• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Pytanie? Rozmieszczenie semaforów

OP
OP
Syberyjski Niedźwiedź
Reakcje
0 0 0
#62
Ale czy to robi dużą różnicę na makiecie ? Ma to być typ ze względu na sposób sterowania zwrotnicami, czy tylko jak będą modelowane (czyli jaki typ będą imitować) ? Na pewno nie będą komputerowe, bo aż tyle pieniędzy nie mam. Mechaniczne też nie, gdyż sterować będą napędy pod zwrotnicami. Wnioskuję więc, że przypominać to będzie przekaźnikowe sterowanie.
 

Marqus

Moderator Poznańskiego Klubu Modelarzy Kolejowych
PKMK
Reakcje
434 8 0
#63
Chodzi o odwzorowanie na makiecie a nie rzeczywiste działanie.
Mechaniczne też nie, gdyż sterować będą napędy pod zwrotnicami
Przecież nic nie stoi na przeszkodzie zrobić napędy pod zwrotnicami a na makiecie odzwierciedlić urządzenia mechaniczne.
 
P

Paweł Piotr

Gość
#64
Ale czy to robi dużą różnicę na makiecie ?
Odpowiadanie pytaniem na pytanie jest niegrzeczne. Zwłaszcza w sytuacji, gdy nie grzeszysz zbytnią wiedzą w temacie, który chcesz modelować. Odpowiem Ci zatem, że robi różnicę i to znaczną. I albo chcesz się czegoś nauczyć i dowiedzieć, by to, co zrobisz, miało ręce i nogi, albo nie zawracaj głowy, OK?
 
P

Paweł Piotr

Gość
#66
Przyjęcie określonego typu urządzeń srk determinuje sposób rozmieszczenia sygnalizatorów przytorowych i ich rodzaje. W elektrycznych przekaźnikowych urządzeniach srk zasadą jest banalizacja torów szlakowych i stacyjnych, która polega na bezpiecznym prowadzeniu ruchu po wszystkich torach we wszystkich kierunkach. Zatem w tym typie urządzeń srk nie stosowano sygnalizatorów typu Tz1, tylko przy tym torze stał regularny semafor wjazdowy z odpowiednią ilością komór sygnałowych. Ten typ urządzeń miał także wpływ na ustawienie tarcz manewrowych, bo brano pod uwagę wszystkie potencjalne możliwości jazd manewrowych, na jakie pozwalał układ torowy.
 
P

Paweł Piotr

Gość
#68
Mechaniczne scentralizowane usrk z sygnalizacją świetlną to typ urządzeń, w których pierwotną sygnalizację kształtową zamieniono na sygnalizację świetlną przy pozostawieniu wszystkich pozostałych wewnętrznych urządzeń zależnościowych, charakterystycznych dla tego typu, a więc mechaniczna nastawnica (dźwignie nastawcze zwrotnicowe, ryglowe i wykolejnicowe wraz z poruszanymi przez nie pędniami drutowymi, dźwignie nastawcze sygnałowe, aparat blokowy, drążki przebiegowe, zawórki blokowe, skrzynia zależności). Na tak małych stacjach, przy znikomym i sporadycznym ruchu manewrowym, nie stosowano osobnych sygnalizatorów kształtowych manewrowych, a konieczne jazdy manewrowe, związane z podstawianiem wagonów na punkty ładunkowe, wykonywane przez lokomotywę pociągu zbiorowego, prowadzone były na sygnały ręczne, podawane z nastawni lub na miejscu w terenie. Przy zamianie sygnalizacji kształtowej na sygnalizację świetlną pojawiły się więc tylko semafory świetlne. Nadal jazdy manewrowe - jak w poprzednim przypadku - były prowadzone dokładnie tak samo, na sygnały ręczne. Dźwignie nastawcze semaforów z pędniami drutowymi zostały zamienione na dźwignie nastawcze sygnałowe bez pędni, na osobnej podstawie, między aparatem blokowym a resztą dźwigni nastawczych (ich budowa była podobna do budowy drążków przebiegowych, z tą różnicą, że miały tylko dwa położenia).
Do tych urządzeń dodawano kontrolny pulpit, na którym był umieszczony schematyczny plan stacji wraz ze świetlnymi powtarzaczami stanu semaforów, ewentualnie kontrolkami izolacji torowych i zwrotnicowych - jeśli były).
 

Załączniki

OP
OP
Syberyjski Niedźwiedź
Reakcje
0 0 0
#69
Czyli w skrócie:
1. mechaniczne scentralizowane usrk = usunięcie tarcz manewrowych
2. usrk przekaźnikowe = zamiana tarczy zaporowej Tz1 na zwykły semafor wjazdowy

Chyba skłaniam się ku tej pierwszej opcji.

Po rozmowie w rozmowie prywatnej zdecydowałem się też usunąć tarcze ostrzegawcze i uzależnić wskazania poprzedniego semafora do wskazań następnego.

Niestety zestawienia przebiegów nie udało mi się zrobić - spróbuję jutro.

Nie, moment! W takim razie trzeba też usunąć latarnie światła białego na semaforach ?
 

Załączniki

P

Paweł Piotr

Gość
#70
Rozumiem, że pozostajemy przy mechanicznych scentralizowanych urządzeniach srk.
Komora światła białego musi pozostać na semaforach wjazdowych do podawania sygnały Sz. Można (ale nie jest wymóg konieczny) komorę światła białego pozostawić na semaforach wyjazdowych z toru głównego zasadniczego (na Twoim planie tor 1) - także tylko do podawania sygnału zastępczego. Semaforami wjazdowymi są semafory A, I, G, H i F. Na pozostałych semaforach wyjazdowych komory światła białego nie będzie.
A teraz bardzo istotna kwestia dotycząca jazd manewrowych - na przykładzie semafora C. Otóż musi istnieć możliwość jazdy manewrowej z toru 2 w kierunku szlaku, choćby dla przerzucenia lokomotywy luzem z jednej strony stacji na drugą. A więc należy w torze poza ostatnim rozjazdem stacyjnym w kierunku szlaku (rozjazd 1) ustawić wskaźnik W5 w takiej odległości od rozjazdu 1, by zmieściła się tam najdłuższa posiadana przez Ciebie lokomotywa, a może to być w modelu około 30 cm. Dalej trzeba odmierzyć kolejne 30 cm, które ma udawać rzeczywistą odległość 100 m i tu dopiero postawić semafor wjazdowy A. Podobna sytuacja dotyczy ustawienia semafora wjazdowego F oraz sygnalizatora Tz1 dla wymaganych jazd manewrowych z toru 2 i 3 w kierunku szlaku. Semafor wjazdowy I na posterunek odgałęźny również należy odsunąć od rozjazdu 8 na w miarę rozsądną dla oka odległość (około 30 cm), bowiem zgodnie z przepisami semafory wjazdowe ustawia się w odległości min. 100 od miejsca niebezpiecznego, a za taki uznaje się początek lub ukres rozjazdu (w domyśle - rozjazdu 8).
I jeszcze jedna uwaga, dotycząca sytuowania semaforów - otóż minimalna odległość między dwoma kolejnymi semaforami (ogólnie - sygnalizatorami) nie może być mniejsza od 250 m. Bardzo możliwe, że ten warunek nie będzie w sposób drastyczny - nawet uwzględniając modelową redukcję - spełniony dla semaforów wjazdowych G i H oraz następującego po nich semafora wjazdowego A.
Konkluzja tych uwag jest następującą - istnienie w tym miejscu posterunku odgałęźnego jest mocno kontrowersyjne i propozycja Andrzeja Harasska (oparta bądź co bądź na fachowej wiedzy) zrobienia szlaku jednotorowego jest warta rozważenia.
 
OP
OP
Syberyjski Niedźwiedź
Reakcje
0 0 0
#71
Hmmm... No i tutaj rzeczywiście jest problem

minimalna odległość między dwoma kolejnymi semaforami (ogólnie - sygnalizatorami) nie może być mniejsza od 250 m
Na szczęście ta minimalna odległość jest zachowana, jednak rozmieszczenie semaforów wygląda mniej ciekawie. Chyba przemyśle jeszcze zmianę układu torowego.
 

Załączniki

OP
OP
Syberyjski Niedźwiedź
Reakcje
0 0 0
#72
Ach... Gdybym miał więcej miejsca to bez problemu mógłbym zrealizować poprzedni plan, ale no cóż, trudno...

A więc w załączniku nowy plan ze szlakiem jednotorowym. Stacja pozostaje taka sama, jednak dodałem na górze tor boczny. Nie chce żeby był to posterunek bocznicowy, bo trzeba będzie wstawić semafory, które nie zmieszczą się, tak, jak to było w przypadku posterunku odgałęźnego. Mam jednak pomysł, aby zrobić tam posterunek pomocniczy, który bierze udział tylko w zapowiadaniu pociągów obsługujących bocznicę. Nie wiem do końca jak wygląda wjazd na taką bocznicę
(na jaki sygnał, czym podany). Musi być to, z tego co się nauczyłem, sygnał Ms2, ale nie może go podać semafor wyjazdowy stacji. W takim razie który ?

Przez tą zmianę planu wszystkie semafory stały się nieco uboższe - nie będą już podawać sygnałów zezwalających na jazdę ze zmniejszoną prędkością. Zastanawiam się zatem nad zmianą semaforów na kształtowe.
 

Załączniki

114

Użytkownik
Reakcje
9 0 0
#73
Witam.
Do administracji.
Piotra Paweł proponuje wydzielić jako osobny temat : Sygnalizacja na makietach - modułach.
Jan
 
P

Paweł Piotr

Gość
#74
Jeżeli założyłeś, że semafory wyjazdowe B, C, D i E podają sygnał S10 na wyjazd (tak wynika z rysunku), to semafory wjazdowe A i F powinny być czterokomorowe z układem komór świetlnych od góry: pomarańczowa, czerwona, pomarańczowa, biała, bo będą one podawały sygnał S13 na wjazd, gdy semafor wyjazdowy podaje sygnał S1 oraz sygnał S12, gdy semafor wyjazdowy będzie podawał sygnał S10.
Pomysł z bocznicą szlakową jest dobry, ale wykonanie nieszczęśliwe. Lokomotywa ciągnąc wagony wyjeżdża ze stacji w lewo i jedzie na tor 21 za rozjazd 7, zatrzymuje się i spycha wagony na tor 22. Jednak operacja ta może się nie udać, bo za rozjazdem 7 stoi semafor F z sygnałem S1 i pociąg bocznicowy nie mieści się między semaforem a zwrotnicą rozjazdu 7...
Proponuję zatem wykonanie tej bocznicy według następującego pomysłu.
Lokomotywa ciągnąc wagony wyjeżdża ze stacji w lewą stronę, po czym (gdy obsługa pociągu bocznicowego ustawi odpowiednio zwrotnice rozjazdów) wjeżdża z wagonami na tor 104, następnie spycha wagony na tor 103, odpina się, luzem jedzie na tor 104 i wyjeżdża na tor szlakowy. Obsługa ustawia i zamyka zwrotnice na bocznicę w położeniu zasadniczym i lokomotywa wraca luzem do stacji (w jedną lub druga stronę). Teraz do akcji przystępuje lokomotywa manewrowa bocznicy, która stoi na torze 102, jedzie ona na tor 104 i rozpoczyna sortowanie wagonów na torach 101 i 103. Tor 104 pracuje jako tor wyciągowy. Po zakończeniu prac ładunkowych na bocznicy lokomotywa bocznicowa zestawia skład wagonów do zabrania i odstawia go na tor 103, po czym zjeżdza na swój tor 102. Kolejna obsługa bocznicy to jazda kolejnego pociągu bocznicowego ze stacji w lewą stronę, jak poprzednio wjeżdża ona z wagonami na tor 104, spycha wagony na tor 101, luzem wraca po wagony na tor 103, wyciąga je do toru 104 i wraca z nimi na tor szlakowy. Po zabezpieczeniu zwrotnic rozjazdów na bocznicę wraca z wagonami do stacji (najlepiej ciągnąc je w prawo).
Szczegółowy sposób obsługi takiej bocznicy szlakowej opisuje paragraf 33, dział A instrukcji Ir-1(R-1).
 

Załączniki

OP
OP
Syberyjski Niedźwiedź
Reakcje
0 0 0
#75
Rzeczywiście, zapomniałem. Nowy plan, w zasadzie od początku, i nie pamiętam wszystkiego. Ja jednak umieścił bym semafory pięciokomorowe, aby była możliwość przejechania przez stację z maksymalną prędkością.
Pomysł mnie zainteresował, jednak nie posiadam dwóch lokomotyw towarowych. Jeżeli znajdę czas postaram się również przeczytać instrukcje R-1 - myślę, że przyda mi się ta wiedza.
 
P

Paweł Piotr

Gość
#76
Ja jednak umieścił bym semafory pięciokomorowe, aby była możliwość przejechania przez stację z maksymalną prędkością.
Żeby przez stację pociąg mógł przejechać z prędkością maksymalną (największą dopuszczalną prędkością na danej linii) to musi być odpowiednia droga przebiegu przez rozjazdy - na Twoim projekcie wszystkie pociągowe jazdy muszą odbywać się z prędkością ograniczoną...
 
P

Paweł Piotr

Gość
#78
Jak już wcześniej pytałem, na jaki sygnał i na czym ma się odbywać wjazd na tor boczny (w tym przypadku 104) ?
Na sygnał ręczny, podawany przez obsługę pociągu bocznicowego, po przestawieniu zwrotnic, kierujących z toru szlakowego na tor bocznicy - napisałem o tym:
po czym (gdy obsługa pociągu bocznicowego ustawi odpowiednio zwrotnice rozjazdów) wjeżdża z wagonami na tor 104
 

Podobne wątki