• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Samochodowa makieta modułowa.

M&M

Znany użytkownik
#41
No i psuje tylko minus grubość sklejki na górze.
Teraz pytanie do brody, droga to 2 mm karton+szpachlówka?
I jest, cze jedno, może jakiś zakręt bo wyjdzie zaraz 20 metrów prostej?
 
OP
OP
Ciemny

Ciemny

Aktywny użytkownik
#42
Mikołaj sklejkę górną wklejasz jakiej grubości chcesz ona jest wpuszczona w głąb skrzynki a nie nad profil więc to już każdego sprawa indywidualna najważniejsze, żeby krawędzie się nakładały.

Skrzynki łukowe ze spokojem można zrobić na tych samych profilach czołowych co proste
 
#43
Jeśli pozwolicie wtrące swoje trzy grosze do sprawy. O powstaniu normy rozmowy już były z 7 lat temu na wystawie w Iławie,
niestety nic z tego nie wyszło. Zatem wspaniale, że temat powraca i mam nadzieję , że tym razem wypali.
Ci co bywają na imprezach zapewne widzieli moja bazę:
ten filmik z imprezy w Bydgoszczy.
Ale nie o tym miało być.
Proponuje już na etapie planowania wziąć kilka aspektów pod uwagę o których tu nie było mowy.
A mianowicie układ "drutowy"
- dokładnie w którym miejscu do krawędzi będzie zatopiony
- czy po drodze pojazdy będą jeździły w obu kierunkach
- czy przewidujecie krawęzniki
- czy przewidujecie chodniki (po obu stronach drogi ew. jakie szerokie)
- no i najważniejsze co z zawracaniem, jakieś pętle (inne skrzynki ?)
- wjazd na "place" przy drodze i tam zawracanie zatem tam pętle w prawo i lewo.

Na to wszystko trzeba miejsca.
a i jeszcze jedno z moich obserwacji, konieczny jest zakup oryginalnej wyrzynarki Fallera szczególnie na lukach głębokość "zatopionego " drutu ma znaczenie
ja poprawiałem to trzy razy - jak ciut za głęboko samochody uciekają.
Tyle na szybko może coś jeszcze mi się przypomni.

POZDRAWIAM
Andrzej
 

Gerson

Znany użytkownik
#44
Tak to wyglądało u nas na ostatniej imprezie modelarskiej "Paprykarz 2017".
[DOUBLEPOST=1508919351,1508918873][/DOUBLEPOST]
No i psuje tylko minus grubość sklejki na górze.
Teraz pytanie do brody, droga to 2 mm karton+szpachlówka?
My mamy drogę zrobioną z kartonu 2mm. Drut jest wpuszczony w wyfrezowany rowek, tak jak wspomniał h0-kolekcjoner. Następnie jest on zaszpachlowany cienką warstwą gładzi szpachlowej, która przed pomalowaniem jest jeszcze szlifowana.

Mikołaj sklejkę górną wklejasz jakiej grubości chcesz ona jest wpuszczona w głąb skrzynki a nie nad profil więc to już każdego sprawa indywidualna najważniejsze, żeby krawędzie się nakładały.
Niestety poszliśmy tutaj na łatwiznę, bo nie chciało się nam rzeźbić w styrodurze i nasza droga nie jest wpuszczana w głąb skrzynki.

P.S. Jakby ktoś chciał zobaczyć jak to działa "na żywo" to zapraszamy na najbliższą imprezę w Rumi, gdzie się będziemy wystawiać.
http://forum.modelarstwo.info/threa...ia-za-parą-w-rumi-23-26-listopada-2017.34796/
 
Ostatnio edytowane:
OP
OP
Ciemny

Ciemny

Aktywny użytkownik
#45
Przejrzałem trochę akcesoria Fallera - żeby rozwiązać "problem" szerokości, grubości czy położenia drucika w drodze można zrobić gotowe szablony / moduły drogowe z kartonu z wyciętym miejscem pod przewód, Faller oferuje takie elementy, ale wydaje mi się że sami możemy zrobić je pod siebie i trochę taniej, napiszę zaraz do Stefana @kotebi w tej sprawie, jak by widział cenowo. Karton przyjmuję 2mm grubości, proste odcinki 30x4cm. Co do elementów łukowych 45 stopni i jakiś jeden czy dwa mniejsze.
 
#46
Przejrzałem trochę akcesoria Fallera - żeby rozwiązać "problem" szerokości, grubości czy położenia drucika w drodze można zrobić gotowe szablony / moduły drogowe z kartonu z wyciętym miejscem pod przewód, Faller oferuje takie elementy, ale wydaje mi się że sami możemy zrobić je pod siebie i trochę taniej, napiszę zaraz do Stefana @kotebi w tej sprawie, jak by widział cenowo. Karton przyjmuję 2mm grubości, proste odcinki 30x4cm. Co do elementów łukowych 45 stopni i jakiś jeden czy dwa mniejsze.
Rowek pod drut na prawdę można wyciąć ręcznie w tekturze , to nic trudnego , jak nie mieliśmy maszynki do frezowania to normalnie robiliśmy nożykiem :)
 

Marqus

Moderator Poznańskiego Klubu Modelarzy Kolejowych
PKMK
#47
Co do elementów łukowych 45 stopni i jakiś jeden czy dwa mniejsze.
Może odcinki giętkie też byłyby dobre
https://www.google.pl/search?q=fall...z47XAhUKPVAKHXzOA64Q_AUICigB&biw=1280&bih=667
[DOUBLEPOST=1509032692][/DOUBLEPOST]
napiszę zaraz do Stefana @kotebi w tej sprawie, jak by widział cenowo
Też będę zainteresowany co Stefan odpisze.
Niedługo sam będę montować system Faller'a.
Pomału przymierzam się też do zrobienia sterowania pod DCC.
 
#48
Cieszę się , że kolega 'Ciemny" pociągnął temat.
Ponieważ moje skrzynki mają już 1000 x 500 x 100(+2 na karton) mm , jestem za tym wymiarem. Jeśli zabraknie szerokości na infrastrukturę , dodatkowe segmenty można moim zdaniem ustawić z tyłu jako tło. Może warto byłoby poszerzyć środkowe otwory, albo chociaż 1. Czasem może zdarzyć się jakaś wtyczka szersza niż 12mm.
Tak , czy tak robimy dioramy, więc możliwość ich spinania na wystawach to doskonały pomysł!
Optuję za wersją cyfrową. Wyprowadźcie mnie z błędu, jeśli się mylę, ale jezdnia z drutem jest chyba taka sama jak w analogu, a centrala kontroluje ruch pojazdów? Rozumiem, że sterowane są również elementy typu rozjazdy, światła i przystanki, ale mogą występować tylko na kilku modułach.
Pojazdy są drogie, ale cena to rzecz względna, myślę, że porównywalna z lokomotywą.
Jeśli chodzi o łączenie pod kątem, w komunikacji samochodowej na szczęście występuje rondo. Taki moduł mógłby być końcowy , albo umożliwiać dowolne kombinacje.
Pozdrawiam!:)
 
Ostatnio edytowane:
#52
no to dalej Panowie.
moja sklejka leży już u stolarza.
550mm wg mnie też będzie lepszejsze od 500mm

Do 20 listopada poczekam, potem robię wg tego co mam już moduły porobione. ;-)
 
OP
OP
Ciemny

Ciemny

Aktywny użytkownik
#55
tu chodzi o profil łączący skrzynki różnych modelarzy, swoje skrzynki nazwijmy to wewnętrznie możecie łączyć pod siebie, zachowując jedynie profile "normowe" zewnętrznie jeżeli macie zamiar "bawić" się z innymi.
 
OP
OP
Ciemny

Ciemny

Aktywny użytkownik
#57
Panowie, nadszedł czas bym mógł wrzucić dla Was do tzw. konstruktywnej krytyki najświeższy etap projektowy dla samochodowej makiety modułowej (SMM).

Punkt 1
Profil "normowy" SMM 550.

Będzie to profil o szerokości 546mm i wysokości 100mm dla dwupasmowej drogi wojewódzkiej o szerokości pasa ruchu 50mm z poboczem, po obu stronach drogi głębokie na 10mm rowy melioracyjne. Profil wykonany został zgodnie z przekrojem budowlanym tego typu drogi. Krawędź drogi znajduje się 90mm od krawędzi skrzynki, a umiejscowienie otworów łączących umożliwia zabudowę lewo jak i prawostronną, poniżej wzór:

smm550.jpg


Punkt 2
Skrzynka modułowa.

Dla standardowej skrzynki modułowej przyjęliśmy rozmiar 546x800mm - zakończona obustronnie profilem PMM550 pozwala na zabudowanie przestrzeni poza drogowej na obszarze 295mm x 800mm.

Punkt 3
Układ drogowy.
By ułatwić i stworzyć pewien standard zaprojektowany został modułowy układ drogowy. Co to takiego? A nic więcej jak gotowe elementy drogi o szerokości 50mm z centralnie wyfrezowanym kanałem pod drut. Moduły te wykonane są z 3mm sklejki z wcięciami na łączniki na obu końcach. W chwili obecnej opracowane i wykonane zostały odcinki proste oraz flexy, na dniach zaprezentujemy kolejne elementy.
smm2.jpg smm1.jpg

Punkt 4
Właściwości jezdne.
Niestety gotowy system Fallera ma jeden minus - jakość "sygnału" między drutem a systemem skrętnym przedniej osi, jeżeli drut wpuszczony jest za głęboko to pojazd wypada z założonego przebiegu drogi. Stefan (Kotebi) przetestował kilkukrotnie ten mankament i wymyślił bardzo proste a zarazem bardzo skuteczne rozwiązanie, które w chili obecnej pozwala zabudować ponad 1mm nad drutem np płytami drogowymi, płytami jumbo itp. a przy tym właściwości jezdne są rewelacyjne, na tyle że pojazd porusza się po założonej drodze. W późniejszym czasie zdradzimy więcej szczegółów odnośnie tego rozwiązanie.



Panowie, wstępnie macie opisane co i jak dlatego czas start - krytykujcie, akceptujcie, podsyłajcie propozycję zmian, tylko nie bijcie! ;-)
 
Ostatnio modyfikowane przez moderatora:

Astro

Aktywny użytkownik
#58
Witam. Jako że sam siedzę w fallerze to też zauwazyłem ze przy zbyt duzej prędkości i ciasnych zakretach auta lubią wypadać z trasy. Nie wiem co też kolega Kotebi wykoncypował ale ja mogę podpowiedzieć dwia rozwiązania. Na pewno pomaga oryginalna szpachla i farba fallera. Nieznacznie pomaga dodatkowy magnes na blaszce. Sprawdzałem. Podobno bardzo pomaga linka magnetyczna zamiast stalowej. Tego rozwiązania nie testowałem. Nie wiem czy nie koliduje to z osprzętem stopowo-przystankowym opartym na hallotronach.
Ogólnie im płycej drucik tym lepiej.

Pozdrawiam
 

Gerson

Znany użytkownik
#60
Ja na ciasnych zakrętach daje dwa, czasami nawet trzy druty. W razie problemów jest szansa, że model złapie kolejny i pojedzie bez problemu.
I co ważne jeżeli zakręty mają nastąpić jeden po drugim, to między nimi musi się znaleźć odcinek prosty.
faller.jpg
 

Podobne wątki