy to się sprawdzi w DCC (pociągi sterowane cyfrowo)??
Ten układ działa tak w analogu jak i w DCC i każdym innym zasilaniu...
On po prostu jest całkowicie odizolowany od reszty (szczególnie - od zasilania torów).

PS. Natomiast nie można go połączyć z DCC - np: w celu sterowania przez DCC lub przesyłania informacji zwrotnej, no ale nie o to tu chyba chodzi...
 

gbbsoft

Aktywny użytkownik
#11
Paweł Piotr napisał(a):
gbbsoft napisał(a):
No, ale jeżeli ktoś założy, że tym torem pociąg porusza się tylko w jednym kierunku, to układ jest OK.
Tak... tylko że żadna kolej na świecie takich założeń nie robi...
A to ciekawe... Wydawało mi się, że takie założenia są... (np: przy projektowaniu stacji i wyjazdów)

A może jest tak: zakłada się, że torem jedziemy tylko w danym kierunku, ale systemy maja nie wykonywać "śmiesznych" czynności, jeżeli ktoś puści pociąg "pod prąd"?
 

pepej

Znany użytkownik
#12
Paweł Piotr napisał(a):
gbbsoft napisał(a):
No, ale jeżeli ktoś założy, że tym torem pociąg porusza się tylko w jednym kierunku, to układ jest OK.
Tak... tylko że żadna kolej na świecie takich założeń nie robi...
A jaki problem dołożyć diodę prostowniczą na izolowanej szynie ? żaden !! i składy mogą jeździc w obu kierunkach, a układ tylko działa jak skład porusza się w kierunku "na semafor" :),

Zamiast diody można podłączyć też moduł BM1 lenz'a, wydłużyć odcinek izolowany i mamy zatrzymywanie ABC/DCC :D

U siebie diod nie założyłem z prostego powodu tj żeby pociąg mi nie uciekał spod semafora jak manewruje innym lokiem, jedyne co zrobiłem to dodatkowy przełącznik na pulpicie, który odłącza kontrakton zapalający światło czerwone i wyłączający napięcie z torów oraz dodatkowe przyciski podpięte równolegle do kontaktonów dające możliwość recznego sterowania blokady

W praktyce układ przechodzi w tym półautomatyczny - sterowanie z pulpitu (droga wolna lub stój) i droga wolna jak coś nadjeżdża z tyłu na stojący skład
 
P

Paweł Piotr

Gość
#13
Założenia projektowe oraz eksploatacja infrastruktury zakłada w niektórych przypadkach określone kierunki ruchu po określonych torach (szlakowych, stacyjnych) - jest to jednak założenie tzw. normalnego prowadzenia ruchu. W sytuacjach nadzwyczajnych (remonty, naprawy, sytuacje awaryjnych zamknięć, planowe zamknięcia) zawsze istnieje możliwość prowadzenia ruchu w sposób odmienny. W zależności od rodzaju urządzeń srk ruch taki może być prowadzony bez ich udziału lub przy pomocy tych urządzeń. W elektrycznych przekaźnikowych (komputerowych) zakłada się z góry możliwość prowadzenia ruchu w odmienny sposób (szlak, stacja) przy pomocy tych urządzeń (np. samoczynna blokada liniowa dwukierunkowa).
Przykładem przewidywanej możliwości jazd niewłaściwych na szlaku dwutorowym (wielotorowym) są czujniki do zamykania samoczynnych przejazdów kolejowo-drogowych, umieszczane w torze właściwego i niewłaściwego kierunku ruchu (dalej - tarcze ostrzegawcze przejazdowe, ustawione przy torach dla właściwego i niewłaściwego kierunku ruchu).
Same urządzenia srk są tak skonstruowane, że prowadzenie ruchu w sposób odmienny od założonego normalnego kierunku ruchu nie powoduje ich dziwacznych zachowań, mogących mieć wpływ na bezpieczeństwo ruchu.
Pozdrawiam
 
OP
OP
Larry

Larry

Użytkownik
#16
Myślę nad samodzielnym zrobieniu aparatury do sygnalizacji. Mam schemat, nie są jednak tam podane jakie mam kupić tranzystory. Ktoś może mi pomóc? Schemat 12 a) poniżej.
 

Załączniki

OP
OP
Larry

Larry

Użytkownik
#17
Jako że nie zdążyłem z edycją poprzedniego posta to chciałem jeszcze dopytać. Zrobiłem ten układ z takich tranzystorów jakie miałem i jest problem: układ nie zapamiętuje podanego sygnału i nie wygasza do końca diody podczas gdy druga jest włączona. CO SIĘ DZIEJE???
 
Autor wątku Podobne wątki Forum Odpowiedzi Data
Elektryka 12
Elektryka 12
Elektryka 23
Elektryka 6
Elektryka 37

Podobne wątki