• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Schlesienmodelle - modele lokomotyw serii SP45/SU45

ffox

Administrator
Zespół forum
Reakcje
3.455 12 0
Owszem, jest! I co z tego, że parę osób ma model EFC? Jeśli chcesz się oglądać na to, co robi EFC, to po co w ogóle zabierasz się za SP45? Wg mnie, nie ma najmniejszego sensu oglądanie się na EFC, tym bardziej, że jak widać wiele osób (w tym ja!) było by zainteresowanych modelem w tym konkretnym, ładnym i efektownym oznakowaniu, a modelu EFC, z wiadomych względów, nie kupią.
Popieram.
Ja nie kolekcjonuję epoki IV, ale ta lokomotywa mnie urzekła i z chęcią chciałbym ją mieć.
 

Remaj12

Znany użytkownik
T M M
Reakcje
4.629 71 19
Nie miałem na razie czasu przeanalizować wszystkich zapowiedzi, ale co mi się udało na szybko napisać - zacznijmy może po kolei:
[...]
Na razie tylko tyle, bo czas goni. Ciąg dalszy nastąpi...
Ciąg dalszy nastąpił :gwizd:, niestety dopiero teraz :niepewny:...
Para Nr. 7 Nowa stara zieleń.

245013 SU45-220 Ep. VI Zakład Taboru w Poznaniu, stan czerwiec 2008
- źródło: http://www.kpinfo.pl/images/photoalbum/album_32/tomash_su45-220_t2.jpg
- autor: Kozierski

245014 SU45-023 Ep. VI Zakład Centralny w Warszawie, stan czerwiec 2008
- źródło: http://www.garnek.pl/kolej/11260368/su45-023
- autor: kolej

Tu uwzględniłem też uwagę dariuszz94 i przełożyłem SU45-220 w czas bez żółtego czoła. Wybrałem ten numer, bo ona ma niestandardowy dach bez klap wentylacyjnych. Więcej na temat dachów tutaj. SP45-023 z roku 1972 zamieniło się w SU45-023 bo nie jestem pewny czy ona z fabryki wyjechała z okrągłymi tarczami na zderzakach, ale raczej w to wątpię. Została Warszawianką, ale w innej Epoce i dobrze malowaniem się dobrze wpisuje do pary z SU45-220.
Panie Robercie, chciałbym się odnieść do rezygnacji z produkcji modelu SU45-263. Lokomotywa ta cieszyłaby się bez wątpienia sporym zainteresowaniem (zwłaszcza w malaturze z żółtym czołem), gdyż była chyba najpopularniejszym "Fiatem" stacjonującym na przełomie XX i XXI wieku w grudziądzkiej "szopie". Można było spotkać ją zarówno z pociągami osobowymi do Torunia i Malborka, jak i z grudziądzkimi pociągami przyśpieszonymi. Dopasować można by do niej wagony, które aktualnie lub lada chwila będą znajdować się na rynku (toruńskie piętrusy serii Bhp od Rivarossi oraz grudziądzkie "Bonanzy" od Piko). Wspomniał Pan, iż nie chce dublować produkcji z EFC, niemniej modele tego producenta są dla sporej części pasjonatów kolejowych poza zasięgiem finansowym. Przyznam szczerze, że to właśnie na model SU45-263 z żółtym czołem (z czasów grudziądzkich) przede wszystkim czekałem. Była ona w tamtym okresie chyba najokazalej prezentującą się maszyną tej serii. Bardzo proszę Panie Robercie o rozważenie raz jeszcze włączenia jej do planu produkcyjnego.
Panie 4don,

dziękuję bardzo za wyjaśnienie historii tej lokomotywy. Argumentacja przekonuje. Wiec Para Nr. 3 powraca do pierwotnej konfiguracji.


Para Nr. 3 Żółte czoła

245005 SU45-263 Ep. V Zakład Taboru w Bydgoszczy, stan luty 2001
- źródło: http://www.wrphoto.eu/data/media/35/su45263.jpg
- autor: matej

245006 SU45-245 Ep. VI Wielkopolski Zakład Spółki w Poznaniu, stan kwiecień 2011
- źródło:http://www.eisenbahn-bilder.com/bahngalerie26_500/2011_05_13_539.jpg
- autor: Leon Schrijvers
:eek: To się Panowie rozpisali... jak tu za Wami nadążyć :confused:!?
Ponadto, nieco brakuje mi tu jakiegoś modelu z okresu, kiedy Fiaty dostawały zielone wdzianko w V epoce. Wszystkie modele z tej epoki, z tego co widzę, będą mieć jeszcze żółte mordy, a kolejne z zielonymi, już w VI epoce dorobią się EVNów (SU45-089 i 241). A gdyby tak jakiś Fiacior jeszcze z epoki V, coś z okresu 2005-2008? Kiedy już były zielone, ale miały jeszcze oznaczenia PKP, bo później, w epoce VI, te należące do PR zaczęły się wyzbywać tabliczek PKP na ścianach bocznych.
@dariuszz94 ma rację i również uważam, że brakuje jakiegoś "Fiata" z okresu 2005-2009, kiedy chyba wszystkie czynne lokomotywy serii SU45 (z wyjątkiem SU45-141) zgubiły już żółte czoła i zaczęły przybierać barwy zielono-zielone (V-epokowe) w takich odcieniach jak na modelu SU45-100 (PIKO 96301). Sporo było takich lokomotyw, więc jest z czego wybierać, a z drugiej strony trudno się na coś zdecydować. Warto mieć też na uwadze modele wagonów, które już zostały wydane i starać się kompletować składy.

Panowie, może najpierw określmy jakimi wagonami z tego rejonu dysponujemy. Do dyspozycji mamy:
- wagony piętrowe serii Bdhpun "Bohuny" z Torunia - okres 1998-2000/2001 [PIKO: 95473 (dwa numery), 95920 (dwa numery)]
- wagony bezprzedziałowe serii Bh/Bdh "Bonanzy" z Grudziądza - okres 2000-2001 [PIKO: 96650, 96651]
- zespół wagonów piętrowych serii Bhp "Bipa" z Torunia - okres 2005-2007/2008 [Rivarossi: HRS4237]
- wagony piętrowe serii Bdhpumn "Bohuny" z Torunia - okres 2006/2007-2008/2009 [PIKO: 96010-2, 96011-2]

Jak widać, dostępny tabor jednoznacznie wyznacza nam dwa okresy, w których chcielibyśmy mieć odwzorowane modele kujawsko-pomorskich "Fiatów". Pierwszy rozpoczynający się w 1998 roku, a kończący się w 2001 roku wraz z wprowadzeniem cechy "PKP" w tzw. "trumience". Drugi obejmuje okres od 2005 roku do połowy 2009 roku kiedy nastąpiła zmiany w sposobie oznaczania taboru.

Wynika więc z tego, że model "Fiata" z żółtym czołem powinien odzwierciedlać wygląd oryginału najpóźniej od 1999/2000 roku najlepiej do 2001 roku. Model SU45 w zielonym malowaniu powinien zaś swym wykonaniem odpowiadać swojemu pierwowzorowi z okresu najpóźniej od 2006 roku do najlepiej 2007/2008.

To teraz może mała lista lokomotyw serii SU45 z rejonu Torunia/Grudziądza/Bydgoszczy z interesujących nas okresów:
- 1998-2001:
SU45-021 - [G] MT/MZ Toruń/CM Bydgoszcz
SU45-034 - [S/K] MT/MZ Toruń/CM Bydgoszcz
SU45-082 - [M/ZT] MT/MZ Toruń/CM Bydgoszcz
SU45-111 - [G] MT/MZ Toruń/CM Bydgoszcz
SU45-121 - MT/MZ/CM Bydgoszcz
SU45-123 - MT/MZ Toruń/CM Bydgoszcz
SU45-129 - [G] MT/MZ Toruń/CM Bydgoszcz
SU45-131 - [G] MT/MZ Toruń/CM Bydgoszcz
SU45-141 - [JG/W/L/W] MT/MZ Toruń/CM Bydgoszcz (żółta chusta na czole)
SU45-156 - [S/K] MT/MZ Toruń/CM Bydgoszcz
SU45-166 - MT/MZ/CM Bydgoszcz
SU45-168 - [G] MT/MZ Toruń/CM Bydgoszcz
SU45-169 - MT/MZ/CM Bydgoszcz
SU45-170 - MT/MZ/CM Bydgoszcz
SU45-178 - MT/MZ Toruń/CM Bydgoszcz
SU45-204 - MT/MZ/CM Bydgoszcz
SU45-210 - MT/MZ/CM Bydgoszcz
SU45-238 - [G] MT/MZ Toruń/CM Bydgoszcz
SU45-257 - [G] MT/MZ Toruń/CM Bydgoszcz
SU45-263 - [JG/W/L/W] MT/MZ Toruń/CM Bydgoszcz
Kwestią wyjaśnienia:
[X] - przydział przed Toruniem:
[G] - Grudziądz
[S/K] - Sierpc/Kutno
[M/ZT] - Malbork/Zajączkowo Tczewskie
[JG/W/L/W] - Jelenia Góra/Wałbrzych/Legnica/Wrocław​
/ - zmiana oznaczenia jednostki macierzystej, zmiana przydziału (formalna).
- wszystkie 19 lokomotyw w podanym okresie (1998-2001) posiadały żółte czoło - wyjątek stanowiła SU45-141 z "żółtą chustą".

Wszystkie lokomotywy serii SU45 należące do MZ Toruń od 1 września 1999 roku formalnie znalazły się na stanie CM Bydgoszcz. W związku z tym aby model mógł pasować zarówno do wagonów serii Bdhpun z Torunia jak i wagonów Bh/Bdh z Grudziądza, powinien być - niestety :niepewny: - przydzielony do Zakładu Taboru w Bydgoszczy.

Zastanawiam się jak długo mógł się utrzymał napis "Zakład Taboru Toruń" na tej maszynie:

- źródło: http://rail.phototrans.eu/14,11440,0,HCP_301D_SU45_082.html
- autor: corax6
- opis: "30 września 1999 - Chełmża. Pociąg osobowy z Malborka do Torunia Głównego."

1999.09.30. - Chełmża - SU45-082 z poc. os. nr 5526 rel. Malbork - Toruń Gł. (2).jpg 1999.09.30. - Chełmża - SU45-082 z poc. os. nr 5526 rel. Malbork - Toruń Gł. (1).jpg

Wiadomo, że formalna zmiana przydziału nie spowodowała fizycznej zmiany przydziału wszystkich toruńskich "Fiatów", z których część kiedyś była grudziądzka. Biorąc pod uwagę fakt, że do obsługi pierwowzorów pociągów zestawionych z dostępnych nam modeli wagonów (z okresu 1998-2001) raczej nie zatrudniano "rodowitych" bydgoskich SU45, toteż model do nich dedykowany (pasujący), powinien odwzorowywać, którąś z ex. toruńskich maszyn lub najlepiej, którąś z tych stacjonujących w Grudziądzu - także po 01.09.1999.

Tak więc po wstępnej selekcji (odrzuceniu bydgoskich) maszyn mamy do dyspozycji numery:
SU45-021 - [G] MT/MZ Toruń/CM Bydgoszcz
SU45-034 - [S/K] MT/MZ Toruń/CM Bydgoszcz
SU45-082 - [M/ZT] MT/MZ Toruń/CM Bydgoszcz
SU45-111 - [G] MT/MZ Toruń/CM Bydgoszcz
SU45-123 - MT/MZ Toruń/CM Bydgoszcz
SU45-129 - [G] MT/MZ Toruń/CM Bydgoszcz
SU45-131 - [G] MT/MZ Toruń/CM Bydgoszcz
SU45-141 - [JG/W/L/W] MT/MZ Toruń/CM Bydgoszcz (żółta chusta na czole)
SU45-156 - [S/K] MT/MZ Toruń/CM Bydgoszcz
SU45-168 - [G] MT/MZ Toruń/CM Bydgoszcz
SU45-178 - MT/MZ Toruń/CM Bydgoszcz
SU45-238 - [G] MT/MZ Toruń/CM Bydgoszcz
SU45-257 - [G] MT/MZ Toruń/CM Bydgoszcz
SU45-263 - [JG/W/L/W] MT/MZ Toruń/CM Bydgoszcz​

Zacieśniając nasz krąg zainteresować zostaje nam 8 grudziądzkich "Fiatów":
SU45-021 - [G] MT/MZ Toruń/CM Bydgoszcz
SU45-111 - [G] MT/MZ Toruń/CM Bydgoszcz
SU45-129 - [G] MT/MZ Toruń/CM Bydgoszcz
SU45-131 - [G] MT/MZ Toruń/CM Bydgoszcz
SU45-141 - [JG/W/L/W] MT/MZ Toruń/CM Bydgoszcz (żółta chusta na czole)
SU45-168 - [G] MT/MZ Toruń/CM Bydgoszcz
SU45-238 - [G] MT/MZ Toruń/CM Bydgoszcz
SU45-257 - [G] MT/MZ Toruń/CM Bydgoszcz
SU45-141 stacjonowała w szopie w Grudziądzu, mimo iż wcześniej tam nie pracowała.

- źródło: http://jareks.zonk.pl/pekape/htmls/su451215.htm
- autor: Jerzy D. Stawarz
- opis: "SU45-141 przejęty z MT Wrocław Zachód (gdzie oczekiwał na skreślenie) obecnie czeka na naprawę w grudziądzkiej szopie (24.04.1999)."

pkpj1644.jpg

- źródło: http://jareks.zonk.pl/pekape/htmls/su451215.htm
- autor: Jerzy D. Stawarz
- opis: "SU45-141 w lokomotywowni w Grudziądzu (27.01.2001)."

pkpj3570.jpg

- źródło: http://rail.phototrans.eu/14,11471,0,HCP_301Db_SU45_141.html
- autor: matej_solec
- opis: "26 marca 2001 - Tym razem zwykły portrecik. Lokomotywa stała już na torach ZNTK w Bydgoszczy (obecna PESA) i w niedługim czasie straciła to swoje nietypowe malowanie czołownic."
- komentarz: Zapewne autorowi chodziło o: "nietypowe malowanie czół/ścian czołowych".

11471.jpg

Co ciekawe, podczas wspomnianej naprawy lokomotywa otrzymała jeszcze żółte czoło [!] i zachowała je aż po dzień dzisiejszy. Obecnie - pod oznaczeniem 301Db-143 - pracuje dla EuroNaftu Trzebinia i jest ostatnią z trzech czynnych maszyn serii SU45. Nosi na sobie niebieskie malowanie z żółtym czołem i pomarańczową czołownicą.

- źródło: http://rail.phototrans.eu/14,104673,0,HCP_301Db_301Db_143.html
- autor: Kospal
- opis: "8 sierpnia 2015 - Kostrzyn Towarowy l 301Db-143 jeżdżący dla Euronaftu manewruje po kostrzyńskiej grupie towarowej (KoB) celem zabrania próżnych beczek do Barnówka."

104673.jpg

Szukałem fotografii "Fiatów" z Grudziądza/Torunia, prowadzących pociągi zestawione z wagonów typu 120A, ale za nic nie mogę znaleźć nic z interesującego nas okresu - odpowiadającego wyglądowi modeli "Bonanz" (2000-2001). Tylko "Bipy" i trochę "Bohunów". Tutaj SK Model mógłby się wykazać i zaproponować nam do modelu kujawsko-pomorskiego "Fiata" od Schlesienmodelle, model cztero-wagonowego zespołu wagonów piętrowych serii Bhp w oliwkowym malowaniu z przydziałem do stacji Toruń lub Grudziądz. Przecież tego było multum... i jeździło praktycznie wszędzie (podaję stacje początkowe/końcowe): Toruń, Grudziądz, Bydgoszcz, Malbork, Brodnica, Sierpc, Nasielsk.

Nie chciałbym, więc wyrokować, ale w chwili obecnej - moim zdaniem - skład SU45+2x120A - jest trochę... rzadko spotykany :niepewny:? Co nie zmienia faktu, że może... może @Filozof nam pomoże :) i zajrzy do odpowiednich dodatków do sieciowych rozkładów jazdy 1999/2000, 2000/2001 :gwizd:?

Do tego tematu jeszcze - mam nadzieję z wyjaśnieniami - wrócimy. Teraz przenieśmy się nieco ku teraźniejszości i zatrzymajmy się w zielono-zielonych latach 2005-2008/2009.

Lista lokomotyw serii SU45 z rejonu Torunia/Grudziądza/Bydgoszczy z interesującego nas okresu...

Czasu brak :(. Ciąg dalszy nastąpi... :cool:
 
Ostatnio edytowane:

ALA

Znany użytkownik
Reakcje
1.301 23 0
I wielka szkoda, bo ja bardzo się ucieszyłem z tej propozycji. Akurat świetnie pamiętam tą lokomotywę z końcówki lat 90. w malowaniu z żółtym czołem i dla mnie to była pozycja obowiązkowa. Bardzo ubolewam, że zostało to zmienione!
To jeszcze, celem uzupełnienia i podkreślenia tego, co powyżej:

1. SU45-220 w 1996 roku na stacji Poznań Główny

A.Lubka_2016_02a.jpg



2. SU45-220 w 2000 roku wyjeżdża ze stacji Wolsztyn z pociągiem osobowym

A.Lubka_2016_02b.jpg


Szczególnie ten pierwszy wariant z herbem Poznania na czole, byłby zapewne pożądany przez kolekcjonerów wielkopolskiego taboru :podstepny:
 
Reakcje
5 0 0
No a na zakończenie produkcji (podobnie jak w przypadku specjalnego ostatniego rzutu nietypowych "siódemek"-tu obiecane;)2000 dla PR)
proponuję pogrzebać lekko w formie przy reflektorach, trochę modyfikacji i takie oto cuda:


(Dziękuję autorom zdjęć za ich ciężką pracę.)
 
Reakcje
198 0 0
W dodatku 2c 1999/2000 nie było zestawienia SU45+ 2 x Bh ze stacji Grudziądz. Ilekroć pociąg składał się z dwóch grudziądzkich 120A, zatrudniano przy nim SP42 z lokomotywowni Grudziądz lub Chojnice.
Najbliżej szukanego układu jest pociąg 19421 Grudziądz (4:08) -Wierzchucin (5:15), który składał się z SU45 (Grudziądz) i 3 bonanz, a także część obiegu 5236, gdzie SU45 (Grudziądz) ciągał 5 grudziądzkich wagonów.

Do rozważań nad taborem z tamtego okresu, który można podpiąć do kujawsko-pomorskich fiatów, dołączyć można "ygreki" ze stacji Warszawa Szczęśliwice. Może i to epizod, ale warto o nim wspomnieć, by zobaczyć czym możemy się tłumaczyć, jak na naszych torach w skali 1/87 nie zgadzają się zestawienia składów. Informacje o takim „wybryku” można przeczytać w komentarzach pod tym zdjęciem:
http://www.wrphoto.eu/details.php?image_id=36898&mode=search

W ogóle dziwie się, że żaden z producentów modeli „klas” nie wypuścił na pierwszy ogień wagonów z przydziałem W-wa Szczęśliwice (były tylko wagony z zestawu Tilliga, ale już w epoce Vb). Byłyby bardzo uniwersalne w epokach IVc i Va. Przykład: wg dodatku 2b z 1987 roku, tylko szczęśliwickie wagony pasują do mających się ukazać EU07 SM z trapezem – zarówno 400 jak i 424 . Pudeł z żadnym innym przydziałem nie ciągały wówczas lokomotywownie i z Gdyni i z Olsztyna. W kontekście planowanych SU45-023, SP45-084, SU45-089 czy SU45-126, Szczęśliwice też by były odpowiednie. Można wymienić całą litanię lokomotyw już wyprodukowanych, do których można je podpiąć, ale to już dywagacja nie do końca w temacie.
 
Reakcje
198 0 0
@Zbyszek - masz rację, a nawet dwie.
Oczywiście, że można było uświadczyć w kujawsko-pomorskim SU45 i dwie bonanzy w 2001 roku. Ja tylko podałem dane z dodatku 2c, że nie było wówczas sztywno wpisanego zestawienia SU45+ 2 x 120A z Grudziądza. Ale gdy np. zaniemogła SP42, to brali co mieli pod ręką. I odwrotnie - w wypadku awarii SU45, można było zobaczyć SP42 z bohunami.
Ponadto były w dodatku 2c SU45 i 2 wagony z Chojnic.
A druga sprawa - ja też uważam, że sztywne trzymanie się zestawiania składów na makietach wg dodatków to przesada. Jednak potrafię zrozumieć ludzi, którzy o zestawienia pytają i jeśli mam jakąś wiedzę na taki temat, to staram nią podzielić. Na ogół jednak piszę również o alternatywach dla tych mniej ortodoksyjnych modelarzy - myślę, że zdecydowanej większości. Każdy ma inaczej ustawione granice makietowego realizmu, ale w końcu wszyscy jeździmy naszym taborem w imię zabawy.
SK-Model po prostu podawało nam lokomotywy i wagony pod konkretne zestawienia, bo miało na jedne i drugie realny wpływ. Nikt ich nie ograniczał. Było to z jednej strony pozytywne, bo skoro można dążyć do maksymalnie realistycznych składów, to czemu nie. Z drugiej wysoko zawiesili poprzeczkę i trochę przysłoniło zdrowy rozsądek w czymś, co przede wszystkim ma być zabawą.
Coraz więcej osób zainteresowało się modelarstwem (bądź wróciło do niego po latach) po wysypie lokomotyw i wagonów ze znakiem PKP. Pada coraz więcej pytań o najbardziej pasujące zestawienia. Niektórym chodzi o typowe możliwości (mają prawo czegoś nie wiedzieć, nie pamiętać), a innym już zgodne co do dnia w dacie rewizji. I to drugie, też nic zdrożnego, dopóki jest luz w kimś, kto dowie się, że żaden wagon przydziałem i rewizją mu nie pasują. Podepnie co ma w witrynie i dalej się cieszy żywotem. A jeśli nie, to tak jak piszesz, zaczyna się skrzywienie. Stawianie sobie sztywnych reguł przy braku wagonów z danego okresu/regionu, przesadna dbałość o idealne zestawienia składów, może nawet powodować fetyszyzm i kto wie czy UE, w "trosce" o nasze zdrowie psychiczne nie każe niedługo na modelach stosować ostrzeżeń, że modelarstwo powoduje jakieś dolegliwości, czy zaburzenia ;)
 

Robert Reschka

Znany użytkownik
Reakcje
2.387 230 14
Więc powracając do przydziałów. Woleli byście widzieć 220 z żółtym czołem, niż zieloną, za to 006 bym ściągnął z żółtego czoła na zieloną z Ep V.

W parze Nr. 10 Olsztyn by się pożegnał, zawitała by SP45-095. Zanim się zabiorę do Dolnośląskich, chciał by kwestię tych numerów mieć na 100% odfajkowaną.
 

Spacerowicz

Znany użytkownik
Reakcje
3.160 98 2
Więc powracając do przydziałów. Woleli byście widzieć 220 z żółtym czołem, niż zieloną, za to 006 bym ściągnął z żółtego czoła na zieloną z Ep V.

W parze Nr. 10 Olsztyn by się pożegnał, zawitała by SP45-095. Zanim się zabiorę do Dolnośląskich, chciał by kwestię tych numerów mieć na 100% odfajkowaną.
Mam nadzieje, że przedstawiciel Warmii i Mazur pozostanie... (245020, SP45-084 Ep IV MD Olsztyn, stan Lipiec 1987). To piękny "spalinowy region" (do dnia dzisiejszego), który warto byłoby w moim odczuciu zaakcentować w planie wydawniczym SM. Wspomniana SP45-084 byłaby dla mnie obowiązkowym zakupem.

https://www.flickr.com/photos/127988932@N03/15162870853/
http://www.wrphoto.eu/details.php?image_id=17044
 
Ostatnio edytowane:

SzymonZ

Aktywny użytkownik
Reakcje
44 50 67
Ja oczywiście kupię SP45, najlepiej z żóltym czołem, z komotywowni jak najbliżej regionu Warszawy.
Zrobię tak dlatego, że jak dotarła do mnie patynowana EU 07 429 z modelcenter.pl to mi majtki spadły z wrażenia.

Robert,

Parę kwesti:

1. Czy jest możliwość w następnych modelach zwiększenie ich masy przez dodanie więcej balastu aby zrezygnować z gumek i we własnym zakresie podmienić koła na RP25?
2. Czy SP45 dostępne przez modelcenter.pl będą do wyboru z fabryczną patyną?
3. Wiem, że jak odpowiesz na kolejne pytanie to dojdzie tu do małej wojenki ale spytam: co będzie kolejne? Liczę na ET22 i czy możesz napisać ogólnie kiedy bez szczegółów - odpowiedź typu jeszcze w tym roku? W następnym ale w pierwszej czy drugiej połowie 2017?

pozdro
 

Remaj12

Znany użytkownik
T M M
Reakcje
4.629 71 19
W dodatku 2c 1999/2000 nie było zestawienia SU45+ 2 x Bh ze stacji Grudziądz. Ilekroć pociąg składał się z dwóch grudziądzkich 120A, zatrudniano przy nim SP42 z lokomotywowni Grudziądz lub Chojnice.
Najbliżej szukanego układu jest pociąg 19421 Grudziądz (4:08) -Wierzchucin (5:15), który składał się z SU45 (Grudziądz) i 3 bonanz, a także część obiegu 5236, gdzie SU45 (Grudziądz) ciągał 5 grudziądzkich wagonów.

Do rozważań nad taborem z tamtego okresu, który można podpiąć do kujawsko-pomorskich fiatów, dołączyć można "ygreki" ze stacji Warszawa Szczęśliwice. Może i to epizod, ale warto o nim wspomnieć, by zobaczyć czym możemy się tłumaczyć, jak na naszych torach w skali 1/87 nie zgadzają się zestawienia składów. Informacje o takim „wybryku” można przeczytać w komentarzach pod tym zdjęciem:
http://www.wrphoto.eu/details.php?image_id=36898&mode=search

W ogóle dziwie się, że żaden z producentów modeli „klas” nie wypuścił na pierwszy ogień wagonów z przydziałem W-wa Szczęśliwice (były tylko wagony z zestawu Tilliga, ale już w epoce Vb). Byłyby bardzo uniwersalne w epokach IVc i Va. Przykład: wg dodatku 2b z 1987 roku, tylko szczęśliwickie wagony pasują do mających się ukazać EU07 SM z trapezem – zarówno 400 jak i 424 . Pudeł z żadnym innym przydziałem nie ciągały wówczas lokomotywownie i z Gdyni i z Olsztyna. W kontekście planowanych SU45-023, SP45-084, SU45-089 czy SU45-126, Szczęśliwice też by były odpowiednie. Można wymienić całą litanię lokomotyw już wyprodukowanych, do których można je podpiąć, ale to już dywagacja nie do końca w temacie.
Dziękuję bardzo za włączenie się do dyskusji (y). Dzięki Panu poznaliśmy już obiegi "Bohunów" na liniach zelektryfikowanych wychodzących z Torunia. Przydałoby się jeszcze dowiedzieć jak to wyglądało w przypadku linii niezelektryfikowanych w rozkładzie jazdy 1998/1999 oraz 1999/2000. Czy byłby Pan tak dobry i sprawdził dla nas również plan zatrudnienia lokomotyw serii SU45 z lokomotywowni Toruń, Bydgoszcz, Grudziądz, Sierpc, Malbork w latach 1998-2001?
SK-Model po prostu podawało nam lokomotywy i wagony pod konkretne zestawienia, bo miało na jedne i drugie realny wpływ. Nikt ich nie ograniczał. Było to z jednej strony pozytywne, bo skoro można dążyć do maksymalnie realistycznych składów, to czemu nie.
Z tego co wiem, to wszystkim koordynował Pan @Krzysztof Koj. Podejrzewam, że nadal tak będzie, przecież dokumentację dla PIKO również dostarcza Pan Krzysztof, także nadal w jego gestii jest dobór przydziałów i epok wagonów, do produkowanych lokomotyw. Wiadomym jest, że wagony typu 120A będą tak dobierane aby pasowały do lokomotyw produkowanych przez PIKO. W przypadku zespołów wagonów serii Bipa/Bhp już tak być nie musi. Mogą zostać dobrane pasujące do modeli PIKO oraz Schlesienmodelle. Liczę nawet na to, że skoro SK Model nie jest już związane z PIKO, to nie będzie nacisku na Pana Krzysztofa aby dobierał zespoły, które nie będą pasować do lokomotyw robionych przez Schlesienmodelle. Zobaczymy jak potoczy się sprawa. Na razie nic nie wiadomo o kolejnych zespołach na drugą połowę tego roku. Być może SK Model (a raczej Pan Krzysztof) czeka na posunięcia PIKO lub Schlesienmodelle, chociaż w przypadku tego pierwszego producenta, zapewne Pan Krzysztof zna plan produkcyjny już na 2017 rok skoro przygotowuje odpowiednią dokumentację do powstania modeli firmy PIKO - chyba że wraz z rozwiązaniem współpracy z SK Model i w tej materii coś się zmieniło?
@Filozof , w 2001 roku zaś zrobiłem zdjęcie SU45 z 2xBh, na szlaku Leosia-Drzycim:), ale nie o tym.
Czemu nie o tym :cenzura:? @Zbyszek, jest jakaś szansa abyś znalazł trochę czasu i podzielił się z nami swoją fotografią?
Czy te przydziały, co z czym podpiąć, nie zaczyna się robić lekko skrzywione?
Stawianie sobie sztywnych reguł przy braku wagonów z danego okresu/regionu, przesadna dbałość o idealne zestawienia składów, może nawet powodować fetyszyzm i kto wie czy UE, w "trosce" o nasze zdrowie psychiczne nie każe niedługo na modelach stosować ostrzeżeń, że modelarstwo powoduje jakieś dolegliwości, czy zaburzenia ;)
:eek: Zostałem posądzony o fetyszyzm :obcy:!? Czy aż tak ze mną źle :sick:!?

Panowie, w żadnym wypadku tak nie jest! Absolutnie nie jest to dla mnie obligatoryjne i ściśle wiążące. Nikomu nie narzucam swoich poglądów, nikogo na siłę do niczego nie namawiam. Sam też mimo usilnego "dążenia do doskonałości" akceptuję pewne kompromisy - co nie zmienia faktu, że zawsze staram się podejmować działania mające na celu eliminację niesatysfakcjonującego mnie odstępstwa od rzeczywistości. Modelarstwo z założenia ma na celu odwzorowanie rzeczywistości. Tak więc im bliżej niej jesteśmy, tym dokładniejszy model rzeczywistości uzyskujemy, czy nie mam racji? To jaki efekt uzyskujemy jest także związane z poprawnością merytoryczną, a nie tylko wizualną. Przykład - możemy zestawić na makiecie pociąg złożony z modelu lokomotywy SU45-095 w wykonaniu z epoki IV i pasujące malowaniem modele oliwkowych wagonów typu 120A z epoki VI. Taki skład pod względem malowania będzie w pełni poprawny, ale poza tym nie będzie miał nic wspólnego z rzeczywistością, gdyż na modelach będzie cecha "PKP" w "trumience" lub napis "PRZEWOZY REGIONALNE". W zależności czy wagony odwzorowywałyby wygląd pierwowzorów z 2009 czy 2016 roku, przydział by się zgadzał (stacja Poznań) lub miał nieodpowiednią formę (Przewozy Regionalne Sp. z o.o. Centrala st. mac. Leszno). Ktoś mógłby powiedzieć, że nie ma to znaczenia, bo i tak tego nie widać. Czy miałby rację? Jeżeli tak, to równie dobrze moglibyśmy zaprzestać nanoszenia napisów na modele, skoro i tak ich nie widać. Dzięki temu zniknąłby raz na zawsze problem jakie wagony doczepić. Z lokomotywami nie byłoby tak łatwo - musiałby mieć numer inwentarzowy, ale przydział już nie.

Wiele radości sprawia mi dociekanie tego jak było, a już największą frajdę daje mi odtworzenie tego na makiecie, dlatego też jestem taki dociekliwy, proszę zrozumcie mnie :niepewny:. Jednakże rozumiem tych, którym jestem drzazgą w oku, dlatego też widzę dwa rozwiązania. Pierwsze - osoby, którym burzę krew w żyłach, dodadzą mnie do ignorowanych lub na widok mojego postu będą go omijać (grozi to co najmniej irytacją). Drugie - jeżeli moja osoba powoduje aż tyle niezdrowych emocji i ktoś miałby się przeze mnie czuć niekomfortowo na forum - zaprzestanę dociekać, pisać tego typu "drażniące" posty, których skutkiem może być fetyszyzm :mamdola:.

Zostawię jednak dalsze rozważania w tym temacie, gdyż nie jest on związany z meritum prowadzonej tutaj dyskusji.

Zauważyłem, że na wcześniej zamieszczonej liście zabrakło kilku lokomotyw, toteż lista po jej uzupełnieniu, prezentuje się następująco:
- 1998-2001:
SU45-021 - [G] MT/MZ Toruń/CM Bydgoszcz
SU45-034 - [S/K] MT/MZ Toruń/CM Bydgoszcz
SU45-082 - [M/ZT] MT/MZ Toruń/CM Bydgoszcz
SU45-111 - [G] MT/MZ Toruń/CM Bydgoszcz
SU45-112 - [G] MT/MZ Toruń/CM Bydgoszcz
SU45-121 - MT/MZ/CM Bydgoszcz
SU45-123 - MT/MZ Toruń/CM Bydgoszcz
SU45-129 - [G] MT/MZ Toruń/CM Bydgoszcz
SU45-131 - [G] MT/MZ Toruń/CM Bydgoszcz
SU45-141 - [JG/W/L/W] MT/MZ Toruń/CM Bydgoszcz (żółta chusta na czole)
SU45-156 - [S/K] MT/MZ Toruń/CM Bydgoszcz
SU45-166 - MT/MZ/CM Bydgoszcz
SU45-168 - [G] MT/MZ Toruń/CM Bydgoszcz
SU45-169 - MT/MZ/CM Bydgoszcz
SU45-170 - MT/MZ/CM Bydgoszcz
SU45-178 - MT/MZ Toruń/CM Bydgoszcz
SU45-185 - [S/K] MT/MZ Toruń/CM Bydgoszcz
SU45-187 - [S/K] MT/MZ Toruń/CM Bydgoszcz
SU45-204 - MT/MZ/CM Bydgoszcz
SU45-210 - MT/MZ/CM Bydgoszcz
SU45-238 - [G] MT/MZ Toruń/CM Bydgoszcz
SU45-257 - [G] MT/MZ Toruń/CM Bydgoszcz
SU45-263 - [JG/W/L/W] MT/MZ Toruń/CM Bydgoszcz
Z czego za typowo "grudziądzkie" można chyba uznać:
SU45-021 - [G] MT/MZ Toruń/CM Bydgoszcz
SU45-111 - [G] MT/MZ Toruń/CM Bydgoszcz
SU45-112 - [G] MT/MZ Toruń/CM Bydgoszcz
SU45-129 - [G] MT/MZ Toruń/CM Bydgoszcz
SU45-131 - [G] MT/MZ Toruń/CM Bydgoszcz
SU45-141 - [JG/W/L/W] MT/MZ Toruń/CM Bydgoszcz (żółta chusta na czole)
SU45-168 - [G] MT/MZ Toruń/CM Bydgoszcz
SU45-238 - [G] MT/MZ Toruń/CM Bydgoszcz
SU45-257 - [G] MT/MZ Toruń/CM Bydgoszcz
Kwestią wyjaśnienia:
[X] - przydział przed Toruniem:
[G] - Grudziądz
[S/K] - Sierpc/Kutno
[M/ZT] - Malbork/Zajączkowo Tczewskie
[JG/W/L/W] - Jelenia Góra/Wałbrzych/Legnica/Wrocław​
/ - zmiana oznaczenia jednostki macierzystej, zmiana przydziału (formalna).
- wszystkie 23 lokomotyw w podanym okresie (1998-2001) posiadały żółte czoło - wyjątek stanowiła SU45-141 z "żółtą chustą".

Osobiście, najchętniej widziałbym dwa modele z tego okresu (1998-2001) - "grudziądzką" wersję SU45-141, którą podłączyłbym do grudziądzkich "Bonanz", a w przyszłości - mam nadzieję - także może jakiejś "Bipy". @Robert Reschka - czy byłaby ewentualnie szansa na wykonanie dwóch edycji SU45-141 (tak jak z numerem EVN i bez, w przypadku modeli EU07) - jednej jeszcze z przydziałem do... któregoś z zakładów z południowo-zachodniej Polski oraz drugiej już z przydziałem kujawsko-pomorskim?
Jako drugą proponowałbym... tak patrzę na tych kilka fotografii z 1998/1999 :gwizd:... może ex. malborską SU45-082 jeszcze z napisem "Zakład Taboru Toruń" oraz białym paskiem dookoła żółtego czoła, może SU45-129, SU45-168 albo SU45-238 - wszystkie trzy "grudziądzkie":

- SU45-082:

- źródło: http://jareks.zonk.pl/pekape/htmls/su450609.htm
- autor: Jarek D. Stawarz
- opis: "SU45-082 w Grudziądzu, z pociągiem osobowym z Torunia Głównego do Malborka (24.04.1999)."

pkpj1630.jpg

- źródło: http://rail.phototrans.eu/14,11440,0,HCP_301D_SU45_082.html
- autor: corax6
- opis: "30 września 1999 - Chełmża. Pociąg osobowy z Malborka do Torunia Głównego."

1999.09.30. - Chełmża - SU45-082 z poc. os. nr 5526 rel. Malbork - Toruń Gł. (2).jpg


- SU45-129:

- źródło: http://www.wrphoto.eu/details.php?image_id=11623&mode=search
- autor: Czubol - Tomasz Paradowski
- opis: "31 lipca 1998 | Grudziądz | Lokomotywa SU45-129 z pociągiem osobowym nr 55038 do Torunia Głównego opuszcza stację początkową."

SU45-129_Grudziadz_wyjazd.jpg

- źródło: http://jareks.zonk.pl/pekape/htmls/su451215.htm
- autor: Jarek D. Stawarz
- opis: "SU45-129 w Lokomotywowni Grudziądz (26.06.1999)."

pkpj1877.jpg

- źródło: http://jareks.zonk.pl/pekape/htmls/su451215.htm
- autor: Jarek D. Stawarz
- opis: "SU45-129 podstawia się w Toruniu Głównym do składu pociągu osobowego do Grudziadza (11.11.1999)."

pkpj2026.jpg

- SU45-141:

- źródło: http://www.natorze.eu/displayimage.php?pid=375
- autor: krystian - Krystian Chyżyński
- opis: "Start SU45-141 - 20.05.2000 | Uruchomienie silnika na terenie lokomotywowni."

2000.05.20. - Sierpc - SU45-141 podczas uruchamiania silnika na terenie lokomotywowni.jpg

- źródło: http://www.wrphoto.eu/details.php?image_id=12738&mode=search
- autor: matej
- opis: "jesień 2000 r. Pociąg 55031 z Torunia Głównego do Grudziądza na położonych nad Kępą Bazarową przęsłach toruńskiego mostu wiślanego."

su45141.jpg

- SU45-168:

- źródło: http://jareks.zonk.pl/pekape/htmls/su451518.htm
- autor: Jarek D. Stawarz
- opis: "SU45-168 w Lokomotywowni Grudziądz (24.04.1999)."
- komentarz: Na fotografii wykonanej 9 maja 1999 roku, mufy i kratka są już pomalowane na czarno - należałoby wykonać model w takim stanie.

pkpj1636.jpg

- źródło: http://jareks.zonk.pl/pekape/htmls/su451518.htm
- autor: Jarek D. Stawarz
- opis: "SU45-168 wjeżdża do Grudziądza z wagonami piętrowymi nowego typu (Bdhpumn), jako pociąg osobowy 5523 z Torunia Głównego do Malborka (26.06.1999)."

pkpj1893.jpg

- SU45-238:

- źródło: http://jareks.zonk.pl/pekape/htmls/su452124.htm
- autor: Jarek D. Stawarz
- opis: "SU45-238 w Lokomotywowni Grudziądz (24.04.1999)."

pkpj1635.jpg

- źródło: http://jareks.zonk.pl/pekape/htmls/su452124.htm
- autor: Jarek D. Stawarz
- opis: "SU45-238 w Lokomotywowni Grudziądz (24.04.1999)."

pkpj1640.jpg

- źródło: http://www.wrphoto.eu/details.php?image_id=9830&mode=search
- autor: Remik - J. Remisiewicz
- opis: "30.09.1999 | Chełmża | SM41-111 z poc. nadzwyczajnym, SU45-238 z poc. osobowym 55035 rel. Toruń Gł. - Grudziądz"

1600bylo.jpg

Mam nadzieję, że wkrótce, a może następnym razem, przejdę już do interesującego nas zielono-zielonego okresu 2005-2008 i zaproponuję jakieś rozwiązanie w kwestii doboru nr "Fiata", który będzie miał powstać w miniaturze.

Ciąg dalszy nastąpi...
 
Ostatnio modyfikowane przez moderatora:
Reakcje
198 0 0
@Remaj12: Próbowałem podkreślić, że problemy ma nie ten kto pyta o idealne zestawienia, nie ten kto dąży do zgłębienia owej wiedzy, ale ten komu ta wiedza potem zaburza dobrą zabawę. Nie starałem się nikogo z imienia diagnozować, ani tym bardziej piętnować. Same zdobywanie informacji z dziedziny nam bliskiej przecież nie jest żadną zbrodnią, a właśnie istotą każdego hobby. Mnie też wielką frajdę sprawia grzebanie w dokumentach z interesującego mnie okresu. Staram się to potem wykorzystać, ale jak nie mam pod ręką wagonów z Olsztyna do EU07, to podpinam z Elbląga, Chojnic i Tczewa i również mnie to cieszy. Mikroskop do patrzenia na rewizje i przydziały mam głęboko schowany. Uruchamiam tylko pudełko zwane wyobraźnią.
Rozumiem to co robisz, jeśli ma powstać model, to można się postarać, żeby ukazały się jak najbardziej pasujące przydziały do istniejących/zapowiadanych już wagonów. Gdzieś przy okazji warto jednak przypomnieć tym którzy informacje takie będą czytać, żeby nie spinać się zbyt mocno przy zabawie, żeby zbytnia małostkowość jej nie popsuła. A mogą to czytać modelarze z osobowością anankastyczną i nieszczęście gotowe. Także nie bierz moich słów do siebie, bo nie były do Ciebie skierowane.
I proszę nie mówić do mnie Pan - ziemi mam za mało ;)
Z dodatków 2c dla Bydgoszczy mam 1999/2000. Chyba bez sensu byłoby to teraz przepisywać, najlepszym rozwiązaniem byłoby gdzieś na forum wrzucenie całego dokumentu. Jeden chciałby wiedzieć to, drugi tamto - wszyscy sobie obejrzą. Akurat ten dodatek dostałem od dobrego człowieka. Podzielił się ze mną kilkoma zeszytami, nie wszystko co prawda sam skanował, część była kiedyś ściągnięta z internetu. Uznaję, że i ja powinienem się podzielić z innymi. Trzeba by było ustalić z administracją gdzie i w jakiej formie, by ewentualnie też nie naruszyć czyiś praw.
 

Robert Reschka

Znany użytkownik
Reakcje
2.387 230 14
@Remaj12 musimy pogadać :confused: zobacz PW :D

@SzymonZ, cieszę się ze lokomotywa się podoba :)

1. Czy jest możliwość w następnych modelach zwiększenie ich masy przez dodanie więcej balastu aby zrezygnować z gumek i we własnym zakresie podmienić koła na RP25?
2. Czy SP45 dostępne przez modelcenter.pl będą do wyboru z fabryczną patyną?
3. Wiem, że jak odpowiesz na kolejne pytanie to dojdzie tu do małej wojenki ale spytam: co będzie kolejne? Liczę na ET22 i czy możesz napisać ogólnie kiedy bez szczegółów - odpowiedź typu jeszcze w tym roku? W następnym ale w pierwszej czy drugiej połowie 2017?
1) W EU07 już raczej nie – ale ona ma wystarczający uciąg, bez gumek.
2) Tak. Wszystkie Loki w modelcenter można będzie zamówić z tą opcją.
3) ET22 planuje biorąc pod uwagę aktualne spóźnienia na rok 2018. Temat ET22 jest bardzo skomplikowany, wnikam i pracuje już nad nim od dwóch lat – jest bardzo dużo wariantów tej lokomotywy - zajmie jeszcze trochę czasu to opracować. Na razie ET22 nie jest projektowana pełną siła przerobową, bo był SU45, teraz są jeszcze 4E i ET41 do doszlifowania, a potem się dalej zajmę ET22. SU45 opracowałem samemu, bo kolega jest zajęty dalszymi wariantami EU07.

Edit: Bez optymizmu, już bym to wszystko strzelił w cholerę – tak jestem optymistą i zawsze będę (y)
 

Robert Reschka

Znany użytkownik
Reakcje
2.387 230 14
@bobby74 ET22 mi jest po prostu potrzebna we własnym asortymencie na dłuższą metę. Jeżeli Pan @Krzysztof Koj tego nie lubi, lub mu się to nie podoba, to oczywiście ma prawo we własnym zakresie wyprodukować modele lokomotyw, jakie on uważa jako stosowne i dołączyć do grona producentów. ;)

A na temat wiarygodności, to można sobie dużo poczytać TUTAJ (odpowiedzi na moje pytania na pewno się nie doczekam - i dobrze wiemy, dlaczego…). Bardzo ciekawa też jest analiza klikanych ocen w całym wątku – polecam lekturę od początku. Merytoryczna część bardzo ciekawa, a na marginesie pozna się też tą chorą paranoje Polskiego piekiełka. Miłej lektury życzę.

Powracając do SP45/SU45. Dzisiaj wieczorem sobie przeanalizuje uwagi i uwzględnię je w planie produkcyjnym.
 
Ostatnio edytowane:
Reakcje
0 0 0
Mam pytanko. Czy zdarzyła (zdarza) się sytuacja, że lokomotywy SU45-070 i SU45-079 były we wspólnym obiegu ? Na przykład jedna jechała z czteroczłonową Bhp a w drugą stronę jechała druga dajmy na to z trzema Bohunami. Generalnie chodzi mi o sytuację że mijały się gdzieś na szlaku lub stacji.
 

Podobne wątki