• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

[Sachsenmodelle 74422] Wagon ABDomsbd 51 80 08-80 000-6

Preki

Aktywny użytkownik
PGM
Reakcje
101 2 0
#1
Podstawowe informacje o modelu
Nr boczny: 51 80 81-80 000-6
Seria: ABDomsbd
Przydział: Chemnitz Hbf (Bww Chemnitz)
Data naprawy: Główna 27.09.1992 (Dessau), Rewizyjna 24.08.1994
Ilość osi: 4
Długość ze zderzakami: 303 mm (prawidłowa skala 1:87)

Opis pierwowzoru
Wagon ten pierwotnie został zbudowany w latach 80-tych przez zakłady RAW Halberstadt dla kolei Deutsche Reichsbahn. Był to wagon półbagażowy serii 'BDmsb', tj. posiadający przestrzeń bagażową, 4 przedziały 2 klasy oraz przedział dla kierownika pociągu. Cechą charakterystyczną jest położenie przedziału WC pośrodku wagonu, zamiast w okolicy przedsionków wejściowych. Wagon został wyposażony w wózek typu GP200 pozwalający na eksploatację z prędkością do 160 km/h. Po upadku NRD wagon został przebudowany w 1992 roku (a więc będąc na stanie jeszcze DR) w AW Dessau na wagon do przewozu rowerów - przedział bagażowy zyskał siedzenia dla pasażerów transportujących swoje jednoślady, zlikwidowano przedział dla kierownika pociągu, a przedziały pasażerskie przerobiono na 1 klasę. Po modernizacji zyskał odwzorowane w modelu malowanie "Mintturkis", stosowane w latach 90-tych jako barwy pociągów regionalnych. Ciekawostką jest to, że wagony te do końca eksploatacji posiadały sprawną instalację ogrzewania parowego, najpewniej ze względu na obsługę lokomotywami spalinowymi serii 201/202 (ex-DR 110/112). Wagony tego typu z eksploatacji zostały wycofane w okolicach 2002-2003 roku, można było je spotkać także przy granicy z Polską (Kostrzyn n/Odrą).

Numer wagonu odpowiada pierwszej zmodernizowanej w ten sposób sztuce.

Opis modelu
Model posiada długość ze zderzakami zgodną ze skalą (tj. 303 mm). Natomiast niezgodne z pierwowzorem jest wnętrze - przedziały 1 klasy mają ewidentnie kanapy 2 klasy, a przedział bagażowy nie posiada wspomnianych siedzeń dla podróżnych z rowerami. Nie jestem natomiast pewien, czy drzwi w tym egzemplarzu zgadzają się z oryginałem, późniejsze wagony zmodernizowane posiadały szerokie, automatyczne drzwi załadunkowe. Ten model natomiast ma klasyczne drzwi składane. Zauważyłem też, że wózki GP200 w modelach SaMo/Tillig nie mają odwzorowanych listew elastycznych w prowadzeniu maźnicy zestawu kołowego, ale cała reszta się zgadza. Mimo wszystko, dość ciekawy model, który można spokojnie zestawić z "miętowymi" Halberstadtami z epoki i lokomotywą spalinową serii 201/202 lub elektrowozem 143.

Plusy
-mechanizm krótkiego sprzęgu z gniazdem NEM
-odwzorowanie napisów zgodnie z oryginałem, bardzo czytelne (co nie dziwi w modelach SaMo/Tillig)

Minusy
-brak pewnych elementów wózka GP200
-typowy dla wagonów "długich" tego producenta dach, będący oddzielnym elementem, co wyraźnie widać
-nie do końca zgodne wnętrze z pierwowzorem
-namalowane światła końcowe (trzeba wiercić, jeśli ktoś chce mieć świecące)

ABDomsbd_51_80_81-80_000-6.jpg 2_ABDomsbd_51_80_81-80_000-6.jpg 3_ABDomsbd_51_80_81-80_000-6.jpg GP200_SaMo.jpg
 

Michał_P

Znany użytkownik
Reakcje
182 27 0
#2
Też zastanawiałem się nad kupnem tego modelu oferowanego tu na forum :) W sprawie brakujących elementów do montażu na wózkach proponuję skontaktować się z P. Ćwieczkowskim z AMC Wrocław, który jest dystrybutorem Tilliga i może pomóc w tej kwestii.
 
OP
OP
Preki

Preki

Aktywny użytkownik
PGM
Reakcje
101 2 0
#3
Elementy do montażu na wózkach to ja mam (o ile to te w woreczku). Natomiast w żadnym modelu SaMo/Tilliga nie ma odwzorowanych listw prowadzenia zestawów kołowych, wystarczy zresztą porównać z modelami ACME i LS Models. Ja rozumiem, że model opisywany przeze mnie jest dość leciwy jak na obecne standardy, jednak w jakiś sposób można było ten detal odwzorować.
 
OP
OP
Preki

Preki

Aktywny użytkownik
PGM
Reakcje
101 2 0
#4
Jeszcze jeśli chodzi o części dodatkowe do wózków to raczej bez klejenia się nie obejdzie. Strasznie ciężko wchodzą w te dziurki, albo coś robię źle, albo faktycznie trzeba kleju, bo mocowane na sucho dość łatwo wylatują.
 
OP
OP
Preki

Preki

Aktywny użytkownik
PGM
Reakcje
101 2 0
#6
Wracając do tematu tego wagonu - mam pewien problem z jednym wózkiem. Mianowicie wózek po stronie przedziałów pasażerskich (pasek 1 klasy) szoruje o pudło podczas przejazdu przez ciasne łuki (Piko R3). Po bliższym sprawdzeniu może się także wychylić na bok bardziej, niż wózek od strony przedziału bagażowego. Sprawdzałem różne możliwości, ale wciąż nie mogę dojść do przyczyn problemu.
 

Michał_P

Znany użytkownik
Reakcje
182 27 0
#7
Ja u siebie (min. promień R9) zaobserwowałem sporadyczne szorowanie cysterny SaMo (DEC) a także robo-ryflaka, co ciekawe przy ruchu w określoną stronę tylko... Przyczyn jak dotąd nie ustaliłem.
 
OP
OP
Preki

Preki

Aktywny użytkownik
PGM
Reakcje
101 2 0
#8
Postanowiłem rozmontować wagon na części pierwsze (z kinematyką włącznie), i stopniowo go montować od nowa. Za każdym razem jak dołożyłem kolejną część to kładłem wagon na tory i przetaczałem przez łuk. Wciąż nie udało mi się zdiagnozować dokładnej przyczyny, ale już jest bez problemów.
 

Podobne wątki