• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Pytanie Semafor świetlny - pytania i ciekawostki

ffox

Administrator
Zespół forum
#1
Dzień dobry.
Chciałbym się dowiedzieć, jakie są procedury w przypadku, gdy maszynista zobaczy taki sygnał na semaforze?

Znalazłem tylko taką informację
---
"Pociąg zatrzymany przed semaforem wskazującym sygnał Sr1 lub Sw1 "Stój" bądź sygnał wątpliwy (niepewny), przed semaforem świetlnym nieoświetlonym lub wskazującym białe światło może jechać dalej, gdy sygnał Sr1 lub Sw1 "Stój" zmieni się na sygnał zezwalający na jazdę. Jeżeli nie nastąpi zmiana sygnału Sr1 lub Sw1 "Stój" na sygnał zezwalający na jazdę, to pociąg może jechać dalej na sygnał zastępczy lub wówczas, gdy pracownik kolejowy do tego wyznaczony wręczy kierownikowi pociągu (a przy pociągach towarowych z jednoosobową obsadą konduktorską lub bez obsady oraz przy lokomotywach jadących luzem - maszyniście) rozkaz szczególny do dalszej jazdy."
żródło: http://kolej.krb.com.pl/we1/sem.htm
---
ale czy jest ona stosowana również w takim przypadku?

Oraz pytanie drugie.
W jakich przypadkach montuje się semafory z takim nietypowym układem świateł?
Semafor.jpg
 

Alana

Aktywny użytkownik
#2
Ad 1 typowa "choinka" tj sygnal niepewny = stoj!
Ad 2 przypuszczam ze pozostalosc po innym starszym ukladzie swiatel na semaforze, zamiast zamienic szkla w oprawach podlaczyli kable i dziala... Chociaz gdybym ja jechala bez znajomosci szlaku i zobaczyla cos takiego to "sygnal watpliwy", za hamulce i radiotelefon.
 

Remaj12

Moderator Forum Tabor i Imprezy
Zespół forum
T M M
#4
Chciałbym się dowiedzieć, jakie są procedury w przypadku, gdy maszynista zobaczy taki sygnał na semaforze?
Na semaforze ukazał się sygnał wątpliwy - najprawdopodobniej, któraś z komór nie zgasła - albo zielona przy zmianie sygnału z S2 na S1 lub komora czerwona przy podaniu sygnału S2 zezwalającego na wyjazd albo po prostu inna awaria - być może Pan @Tomek K będzie mógł coś więcej powiedzieć na ten temat. W wypadku takie sygnału należy wybrać "mniejsze zło" - zastosować się do sygnału, który stwarza mniejsze niebezpieczeństwo - w tym wypadku należy po prostu się zatrzymać lub nie ruszać i skontaktować się z dyżurnym ruchu.
W jakich przypadkach montuje się semafory z takim nietypowym układem świateł?
Zobacz załącznik 471897
Nowo montowane semafory świetlne (od 1970?) mają standardowe układy komór, stosowane obecnie na kolei. Ten prezentowany na zdjęciu to najprawdopodobniej semafor z poprzedniego systemu sygnalizacji (1959-1969?), w której wykorzystywano semafory sześciokomorowe. Układ komór jaki może mieć jest zapewne taki:

semafor_5_s.jpeg


Być może możliwe było jego pozostawienie z takim układem, gdyż wyświetlane sygnały nie wymagały zmiany ustawienia komór w semaforze (nie podaje się na nim np. S10). W takim wypadku postanowiono zaoszczędzić i zostawić tak jak jest, zmieniając tylko wyświetlane sygnały na obecne. Możliwe że po prostu jest to semafor z poprzedniego systemu i nadal wyświetla taki sygnał:

semafor_5_s_ssdo.jpeg


Który jest dopuszczony do stosowania do odwołania, podobnie jak jeszcze jeden wyświetlany na semaforze sześciokomorowym:

semafor_6_s_ssdo.jpeg


Czasami można spotkać inną sytuację, taką jak np. na stacji Warszawa Wschodnia, gdzie jeden z semaforów wyjazdowych ma sześć komór, ale układ jak w semaforze pięciokomorowym i górna komora nie jest w ogóle wykorzystywana. Semafory poprzedniej sygnalizacji świetlnej można spotkać np. w Piotrkowie Trybunalskim:

DSC_0458.JPG DSC_0464.JPG DSC_0488.JPG DSC_0511.JPG
 
Ostatnio edytowane:

Tomek K

Znany użytkownik
FREMO Polska
KKMK
#5
W sytuacji sygnału wątpliwego, a taki ewidentnie widać, opcja jest tylko jedna i opisana w Instrukcji Ie-1. Semafor wskazujący sygnał wątpliwy lub nieoświetlony oznacza sygnał Stój. Dalsza jazda albo na sygnał zastępczy albo na rozkaz pisemny "S". W pokazanej sytuacji przypuszczam usterkę zwarcia na kablu do semafora i to niestety na czterech żyłach tj dwie "zasilające" światła czerwone i zielone oraz dwie "powrotne": z światła czerwonego z powrotną ze świateł zezwalających. Niestety sytuacja ta nie będzie widoczna na powtarzaczu semafora w nastawni. Co do "nietypowego" układu świateł to jest to pozostałość po zmianie sygnalizacji starej tzw "nie migowej" na "migową" obowiązującą obecnie. Zwracam uwagę jednak, że "de facto" nie ma znaczenia w której komorze które światło jest. Ważny jest ich układ w momencie wyświetlenia się sygnału. Jeśli wyświetlony układ jest zgodny z sygnałem podanym w Instrukcji Ie-1 to jest prawidłowy.
 
Ostatnio edytowane:

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
#6
W wypadku takie sygnału należy wybrać "mniejsze zło" - zastosować się do sygnału, który stwarza mniejsze niebezpieczeństwo - w tym wypadku należy po prostu się zatrzymać lub nie ruszać i skontaktować się z dyżurnym ruchu.
Nie mowy o żadnym "mniejszym złu", należy bezwzględnie zastosować się do przepisu zacytowanego przez kolegę ffox. O przyczynach wyświetlenia się takiego sygnału (nie wiemy, czy nie było jeszcze jednego światła, pomarańczowego na dole) nie chcę spekulować - tak czy tak jest to sygnał wątpliwy i tyle.

Ta druga sytuacja może być spowodowana tym, o czym pisze kolega Remaj i absolutnie nie jest to sygnał wątpliwy.

PS. Tomek był szybszy...
 

Podobne wątki