Na fotografii załapał się wagon 63 51 99-80 087-4 serii S, który ówczesny właściciel (PKP Cargo) sprzedał na przełomie 2012 / 2013 r. firmie PPMT z Maksymilianowa. Obecnie nosi ozn. 505837 X0-a / alternatywnie 99 51 9550 324-1. W istocie jest to dawny przedziałowy wagon osobowy klasy drugiej typu Görlitz 78 (czy jak kto woli Y/B70), pierwotnie oznaczony jako 51 51 20-80 710-9 serii Bwxzd.
Ojjj
Super temat - woda na moje koło młyńskie
Dodaję od siebie 2 zdjęcia z zewnątrz i "kilka" zdjęć wnętrz (niekoniecznie tych właśnie wagonów ze zdjęć).
Nie jestem również tak biegły w teorii tematu. Ale, za młodu, jeździłem z ojcem różnymi wagonami sypialnymi, socjalnymi, salonkami i mam ogromny sentyment
Przyznam się, że trochę nie zrozumiałem. Czy jakiekolwiek z podanych przez Kolegę zdjęć jest własnego autorstwa, czy wszystkie są wzięte z bliżej nieznanego źródła i załączone przypadkowo w ten post? Bo po jego przeczytaniu jasnym wydawało mi się, że Kolega pokazuje własne fotografie tych wagonów i ich wnętrz, tak też można wywnioskować z komentarza "(...) dodaję od siebie (...)". Wydaje mi się, że należało by takie rzeczy jednoznacznie precyzować.
Natomiast odnośnie wagonu z przywołanego (również bez słowa komentarza) zdjęcia J. Szeligi (ob. w zbiorach Stacji Muzeum),
http://cyfrowa.stacjamuzeum.pl/zaso...j-pkp-na-dworcu-warszawa-glowna-14051993#main
...mamy tu wagon 63 51 99-40 049-3 serii S, który wówczas (w 1993 r.) stacjonował przy wagonowni Warszawa Grochów, a po podziale PKP na spółki znalazł się pod szyldem WKD w Grodzisku, gdzie nie specjalnie znajdował zastosowanie. Około 2012 r. wagon ten również sprzedano firmie PPMT z Maksymilianowa, gdzie obecnie pracuje jako załogowy z ozn. 505810 X0-a / alternatywnie 99 51 9550 001-3. Jest to kolejny dawny wagon osobowy 2 klasy typu Görlitz 78 (czy jak kto woli Y/B70), pierwotnie oznaczony jako 51 51 20-80 719-0 serii Bwxzd. Wagon ten od lat zwracał uwagę pewną bardzo charakterystyczną cechą, mianowicie do czasów współczesnych zachowały się oryginalne okna przedziałów ustępowych, podczas gdy wszystkie pozostałe gromadnie wymieniono na 'kanciate' okna polskiej produkcji. Takie groteskowe rozwiązania nie były na przełomie lat 80. i 90. XX w. niczym nadzwyczajnym, a niektóre z nich pozwalały z daleka rozpoznać konkretny wagon. Nawiasem mówiąc moje zdjęcia obu wspomnianych tu wagonów z lata 2017 r. znajdują się w którymś z wątków poświęconych wagonom typu Görlitz 78 tu na forum.