• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Pytanie Rozmieszczenie semaforów kształtowych

#1
Zrzut ekranu 2017-03-12 o 16.36.51.png

Nie jestem pewien jak rozmieścić semafory kształtowe, ale postawiłem je tak jak myślę, że jest dobrze. Będą to semafory Viessmann 4500, 4501, 4502. Ktoś pomoże?

Wiem, że było to pytanie już parę razy stawiane, ale po tym jak czytałem w internecie i szukałem na forum wciąż nie jestem pewien.
 
Ostatnio edytowane:
P

Paweł Piotr

Gość
#2
Czy ta stacja jest położona na szlaku dwutorowym? Jeżeli tak, to z prawej strony brakuje przejścia zwrotnicowego, zaznaczonego czerwoną ramką. Pociąg z kierunku wschód wjeżdża na sygnał na semaforze wjazdowym G na tor główny dodatkowy 4 lub 6, po czym musi mieć możliwość wyjazdu na szlak w kierunku wschodnim na tor prawy (dawniej właściwy), zgodnie ze strzałkami, ilustrującymi normalne kierunku ruchu pociągów na szlaku. Nadto należy zaznaczyć, że na Twoim projekcie niemożliwe jest wyprzedzanie pociągów na kierunku wschód - zachód, co czyni, że ten układ torowy nie spełnia do końca definicji stacji.
Semafor wjazdowy A i G - dwuramienny z ramionami rozprzężonymi.
Semafory wyjazdowe B i E - jednoramienne.
Semafory wyjazdowe C, D i F - dwuramienne z ramionami sprzężonymi.
 

Załączniki

OP
OP
ddawid

ddawid

Użytkownik
#3
Wielkie dzięki!!!:) Robiłem ten plan poprzez połączenie ( i skrócenie ;) ) dwóch stacji ( a raczej stacji i przystanku kolejowego) i widocznie zapomniałem o powrocie na prawy tor. I tak: jest to stacja na szlaku dwutorowym z ruchem jednokierunkowym po każdym torze.
 
OP
OP
ddawid

ddawid

Użytkownik
#4
OK, to przetworzyłem Twój rysunek z Twoimi radami i wygląda to tak:

stacja 2.png


Czy zwrotnica może być tam, gdzie będzie stał pociąg przy peronie? (zwrotnica z 1 na 2 tor)
[pewnie nie, ale w ostateczności można by ją tam umiesić?]
 
Ostatnio edytowane:
P

Paweł Piotr

Gość
#5
W urządzeniach srk z sygnalizacją kształtową na małych stacjach pośrednich, takich, jak Twój projekt, była stosowana zasada, że tory główne zasadnicze w stacji (tory nr 1 i nr 2), będące przedłużeniem torów szlakowych były także torami jednokierunkowymi (podobnie jak tory szlakowe), zatem rozwiązanie głowic rozjazdowych powinno wyglądać jak na poniższym rysunku. Z prawej strony na lewą pociągi można wyprzedzać na torach nr 2 i nr 3, z lewej strony na prawą pociągi można wyprzedzać na torach nr 1 i nr 3. W tym układzie tor główny dodatkowy nr 3 będzie torem dwukierunkowym.
Oznaczenia semaforów zawierają rezerwę literową (zgodnie ze stosowaną na kolei praktyką) na wypadek, gdyby w przyszłości doszło do wymiany urządzeń srk na elektryczne (np. przekaźnikowe), a wówczas należałoby postawić semafory wyjazdowe ze wszystkich torów stacyjnych (urządzenia srk elektryczne - np. przekaźnikowe - zakładają pełną banalizację wszystkich torów stacyjnych i szlakowych). Pojawiły by się także nowe semafory wjazdowe z torów lewych (dawniej niewłaściwych), których nazwy będą następujące - A2, A1; K1, K2 (cyfra przy literze oznacza nr toru, przy którym i do którego się dany semafor odnosi. W celu skrócenia dróg rozjazdowych dobrze jest zastosować rozjazdy krzyżowe podwójne.
 

Załączniki

Ostatnio modyfikowane przez moderatora:

Tomek K

Znany użytkownik
FREMO Polska
KKMK
#7
Dodatkowo musisz wziąć pod uwagę szerokość międzytorzy. Tak wstępnie patrząc semafory B, E i H stoją na międzytorzu które jest wąskie i tam powinno się ustawić semafory wąskie. Pozostałe mogą być na masztach kratowych. Viessmann produkuje oba typy. Patrząc na plan zamieszczony przez Pawła Piotra ja jeszcze dodałbym przy semaforach wjazdowych A i K tarcze ostrzegawcze tzw. "przelotowe" stosowane w przypadku przebiegów bez zatrzymania. Informują one maszynistę pociągu nie mającego planowego postoju w stacji o stanie semafora wyjazdowego. I tak przy semaforze A tarcza ToH, a przy semaforze K tarcza ToD. No i w odległości drogi hamowania przed semaforami wjazdowymi powinny się pojawić tarcze ostrzegawcze, najlepiej trójstawne (czyli ze strzałą), ToA i ToK.
 
P

Paweł Piotr

Gość
#8
Przekładając Tomka K na grafikę, będzie to tak.. (semafor wyjazdowy D przesunąłem trochę do stacji, bo za bardzo "właził" w drogę ochronną za nim - teraz będzie ładniej..) :)...
 

Załączniki

OP
OP
ddawid

ddawid

Użytkownik
#9
Dziękuję za pomoc . Wczoraj przerobiłem mój wcześniejszy plan, więc jak wrócę do domu, to wyślę moją ostatni wersję. I-Wstawiłem rozjazdy krzyżowe.
 

bstok70

Znany użytkownik
MSMK
PGM
#10
Heloł :). Nie powinienem mieć śmiałości odzywać się wobec uzyskania już opinii najwyższych rangą specjalistów, ale chciałbym tylko zapytać jaki ruch planowany jest na Twojej stacji? Wgląda bowiem na to, że jej część, to stacja czołowa. Czy tor przy peronie 1a jest torem, przy którym będą stawać pociągi pasażerskie? Jeżeli tak, to będzie to musiał być jakiś pojazd dwukierunkowy (wagon akumulatorowy? autobus szynowy?). Nie przewidziałeś bowiem żadnego toru wyciągowego, na który będzie można przeciągnąć wagony aby "uwolnić" lokomotywę. Jedynym wyjściem będzie wjazd na tor główny, zasadniczy i zablokowanie stacji. Wtedy, jeżeli ma to być stacja "do fajnej zabawy", niestety będzie trzeba się liczyć z opóźnieniami i wystawaniem pociągów przed semaforami wjazdowymi. Jeżeli szykujesz stację na imprezy, będzie kłopot z wykorzystaniem tych torów.
PS Jeżeli planujesz elektryfikację, to przypomnę, że wraz z elektryfikacją powinno się wymieniać urządzenia srk na świetlne (co nie zawsze jest realizowane i wtedy może stanowić jeden z czynników prowadzących do katastrofy - vide bene raport powypadkowy z Białegostoku: "..... zła widoczność semafora kształtowego zasłoniętego przez słupy elektrycznej sieci trakcyjnej.."). Moim zdaniem powinieneś wyprowadzić tor wyciągowy równoległy to "górnego" toru głównego, zasadniczego, wychodzący z podwójnego rozjazdu krzyżowego (zamiast rozjazdu zwykłego, który zastosowałeś).
Pozdrawiam. Michał.
 

stare tory

Znany użytkownik
KKMK
#11
Michałku będą jeździć pull-push'e i po bólu,jeśli dobrze pamietam to w NRD już latach 60-tych tak jeździli i to z parowozem.Nawet proponowany przez Ciebie tor wyciągowy nie załatwi sprawy"uwolnienia" lokomotywy.Owszem skład zostanie przepchnięty na tor wyciągowy ,lokomotywa będzie "wolna"a co dalej z wagonami?
 
OP
OP
ddawid

ddawid

Użytkownik
#13
hmm. To jak rozwiązać ten problem? Mogę jedynie dodać jeszcze ten tor wyciągowy ( @bstok70 ), ale no właśnie- zostaje sprawa wagonów które zostaną po tym jak lokomotywa będzie "wolna" od nich. (u mnie może to być albo spalinowe typu Sm42 lub parowóz, nie pamiętam nazwy- z epoki III, wiec taki dość nowoczesny :) ) Co do rodzaju dworca - osobowy, ale okazjonalnie jakiś krótszy skład z węglarkami (150 cm) może stanąć. Nie mam jednakże za dużo miejsca, ktore przeznaczyłem na dworzec - max cztery skrzynki 92 cm. Miałem plany na 2 perony 190-160 cm i jeden tor na 180/190 bez peronu (przystankowo-przelotowo, że tak powiem)+ jeszcze po min. 1 tzw. bocznicy, a najlepiej z dostępem do peronu.

A co do jakiś imprez, to mam plany na kompatybilność z Fremo, bo mam już jeden moduł szlakowy- dwutorowy. Nie był jednak w użytku poza moim domem. Jak będę miał stację to będę miał coś do pokazania :D . Raczej nie z PMM, bo ni mają jedynie jeden rodzaj modułu przejściowego, i nie jest tak doszlifowane jak fremo

OK, Za godzinę, lub mniej, wyślę moje przemyślenia i plany. Do końca marca mam zamiar zakończyć juz przygotowania i zacząć budowę. Postawiłem sobie limit, bo wiem, że inaczej nigdy nie skończę planować :D :D
 
Ostatnio edytowane:
OP
OP
ddawid

ddawid

Użytkownik
#14
Ok, to wysyłam;):). Nie mam jednak miejsca na za dużo przeróbek. Układ torowy nie będzie taki sam w oryginale, bo będę używał torów Weinerta, a na planie są tory Roco (bo nie ma torów Weinerta w programie, którego używam :()
[DOUBLEPOST=1489426600][/DOUBLEPOST]P.S. Nie wie ktoś może jak się zmienia tytuł zapytania/tematu? Da się w ogóle?
 

Załączniki

OP
OP
ddawid

ddawid

Użytkownik
#15
Zmieniam koncepcję: by już nie mieszać i robić jakieś fantazję na torach, uproszczę to wszystko : 2 jednokierunkowe tory główne w każdym z kieunków oraz z jednym torem bocznym po lewej stronie w kierunku wschodnim, jeden lewy w kierunku zachodnim oraz z tej lewej- innymi słowy: odnoga 4 staje się torem bocznym, a usuwam tor 6.

By było prościej, załączam rysunek
 
OP
OP
ddawid

ddawid

Użytkownik
#19
OK, już już
[DOUBLEPOST=1489513853][/DOUBLEPOST]Jest :)

Czy Semafory I i M są potrzebne, jeżeli tor 4 i jego bocznice będzie głównie dla odstawiania wagonów, ew. manewrów?

Nie wiem jeszcze, czy tor 3 będzie jedno, czy dwukierunkowy, ale na planie jest dwu.
Jest dobrze wszystko rozwiązane?
 

Załączniki

Ostatnio edytowane:

Tomek K

Znany użytkownik
FREMO Polska
KKMK
#20
Układ niby 'klasyczny", ale... peron to gdzie? No chyba, że go nie ma wcale, ale wtedy po co przebiegi pociągów wszystkich po wszystkich torach. Dalej tor 4 ma mieć numer 5 i odwrotnie. Semafor "I" i "M" są bez sensu. Nazwy semaforów do poprawy. I tak: po lewej od dołu wyjazdowe C, D, F, G, po prawej od góry: K, L, M i wjazdowy po prawej O. Przewidziałem luki na ew. rozbudowy i dobudowę semaforów wjazdowych z torów przeciwnych do zasadniczych.
 

Podobne wątki