• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Sędziszów, wydzielone z Parowozowy hyde park (ale tylko nasze koleje i bez czasów współczesnych)

Hoart

Znany użytkownik
#1
aktualne zdjęcie z netu małego miasteczka z największym (pojedynczym)wachlarzem jeśli liczyć stanowiska postojowe pod dachem - 37!!- Kto wie jak zwie się to miasteczko? ..i z monstrualną wieżą ciśnień rodem z zamku średniowiecznego
 
OP
OP
H

Hoart

Znany użytkownik
#3
Preki chyba jest z Sędziszowa:)
- jak wytłumaczyć taką ogromną parowozownię w szczerym polu zwłaszcza ,że ta linia nafaszerowana jest ogromnymi parowozowniami ze wszystkich kierunków Warszawa -Radom , Skarżysko ,Kielce i Katowice, Kraków zwłaszcza ,że Sędziszów nie leży po środku linii Warszawa- Kraków/Katowice bo to ,że to stara szopa jeszcze budowana pod koniec XIX wieku to by tłumaczyło ówczesne granice zaborców i to ,ze była parowozownią zwrotną dla carskich parowozów transportów do i z Zagłębia ,-ale w połowie XX wieku taka koncentracja parowozów dalej w tym miejscu zastanawia mnie , zeby jeszcze Sędziszów był stacją węzłową
 
OP
OP
H

Hoart

Znany użytkownik
#5
Nie, jestem z Siedlec :) A obiekt kojarzy chyba każdy, właśnie ze względu na rozmiar i nietypowe położenie z tego powodu.
- właśnie , -z jakiego powodu?- mnie ciekawi dlaczego tam właśnie była przez cały czas trakcji parowej taka ogromna parowozownia - czyżby ta linia była najbardziej obciążona zawsze ?- czy ta parowozownia była dalej zwrotną do konca swej działalności dla maszyn towarowych obsługująca Kraków Katowice Warszawę przez Kielce ?
 
Ostatnio edytowane:

Preki

Aktywny użytkownik
PGM
#6
Wg. Wiki oprócz MD był jeszcze tam oddział ZNTK Gliwice. Ale wciąż mnie zastanawia, jakie odcinki miała ta szopa przydzielone i jaką pracę wykonywała?
 

Preki

Aktywny użytkownik
PGM
#8
Moja teoria jest jeszcze taka, że tamtejsze parowozy mogły robić obiegi do Buska-Zdroju przed elektryfikacją. Ale my możemy sobie dywagować - najlepiej zapytać się kogoś stamtąd.
 
#9
Tak jak napisał Hoart w czasach carskich parowozownia Sędziszów była parowozownią zwrotną. Obsługiwała szlaki: Sędziszów - Strzemieszyce i Sędziszów - Skarżysko Kamienna (wtedy to chyba Bzin).
W międzywojniu prawdopodobnie pod koniec lat 20-tych w ogóle została zlikwidowana (w 1924 r. zatrudnionych było 36 osób).
Kiedy została reaktywowana to nie mam pojęcia i chwilowo nie mam jak sprawdzić.
Na koniec grudnia 1979 r. na stanie MD Sędziszów były następujące parowozy:
Ty43 - 2,3,9,16,17,22,27,30,54,56,58,59,60,79,86,91,95,113,128
Ty51 - 2,9,15,91,127
Ponadto:
SM03-120, SM30-180, SP30-181,221, SM42-230,286,376,569,800
ST44-618,620,688,689,845,846,847,854,855,856,858,859,860,861,2001,2007,2009,2011,2012,2013,2022,2027,2028,2020
ST44 z numerami powyżej 2000 zostały przekazane do MD Zamość.
Sądząc z architektury wieży wodnej to prawdopodobnie powstała ona w latach 50-tych.

Pozdrawiam serdecznie i architektonicznie.

ksiezyc_nad_gieesem ...
 

Terebesz

Znany użytkownik
#10
Sądząc z architektury wieży wodnej to prawdopodobnie powstała ona w latach 50-tych
Mi się ta wieża kojarzyła bardziej z programem Otto - zresztą nie tylko ona, parę budynków pomocniczych przy lokomotywowni też. Z drugiej strony, wiele budynków kolejowych postawionych przez PKP w okresie tuż powojennym powstało według niemieckich ujednoliconych projektów, więc stylistyka niczego tu nie rozstrzyga.
 

404W

Znany użytkownik
#11
Preki chyba jest z Sędziszowa:)
- jak wytłumaczyć taką ogromną parowozownię w szczerym polu zwłaszcza ,że ta linia nafaszerowana jest ogromnymi parowozowniami ze wszystkich kierunków Warszawa -Radom , Skarżysko ,Kielce i Katowice, Kraków zwłaszcza ,że Sędziszów nie leży po środku linii Warszawa- Kraków/Katowice bo to ,że to stara szopa jeszcze budowana pod koniec XIX wieku to by tłumaczyło ówczesne granice zaborców i to ,ze była parowozownią zwrotną dla carskich parowozów transportów do i z Zagłębia ,-ale w połowie XX wieku taka koncentracja parowozów dalej w tym miejscu zastanawia mnie , zeby jeszcze Sędziszów był stacją węzłową
Skoro Sędziszów nie jest stacją węzłową to coś strasznie namieszałeś z tymi kierunkami, a zwłaszcza z tą Warszawą-Radomiem.
Sprawdź lepiej w jakiej odległości są naprawdę najbliższe parowozownie, to będziesz miał odpowiedź. Na linii jest w pobliżu jest chociazby trochę miasteczek, które trzeba było obsłużyć.
A co do samej rozbudowy to też mi się nasuwa 2 wś i obsługa transportów na front. Ile Niemcy mieli takich korytarzy?
 

ciekma

Znany użytkownik
FREMO Polska
KKMK
#12
Sędziszów formalnie nie jest stacją węzłową, ale od 1935 pełnił rolę takiej stacji, w zastępstwie za stację Tunel.
Stracił znaczenie po elektryfikacji linii Kraków-Tunel w latach 70tych, ale pamiętam jeszcze w końcu lat 80tych parowozy obsługujące Jędrzejów albo pociągi gospodarcze.
Linia do Buska była obsługiwana przez lok. Kielce.
 
#13
Mi się ta wieża kojarzyła bardziej z programem Otto - zresztą nie tylko ona, parę budynków pomocniczych przy lokomotywowni też. Z drugiej strony, wiele budynków kolejowych postawionych przez PKP w okresie tuż powojennym powstało według niemieckich ujednoliconych projektów, więc stylistyka niczego tu nie rozstrzyga.
Imho rozstrzyga - widać budynki identyczne z tymi postawionymi u nas w szopie w Skierniewicach. Co zaś do stawiania ogromnej szopy w polu - zwracam uwagę, że podobna sytuację mamy w Piotrkowie Tryb., w którym w porywach istaniały dwie duże parowozownie. A jedyne odgałęzienie w okresie budowy nowej szopy na stacji towarowej (lat 1920.) to była wąskotorówka do Sulejowa... Zasadniczo podejrzewam, że budowa nowej szopy w Sędziszowie mogła być związana z dostosowanie sieci dużych lokomotywownio głównych do zasięgu ówczesnych maszyn towarowych...
 
Ostatnio edytowane:

ciekma

Znany użytkownik
FREMO Polska
KKMK
#15
Bardzo ciekawy dokument, pokazuje bałagan w oznaczeniach lokomotyw - część oznaczeń pruskich, część austriackich, najlepsze "Baldwiny" :)
Ale ciekawi mnie tego typu dokument lub przedwojenny ilostan Sędziszowa po 1934.
 
OP
OP
H

Hoart

Znany użytkownik
#16
-a czy" prawie każdy " za słowami Prekiego wie ,pamięta jaki był w Sędziszowie sposób nawęglania parowozów ?myślę ,że na PKP były dwa takie przypadki na kolejach normalnotorowych
 

Generał

Znany użytkownik
#19
Sędziszów - i te Ty51 niegdyś...
Zobacz załącznik 145408
Sędziszów z lat 80 tych i Ty51-9
Zobacz załącznik 145407
Oraz Ty43-52 z 1984 roku.
[DOUBLEPOST=1380654176][/DOUBLEPOST]Sędziszów z lat 80 tych
Ty43-52 Sędziszów1984010.jpg
[DOUBLEPOST=1380654258,1380653955][/DOUBLEPOST]Oraz Ty51-9 z 1984 roku
Ty51-9 Sędziszów1984012.jpg
[DOUBLEPOST=1380654541][/DOUBLEPOST]Część hali była użytkowana przez ZNTK remontujący wagony, a manewry z wagonami wykonywała spalinówka firmy Deutz z przekładnią łańcuchową !!!
Spalinowka Deutz Sędziszów1984003.jpg
 
OP
OP
H

Hoart

Znany użytkownik
#20
Januszu, czyżby taki jak w Bydgoszczy Gł.??
-tak Ariel i zainteresowani - tak jak w Bydgoszczy Głównej- pamiętam jak jadąc pociągiem z Katowic do Radomia dawno , dawno temu nie wiedząc nic o Sędziszowie , jadąc tamtędy pierwszy i jak na razie jedyny raz , z nosem przylepionym do szyby okna , -nagle w szczerym polu w pewnym momencie ukazał mi się wykop w ziemi i stojący w nim dymiący i parujący Staliniec pod kładką do nawęglania na poziomie "0" - sobie pomyślałem co to jest ?, ,-
 
Ostatnio edytowane:

Podobne wątki