• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.
OP
OP
adzik79

adzik79

Użytkownik
Reakcje
15 0 0
Mam całkiem podobny układ na mojej makiecie i to miejsce, które wskazał @melonowy
wygląda tak jak na tych fotkach:
Zobacz załącznik 798382 Zobacz załącznik 798383
Może to pomoże w podejmowaniu decyzji o układzie torów.
Drogi Kolego marekm z zaciekawieniem oglądnąłem jak na razie początek Twojego opisu budowy makiety (na pewno dobrnę do końca) i mam pytanie z jakiego poziomu stacji wychodzisz torami po lewej wewnętrznej pętli? Chodzi mi o nachylenie torów by skład bez problemu tam wyjechał na wiadukt, gdyż układ mam podobny do Twojego i widzę że chyba też korzystałeś ze wzoru projektu, który kiedyś umieścił Kris na tym forum (jak się nie mylę to projekt "zimowy") :) a chciałbym wiedzieć jak wysoko muszę podnieś główną stację by skład zjechał i wyjechał bezkolizyjnie na wiadukt, gdyż najazd jest krótki. Na fotach z forum niewyraźnie widać wysokość wzniesień naniesionych w SCARM'ie.
 
Ostatnio edytowane:

melonowy

Znany użytkownik
Reakcje
1.071 20 1
chciałbym wiedzieć jak wysoko muszę podnieś główną stację by skład zjechał i wyjechał bezkolizyjnie na wiadukt, gdyż najazd jest krótki.
No przecież masz podaną odpowiedź wcześniej. Ucieszyłeś się nią, a teraz jeszcze raz pytasz...?

A - 45 mm wysokość podstawowa
B - 60 mm wysokość światła otworu konieczna przy torach bez górnej trakcji elektrycznej
C - 69 mm wysokość światła otworu konieczna w przypadku budowli ciężkich (tunele, mosty, itp.) przy torach z górną trakcją elektryczną
D - 79 mm wysokość światła otworu w przypadku budowli lekkich (mosty sygnałowe, kolejki linowe) przy torach z górną trakcją elektryczną
Przecież wiadomo, że musisz podnieść górną stację na poziom co najmniej równy, lub wyższy niż wysokość światła tunelu, czy światła pod wiaduktem. Wówczas pociągi przejadą nie zaczepiając o nic. Wysokość stacji głównej i górnej i tak musi być uzależniona od torów które przebiegają pod sobą. Co innego to poziom nachylenia torów, o którym Tobie też napisałem i objaśniłem jak go sprawdzić. Najazd musi być dłuższy. Trzeba tak przeprojektować, aby wysokość górnej stacji współgrała z długością i nachyleniem pod(z)jazdu. Minimalna wysokość wg powyższego rysunku to 60mm dla trakcji parowej i spalinowej. i co najmniej tak wysoko musi być stacja górna jeśli tory mają przebiegać nad sobą.
 
OP
OP
adzik79

adzik79

Użytkownik
Reakcje
15 0 0
Dzięki Koledzy za te ostatnie wpisy. Kolego melonowy - analizowałem Twój rysunek i chciałem zaczerpnąć informacji od Kolegi marekm gdyż ma podobny układ i wyjechał na wiadukt od stacji na "poziomie 0" :)
Ale najlepiej w weekend, który już za pasem, pójdę za radą Kolegi Kris, rozłożę tory na podłodze i sprawdzę jak to będzie funkcjonowało. Zamieszę fotki abyście mogli podglądnąć i w razie czego skorygować.
 

melonowy

Znany użytkownik
Reakcje
1.071 20 1
@marekm gdyż ma podobny układ i wyjechał na wiadukt od stacji na "poziomie 0"
@adzik79 Spójż proszę dokładnie na zdjęcia z budowy makiety @marekm. Zobacz jak długie podjazdy tam są, a zobacz na swój projekt.
Twój podjazd to długość 4 szyn a @marekm ma jeden podjazd (ten w głębi) chyba na co najmniej 6 szyn, a drugi (ten na 1 planie) na około 12 szyn.
Za tym idzie zmniejszenie nachylenia podjazdów. Musisz coś ze swym projektem pokombinować żeby pociągi płynnie się poruszały.
 

Patriarcha

Nowy użytkownik
Reakcje
15 0 0
Ja zacząłem rysować w SCARMie tor aby zakupić tory, do projektu "zimowego" wrzuconego przez @Kris w znanym i lubianym temacie. Dla przypomnienia to ten projekt
1616083072399.png

Przy czym ja buduję na ROCO line i nie umiem znaleźć tam rozjazdu Y, tak aby stworzyć ten zjazd na bocznicę, tę w górnej części planu. Mogę to zastąpić np. 3-way i wtedy trasa na wprost ślepa ale to mi się nie podoba. Podpowiecie coś w tej materii?
I pytanie stricte do SCARM, czy jak rysuję i spotykają mi się dwa końce toru to znaczy że źle rysuję czy coś trzeba poklikać żeby po dodaniu odpowiednich torów się połączyły?
Chodzi o zaznaczony fragment
1616083817145.png
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.373 463 29
W systemie torów Roco Line chyba nie ma rozjazdu łukowego symetrycznego (Y). Zastosowanie tam rozjazdu podwójnego, czyli rozgałęziającego na trzy kierunki (żaden "3-way", nazwa "rozjazd podwójny" pochodzi o tego, że jest to połączenie dwóch rozjazdów zwyczajnych) nie jest dobrym pomysłem. Ja bym tam wstawił zwykły rozjazd prawy, bo tor szlakowy powinien iść przez rozjazd na wprost. Na drugie pytanie nie potrafię odpowiedzieć, nie znam SCARMa.

Roco line.jpg
 

MariuszU

Aktywny użytkownik
Reakcje
306 2 0
Ja zacząłem rysować w SCARMie tor aby zakupić tory, do projektu "zimowego" wrzuconego przez @Kris w znanym i lubianym temacie. Dla przypomnienia to ten projekt
Zobacz załącznik 801382
Przy czym ja buduję na ROCO line i nie umiem znaleźć tam rozjazdu Y, tak aby stworzyć ten zjazd na bocznicę, tę w górnej części planu. Mogę to zastąpić np. 3-way i wtedy trasa na wprost ślepa ale to mi się nie podoba. Podpowiecie coś w tej materii?
I pytanie stricte do SCARM, czy jak rysuję i spotykają mi się dwa końce toru to znaczy że źle rysuję czy coś trzeba poklikać żeby po dodaniu odpowiednich torów się połączyły?
Chodzi o zaznaczony fragment
Zobacz załącznik 801383
Witam,
Twój problem w SCARMie polega na:
- braku osiowości toru łukowego i rozjazdu łukowego symetrycznego.
- zbyt krótka długość toru prostego.
Proponuje zastąpić ostatni tor w łuku oraz krótką prostą odcinkiem toru flex.
Pozdrawiam
 

Patriarcha

Nowy użytkownik
Reakcje
15 0 0
Użyj Flexa w Scarmie aby połączyć tory, w rzeczywistości tam też by brakło toru.
Tak to się zgadza i mnie chodziło właśnie jak to dokładnie połączyć - jaką metodą - abym mógł w rzeczywistości te tory tak ułożyć. Wiadomo że narysować to sobie mogę co chcę, ba nawet sobie to wymodeluję i wyrenderuję ale jednak modelarstwo wirtualne chcę opuścić.

Okazało się, że jak dodam dosyć dokładnie torów to SCARM sam to łączy i wyszło ok.
Skończone wygląda tak:
1616102742526.png

I mam następne pytanie: mam w przyborniku torów - Roco line z podsypką - dwa rodzaje zwrotnic lewych Wl15 z kodem 42532 i 42538 oraz zwrotnice prawe Wr 42533 i 42539, potwierdźcie proszę że ten drugi zestaw jest tam tylko ze względów historycznych a są to te same zwrotnice , bo długość ta sama kąt ten sam.

Przy czym całkiem przypadkiem odkryłem taki kwiatek:
IMG_20210318_2233032.jpg


I teraz muszę iść wysmarować sobie oczy musztardą...
Także koniec projektowania na dziś.
 

MariuszU

Aktywny użytkownik
Reakcje
306 2 0
Tak to się zgadza i mnie chodziło właśnie jak to dokładnie połączyć - jaką metodą - abym mógł w rzeczywistości te tory tak ułożyć. Wiadomo że narysować to sobie mogę co chcę, ba nawet sobie to wymodeluję i wyrenderuję ale jednak modelarstwo wirtualne chcę opuścić.

Okazało się, że jak dodam dosyć dokładnie torów to SCARM sam to łączy i wyszło ok.
Skończone wygląda tak:
Zobacz załącznik 801461
I mam następne pytanie: mam w przyborniku torów - Roco line z podsypką - dwa rodzaje zwrotnic lewych Wl15 z kodem 42532 i 42538 oraz zwrotnice prawe Wr 42533 i 42539, potwierdźcie proszę że ten drugi zestaw jest tam tylko ze względów historycznych a są to te same zwrotnice , bo długość ta sama kąt ten sam.

Przy czym całkiem przypadkiem odkryłem taki kwiatek:
Zobacz załącznik 801493

I teraz muszę iść wysmarować sobie oczy musztardą...
Także koniec projektowania na dziś.
Witam,
masz rację SCARM pozostawił asortymenty w bibliotekach. Tam są nowe i stare produkty pomimo, że ich geometria jest identyczna.
Kolorystyka jest możliwa, również we własnej aranżacji (więcej kolorów).
Jeszcze ciekawiej wygląda to kiedy wybierzesz opcję w ustawieniach widoku dla szyn i podkładów razem.
Ja zaprojektowałem w SCARM stację Marienburg(Westpr.) dzisiaj Malbork z roku 1939 z 54 rozjazdami i równoległymi drogami zwrotnicowymi.
Pozdrawiam
 
OP
OP
adzik79

adzik79

Użytkownik
Reakcje
15 0 0
Witam,
czy mógłbym prosić moderatora o przeniesienie konwersacji od postu 108 na osobny wątek, jeśli to oczywiście możliwe, gdyż widzę że to wpisy nie związane z moim tematem i trochę wprowadzają zamieszania do mojego wątku. :)
 
OP
OP
adzik79

adzik79

Użytkownik
Reakcje
15 0 0
melonowy Rozrysowane jest już wszystko (projekt się nie zmienił od ostatnich modyfikacji) teraz czekam na trzy brakujące tory, które jakoś mi umknęły i ich nie zamówiłem, pomału układam to wszystko na podłodze, modeluję wysokości i nawet nawet to fajnie wychodzi, tabor wyjeżdża na wzniesienie od lewej strony (na prawej właśnie tych torów brakuje), muszę jeszcze potestować z dłuższym składem i większymi wagonami pasażerskimi.
Niebawem dołączę fotki z moich dokonań. Tylko opornie to idzie, gdyż muszę hobby podzielić z pracą zawodową i rodziną :p

By się pochwalić - zamieszczam plan i pierwszą przymiarkę z przejezdną zewnętrzną pętlą, jeszcze bez wzniesień :)
 

Załączniki

Ostatnio edytowane:
Autor wątku Podobne wątki Forum Odpowiedzi Data
Planuję 9
Planuję 15
Planuję 30
Planuję 70
Planuję 52

Podobne wątki