• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Rozruch oporowy

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.292 459 29
#2
To nie ma nic wspólnego z "blokiem wschodnim" czy "zachodnim", a z dostępną techniką sterowania silnikami komutatorowymi. Wszędzie stosowano rozruch oporowy do czasu wynalezienia tyrystorów i sterowania impulsowego, tyle, że to ostatnie rozwiązanie na Zachodzie wprowadzono wcześniej, niż na Wschodzie. Wystarczy popatrzeć na zdjęcia starszych lokomotyw, zwłaszcza prądu stałego, żeby dostrzec opory rozruchowe na dachach lokomotyw.
 
Ostatnio edytowane:
OP
OP
karol_mar

karol_mar

Znany użytkownik
Reakcje
64 1 0
#4
No dobra, to inaczej. Czy któreś lokomotywy maiły tak jak w naszych wentylatory do chłodzenia oporników rozruchowych, jestem ciekawy, czy też wydawały takie dźwięki przy ruszaniu jak nasze np EU07 ?
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.292 459 29
#5
No, na to pytanie już trudniej odpowiedzieć. Z pewnością te lokomotywy miały system chłodzenia oporów rozruchowych, ale czy wydawały one podobne odgłosy, to tego już nie wiem. Generalnie są one dość głośne, ale nie spotkałem się z takim charakterystycznym, gwałtownie narastającym w chwili startu dźwiękiem, który potem stopniowo cichnie. Ale oczywiście miałem okazję oglądać i słuchać tylko niewielu obcych lokomotyw i nigdy nie zwracałem specjalnie uwagi na ich dźwięk, a zwłaszcza na jego podobieństwo do dźwięku EU07.
 
Autor wątku Podobne wątki Forum Odpowiedzi Data
Koleje w Polsce 194
Koleje w Polsce 7
Koleje w Polsce 18

Podobne wątki