• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

SEMAFOR 3 komorowy od Pana Z.KLUBA

vs125

Aktywny użytkownik
#1
Witam wszystkich użytkowników,nabyłem semafor 3 komorowy KLU-1012 od dołu pomarańcz/czerwony/zielony.
Nie na wszystkich stronach o semaforach pkp jest jasno i zrozumiale napisane ,że nawet człowiek nie interesujący się tym by to zrozumiał.Jakie mogę sygnały wyświetlać na tym semaforze?Chodzi mi o jedną komorę np. zieloną ,pomarańcz.lub czerwony czy może w jakieś innej konfiguracji zielony +pomarańczowy albo sam zielony ale migający bo nie wiem czy wystarczy zwykły 3-poz. włącznik albo bardziej skomplikowany aby nie strzelić gafy.
Z podłączeniem lub wykonaniem układu na płytce drukowanej dam sobie radę tylko nie mam 100% pewności co do możliwości wyświetlania sygnałów na tym semaforze.Pozdrawiam wszystkich i z góry dziękuję za informację może jakieś linki do strony też b.mile widziane Tomek.
 
OP
OP
vs125

vs125

Aktywny użytkownik
#3
Dzięki a może wiesz jak one są oznaczone np.sygnał czerwony S-1 itd.
To może się nada taki sterownik ? "Sterownik semafora 5-cio komorowego" autor filmiku PKP
www.youtube.com/watch?v=rD6ckAoNBt4 mam też semafor 5-cio komorowy i układ świateł jest jak w tym sterowniku.Albo sam zbuduję do tego 3 komorowego .
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
#5
Kolega Meggido wymienił wszystkie te sygnały stosowane na PKP, jakie da się wyświetlić na opisywanym semaforze trzykomorowym. Ale sprawa jest trochę bardziej skomplikowana. Rzadko na jednym konkretnym semaforze wyświetlane są wszystkie sygnały, jakie są technicznie możliwe. Na każdym semaforze wyświetlane są te sygnały, jakie są potrzebne ze względu na układ torowy i zaprojektowane przebiegi.

Semafor trzykomorowy o takim układzie komór (od góry: zielony-czerwony-pomarańczowy) jest najczęściej stosowany jako semafor samoczynnej blokady liniowej (sbl) i powinien mieć maszt pomalowany na biało. Semafor sbl pokazuje zawsze tylko jedno światło, czerwone, pomarańczowe lub zielone. Przy blokadzie czterostawnej (stosowanej m.in. na CMK) dochodzi jeszcze światło zielone migowe. Tylko ostatni semafor sbl, pełniący rolę tarczy ostrzegawczej semafora wjazdowego, może także wyświetlać światło pomarańczowe migowe i to wszystko. Ale nigdy na sbl nie są to dwa światła jednocześnie.

Kombinacje dwóch świateł mogą występować tylko na semaforach stacyjnych. Semafory te mają maszty pomalowane w biało-czerwone pasy i są prawie prawie zawsze wyposażone w dolne światło białe, więc semafor opisany przez kolegę vs125 raczej do tego nie pasuje.
 

Maro16

Aktywny użytkownik
#6
Kolega Meggido wymienił wszystkie te sygnały stosowane na PKP, jakie da się wyświetlić na opisywanym semaforze trzykomorowym. Ale sprawa jest trochę bardziej skomplikowana. Rzadko na jednym konkretnym semaforze wyświetlane są wszystkie sygnały, jakie są technicznie możliwe. Na każdym semaforze wyświetlane są te sygnały, jakie są potrzebne ze względu na układ torowy i zaprojektowane przebiegi.

Semafor trzykomorowy o takim układzie komór (od góry: zielony-czerwony-pomarańczowy) jest najczęściej stosowany jako semafor samoczynnej blokady liniowej (sbl) i powinien mieć maszt pomalowany na biało. Semafor sbl pokazuje zawsze tylko jedno światło, czerwone, pomarańczowe lub zielone. Przy blokadzie czterostawnej (stosowanej m.in. na CMK) dochodzi jeszcze światło zielone migowe. Tylko ostatni semafor sbl, pełniący rolę tarczy ostrzegawczej semafora wjazdowego, może także wyświetlać światło pomarańczowe migowe i to wszystko. Ale nigdy na sbl nie są to dwa światła jednocześnie.

Kombinacje dwóch świateł mogą występować tylko na semaforach stacyjnych. Semafory te mają maszty pomalowane w biało-czerwone pasy i są prawie prawie zawsze wyposażone w dolne światło białe, więc semafor opisany przez kolegę vs125 raczej do tego nie pasuje.
Ale koledze vs125 chodzi właśnie o ten semafor (KLU-1012).

WP_20140621_065.jpg


WP_20140621_073.jpg
 

brian-82

Moderator Grupy KSK Wrocław
FREMO Polska
KSK Wrocław
#7
Nawiązując do wypowiedzi Andrzeja, takie małe dopowiedzenie. Semafor 1012 pana Kluby nadaje się jako żywo na posterunek odgałęźny. Zwłaszcza, że według przepisów stosowanie sygnałów zastępczych na podg. powinno być wyjątkiem a nie regułą. Zresztą kto powiedział, że każda stacja musi mieć możliwość wyświetlenia sygnału zastępczego?
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
#8
Kolega brian ma oczywiście rację, jeśli chodzi o posterunki odgałęźne, ale znakomita większość semaforów "biało-czerwonych" stoi na stacjach i praktycznie wszystkie takie mają białe światło. Nie umiem powiedzieć, czy istnieje jakiś przepis regulujący konieczność stosowania Sz na stacjach, ale w praktyce nie spotkałem się z urządzeniami, gdzie nie byłoby Sz (wyjątkiem są bardzo stare urządzenia, pochodzące z lat 1960-tych i starsze, jeżeli jeszcze nie były zmodernizowane. Poza tym białe światło to także sygnał manewrowy.
 
OP
OP
vs125

vs125

Aktywny użytkownik
#9
Ale koledze vs125 chodzi właśnie o ten semafor (KLU-1012).

Zobacz załącznik 212279

Zobacz załącznik 212280
WITAM. Dziękuję za odpowiedzi a ta a'la witrynka z sygnalizatorami super nareszcie będę mógł się lepiej przyjrzeć jak będę robił zakupy u P.Kluby.Jak przeglądam stronę z semaforami czy to latarnie itd. to nie mogę wyświetlić wszystkich zdjęć ale teraz już nie będzie problemu.Wracając do sprawy to ten typ semafora do czego najlepiej by pasował SBL nie chyba ,że przemalować na biało słupek,wjazdowy/wyjazdowy czy na szlaku?
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
#10
Semafory sbl są zwykle montowane na wysięgniku, taki jest następny semafor na półce Kluby (na prawo od omawianego). Poza tym jeden semafor sbl nie ma raczej sensu, na szlaku jest ich zwykle więcej, jeden po drugim. Nie będę tu szczegółowo wyjaśniał czym jest samoczynna blokada liniowa, polecam odpowiednia lekturę. Ten semafor, jak już pisał kolega brian, nadaje się najlepiej na posterunek odgałęźny.
 
P

Paweł Piotr

Gość
#11
Semafor Kluba 1012 jest trochę semaforem zrobionym "na siłę" - w rzeczywistości ten typ semafora (z takim układem światel i słupem w pasy biało-czerwone) jest najrzadziej występującym sygnalizatorem na sieci. Nawiązując do postu Andrzeja Harasska i brian-82 semafor taki może pojawić się na posterunku odgałęźnym, na którym nie stosuje się wyjątku dla Sz lub jako semafor wyjazdowy z toru głównego dodatkowego w stacji, gdzie RTS nie przewiduje jazd manewrowych oraz stosowania Sz, co należy do rzadkości. Ciekawostka - tzw. warunki miejscowe - jest w Krakowie posterunek odstępowy obsługiwany Kraków-Łobzów, gdzie można spotkać właśnie taki semafor odstępowy trzykomorowy, ponieważ pełni on równocześnie rolę tarczy ostrzegawczej do kolejnego semafora (brak odległości dla ustawienia osobnej tarczy ostrzegawczej).
 

Tomek K

Znany użytkownik
FREMO Polska
KKMK
#12
Pozostając w rejonie Krakowa to na stacji Kraków Batowice jest 10 semaforów wyjazdowych o takim układzie komór bez "Sz" i manewrów.
 

bstok70

Znany użytkownik
MSMK
PGM
#13
Warszawa Wileńska przed modernizacją i przekształceniem w Centrum Handlowe miała semafory wyjazdowe tylko takie, jak te omawiane w wątku. Natomiast z powodu wykonywanych tam jazd manewrowych składów jadących na tory odstawcze, u podstawy semaforów trzykomorowych ustawione były karzełkowe tarcze manewrowe. Oczywiście wszystkie sygnalizatory z czwarto-epokowymi kwadratowymi drzwiczkami rewizyjnymi (mniam niestety nie ma ich w ofercie firmy KLUBA). A te tarcze manewrowe...... ech, świeciły na kolor szafirowo-fioletowy. To se ne wrati.
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
#14
Kwadratowe drzwiczki w komorach semaforach są trzecioepokowe :p, to konstrukcja z lat 1950-tych, wzorowana na przedwojennych sygnalizatorach Ericssona, stosowanych na warszawskiej linii średnicowej. Zresztą praktycznie cała powojenna polska technika srk, aż do czasów współczesnych, kiedy weszły rozwiązania z innych stron, była oparta o rozwiązania tej szwedzkiej firmy. A urządzenia na Wileńskiej pochodziły właśnie z III epoki i były jednym z tych wyjątków, o których pisałem. Oryginalnie były tam dwa światła zielone rozdzielone światłem czerwonym. Dwa światła zielone oznaczają w starej sygnalizacji "wolna droga ze zmniejszoną prędkością, następnie wolna droga", czyli odpowiednik sygnału S 10. Nawiasem mówiąc, ten sygnał z dwoma zielonymi ciągle obowiązuje, zgodnie z § 18 Instrukcji sygnalizacji Ie-1 (E-1).
 
OP
OP
vs125

vs125

Aktywny użytkownik
#15
Dziękuję wszystkim użytkownikom forum za cenne informację. A może komuś obiło się o uszy na temat klubu modelarstwa kolejowego w Warszawie moze dom kultury z jakies dzielnicy prowadzi warsztaty z modelarstwa kolejowego budowy makiet itp.
 

CoCu

Znany użytkownik
#17
Co do Piaseczna, to właśnie zaczynają się cykle spotkań z Danielem-Loko, specem od makiet, więc bądź w niedzielę w modelarni a na pewno nie jednego się nauczysz.
 
OP
OP
vs125

vs125

Aktywny użytkownik
#18
Co do Piaseczna, to właśnie zaczynają się cykle spotkań z Danielem-Loko, specem od makiet, więc bądź w niedzielę w modelarni a na pewno nie jednego się nauczysz.
Te spotkania są organizowane jakoś cyklicznie raz w miesiącu, 2 razy?Trzeba się zapisać ?wnieść opłatę członkowską ,możesz napisać mniej-więcej co i jak.
 

CoCu

Znany użytkownik
#19
Zapewne będą co tydzień, w niedziele. W sumie zapisów nie ma i na pewno będziesz mógł dołączyć. Jest dobrowolna składka, chociażby dla faktu by Danielowi móc dać coś zjeść na miejscu. Ale to groszowe sprawy.
Ogólnie zaś to nie jest wątek na takie rozmowy. Poczytaj sobie ten drugi link jaki podał DziDzia. I rozmawiaj z organizatorami, bo ja nim nie jestem.
 
Autor wątku Podobne wątki Forum Odpowiedzi Data
Elektryka 12
Elektryka 16
Elektryka 23
Elektryka 6
Elektryka 37

Podobne wątki