• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Pytanie? Semafor 3 komorowy - układ komór.

Lucky

Znany użytkownik
Reakcje
1.300 3 0
#1
Witam.

Jaki powinien być układ komór w semaforze 3 komorowym?
Według mojej logiki popartej obserwacjami w terenie, jeśli semafor ma światło białe, to światło czerwone jest na górze, a zielone na środku.
Komora zielonego oddziela wtedy czerwone od białego podczas wyświetlania Sz.

Jeśli semafor posiada światło pomarańczowe, to zielone jest na górze, a czerwone w środku (analogicznie czerwone oddziela komory pomarańczową od zielonej)

Od czasu do czasu robię pod zamówienie płytki LED do semaforów fototrawionych.
Dzisiaj (po jakiejś konsultacji z kimś) zadzwonił do mnie klient z prośbą o wykonanie płytek pod semafory 3 komorowe ze światłem manewrowym w układzie zielone, czerwone, białe.

Czy mam rozumieć, że oba układy są ok?

sem3kom.png

Układ po lewej wydaje mi się najbardziej poprawny.

Fragment układu torów stacji Bardo Przyłęk i semafor 3 komorowy G.
BP.png

Pozdrawiam.
Łukasz
 
Ostatnio edytowane:

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.332 463 29
#22
Nie ma w Ir-4semafora z zielonym na górze a białym na dole.
Nie ma w Ie-4, nie w Ir-4,5 takiego semafora. Proszę o bardziej uważne pisanie.
Bo nie wiem czy jeżeli przerabiano kształty na semafory świetlne czy dokładano możliwość podania SZ ?
Zasadniczo tak. Tyle, że semaforów kształtowych nie przerabiano na świetlne, po prostu wymieniano semafory. Ale czasem Sz montowano także na semaforach kształtowych, co jest przewidziane w instrukcji sygnalizacji Ie-1 (§ 3, ust. 13 pkt 18).
Znam też stację która była od początku przekaźnikowa i ma semafory 3-komorowe (zielone na górze, białe na dole) ale czy jest możliwość podania SZ nie wiem.
Na 99,99% jest.
Tą zasadę znam. Ale jak by tak się zastanowić to każdy powtarzać jest z nią niezgodny.
Tu się nie ma nad czym zastanawiać. Sygnalizatory powtarzające są wyjątkiem od tej zasady. Aby nie montować dodatkowej komory (która zawsze byłaby ciemna) przyjęto zasadę, że światło białe (które w powtarzaczu zawsze się świeci) jest oddzielone od światła pomarańczowego. Są tego trzy powody: 1) światło pomarańczowe z daleko trudniej odróżnić od białego, niż zielone od białego, 2) światło pomarańczowe oznacza, że na semaforze jest sygnał "stój" i dlatego jest ważniejsze, żeby maszynista je właściwie rozpoznał, 3) światło pomarańczowe świeci się w stanie zasadniczym, czyli przez większość czasu (patrz sygnały Sp 1, Sp 2, Sp 3 i Sp 4 w § 4 Ie-1).
Albo na tarczy ostrzegawczej, albo na powtaraczu dawno temu był obraz składający się ze wszystkich świateł.
Pamięta ktoś? (Ciekawostka)
Tak było w starej sygnalizacji, gdzie stosowano sygnał w postaci dwóch świateł: na górze pomarańczowe, a na dole zielone. Na sygnalizatorze powtarzającym jest to sygnał informujący, że semafor wskazuje sygnał zezwalający na jazdę ze zmniejszoną prędkością i jest uzupełniony białym światłem w środku, stąd na sygnalizatorze świecą się wtedy wszystkie trzy światła. Sygnał ten obowiązuje do dziś w postanowieniach przejściowych, do odwołania (Ie-1, rozdział III, § 18 "Sygnały na semaforach świetlnych, tarczach ostrzegawczych i sygnalizatorach powtarzających oraz wskaźniki, stosowane do odwołania"), ale nie wiem, czy występuje jeszcze gdzieś w realu.
 

Tomek K

Znany użytkownik
FREMO Polska
KKMK
Reakcje
347 5 1
#23
Ręce opadają....... Drogi Lucky! Prawidłowy jest wyłącznie układ: czerwone, zielone, białe!!! A, że są w terenie semafory z układem: zielone, czerwone, białe to efekt nieznajomości przepisów, niechlujstwa i generalnego "dziadostwa" jakie niestety istnieje. To, że ktoś postawił semafor z nieprawidłowo umieszczonym światłem czerwonym w środku nie warunkuje czy jest czy nie jest sygnał zastępczy. Tak jak napisał Andrzej, na 99,9% jest. A tak jeszcze na marginesie dawnych układów, to nie tylko tarcza ostrzegawcza i sygnalizator powtarzający miały zielone "na dole". Miały też tak semafory blokady samoczynnej: pomarańczowe, czerwone, zielone. Wynikało to z takiego samego sygnału jak na tarczy ostrzegawczej czyli górne pomarańczowe i dolne zielone czyli następny semafor wskazuje sygnał zezwalający na jazdę ze zmniejszoną prędkością.
 
OP
OP
Lucky

Lucky

Znany użytkownik
Reakcje
1.300 3 0
#24
Dla mnie sprawa jest jasna, właściwie od początku.
Od góry: czerwony, zielony, biały - układ prawidłowy
Od góry: zielony, czerwony, biały - układ (ehmm...) "też stosowany" :)