• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Rozmieszczenie sygnalizacji kształtowej na stacji...Projekt Wrocki...

LUKASZdiy

Aktywny użytkownik
Reakcje
4 0 0
#1
Witam szanownych kolegów.
Po drobnych perturbacjach praca dalej ruszyła przy Wrockach
Obecnie nie jestem wstanie zdobyć dokumentacji rozmieszczenia sygnalizacji kształtowej na Wrockach przed zdegradowaniem jej do roli przystanku stąd moja prośba do kolegów o pomoc w rozmieszczeniu sygnalizacji kształtowej



Bez tytułu.jpg
 

Adam Okuń

Znany użytkownik
Reakcje
1.095 1 0
#2
Pewnie z jeden wjazdowy + To choć braknie tu miejsca żeby go postawić bo to co najmniej 100 metrów potrzeba. Ze dwa wyjazdowe po prawej stronie na końców torów stacyjnych i tyle w temacie ;) Nie mam pewności jak wygląda sprawa toru z rampą czy tam nie wystarczy dać Tm.
 
Ostatnio edytowane:
OP
OP
LUKASZdiy

LUKASZdiy

Aktywny użytkownik
Reakcje
4 0 0
#5
Ja niestety też potraciłem wszystkie plany jakie wyrysowałem i umieściłem na forum...

Całość miała powstać jako przystanek po zdegradowaniu w latach 90.
Jednak ugiąłem się pod naciskiem kilku kolegów i postanowiłem zrobić to w realiach IV epokowych stację
Nie jestem wstanie dokopać się żadnej dokumentacji z tego okresu zatem muszę wszystko dopasować do zasad rozmieszczania semaforów
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.332 463 29
#6
Pewnie z jeden wjazdowy + To choć braknie tu miejsca żeby go postawić bo to co najmniej 100 metrów potrzeba. Ze dwa wyjazdowe po prawej stronie na końców torów stacyjnych i tyle w temacie ;) Nie mam pewności jak wygląda sprawa toru z rampą czy tam nie wystarczy dać Tm.
A wszystko razy dwa. Przecież ruch odbywa się w obu kierunkach, więc semafory wjazdowe i wyjazdowe są konieczne na obu końcach stacji. Jeśli chodzi o tor z rampą, to pewnie był torem bocznym (bez semaforów), zabezpieczonym wykolejnicami. Tm nie są potrzebne na tak małej stacji.
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.332 463 29
#8
Ja bym to zrobił mniej więcej tak, jak niżej. Rysunek oczywiście bez skali. Kilka objaśnień:
1. Semafory mają oznaczenia X i liczba 1, 2 lub 1/2 w wykładniku. Forum i Paint nie dają takiej możliwości (albo ja nie umiem).
2. Oznaczenia semaforów i numery zwrotnic zawierają rezerwę na jeszcze jeden tor (dlatego są przerwy).
3. Po lewej stronie semafory wyjazdowe są daleko od peronów, dlatego są W 4. Po prawej chyba nie są potrzebne (zależy od rzeczywistej odległości). Nawiasem mówiąc, dlaczego perony są różnej długości?
4. W 5 muszą stać tak, by manewrujący tabor mógł wyjechać za rozjazd, ale nie minął wskaźnika.
5. Semafory wjazdowe powinny stać w odpowiedniej odległości od W 5, a To w odległości drogi hamowania od semaforów. Oczywiście w modelu te odległości z oczywistych przyczyn nie będą zachowane w skali.
6. Nie pokazano W 1 i W 11a przed To.
7. Jeżeli to jest linia główna (kategorii M lub 1), przy semaforach wjazdowych (tuż przed) stawia się To odnoszące się do semaforów wyjazdowych (tzw. To przelotowe).
To mniej więcej tyle, jeżeli ktoś ma uwagi lub propozycje zmian czy uzupełnień, to zapraszam.

Wrocki.jpg
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.332 463 29
#10
A to jest zaznaczone na rysunku :p. Semafory A i H dwuramienne z ramionami niesprzężonymi, B i G jednoramienne, a C i F dwuramienne z ramionami sprzężonymi. Od razu dodam, że To trzystawne (ze strzałą).
 
P

Paweł Piotr

Gość
#11
Kilka drobnych uwag.

1. Symbol tarczy ostrzegawczej musi mieć zaczerniony środek dysku (oznacza dysk ruchomy), brak zaczernienia oznacza dysk nieruchomy.

2. Wskaźniki W5 należy umieścić w takiej odległości od styku przediglicowego rozjazdów 1 i 6, by zmieściła się między nimi lokomotywa z kilkoma wagonami towarowymi (jeśli RTS stacji założy, że pociągi towarowe prowadzące wagony do stacji mają być przyjmowane na tor 1, wówczas odległość tą można mierzyć od wskaźnika W5 do styku przediglicowego rozjazdów 2 i 5).

3. Sygnalizatory i wskaźniki powinny posiadać stopkę (krótki poziomy odcinek, oznaczający miejsce, do którego odliczana jest odległość od osi stacji lub kilometraż urządzenia na linii).

4. Grupy sygnalizatorów oznacza się tak, jak się czyta i pisze – od lewej do prawej strony.

5. Jeżeli styk przediglicowy rozjazdu 2 jest odległy od ukresu rozjazdu 1 o 15 m (lub więcej), to semafory wyjazdowe B i C można ustawić, jak pokazuje wariant na rysunku (podobnie, jak stoją semafory wyjazdowe F i G w odległości min. 15 m od ukresu rozjazdu 6). W ten sposób uzyskujemy maksymalną długość użyteczną torów 1 i 3. Na takich małych stacjach nie ma potrzeby ustawiania semaforów wyjazdowych z zachowaniem wymaganych dróg ochronnych dla możliwości równoczesnych wjazdów z dwóch przeciwnych stron.

6. Przydałoby się zaznaczyć położenie nastawni, bo jest to element integralny takiego schematu. Np. nastawnia wykonawcza z lewej strony stacji (parterowa), z prawej nastawnia dysponująca w budynku stacyjnym. Urządzenia ręczne kluczowe, semafory nastawiane dźwigniami nastawczymi z pędnią (naprężacze zewnętrzne).
 

Załączniki

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.332 463 29
#12
Symbol tarczy ostrzegawczej musi mieć zaczerniony środek dysku
Sygnalizatory i wskaźniki powinny posiadać stopkę
Mam świadomość niedoskonałości tego rysunku, ale w Paint nie jest łatwo uwzględnić te szczegóły.
Grupy sygnalizatorów oznacza się tak, jak się czyta i pisze – od lewej do prawej strony.
Wydaje mi się, że tak zrobiłem. Nastawni nie zaznaczałem, bo nie wiem, jaki pomysł na to ma autor makiety. Nie miał to być plan schematyczny urządzeń srk, a jedynie propozycja rozmieszczenia sygnalizatorów. Ale my tu sobie dyskutujemy o szczegółach, a kolega LUKASZdiy nie zechciał nawet słowem skomentować tej propozycji...
 
P

Paweł Piotr

Gość
#13
Zaznaczone przez mnie nastawnie to oczywiście propozycja, oparta na konfiguracji stacji i peronów (w domyśle - położenie budynku stacyjnego), autor może mieć inny pomysł (byle dorzeczny... :p).. Jeśli chodzi o oznaczanie grup semaforów, to uściślając: jak się na nie patrzy od przodu - tak jak je postrzega maszynista, by zastosować się do ich wskazań - (np ze stacji na semafory wyjazdowe), to powinny być oznaczone kolejnymi literami od lewej do prawej strony, co zaznaczyłem na rysunku.
 
OP
OP
LUKASZdiy

LUKASZdiy

Aktywny użytkownik
Reakcje
4 0 0
#14
Dziękuję bardzo wszystkim za pomoc.
Musze przyznać iż nie wiedziałem jakim jestem laikiem w tych sprawach.
Troche przeraża mnie ten projekt i to co muszę zrobić dalej by doprowadzić go do końca, dlatego chciałem zrobić przystanek by uniknąć problemow z sygnalizacja a tu klops....
Dziękuję wszystkim za pomoc jednak po głowie chodzi mi po prostu by pominąć sygnalizacje całkowicie i po prostu wyprawiać pociągi "na gebe".

Ale cóż trzba się brać dalej za prace
 

Adam Okuń

Znany użytkownik
Reakcje
1.095 1 0
#15
he he ilość semaforów i To Viesmana w planach proponowanych przez ekspertów może przerażać ;) ...ja się cały czas zastanawiam na specyfiką tej linii kolejowej. Jaka tam była prędkość maksymalna. Od tego boweim zależy czy semafor wyjazdowy kształtowy miał dwa czy jedno ramię lub czy w ogóle był konieczny. To samo się tyczy tarcz ostrzegawczyc, które się będą różnić na liniach pierwszorzędnych , drugorzędnych lub miejscowego znaczenia.

Tu masz kilka zdjęć z innych stacji na tej linii:
http://www.trakcja.one.pl/Bydgoszcz-Chelmza/chelmza2.html

po prostu wyprawiać pociągi "na gebe".
...albo na papier ;)
 
Ostatnio edytowane:
P

Paweł Piotr

Gość
#16
Wbrew pozorom rozwiązanie bez semaforów wyjazdowych (ale z semaforami wjazdowymi, jakie są obowiązkowe) nie jest wcale dalekie od rzeczywistości. Na małych stacyjkach tego typu, na liniach miejscowego znaczenia (lokalnych) z niewielkim ruchem pociągów, takie rozwiązania były w rzeczywistości stosowane. :) Wyjazd pociągów ze stacji mógł odbyć się tylko na nakaz jazdy, podawany przez dyżurnego ruchu.
 

Adam Okuń

Znany użytkownik
Reakcje
1.095 1 0
#17
Propozycje ma autor na tacy. Zawsze można zacząć od linii lokalnej, a z czasem rozbudować stacyjkę i nadać jej większego znaczenia. Zawsze też może autor przeprowadzić intensywne śledztwo na miejscu i dowiedzieć się więcej na temat samej stacji i znaczenia przechodzącej przez nią linii kolejowej. Wtedy merytoryczna wartość makiety wzrośnie, a satysfakcja z takiej pracy gwarantowana.

Powodzenia.
 
OP
OP
LUKASZdiy

LUKASZdiy

Aktywny użytkownik
Reakcje
4 0 0
#18
Byłem na miejscu, rozmawiałem zarówno z mieszkańcami dworca jak i pobliskiego budynku,
Mam setki zdjęć stanu obecnego wraz z pomiarem wszelakich budowli i infrastruktury.
Jednak nie zachowało się nic po czasach stacji.
Także dokumentacja zachowana jest jako inwentaryzacja z lat 90 przystanku juz osobowego.

Stacja jest juz faktem i objeździła kilka imprezek w Polsce byla w tym roku wystawiona na targach w Poznaniu
5742469398_2.jpg 10464036_921745277917910_4215918365688879038_n.jpg

Teraz czas ja wykończyć

Ogólnie dla zainteresowanych o projekcie:
Całość składa sie z 6 skrzynek 120 x60 cm
Torowisko Tilig oraz roco na betonowym podkładzie
więcej można poczytać w wątku Przystanek Wrocki w dziale Planuję (nie wiem czemu akurat w tym dziale )
 
OP
OP
LUKASZdiy

LUKASZdiy

Aktywny użytkownik
Reakcje
4 0 0
#19
Dziękuję raz jeszcze wszystkim za pomoc
Do tematu podszedłem trochę ambicjonalnie i samemu wykonałem semafory kształtowe.
Do zamontowania jeszcze drabinki, detale oraz oświetlenie ale to już jutro jak wszytko poschnie
A co do kosztów 1,5 zł za semafor ;)

100_4931.JPG
 

Podobne wątki