• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Semafor kształtowy H0

ciekma

Znany użytkownik
FREMO Polska
KKMK
Reakcje
7 1 0
#1
Zamawiając w Conradzie różne szpeja, dorzuciłem też semafory i tarczę kształtową firmy Volkner do samodzielnego montażu, jako że były tanie jak barszcz, ok. 8 euraków
(gotowy Viessman 4x tyle) i ciekawiło mnie jak to wygląda.
A do posterunku odstępowego też się przyda.
Po wykonaniu paru maili/telefonów i odczekaniu 3 tygodni na paczkę dostałem te szpeja,
semafory wyglądają trochę jak klon Viessmanna, podobna jakość i styl - maszt fototrawiony, ramię i latarnie z plastiku.
Po obejrzeniu części załamałem ręce nad sposobem oświetlenia latarni - była to malutka płytka z przylutowanymi dwiema LEDami SMD - czerwoną i zieloną, które miały świecić tylko do przodu (kolor wybierany przez przesłonę).
Co ciekawe, tarcza ostrzegawcza zamiast tych niewydarzonych LED miała mieć miniżarówki.
Zarówno płytka z LEDami jak i miniżarówka mieszczą się w przewymiarowanej latarni, od biedy dół latarni można pomalować na czerwono żeby udawał butlę z gazem.
Ja zamiast tego odciąłem "butlę" zostawiając samą skrzynkę latarni i do białej LED SMD przylutowałem cienkie przewody nawojowe.
Diodę pomalowałem pomarańczowym przeźroczystym lakierem i wkleiłem do latarni, tak żeby świeciła w przód (ale trochę światła wydostaje się też w tył, i tak ma być, światło z przodu jest tłumione przez filtry więc powinno być mocniejsze).



Instrukcja montażu semafora była że tak powiem "ikeowska", co gorsza z powodu oszczędności papieru załączono tylko instrukcję dla semafora 2-ramiennego i nie bardzo wiedziałem jak zamontować mechanizm sprzęgła tylnej latarni.
Na szczęście znalazłem stronę Arnold's Train WEB gdzie montaż tego semafora był porządnie opisany i zilustrowany.
Nawiasem mówiąc napęd tylnej białej przesłony, nie dość że przeskalowany, to w przypadku realiów PKP jest zbyteczny, ponieważ z tego co widziałem w Polsce białe światło świeci zawsze, niezależnie od położenia ramienia.
W niemieckich semaforach wygląda na to, że świeci się tylko w położeniu Hp0, a nie świeci się gdy ramię jest podniesione.
W sumie sensowna rzecz, w nastawni widać po ciemku czy sygnał się wyświetlił na wjazdowym, dlatego zostawiłem.
Semafor złożyłem bez większych problemów, maszt był już pomalowany na szaro, pomalowałem tylko na czarno drut napędzający ramię, dodatkowo go wygiąłem żeby zamontować tam imitację przeciwciężaru, o czym potem.



Druciki zasilające latarnię, też pomalowane sprayem na czarno żeby się nie świeciły, schowałem do masztu, można też zrobić z nich imitację windy latarniowej.
Samą latarnię trzeba porządnie pomalować na czarno, zwłaszcza boki aby nie przeświecały.



Jako że semafor był jak w tytule "low budget", więc do napędu też użyłem coś taniego a właściwie za darmo - siłownik do zamka centralnego, który się poniewierał w warsztacie.
Tu jest pewien problem, drut powinien sie poruszać +-4 mm, a siłownik ma 2 cm ruchu, zamontowałem sprężynę aby jakoś ten ruch przenieść, ale efekt jest taki sobie, działa jak przekaźnik, na dodatek pionowe ustawienie siłownika jest bez sensu bo za długi:



W laserowni czeka na wycięcie z pleksi odpowiednia kształtka do przenoszenia 2cm w poziomie na 4mm w pionie, napiszę konkrety jak to będzie działać.
Aby ramię ustawiało się we właściwych położeniach, z kawałka blaszki zrobiłem dodatkowy ogranicznik ruchu ramienia.

Na razie upiększyłem semafor o elementy których nie ma w oryginalnym modelu, mianowicie charakterytyczne "młotki" przeciwciężarów, wykonane z fragmentów ramki z wytrawki, pomalowane na szaro humbrolem.
Przeciwciężar latarni przykleiłem gdzieś przy ramieniu, a przeciwciężar ramienia udało się zamontować tak że jest ruchomy tak jak w oryginale.





Jak na 30 zł to uważam że można przyjąć iż wygląda całość jak semafor kształtowy ;)

W zestawie są też samoprzylepne literki, ale ich jeszcze nie przylepiłem.
Jeszcze fotka od tyłu:

 
OP
OP
ciekma

ciekma

Znany użytkownik
FREMO Polska
KKMK
Reakcje
7 1 0
#3
Czułem że się odezwiesz, ale bałem się że dasz fotkę z porównaniem Vieśmana do tego nowego, różnice są miażdżące (cena również :)
wiem ze mozna by jeszcze dopieszczać, ale z g... bata się nie ukręci, nie sprawdzałem wymiarów ale mam wrażenie że maszt jest zbyt przysadzisty (za gruby i za niski).
Aczkolwiek jak się go postawi samodzielnie, a nie przy prawdziwym modelu, to wygląda całkiem OK ;)
Z tarczą ostrzegawczą jest gorzej, chyba zrobie nowy maszt, tym bardziej że za duzo dziur ma (polskie tarcze maja jedną latarnie, niemieckie dwie).

Pozdr,
Mc
 

WM-MODEL

Znany użytkownik
FREMO Polska
Reakcje
1.730 14 0
#4
ciekma napisał(a):
Na tej fotce jest semafor w eNce :D

Tarcze Volkner'a, to zresztą zdaje się podwykonawca Viessmann'a, faktycznie są do...

Władek
PS. A jak Ci nie pasuje cena, kup sobie Weinert'a, do składania koło 45, gotowy 160 eurokacek :razz:
 

kozak

Użytkownik
Reakcje
2 0 0
#5
Ja dziury w swoim maszcie do tarczy zalutowalem bo jest on zrobiony z mosiadzu wiec nie ma problemow. chociaz nie jest idealem narazie bedzie stal na makiecie ale moze sie potem pomysli o czyms lepszym :LOL:
 
OP
OP
ciekma

ciekma

Znany użytkownik
FREMO Polska
KKMK
Reakcje
7 1 0
#6
Mógłbyś wrzucić jakąś fotkę tej tarczy, jestem ciekaw jak ona wygląda po odchudzeniu o jedną latarnię i przesłonę.
 

kozak

Użytkownik
Reakcje
2 0 0
#7
Oto fotki mojej przeróbki wieśmana. Jeszcze nie ma wszystkich szczegółów ale pracuje nad nimi. Zmieniłem też oryginalny kolor na taki bardziej pkp-owski.

IMG_4530.JPG
 
OP
OP
ciekma

ciekma

Znany użytkownik
FREMO Polska
KKMK
Reakcje
7 1 0
#13
Z tym kryterium ładności modelu to po prostu jak z modelkami - te chudsze to ponoć ładniejsze ;)
W ramach walki z bulimią odpitoliłem ten baniak na żarówkę, zamiast tego dałem białą LED SMD z przylutowanymi drucikami w emalii.
Światło LED ociepliłem za pomocą pomarańczowego lakieru, zdjęcie trochę przekłamuje, inna sprawa że to szkło przesłony latarniowej taka jasnożółte jest zamiast pomarańczowe, tez trzeba by maźnąć.
Od drugiej strony świeci się jak należy. Nie wiem czy tam jakiejś przesłony matowej nie powinno być, ma ktoś zdjęcie tarczy od tyłu?

Ponadto zamiast tej podłużnicy napędzającej przesłonę i tarczę zastosowałem sprzęgło z drutu,
głównym powodem było iż tej podłużnicy nie było w opakowaniu, albo wybrakowane albo zgubiłem.
W każdym razie dobrze że się zgubiło bo wygląda teraz, moim zdaniem, ładniej ;)

Tabliczkę z nazwą stacji przykleiłem do blaszki, która przykleiłem do tego ucha od niepotrzebnej latarni, po jego przekręceniu do pionu. Musze wydrukować na papierze samoprzylepnym bo klejenie papieru cyjanopanem to niezbyt dobry pomysł.

Dobry pomysł z tym przemalowaniem z szarozielonego na szaropopielaty, ja użyłem Humbrola nr 27, trochę chyba za ciemny.

ToA-ksztaltowa-Ot1.jpg
 

kozak

Użytkownik
Reakcje
2 0 0
#14
ja specjalnie mieszałem żeby taki kolor uzyskać. mógłbyś wrzucić jeszcze zdjęcie od tyłu bo chciałem zerknąć jak tam tą mechanikę rozwiązałeś. pod koniec tygodnia też coś jeszcze pokombinuje z tą tarczą :smile:
 
OP
OP
ciekma

ciekma

Znany użytkownik
FREMO Polska
KKMK
Reakcje
7 1 0
#15
Wrzucam zdjecie od tyłu, tak jak prosiłeś, filozofii tam nie ma, ot drucik i dziurka :)



Jeszcze z przodu w pozycji Ot2:



Z tym że po zamontowaniu napędu z przeniesieniem ruchu poziomo/pionowo musiałem zdemontować te plastykową końcówkę głównego (długiego) cięgła bo wyskakiwała z uchwytu (drut sie przekręcał na boki z powodu sił bocznych),
zamiast tego zrobiłem pętelkę z drutu cięgła:



Przeniesienie napedu, o którym wspominałem, to kształtka z odpowiednio wycięta prowadnicą, tak aby przekształcić 2 cm przesuwu na mniej (np. 4 mm) i zmienic kierunek.
Nad odpowiedniością wycięcia muszę jeszcze popracować, zeby działało i na semafory kształtowe, i na rozjazdy:




Pozdr,
Mc
 
Reakcje
0 0 0
#16
Pozwolicie, że odświeżę temat:
ciekma napisał(a):
Zamawiając w Conradzie różne szpeja, dorzuciłem też semafory i tarczę kształtową firmy Volkner do samodzielnego montażu, jako że były tanie jak barszcz, ok. 8 euraków
Gdzie można toto kupić (w Conradzie nie mogę znaleźć), i za ile? Czy ktoś to w Polsce sprzedaję czy trzeba samemu sprowadzać?
 
P

Paweł Piotr

Gość
#18
ciekma napisał(a):
to w przypadku realiów PKP jest zbyteczny, ponieważ z tego co widziałem w Polsce białe światło świeci zawsze, niezależnie od położenia ramienia.
Nieprawda.
Rozdział II, paragraf 3 instrukcji Ir-1 (R-1):
4. Na semaforach kształtowych stosowane są światła wsteczne sygnałów nocnych. Gdy semafor nadaje sygnał:
- Sr 1 "Stój", górna latarnia pokazuje wstecz duże światło mato-wobiałe, a na semaforze dwuramiennym - oprócz tego - dolna latarnia małe światło matowobiałe,
- Sr 2, górna latarnia pokazuje wstecz duże światło białe, a na semaforze dwuramiennym oprócz tego - dolna latarnia małe światło matowobiałe,
- Sr 3 - obie latarnie pokazują wstecz duże światła białe. Światła wsteczne należy stosować na wszystkich semaforach kształtowych, jeśli zachodzi tego potrzeba.
Bardzo podobnie jest również w sygnalizacji niemieckiej.
A tą potrzebą jest możliwość kontroli świecenia się oświetlenia sygnałowego na semaforze kształtowym i prawidłowego ustawiania się sygnałów zezwalających na nich przez personel obsługi (nastawnia), która najczęściej znajduje się właśnie z tyłu semaforów.
Pozdrawiam
 

michal-c74

Aktywny użytkownik
Reakcje
86 0 0
#20

Podobne wątki