• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Samochodowa makieta modułowa.

Ciemny

Aktywny użytkownik
#1
Podczas ostatniego spotkania we Włocławku pojawiły się luźne rozmowy na temat modułowej makiety z carsystemem fallera, wydaje mi się, że warto by podejść do tematu na poważnie i stworzyć coś, przyjmując jakąś normę. By temat miał ręce i nogi na początek dwa pytania:

1. Kto z samochodziarzy "bawiłby się" w takim klimacie?
2. Czy ktoś miał już do czynienia z carsystemem na tyle by opisać możliwości elektroniki tego systemu?
 

Mafo

Moderator Forum Samochodowego
Zespół forum
#2
1. Ja mam ochotę
2. Koledzy @Brodagaz i @Gerson już taki system na swoich modułach mają. Warto więc by kolega @Gerson podał szczegółowy wymiar profilu do połączenia z ich modułami.
Chyba, że stworzymy jakiś jeden wspólny profil do łączenia modułów w jedną całość. Co do elektroniki to się nie wypowiadam, bo jeszcze nie znam szczegółów.
 

Ciemny

Aktywny użytkownik
#3
Jeżeli chodzi o profile czołowe warto by przyjąć jeden standard przynajmiej na modułach wyjściowych tak by można wzorem kolejowych łączyć je w wszelakie kombinację. Tu kwestia zainteresowanych by zaprojektować i przedyskutować taki profil/profile czołowe.

Najbardziej ciekawi mnie tematyka elektroniki na ile pozwala taki system pod względem sterowania, czy jest możliwość sterowania przy pomocy jakiegoś kontrolera czy tylko nazwijmy to umownie puszczenie w kółko po jakieś wytyczonej trasie.
 

Mafo

Moderator Forum Samochodowego
Zespół forum
#4
Najbardziej ciekawi mnie tematyka elektroniki na ile pozwala taki system pod względem sterowania, czy jest możliwość sterowania przy pomocy jakiegoś kontrolera czy tylko nazwijmy to umownie puszczenie w kółko po jakieś wytyczonej trasie.
Z tego co się już zorientowałem, to są dwa systemy. Analogowy, gdzie samochód jeździ po wyznaczonej drodze praktycznie w kółko (można tu zrobić jakieś chwilowe zatrzymania itp), którego cena jest niemała i drugi cyfrowy, który pozwala na sterowanie każdym pojazdem osobno z różną prędkością z uwzględnieniem ruchu na ulicy, świateł, znaków stopu itp. Ale tu cena jest chora...
 

Ciemny

Aktywny użytkownik
#5
Maciek czyli reasumując potrzeba nam jeszcze jakiegoś dobrego elektronika :) A tak na poważnie o jakich cenach mówimy w przypadku systemu cyfrowego? Brzmi to bardzo ciekawie jeżeli każdym z zestawów możemy sterować samemu i rozbudowuje znacznie poziom 'dobrej zabawy"
 

Gerson

Znany użytkownik
#6
Jutro postaram się odszukać nasze profile czołowe do budowy modułów z Car Fallerem i wrzucę je na forum. Mamy dwie formatki dla modułów jedno i dwutorowych. Co do Car Fallera to my stosujemy (ze względów finansowych) system 1.0. Samochody jeżdżą "po drucie" według wytyczonej trasy. Istnieje możliwość montażu "zwrotnic" i "modułów zatrzymania" napędzanych np. FZ-tem (12V). Praktycznie nie ma możliwości sterowania samochodami. Co do Car Fallera 3.0 to tak, jak napisał Mafo system nie na kieszeń Polaków - modele trzykrotnie droższe niż w systemie 1.0.
[DOUBLEPOST=1508363597,1508363196][/DOUBLEPOST]
Maciek czyli reasumując potrzeba nam jeszcze jakiegoś dobrego elektronika :) A tak na poważnie o jakich cenach mówimy w przypadku systemu cyfrowego? Brzmi to bardzo ciekawie jeżeli każdym z zestawów możemy sterować samemu i rozbudowuje znacznie poziom 'dobrej zabawy"
MAN TGS TLF straż pożarna (Car System)
1.0
http://www.modelmania.com.pl/product_info.php?products_id=91235
3.0
https://www.huenerbein.de/modelleis...ler-161306-csdig.-man-feuerwehr-tgx-1d0e.html
 

Brodagaz

Znany użytkownik
#7
Panowie szczerze powiem szkoda kasy na te cuda , poza tym że samochody są bardzo drogie to jeszcze potrzeba oprogramowanie i jednostkę sterującą , masakra :(
Wersja analogowa też daje dużo frajdy i jest bardzo uniwersalna , to znaczy że jeśli ktoś nie ma na razie odpowiedniego pojazdu , to wystarczy by na jego module był zatopiony w drogę drut i już się może bawić z kolegami , koszt drutu nie jest powalający , wystarczy trzymać normy profili czołowych i gotowe.
Nasze moduły są typowo kolejowe z uwzględnieniem samochodów i z drutem pod Fallera więc na większości imprez modelarskich możemy podpinać się prawie do wszystkiego :)
 

Mafo

Moderator Forum Samochodowego
Zespół forum
#8
Nasze moduły są typowo kolejowe z uwzględnieniem samochodów i z drutem pod Fallera więc na większości imprez modelarskich możemy podpinać się prawie do wszystkiego :)
No to w takim razie trzeba wymyślić i ustalić jeden wspólny profil przejściowy tylko dla samochodów. Reszta będzie mogła być łączona modułami przejściowymi. Spróbuję pogadać ze Stefanem Stachowiczem, bo on ma już jakieś projekty takiego profilu.
 

Ciemny

Aktywny użytkownik
#10
Wersja analogowa też daje dużo frajdy i jest bardzo uniwersalna , to znaczy że jeśli ktoś nie ma na razie odpowiedniego pojazdu , to wystarczy by na jego module był zatopiony w drogę drut i już się może bawić z kolegami , koszt drutu nie jest powalający , wystarczy trzymać normy profili czołowych i gotowe.
Nasze moduły są typowo kolejowe z uwzględnieniem samochodów i z drutem pod Fallera więc na większości imprez modelarskich możemy podpinać się prawie do wszystkiego :)
Marcin czy jesteś w stanie "rozbebeszyć" takiego gotowca i opisać co ma w środku? Widziałem że sporo części od silników przez baterie po zestaw przedniej osi skrętnej można kupić osobno, zapakować to w model to nie duży problem - dla mnie ciekawsze opcja bo robimy pod siebie model, który chcemy - nie trzeba mieć gotowca od Fallera. Od ledów też mamy na forum mistrza @Abarth -a, myślę że wspólnymi siłami jesteśmy w stanie to wszystko ogarnąć, a podejrzewam że sporo by to "ożywiło" nasze spotkania a i dla obserwujących przy "życiu" modeli zaciekawiło by bardziej.

Co do profili czołowych można by było zrobić kilka od płaskiego po jakiś górzysty z podziałem na ekspresówkę czy autostradę po dwupasmową landówkę.

Jest jeszcze opcja stworzyć taki system samemu, koszt samych części na pewno będzie dużo dużo mniejszy niż fallerowski, kwestia tylko znaleźć kogoś kto ogrania elektronikę i programowanie.
 

Marqus

Moderator Poznańskiego Klubu Modelarzy Kolejowych
Zespół forum
PKMK
#11
Najprostszy, praktycznie nie mic oprócz silnika i akumulatorka.

Taki, który może się zatrzymywać, ma dodatkowo kontaktron (Reed Switch)
 

Abarth

Znany użytkownik
#12
O wspolnych modułach juz rozmawialismy jakiś czas temu z @Brodagaz oraz @Mafo , ja caly czas jestem na tak żeby wejsc w to i kto chetny żeby miał moduły wg jednej normy i na jakiejs wystawie łaczymy w jedna całośc i cieszymy sie uzyskanym efektem ;)
@Ciemny , troche przesadzasz w swej wypowiedzi :D
 
#13
O wspolnych modułach juz rozmawialismy jakiś czas temu z @Brodagaz oraz @Mafo , ja caly czas jestem na tak żeby wejsc w to i kto chetny żeby miał moduły wg jednej normy i na jakiejs wystawie łaczymy w jedna całośc i cieszymy sie uzyskanym efektem ;)
@Ciemny , troche przesadzasz w swej wypowiedzi :D
Gerson Wam poda naszą normę zgodną z kolejową , oczywiście możecie tak budować moduły by pominąć kolej i macie więcej miejsca na zabudowę modułu , jedna sprawa dość ważna z naszego doświadczenia , nie przesadzajcie z rozmiarami modułów bo potem nie ma jak tego transportować.
 

Ciemny

Aktywny użytkownik
#14
@Abarth poprawię się na przyszłość i dopowiem więcej :) :)

@Brodagaz ooo było by super, co do samych skrzynek, swój parking nie łączony z tematyką car systemu rozplanowałem na dwóch modułach 900x600mm i wydaje mi się że są one w sam raz do transportu, po skręceniu dwóch w formę transportową wychodzi mi skrzynia o wymiarach 900x600x600mm.

Jeżeli chodzi o cały profil naszego pomysłu - na wstępie warto by podjąć decyzję w który system idziemy, czy robimy jakąś ekspresówkę (wówczas wystarczy nam jeden wzór profilu czołowego) na której auta puszczamy w kółku - opcja mała nazwijmy ją zabawową w sumie auta jeżdżą w kółko bez naszego udziału czy staramy się to rozbudować być może o jakiś własny system zarządzania tym wszystkim. Mi osobiście strasznie podobają się możliwości kolejkowiczów i ich sterowania cyfrowego, w naszym przypadku była by to wersja uproszczona (nie wiem na ile realna do zrobienia) - sterowanie każdym z pojazdów z osobna przy pomocy kontrolera któremu wystarczyła by opcja możliwości zadawania prędkości oraz wyboru kierunku tak by przy skrzyżowaniach czy rondach można było wybrać kierunek jazdy, wówczas pominęli byśmy cały system automatycznego sterowania modułami, a każdy byłby odpowiedzialny za swój pojazd, którym steruje. Opcja ta pozwoliłaby również na budowę rozbudowanej sieci dróg, nie ograniczając sie tylko do jednej "prostej" biegnącej przez wszystkie moduły po której pojazdy w jakimś odstępie jeżdżą w kółko
 

Marqus

Moderator Poznańskiego Klubu Modelarzy Kolejowych
Zespół forum
PKMK
#15
czy robimy jakąś ekspresówkę (wówczas wystarczy nam jeden wzór profilu czołowego) na której auta puszczamy w kółku - opcja mała nazwijmy ją zabawową w sumie auta jeżdżą w kółko bez naszego udziału
Nawet jeśli mówimy o takim najprostszym systemie, czyli jazdę w kółku, trzeba auta do tego dostosować. Należy mieć na uwadze, że nie każde autko będzie poruszało się z taką samą prędkością. Autka w takiej sytuacji, muszą być wyposażone w przynajmniej prosty układ hamujący. Takie coś można zrealizować za pomocą podczerwieni. Z przodu auto ma umieszczoną diodę nadawczą IR, natomiast z tyłu odbiornik IR. Do tego obwód sterowania. Autko dojeżdżając do pierwszego, zwalnia lub się zatrzymuje.
Działanie takiego systemu widać na filmie poniżej
 

Pietras83

Aktywny użytkownik
#16
Czołem Panowie
Wiem że były modele produkowane przez firmę Wiking z serii control87. Posiadam nawet sztukę jest to autobus Man city Lions sterowany kontrolerem. Posiada kilka funkcji oprócz jazdy, świecą światła, kierunkowskazy, posiada dźwięki silnika. cena od 100-150 euro. Kontroler obsuługuje yba do 5 pojazdów. Niestety są i minusy jest tak jak piszecie... stłuczki nieuniknione ! Plus to sterowanie - można sobie pojeździć gdzie się chce, a nie tylko w koło :)

https://www.wiking.de/en/sortiment/wiking-control87.html
 

Gerson

Znany użytkownik
#17
Kilka słów o naszych modułach.

Wyjściem do projektu naszych modułów była norma Fremo H0. Wykorzystaliśmy profil 2E96 dla linii dwutorowej w wersji ze zmniejszoną skrzynką (od linii przerywanej w górę - od 91mm do 195mm). Profil poniżej.
Profil 2E96.jpg


Jedna strona profilu czołowego została przedłużona (moduły stały się niesymetryczne). Zastosowanie profilu standardowego spowodowałoby, że poza drogą dla Car Fallera nic innego praktycznie by się nie zmieściło, a tak zyskaliśmy dodatkowe miejsce pod budynki itp.
Wygląda to tak:
profil 2E96 CFS.jpg

Moduły mają długość 1 metra, droga jest umieszczana 20 cm od krawędzi modułu. Szerokość drogi 8cm, grubość 2mm i wykonujemy ją z kartonu, w którym wycinamy rowki pod drut dla Car Fallera.
 

Mafo

Moderator Forum Samochodowego
Zespół forum
#20
Gerson wszystko podał , więc do dzieła :)
Ale nie każdy chce robić moduły ze szlakiem kolejowym. Trzeba ustalić profil dla samochodów, a ewentualnie zrobić profil przejściowy, żeby tor z Waszego modułu poszedł w jedną stronę, a ulica z Faller Car System w drugą do połączenia z modułami bez szlaku kolejowego.
Poza tym podaj Marcinie jaki drut stosowaliście? Czy to oryginał Fallera, czy jakiś zamiennik?