• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Semafor kształtowy Viessmann

  • Inicjator wątku tekatka191
  • Data rozpoczęcia
T

tekatka191

Gość
#1
Czy możliwe jest zrobienie sterowania semafora kształtowego firmy Viessmann za pomocą tradycyjnej klawiatury BTTB i transformatora Fz1 piko?

Poniżej pokazuje schemat podłączenia takiego semafora do klawiatury sterowniczej Viessmanna, wiec nie wiem czy mogę podłączyć taki semafor pod coś innego. Jakby co to prosiłbym o wytłumaczenie jak podłączyć taki semafor do klawiatury BTTB i zrobić porządne sterowanie

http://www.modelmania.com.pl/images/viessmann/viessmann4500instrukcja.pdf

 

Mateusz B

Moderator Grupy KKMK
Zespół forum
KKMK
H0e
Reakcje
327 2 0
#2
Ja podłączyłem go do zasilacza z zestawu startowego - 12V zmiennego i świecił i działał - potrzebujesz przełączników bi-stabilnych. ;)
 
OP
OP
T

tekatka191

Gość
#3
Czyli klawiatura BTTB odpada?
Jak w ogóle dokładnie podłączyć to do klawiatury żeby działało?
 

Mateusz B

Moderator Grupy KKMK
Zespół forum
KKMK
H0e
Reakcje
327 2 0
#4
Przyznam że nie mam pojęcia co to jest ta klawiatura BTTB. :ROFL: Na szybko poczytałem że to produkt Tilliga, i podobno posiada włączniki bistabilne, ale głowy nie dam. Generalnie chodzi o to by podawał prąd jednym impulsem(na krótkie uruchomienie silniczka), a nie ciągle (choć przydatne np. przy cewkach) Poczekajmy co inni powiedzą.
 
OP
OP
P

Paweł Piotr

Gość
#5
Klawiatura BTTB to produkt dawnej firmy Berliner TT Bahnen, której działanie może polegać na krótkotrwałym naciśnięciu klawisza (impuls) lub na stałym połączeniu obwodu przez podniesienie klawisza do pozycji pionowej. Niestety, jest niepraktyczna, bowiem blaszki, pracujące jako styki pod klawiszem, z czasem ulegają deformacji i mogą zwierać obwód, co może spowodować uszkodzenie odbiornika, który jest przeznaczony tylko do obsługi przez podanie impulsu.
 

Załączniki

OP
OP
T

tekatka191

Gość
#6
Czy mógłbym podłączyć do jednej klawiatury kilka takich semaforów?
 
OP
OP
P

Paweł Piotr

Gość
#7
Klawiatura ta posiada 6 klawiszy. Jeżeli semafor jest sterowany tylko przez klawiaturę, to znaczy sygnał "wolna droga" i "stój" są podawane z klawiatury, to możesz podłączyć do niej 3 semafory. Jeżeli semafory są kasowane przez przejeżdżający pociąg, to do klawiatury można podłączyć 6 semaforów. W przypadku stosowania kasowania semaforów przez pociąg warto jednak przewidzieć możliwość ich skasowania z pulpitu sterowniczego, w przypadku awarii układu kasującego. Do sterowania semaforami kształtowymi Viessmann najlepiej zastosować jeden z wielu dostępnych przycisków monostabilnych (chwilowych) z dobrą sprężynką.
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.332 463 29
#8
Zanim wypowiedzą się koledzy, mający doświadczenie z semaforami Viessmanna, małe sprostowanie do sprzecznych ze sobą stwierdzeń kolegi Paparazzi:
.... potrzebujesz przełączników bi-stabilnych. ;)
Generalnie chodzi o to by podawał prąd jednym impulsem(na krótkie uruchomienie silniczka), a nie ciągle (choć przydatne np. przy cewkach) Poczekajmy co inni powiedzą.
Przełącznik bi-stabilny, jak sama nazwa wskazuje, w obu położeniach pozostaje tak długo, aż się go nie przestawi w położenie przeciwne, więc będzie , podawał prąd ciągły tak długo, dopóki się go nie wyłączy. Do podania impulsu potrzebny jest, jak słusznie napisał kolega Paweł Piotr, przełącznik monostabilny, tzn. taki, który stale jest w położeniu wyłączonym (otwartym), a w położeniu łączącym (zamkniętym) jest tylko wtedy, gdy się go naciska (po puszczeniu sam wraca do położenia otwartego).

Mam natomiast wątpliwości, jaki przełącznik jest potrzebny do Viessmanna. W instrukcji jest mowa o napędzie elektromagnetycznym, więc to nie silnik, tylko cewka, ale wolno działająca, więc wymaga napięcia przez pewien czas. Jest też informacja, że semafor ma wyłączniki końcowe, z tego wynikałoby, że jednak można stosować przełączniki bi-stabilne. Ale dobrze byłoby, żeby to potwierdził (lub zaprzeczył) ktoś, kto ma takie semafory.
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.332 463 29
#10
Może pracować jako monostabilny i bi-stabilny. Przy naciśnięciu klawisza łączy, a po puszczeniu - przerywa obwód. Po podniesieniu klawisza do pozycji pionowej, pozostaje w położeniu łączącym (obwód zamknięty).
 

paziu1000000

Znany użytkownik
MSMK
Producent
Reakcje
126 3 0
#11
Tak jak napisał ktoś wyżej, jedno i drugie, zależy jak się załączy.
Odnośnie Viessmannów. Ja stosowałem normalne przełączniki dźwigniowe bistabilne; wszystko hula.
 
OP
OP
P

Paweł Piotr

Gość
#12
Klawiatura BTTB jest równocześnie monostabilnym przełącznikiem, jeśli jest obsługiwana przez przyciśnięcie i puszczenie klawisza, a może być przełącznikiem bistabilnym, gdy jej klawisze są podnoszone i blokowane w pozycji pionowej. Jednak skądinąd wiadomo, że jak coś jest do wszystkiego, to jest do niczego. Napęd Viessmann posiada wyłącznik krańcowy, ale w wypadku jego awarii i przy użyciu przycisku bistabilnego spalimy cewkę na bank. Przycisk monostabilny niejako zabezpiecza cewkę, której oprzyrządowanie może czasem nawalić..
 
OP
OP
T

tekatka191

Gość
#13
Czyli mogę używać tej klawiatury do semafora Viessmann bez żadnych szkód?
 
OP
OP
T

tekatka191

Gość
#15
Po prostu chciałbym kupić takie semafory i być pewnym ze będą działać bo są trochę drogie i mógłbym sobie kupić za to o wiele tańsze semafory z Minikola. Chce się upewnić czy warto kupić takiego typu semafor
 

Mateusz B

Moderator Grupy KKMK
Zespół forum
KKMK
H0e
Reakcje
327 2 0
#16
Przełącznik bi-stabilny, jak sama nazwa wskazuje, w obu położeniach pozostaje tak długo, aż się go nie przestawi w położenie przeciwne, więc będzie , podawał prąd ciągły tak długo, dopóki się go nie wyłączy. Do podania impulsu potrzebny jest, jak słusznie napisał kolega Paweł Piotr, przełącznik monostabilny, tzn. taki, który stale jest w położeniu wyłączonym (otwartym), a w położeniu łączącym (zamkniętym) jest tylko wtedy, gdy się go naciska (po puszczeniu sam wraca do położenia otwartego).
Racja, pomyliłem się. Przepraszam za wprowadzenie w błąd :oops:
Tymczasem postanowiłem sprawdzić to doświadczalnie na semaforze który miałem pod ręką. Semafor pracuje na przełączniku zarówno monostabilnym jak i bistabilnym (pytanie jak długo ;))
 
Autor wątku Podobne wątki Forum Odpowiedzi Data
Elektryka 4
Elektryka 12
Elektryka 16
Elektryka 6
Elektryka 37

Podobne wątki