• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Pytanie? Rozmieszczenie semaforów

P

Paweł Piotr

Gość
#41
Ilustrując fragment pracy stacji celowo użyłem abstrakcyjnego schematu,a nie fragmentu Twojego planu, bowiem ten nie spełnia żadnych kryteriów i jest całkowicie niejasny. W swoim drugim poście w tym temacie napisałem tak:
9. W pierwszej kolejności należy zaprojektować układ torowy wg prawideł przewidzianych dla stacji (choćby najmniejszej), następnie określić sposoby ruchu pociągowego i manewrowego, i dopiero do tych założeń próbować zaprojektować sygnalizację, również stosując podstawowe prawidła rozmieszczania sygnalizatorów przytorowych.
Prawidłowo wykonany projekt musi być czytelny dla wszystkich, którzy będą go oglądać, a więc musi posiadać wiele elementów, których do tej pory nie posiada - i tak w największym skrócie i uproszczeniu:

1. Dokładną numerację oraz charakterystykę wszystkich torów stacyjnych (układ torowy musi jasno wskazywać granice szlaku i stacji);
2. Numerację zwrotnic;
3. Zdefiniowane urządzenia srk, jakie na stacji są eksploatowane (będą modelowane);
4. Opis pracy stacji - opis ruchu pociągowego oraz projektowanej pracy manewrowej;
5. Stosownie do powyższych punktów projekt sygnalizacji.

Bez tych elementów jakakolwiek próba wyrywkowych działań na dowolnym układzie torowym nie ma żadnego sensu.
Jeszcze raz zachęcam do wnikliwego zapoznania się z podlinkowanymi materiałami, przede wszystkim w zakresie opanowania podstawowych pojęć, związanych z ruchem kolejowym, budową infrastruktury kolejowej i zasadami kolejowej sygnalizacji. Lektura takich instrukcji, jak Ir-1(R-1), Ie-1(E1), Ie-4(WTB-E10) oraz poznanie stosowanej symboliki graficznej na planach schematycznych i sytuacyjnych jest obowiązkowa.
 
OP
OP
Syberyjski Niedźwiedź
Reakcje
0 0 0
#42

Załączniki

P

Paweł Piotr

Gość
#43
Nie jest fizyczną możliwością opanowanie trzech wymienionych przeze mnie, poleconych Tobie, jako obowiązkowych, instrukcji kolejowych w ciągu trzech godzin - o czym bardzo dobitnie świadczy zamieszczony przez Ciebie ostatni rysunek. Studia kolejowe w najkrótszym wymiarze to 4 lata... Obydwoje marnujemy swój czas, który można wykorzystać bardziej efektywnie. Proszę się nie obrażać na tych kilka słów prawdy, ale mam wrażenie, że cały mój wysiłek ląduje w próżni. Nikt nie broni Ci bawić się kolejkami, ale proszę nie wymagać autoryzacji tej zabawy. Być może, za jakiś czas, jeśli tylko zechcesz sięgnąć do wskazanych materiałów, zrozumiesz, o czym mówię. Na tym etapie nie jestem Ci w stanie w niczym więcej pomóc. Może inni koledzy...
 
Z

Zv

Gość
#44
Dam temu tematowi jeszcze chwilkę jest niewielka szansa, że koledzy którzy zgłaszają ten temat jednak się mylą... :)
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.332 463 29
#46
Na początku drugiej strony podałem swoją propozycję, układu prostszego i bardziej rzeczywistego. Proponuję się jednak zastanowić nad tą propozycją i nie kombinować już dalej.
 
OP
OP
Syberyjski Niedźwiedź
Reakcje
0 0 0
#47
Jest taki problem, że ogranicza mnie miejsce czego może na początku nie pokazałem, ale w późniejszych rysunkach była zaznaczona granica makiety. Tamten plan mi się niestety nie zmieści.
 
OP
OP
Syberyjski Niedźwiedź
Reakcje
0 0 0
#52
Czy zgodnie z zapisami paragrafu 6, ust. 4, pkt. 2 instrukcji E-4 tarcze ostrzegawcze ToA i ToF (zaznaczone na załączniku) mogą być usunięte ze względu na małą odległość między stacją a posterunkiem odgałęźnym ? (na oko odległość między semaforami A <==> H, G oraz F <==> I jest większa od drogi hamowania oraz mniejsza od podwójnej drogi hamowania na tym odcinku).
Czy w takiej sytuacji semafory H, G, I powinny być oznaczone wskaźnikiem W1 ?
 

Załączniki

Tomek K

Znany użytkownik
FREMO Polska
KKMK
Reakcje
347 5 1
#53
Po pierwsze nie E-4 tyko Ie-4. Po drugie trochę więcej konsekwencji. Jeśli przed semaforem "I" jest tarcza ToI to znaczy, że przed semaforem "A" powinna być tarcza ToA. Przecież to ten sam odcinek toru tylko w przeciwną stronę!! Podobnie z tarczą ToF. Semafory "G" i "H" mają tarcze to i semafor "F" powinien ją mieć - odległości są te same tylko kierunek przeciwny. Wskaźniki W1 umieszcza się wyłącznie na tarczach ostrzegawczych i na przedostatnim semaforze samoczynnej blokady liniowej ale tylko czterostawnej.
 
P

Paweł Piotr

Gość
#54
Semafory C, D i E mają podawać sygnał Ms2. Dokąd taka jazda manewrowa na te sygnały ma się odbyć? Jak ma wyglądać jazda manewrowa powrotna, na jaki sygnał i na czym podany? Dokąd ma odbyć się jazda manewrowa na sygnał Ms2 na tarczy manewrowej Tm3? Jak ma wyglądać jazda manewrowa powrotna dla poprzedniego przebiegu manewrowego, na jaki sygnał i na czym podany? Co to są za tory, oznaczone czerwonym pytajnikiem? Jaki rodzaj urządzeń srk jest reprezentowany na planie? Jakimi semaforami są semafory A, I, G i H - rodzaj semafora zgodny z ich klasyfikacją?, co to jest Tz1? Proszę zrobić zestawienie przebiegów wg schematu: nazwa sygnalizatora - symbol literowy rodzaju sygnału - opis przebiegu (skąd, dokąd, po którym torze).
 

Załączniki

OP
OP
Syberyjski Niedźwiedź
Reakcje
0 0 0
#55
Dokąd taka jazda manewrowa na te sygnały ma się odbyć?
W sensie do jakiego miejsca (miejsca ustawienia wskaźnika W5) ?
Jeżeli dobrze rozumiem, to tu właśnie rodzi się problem, że tak jak powiedziałem nie mam dużo miejsca. Trzeba by więc semafory wjazdowe przesunąć dalej od stacji. To może być problematyczne, ale trudno - coś się wymyśli.

Jak ma wyglądać jazda manewrowa powrotna, na jaki sygnał i na czym podany?
Czy chodzi o to, że trzeba dodać tarcze manewrowe na krańcach stacji (pokazane na załączniku) ?

Co to są za tory, oznaczone czerwonym pytajnikiem?
Chodzi o ich numer czy rodzaj ? Jeżeli tak, to mogę je jakoś ponumerować - to nie problem. Co do typu to mogę powiedzieć, że są to tory szlakowe jednoodstępowej półsamoczynnej blokady liniowej.

A - semafor półsamoczynny wjazdowy na stację
I, G, H - semafory półsamoczynne posterunku odgałęźnego

Tz1 to tarcza zaporowa. Jest ona tam umieszczona, gdyż nie przewiduje ruchu pociągowego na torze 21 w kierunku niewłaściwym (co pokazują też te małe trójkąty). Dane ze strony http://www.kontrakt-bhp.com.pl/paul/projektowanie/7_sygnalizacja.html

Proszę zrobić zestawienie przebiegów
Nie będę ukrywał, że nie do końca rozumiem o co chodzi. Może jakiś przykład rozjaśniłby mi tą sprawę.
 
P

Paweł Piotr

Gość
#57
Może jakiś przykład rozjaśniłby mi tą sprawę.
Bardzo proszę - wykaz ma być sporządzony dla wszystkich semaforów - w odniesieniu do jazd pociągowych, oraz dla wszystkich sygnalizatorów manewrowych (tarcz manewrowych oraz semaforów mogących podawać sygnał Ms2) - w odniesieniu do jazd manewrowych.
Czy to ma być spis wszystkich semaforów i określenie ich funkcji ?
Nie, to ma być wskazanie, jaki rodzaj urządzeń srk jest na stacji reprezentowany, zgodnie z klasyfikacją tychże urządzeń.


 

Załączniki

P

Paweł Piotr

Gość
#59
Stacja i posterunek odgałęźny są odrębnymi posterunkami ruchu, dlatego zestawienia muszą być odrębne.
Rodzaj urządzeń srk także na posterunku odgałęźnym trzeba określić.
 

Podobne wątki