• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Samochodownia Gliwice

Jacek765

Znany użytkownik
#1
Zajmuję się głównie modelami kolejowymi niemniej modele samochodów też mają u mnie duże znaczenie. W większość modeli nie ingeruję lub czasem moja ingerencja jest niewielka jak pomalowanie świateł.
Czasami jednak decyduję się na poważniejszą pracę.
Zacznę może od najnowszego nabytku. Wczoraj na giełdzie w Sosnowcu nabyłem takie coś.
20170109_100029.jpg
20170109_100042.jpg


Według producenta czyli firmy Herpa jest to ZIŁ130. No niech mu będzie:D. Ponieważ mój zakup zakładał od początku przekazanie tego auta do demobilu a obniżona cena pozwalała nabyć ten wyrób za jeszcze możliwą cenę do zaakceptowania, to pozwoliłem sobie ten samochód "ucywilizować". Pierwsza rzecz, która mi podpadła to osadzenie skrzyni ładunkowej, które wydało mi się zbyt niskie. Dzisiaj zabrałem się za robotę. Po weryfikacji różnych zdjęć stwierdziłem że producent nie uwzględnił osadzenia skrzyni na dodatkowych belkach (chyba drewnianych) przytwierdzonych strzemionami do ramy podwozia (pomocne okazały się zdjęcia modelu tego samochodu w skali 1:43 z sąsiedniego forum). Po rozbiórce na próbę posadziłem skrzynię wyżej na belkach z zapałek (docelowo chcę użyć innego materiału).
20170109_112325.jpg

20170109_112126.jpg


Lakier dość łatwo udało się usunąć z kabiny i położyłem podkład.
20170109_161355.jpg


Ponieważ ZIŁ-y 130 jakie pamiętam miały bardzo różne kolory pod warunkiem że był to kolor niebieski nie inaczej postąpiłem z moim modelem. A przy okazji rozkopałem do malowania Tatrę 148.
20170109_235547.jpg

Jutro postaram się zrobić białą mordkę.
 
Ostatnio edytowane:
#2
No to będzie po "naszemu" w kolorach :D Z tego co kiedyś ktoś napisał , to seria military jest robiona na zlecenie herpy , a ona daję swoja marke do sprzedaży . Zresztą w tej serii sporo aut odstaje od tego co powinno być .
 
Ostatnio edytowane:
OP
OP
Jacek765

Jacek765

Znany użytkownik
#3
Dzisiaj pokazuję efekty moich wczorajszych poczynań. ZIŁ dostał białą mordkę.
20170110_124639.jpg

Zamocowałem tez skrzynie ładunkową na belkach wysokości 2mm. Zrobiłem to wzorując sie na modelu GAZ52 i zdjęciach ZIŁ130 w skali 1:43. Koło zapasowe przeniosłem spod tylnej częsci ramy i umieściłem je z boku nad ramą. Niestety skrzynia ładunkowa wydaje się trochę zbyt mała (krótka) być moze wymiary wzięto z wersji z HDS-em. Mnie udało sie jakoś tak w miare ustawić ją tak żeby nie raziła oczu. Słabym elementem tego modelu jest tez oszklenie kabiny wykonane z vacuformy. Nie chodzi o technikę wykonania ale niezbyt dobre dopasowanie do kabiny i przednia szyba jest zbyt pionowa. Próbowałem ją lepiej dopasować i jest szansa że się uda.
20170110_140841.jpg
20170111_112307.jpg


Przy okazji malowania ZIŁ-a miałem więcej rozrobionej farby i postanowiłem poprawić stary model Tatry 148, który kupiłem jakieś 25 lat temu. Udało sie rozebrać Tatre w miare bez strat i pomalować. Wczoraj troche zmodyfikowałem grill (oryginalnie wystawał) i go pomalowałem.
20170111_112359.jpg
 
OP
OP
Jacek765

Jacek765

Znany użytkownik
#6
Niestety do kipra ma za długie podwozie. Poza tym kiper od Stara jest całkiem inny. Raczej zostawię tak jak jest chyba że dostanę gdzieś lepszą skrzynię . Z IFA-y mogła być lepsza (już porownywalem ).
ZIL130 wywrotke chyba robi lub firmuje Miniaturmodelle z Łotwy . Niestety jest drogi 40E z przyczepą kiper .
 

Mafo

Moderator Forum Samochodowego
Zespół forum
#9
Tylko, że on też ma tak nie naturalnie pionowo usytuowaną przednią szybę.W porównaniu z Ziłami od Seweryna to te są takie jakieś pokraczne:)
No niestety, Herpa zrobiła tego Ziła tak jak zrobiła i inny już nie będzie, bo znając sknerstwo Herpy, to formy nie zmienią i wszystkie Ziły 130 z ich firmy będą takie same.
 
OP
OP
Jacek765

Jacek765

Znany użytkownik
#10
Jest to dokładnie taki sam zestaw co z Miniaturmodelle tylko z niebieskimi kiprami i nadrukiem na drzwiach kabiny. podejrzewam że Herpa zamówiła ten zestaw u tego samego wykonawcy i jest wykonany na takich samych częściach .
Kwestię zbyt pionowej szyby opisałem wcześniej i jest to do poprawiania . Ja jeszcze nie zamontowalem prawidłowo tej szyby dlatego że jeszcze czekam na kalki. Jak położę kalki i zawerniksuje kabinę to dopiero posklejam wszystko do porządku .
 

Mafo

Moderator Forum Samochodowego
Zespół forum
#11
Kwestię zbyt pionowej szyby opisałem wcześniej i jest to do poprawiania . Ja jeszcze nie zamontowalem prawidłowo tej szyby dlatego że jeszcze czekam na kalki. Jak położę kalki i zawerniksuje kabinę to dopiero posklejam wszystko do porządku .
No to czekam na efekt końcowy, bo jak można poprawić tą szybę, to pewnie i ja zaopatrzę się w takiego Ziła.
 

Hoart

Znany użytkownik
#12
Dzisiaj pokazuję efekty moich wczorajszych poczynań. ZIŁ dostał białą mordkę.
Zobacz załącznik 446228
Zamocowałem tez skrzynie ładunkową na belkach wysokości 2mm. Zrobiłem to wzorując sie na modelu GAZ52 i zdjęciach ZIŁ130 w skali 1:43. Koło zapasowe przeniosłem spod tylnej częsci ramy i umieściłem je z boku nad ramą. Niestety skrzynia ładunkowa wydaje się trochę zbyt mała (krótka) być moze wymiary wzięto z wersji z HDS-em. Mnie udało sie jakoś tak w miare ustawić ją tak żeby nie raziła oczu. Słabym elementem tego modelu jest tez oszklenie kabiny wykonane z vacuformy. Nie chodzi o technikę wykonania ale niezbyt dobre dopasowanie do kabiny i przednia szyba jest zbyt pionowa. Próbowałem ją lepiej dopasować i jest szansa że się uda.
Zobacz załącznik 446229 Zobacz załącznik 446230

Przy okazji malowania ZIŁ-a miałem więcej rozrobionej farby i postanowiłem poprawić stary model Tatry 148, który kupiłem jakieś 25 lat temu. Udało sie rozebrać Tatre w miare bez strat i pomalować. Wczoraj troche zmodyfikowałem grill (oryginalnie wystawał) i go pomalowałem.
Zobacz załącznik 446231
- świetnie ,że robisz powiększenia i focisz z poziomu oczu , a co do Ziła to (jak by był w moich rękach -to bym ) szyb nie ruszał wg mnie te szyby maja kąt do przyjęcia -tylko dach jest za gruby - ja bym pomyślał nad pozbyciem się tej "narośli " po przez wykonanie cięcia na linii rynien , grubość brzeszczotu i ślad jego cięcia załatwia sprawę , -ale problemem są również felgi - tu trzeba by brać od Ziła( Kochołznika) innej firmy -po prostu zamienić - bo te felgi (chyba) bardziej przypominają felgi amerykańskiego protoplasty ...a co do Tatry to wg mnie jest okej jako całość - jedynie Tatra nieprawdziwie wygląda jak tylne osie znajdują się "w poziomie" gdy pudło wywrotki jest puste - po prostu istotną cechą wyglądu Tatry to tylne koła ustawione pod skosem jak paka jest próżna - (ja) bym zrobił dla bajeru dwie opcje ,że jak próżna to osie tylne są pod skosem , ale jak jest ładunek na pace to osie ustawiają się poziomo- trochę roboty ...
-
-
 
OP
OP
Jacek765

Jacek765

Znany użytkownik
#13
Dzięki za słowa uznania jak też dobre pomysły. Przecinanie kabiny sobie odpuszczę. Nie mam takich narzędzi jak też musiałbym nabrać trochę wprawy w robieniu takich rzeczy. Na razie muszę się zadowolić tym co jest. Co do szyby to na razie na zdjęciach wychodzi tak trochę byle jak bo jest na razie przymocowana taśmą klejącą. Jednak we wnętrzu kabiny przed malowaniem trochę wybrałem na skos materiału pod dolną krawędzią okna. Jak maksymalnie głęboko włożyłem oszklenie i dociągnąłem je do dolnej krawędzi to moim zdaniem kąt nachylenia jest całkiem przyzwoity a górna zaokrąglona krawędź prawie chowa się pod dachem. Wczoraj przeszukałem dane w sieci na temat samochodów ZIŁ130 i zasadniczo były robione z trzema rozstawami osi 3300mm wywrotki i ciągniki siodłowe, 3800mm podstawowa wersja skrzyniowa jak tez pod inne zabudowy oraz 4500mm wydłużona wersja skrzyniowa i zabudowy specjalne. Mój model odpowiada wersji z rozstawem osi 3800mm i posiada kabinę z grillem po face liftingu produkowaną od roku 1977-go. Niestety moje obawy odnośnie skrzyni sie potwierdziły. Niestety brakuje jej ok 2,5-3mm (dokładnych wymiarów nie znam bo podawana jest długość ładunkowa 3752mm i wymiary zewnętrzne przyjąłem orientacyjnie). Skrzynia z IFY niestety jest za duża. Tak więc raczej na razie musi być to co jest.
Wczoraj prace poszły do przodu. Wkleiłem soczewki reflektorów i pomalowałem migacze. Wykonałem także tylne błotniki z cienkiego czarnego plastiku (pozyskany z jednorazowego pojemnika na żywność:D). Tak wyglądają efekty moich prac.
20170112_104147.jpg
20170112_104217.jpg
20170112_104329.jpg

Muszę jeszcze zrobić tylne lampy i tu zastanawiam się czy zrobić klasyczne typowe okrągłe czy też nowocześniejsze zespolone (w końcu to rocznik 1977 lub późniejszy). Także myślę o tych charakterystycznych hakach na przednim zderzaku. Zastanawiam się także czy nie wywalić tego słupka w bocznych oknach i nie zastąpić go czymś cieńszym.

Tatra żeby trochę lepiej wyglądała dostała namalowane migacze. Może to nie jest profesjonalne ale znacznie optycznie poprawia wygląd nawet bardzo niedoskonałego modelu (przetestowałem to w zeszłym miesiącu kiedy nabyłem od naszego Kolegi z forum kilkanaście starych modeli Wikinga).
20170112_104442.jpg

Z tym nachyleniem kół to tez myślę ale na razie dam sobie spokój. Raczej żeby nie gryzło w oczy będę się starał pokazywać model w stanie załadowanym. Bardziej mnie nurtuje jak zrobić realistycznie wnętrze kipra z częściowo zdartym lakierem. Niestety jestem noga stołowa z patynowania choć potrafię rozróżnić czy patyna jest zrobiona realistycznie czy też nie. Na razie chyba pomaluję felgi na jakiś ciemno szary kolor bo te "alufelgi";) wyglądają trochę idiotycznie. Jeśli dobrze się orientuję to przednia szyba była dzielona i na środku powinien być bardzo wąski słupek.
 

Mafo

Moderator Forum Samochodowego
Zespół forum
#14
Słupek w Tatrze trzebaby namalować, bo takiego wąskiego to nie będzie za bardzo z czego zrobić.
Ził wygląda coraz lepiej. Skrzynia wg mnie to jest dobra i ma dobrą długość. Co do felg to bym się nie czepiał, bo wg mnie pasują i naprawdę przypominają oryginalne. Trzeba by je trochę podmalować i zwaloryzować, żeby wyciągnąć z nich szczegóły. Poniżej taka poglądowa fotka zaczerpnięta z "wujka google".
zil_130.jpg
 

Hoart

Znany użytkownik
#15
Jest to dokładnie taki sam zestaw co z Miniaturmodelle

.
- wg mnie nie jest taki sam , wystarczy przyjrzeć się przede wszystkim kołom tych modeli (opony a w szczególności felgi przednie i tylne obydwu firm i porównać z oryginałem
- wg mnie łotewski wykonawca Ziła 130 w skali 1:87 oddał model najbardziej zbliżony do oryginału - oceniłem na 95% i dla porównania skali jakości wizualnych wg moich kryteriów oceny -Herpa tylko 50% podobieństwa:D
w tylnych felgach (Herpa) razi ten ogromny kołpak osłony piasty(..- no co najmniej jak w Ikarusie) Ził ma mniejszy i krótszy ( można coś z tym zrobić w modelu Herpy ), natomiast w felgach przednich to obowiązkowo wydrążyć większe wgłębienia czterech otworów i .. znów porównać ; ..- z kołami nie ma żartów Koledzy modelarze ;) obojętnie czy to kolejowych czy samochodowych
 
OP
OP
Jacek765

Jacek765

Znany użytkownik
#17
Dzięki za uwagi krytyczne i uznanie.
Co do nowego zestawu Herpy wywrotki z przyczepa to przyglądnąłem się dokładniej i rzeczywiście to są całkiem rózne wykonania i przepraszam za pisanie pierdół. Dla porównania model z Łotwy; http://miniaturmodelle.net/index.php?route=product/product&path=67_80_42&product_id=1678
Zauważyłem że prototyp Herpy ma nieprawidłowo sklejony dyszel przyczepki. Zastanawiam czy u nas uzywano tych przyczep. Wiem natomiast że używano przyczepek polskiej produkcji Zremb o czym zupełnie zapomniałem i dopiero ten filmik przypomniał mi że coś takiego u nas jeździło;
Słupek w Tatrze trzebaby namalować, bo takiego wąskiego to nie będzie za bardzo z czego zrobić.
Ził wygląda coraz lepiej. Skrzynia wg mnie to jest dobra i ma dobrą długość. Co do felg to bym się nie czepiał, bo wg mnie pasują i naprawdę przypominają oryginalne. Trzeba by je trochę podmalować i zwaloryzować, żeby wyciągnąć z nich szczegóły. Poniżej taka poglądowa fotka zaczerpnięta z "wujka google".
Zobacz załącznik 446573
Przedstawiony przez Ciebie ZIŁ130 to nie jest skrzyniówka to jest wywrotka także na krótkim podwoziu jest to odmiana MMZ554 lub MMZ4502. Tu mam pytanie czy coś takiego u nas też jeździło. Ja dobrze pamiętam czasy PRL-u jednak nie wszystko widziałem.
Najbardziej znane u nas wywrotki to odmiana MMZ555.
Co do słupka na szybie w Tatrze to znalazłem pręcik metalowy o przekroju kwadratowym 0,5/0,5mm. To materiał odpadowy z nóżki LED, który zostawiłem sobie w razie czego. Nie wiem czy się nada bo muszę przyjrzeć się jak to wygląda w skali 1:1.
 
OP
OP
Jacek765

Jacek765

Znany użytkownik
#18
Mojej dłubaniny ciąg dalszy. Niestety urlop się skończył i mam trochę mniej czasu, ale jak mam trochę czasu i weny twórczej to coś idzie do przodu.
ZIŁ130 dostał w końcu tylne światła i miejsce na tablicę rejestracyjną. Wybrałem jednak okrągłe. Tutaj mam pytanie czy dobrze dokonałem podziału kolorów tych lamp; góra pomarańcz dół czerwony. Także nie jestem pewien czy podział przebiegał równo w połowie. Niestety widywałem te samochody niemal codziennie ale nie jestem pewny wspomnień, a pamięć bywa ulotna.
20170114_114615.jpg


Tylne koła rzeczywiście są niezbyt ładne, ale nie mam niczego lepszego. Jak uda mi się wyszlifować cienki nóż to może spróbuję stoczyć na tokarce tą wielką puszkę. Problem z tymi kołami jest taki że są one jednolite i niebardzo da sie powiększyć otwory w felgach.

W Tatrze 148 też pomalowałem tylne światła i felgi. Niestety koła chyba są klejone bo nie dało się ich rozebrać do malowania. Z efektu wyglądu kół nie jestem zadowolony, może powinienem użyć innego koloru, albo przymatowić i trochę przybrudzić opony bo się błyszczą jak buty generała.
20170114_130525.jpg
 
OP
OP
Jacek765

Jacek765

Znany użytkownik
#19
Dzisiaj zakończyłem podstawowy zakres prac przy moim modelu ZIŁ130. Nie oznacza to że juz nic przy nim nie zrobię, jednak osiągnąłem pewien zadowalający efekt co na chwilę obecną pozwala mi na zajęcie się innymi modelami. Za jakiś czas pewnie jeszcze pomyślę nad lusterkami i tablicami rejestracyjnymi.
To co ostatnio zrobiłem to wykonałem haki na przednim zderzaku, naniosłem kalkomanie, pomalowałem model satynowym werniksem i posklejałem wszystko do kupy. Tak jak pisałem wcześniej wkleiłem oszklenie tak żeby przednia szyba jak najlepiej dolegała do dolnej krawędzi. Moim zdaniem nachylenie przedniej szyby wyszło całkiem przyzwoicie. Przetoczyłem też tylne felgi i udało się trochę zmniejszyć korpus piasty. Może to nie najlepsze rozwiązanie ale robię z tego co mam i jakie mam możliwości warsztatowe.
20170127_122558.jpg
20170127_122640.jpg
20170127_122704.jpg
20170127_122741.jpg
20170127_122807.jpg