• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Semafor kszatałtowy Viessmann, jak naprawić napęd?

Dominik

Znany użytkownik
FREMO Polska
NAMR
Reakcje
315 13 0
#1
Po kilkunastu latach służby jeden z moich Viessmannów zaczął pracować z prędkością światła jak za przeproszeniem stare piko zamiast płynnie i powoli jak dotychczas. Rozkopałem cały napęd i z analizy jego konstrukcji wnioskuję, że (obecnie nie działającym) tłumikiem jest biały element zaznaczony na zdjęciu elipsą. Wydaje się, że między osią a ramieniem tej części było jakieś medium które spowolniało ruch ramion. Czy ma ktoś wiedzę czy dobrze mi się wydaje? Jeśli tak, to jakie to powinno być medium? A może przyczyna jest zupełnie gdzie indziej. Może ktoś miał juz taki problem i wie jak go rozwiązać? Za wszelkie wskazówki będę wdzięczny.
20200105_120334 - Kopia.jpg
 

Sello

Znany użytkownik
Reakcje
634 6 1
#2
Dominik.
Wywal cały ten napęd. W to miejsce dawaj serwa.
Te napędy Vieśmana to syf, przerabialiśmy ten temat. Nawet jak założysz nowy to i tak się spier ...
U Karola na Chociczy zdechły chyba wszystkie jakie miał.
Wymiana na serwo i spokój na lata. :)
 
OP
OP
Dominik

Dominik

Znany użytkownik
FREMO Polska
NAMR
Reakcje
315 13 0
#4
Szczerze powiedziawszy moja pierwsza myśl była właśnie taka, żeby zacząć przygodę z serwomechanizmami i pewnie tak się to skończy, ale mam potrzebę opanować sprawę do piątku czyli w tej chwili na opcję z przebudową mechaniki i sterowania za bardzo nie mam przestrzeni.
Sello nic Wam nie wyszło konstruktywnego z tej walki z Viessmannami na Chociczy? Może jednak komuś sie udało opanować ten napęd bez rewolucji pod makietą...
 
Ostatnio edytowane:

Adam Kobyliński

Znany użytkownik
GGM
Reakcje
1.164 68 6
#5
Masz jakieś zdjęcia środka tego napędu? Biały element jest osadzony w płytkach drukowanych jeżeli mnie oczy nie mylą? Wydaje mi się że to by go dyskwalifikowało jako tłumik/spowalniacz.
 

Misiek

Znany użytkownik
NAMR
Reakcje
5.063 140 0
#7
Dominik, mam chyba nowy "zapasowy", luźny napęd z Conrada.
Tylko o ile pamiętam, te conradowskie do skladanych semaforów maja inne mocowanie, tzn. nie są integralne z semaforem. Musiałem doklejać.

To, że zapas leży od kilku lat a semaforów i tak nie podłączyłem to inna sprawa, aloe w USA sie razcej nie przydają ;-)
 
OP
OP
Dominik

Dominik

Znany użytkownik
FREMO Polska
NAMR
Reakcje
315 13 0
#8
@Misiek dzięki za propozycję. Postanowiłem jednak, że nie będe wymieniał tego napędu na nowy. Albo jakoś go naprawię albo zastąpię serwem.
@Adam Kobyliński ten element jest osadzony w płytkach drukowanych ale jak by na to nie patrzeć jest to jakiś element mechaniczny i na pewno nie jest to ogranicznik ruchu mechanizmu. Ta funkcja jest realizowana przez elementy usytowane na maszcie semafora.
 

Adam Kobyliński

Znany użytkownik
GGM
Reakcje
1.164 68 6
#9
To zerknij czy jest tam gdzieś w tym napędzie miejsce które wygląda na posmarowane lepkim smarem? Na podobnej zasadzie tyle że z napędem grawitacyjnym działają np. mechanizmy opuszczania ramienia w gramofonach. Są specjalne bardzo lepkie smary silikonowe do takich mechanizmów. Skok nie jest wtedy gwałtowny tylko spowolniony przez smar.
 

cyruss

Znany użytkownik
Donator forum
FREMO Polska
KKMK
Reakcje
317 1 0
#10
Tłumik to siedzi wewnątrz napędu. To taka tuleja / cylinder w którym chodzi chyba tłok (nie widać go). Tłok jest sztywno osadzony na cięgle od ramienia a z rdzeniem elektromagnesu łączą go dwie sprężyny spiralne także osadzone osiowo na tym cięgle.
Tłoka nigdy nie widziałem więc nie wiem jak jest zrealizowane tłumienie. Z cylindra nic gęstego nie wyłazi. Więc być może to tłumik cierny bez cieczy.
Jest kilka wersji tego napędu, choć z zewnątrz identycznych. Ta którą opisuję nie ma tego wichajstra z Twojej fotki. Chyba jest starsza.
Widziałem też wersję z elektroniką przy cewkach skracającą impuls prądu przy zadziałaniu jak i bez elektroniki.
 
Ostatnio edytowane:

Przemo_Poz

Nowy użytkownik
Reakcje
5 0 0
#11
Tylko może być problem z "umiejscowieniem" napędu. Suwak musi (powinien) chodzić w pionie. Ma ktoś pomysł jak MP zabudować. Chciałbym skorzystać z doświadczeń
 
Autor wątku Podobne wątki Forum Odpowiedzi Data
Elektryka 12
Elektryka 16
Elektryka 23
Elektryka 6
Elektryka 37

Podobne wątki