• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Semafor "skompresowany"

Kylogram

Znany użytkownik
Reakcje
1.501 33 3
#1
Załączam zdjęcie, które mój kolega zrobił w Chabówce (telefonem komórkowym, stąd taka jakość). Zwróćcie uwagę na te dwa semafory karzełkowe - pierwszy raz widzę coś takiego.

http://img104.imageshack.us/img104/7782/semaforychabwkaij3.jpg

Wygląda no to, że są to ewidentnie semafory wyjazdowe. Komory umieszczone są "w kwadracie" a nie w pionie pewnie ze względu na skrajnię ale... gdzie to jest w przepisach, że można sobie w ten sposób "kompresować" semafor????
 

cyruss

Znany użytkownik
Donator forum
FREMO Polska
KKMK
Reakcje
314 1 0
#2
może byłoby coś wiadomo gdyby była czytelna tabliczka z oznaczeniem...
 
P

Paweł Piotr

Gość
#5
Kylogram napisał(a):
Z tego planu wynika, że są to semafory wyjazdowe P2/m i S2/m. Pytanie o "legalność" jest nadal otwarte.
Z tego planu wynika, że semafory O2/m, P2/m, S2/m i T2/m są semaforami drogowskazowymi - po ich minięciu napotykamy semafor wyjazdowy U2/m.
Kwestię legalności ich stosowania regulują przepisy WTBE10, rozdział 2, paragraf 4 i 5 wraz z odpowiednimi rysunkami - dostępne na stronie: http://www.przepisowa.prv.pl/
Pozdrawiam
 
OP
OP
K

Kylogram

Znany użytkownik
Reakcje
1.501 33 3
#7
gbbsoft napisał(a):
A co z semaforami K2/m i J2/m
Dobre pytanie, bo za nimi tak jakby nie było semafora wyjazdowego!
Przy okazji tego wątku dowiedziałem się, że te dwa cudaki to semafory drogowskazowe. To nie mogli dać w tych miejscach powtarzaczy? Kolej to jednak nie jest prosta sprawa ;)
 
P

Paweł Piotr

Gość
#8
gbbsoft napisał(a):
A co z semaforami K2/m i J2/m
Semafory K2/m i J2/m są semaforami wyjazdowymi.
Kylogram napisał(a):
To nie mogli dać w tych miejscach powtarzaczy?
Nie mogli, bo:
1. W miejscu ustawienia semaforów O2/m, P2/m, S2/m i T2/m kończą się wjazdowe przebiegi pociągowe spod semaforów wjazdowych A1/2 i B1/2, a więc potrzebne jest światło czerwone.
2. Od miejsca ustawienia semaforów O2/m, P2/m, S2/m i T2/m rozpoczynają się wyjazdowe przebiegi pociągowe w kierunku semafora wyjazdowego U2/m, a więc ustawione w tym miejscu sygnalizatory muszą posiadać komory sygnałowe z odpowiednimi kolorami tak, by ich wskazania uprzedzały o sygnale na semaforze wyjazdowym U2/m - tak więc muszą to być semafory drogowskazowe (a nie żadne powtarzacze czy np. semafory zaporowe). Z rysunku wynika (co jest zgodne z rzeczywistością), że semafory karzełkowe P2/m i S2/m mogą podawać następujące sygnały:
a) S1 Stój
b) S13 Jazda z prędkością max. 40 km/h, a przy następnym semaforze Stój (gdy semafor wyjazdowy U2/m wskazuje sygnał Stój)
c) S12 Jazda z prędkością max. 40 km/h przy tym i przy następnym semaforze (gdy semafor wyjazdowy U2/m wskazuje sygnał zezwalający S10
d) sygnał Ms2 Jazda manewrowa dozwolona
e) sygnał Sz.
Kylogram napisał(a):
Kolej to jednak nie jest prosta sprawa
Owszem, nie jest prosta, ale jaka ciekawa...
Pozdrawiam
 
P

Paweł Piotr

Gość
#10
gbbsoft napisał(a):
Skoro są wyjazdowe, to dlaczego nie są duże?
Należu rozróżnić dwie kwestie - jedna dotyczy miejsca ustawienia i funkcji semafora, druga dotyczy jego budowy (wysoki, niski, czy na bramce sygnałowej).
Ze względu na miejsce ustawienia i funkcję posterunku ruchu semafory dzielą się na:
a) wjazdowe
b) wyjazdowe (w tym wyjazdowe grupowe)
c) drogowskazowe
d) odstępowe (obsługiwane i samoczynne)
e) zaporowe
f) osłonne.
Natomiast to, czy semafor jest wysoki, czy innej budowy (niski - karzełkowy, na bramce sygnałowej nad osią toru) zależy od warunków miejscowych, a przede wszystkim od szerokości międzytorza o istniejącej skrajni budowli - przepisy szczegółowo podają odległości semafora od osi toru.
Jeśli szerokość międzytorza uniemożliwia ustawienie sygnalizatora wysokiego na słupie (jak mamy w tym przypadku), wówczas stosuje się jedno z trzech rozwiązań:
a) sygnalizator karzełkowy
b) głowica sygnalizatora na specjalnej konstrukcji (bramka sygnałowa)
c) ustawienie w innym miejscu z zastosowaniem wskaźników W15.
W Chabówce zastosowano rozwiązanie a).
gbbsoft napisał(a):
Tylko dlaczego w ogóle istnieje semafor U2/m?
Jest to semafor wyjazdowy, ochraniający wyjazd ze stacji na szlak. Proszę zauważyć, że spod semaforów drogowskazowych P2/m i S2/m można prowadzić manewry w kierunku semafora wyjazdowego U2/m, gdzie jego czerwone światło stanowi granicę manewrów w stacji w tym kierunku (jazda manewrowa za semafor U2/m jest jazdą manewrową w kierunku szlaku do wskaźnika W5) - równocześnie musi on sygnalizować zezwolenie na wyjazd pociągowy ze stacji, a więc musi posiadać komory z określonymi kolorami (wynika to z układu torowego) - a więc on tam musi być.
Pozdrawiam
 

gbbsoft

Aktywny użytkownik
Reakcje
11 0 0
#11
Paweł Piotr napisał(a):
Jest to semafor wyjazdowy, ochraniający wyjazd ze stacji na szlak. Proszę zauważyć, że spod semaforów drogowskazowych P2/m i S2/m można prowadzić manewry w kierunku semafora wyjazdowego U2/m, gdzie jego czerwone światło stanowi granicę manewrów w stacji w tym kierunku (jazda manewrowa za semafor U2/m jest jazdą manewrową w kierunku szlaku do wskaźnika W5) - równocześnie musi on sygnalizować zezwolenie na wyjazd pociągowy ze stacji, a więc musi posiadać komory z określonymi kolorami (wynika to z układu torowego) - a więc on tam musi być.
Niby tak, ale ja przez kilka lat we wczesnej młodości wakacje spędzałem na stacji Chynów. I tam semafor wyjazdowy jest za peronem. A podczas pracy manewrowej pociągi dostawały na nim światło białe i wyjeżdżały dalej, jechały za ostatnie rozjazdy, gdzie stał mały semafor manewrowy w drugą stronę itd. A więc tam nie było kolejnych semaforów zezwalających na wyjazd ze stacji, a mino tego pociąg wyjeżdżał poza semafor wyjazdowy dla manewrów.

Podejrzewam, że w naszym przypadku musi być jeszcze jakiś dodatkowy argument, aby taki układ dwóch semaforów miał uzasadnienie. A co by było, gdyby tam ustawić zamiast U2/m, semafor do manewrowania?

Dodam jeszcze, że do manewrów są w Chynowie semafory manewrowe nie tylko za ostatnimi rozjazdami i na semaforach wyjazdowych, ale jest także mały semaforek manewrowy tak ustawiony (przed rozjazdem na bocznice), aby można było w pewnych sytuacjach manewrować nie wyjeżdżając poza semafor wyjazdowy. A więc poprzez odpowiednie "podzielenie" stacji semaforami manewrowymi można prowadzić manewry na mniejszych odcinkach.
:grin:
 
P

Paweł Piotr

Gość
#12
gbbsoft napisał(a):
Podejrzewam, że w naszym przypadku musi być jeszcze jakiś dodatkowy argument, aby taki układ dwóch semaforów miał uzasadnienie.
Bardzo słuszna uwaga. Dla każdego posterunku ruchu projektant projektuje jego osygnalizowanie zgodnie z przyjętymi założeniami techniczno-ruchowymi i potrzebami eksploatacyjnymi (m. in. zgodnie z założonymi przebiegami pociągowymi i manewrowymi) które w chwili realizacji projektu były zgoła odmienne od dzisiejszych. To, co czasem dzisiaj wydaje się dziwne, w chwili realizacji projektu (często w granicach 100 lat wstecz) było logiczne i uzasadnione - dotyczy to zarówno sygnalizacji jak i często zmienionych układów torowych, których dzisiejszy wygląd w wielu przypadkach zasadniczo odbiega od pierwowzoru, a nierzadko i od przepisów...
Pozdrawiam
 

Podobne wątki