• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Rozjazdy i skrzynki

LordVegetos

Aktywny użytkownik
ŁKMK
Reakcje
176 0 1
#1
Witam wszystkich.

Potrzebowałbym drobnej pomocy szanownego grona modelarskiego. Oglądałem w sklepie rozjazdy do skali H0e. W pierwszej chwili wybór padł na firmę BEMO. Niestety ich produkt do końca mnie nie zadowala. Wykonanie trochę kiepskie, a zwłaszcza krzyżownica. Przetestowałem jazdę lokomotywy przez ten rozjazd. Lekko się przechyla na krzyżownicy. Zostawić tak przy budowie modelu, czy wybrać inny model rozjazdu.

Mój wybór padł na firmę PECO, tutaj lepiej się zachowuje lokomotywa. Inny kąt ma rozjazd, 14 stopni. Tutaj się zastanawiam czy tabor da radę przejechać normalnie. Nie mam za dużego jeszcze taboru, dopiero kompletuję. Potrzebowałbym porady odnośnie rozjazdów i z jakiej firmy wybrać flex?

Zastanawiam się jeszcze nad skrzynką modułową. Norma Fremo, mówi o 350 mm szerokości i takiego wymiaru mam się trzymać. A jak z długością? Chcę coś prostego na próbę zbudować dlatego zastanawiam się nad wymiarami.
 

Kpt. Nemo

Łowca cech
Donator forum
Ekspert
Reakcje
20.032 494 29
#2
Ja tylko na temat dugości skrzynki, większość skrzynek które robiłem dla kolegów miał długość równą wielokrotności szerokości, najczęściej 700 mm, co do szerokości nawet były 600 mm z zejściem na 350 mm.
Rozjazdy Bemo mnie nie powaliły, zresztą nie mnie jednego, resztę muszą Ci podpowiedzieć praktycy, ja już zajmuję się tylko teorią.
 
S

Sebastian

Gość
#3
Z ogólnie dostępnych na rynku rozjazdów H0e, możemy skoncentrować się na produktach czterech producentów:

ROCO, nr katalogowy 32409 i 32411.
BEMO, nr katalogowy 4010000 i 4011000.
PECO, nr katalogowy SL-E496 i SL-E495.
TILLIG, nr katalogowy 85637 i 85638.

Miałem w ręce wszystkie wymienione rozjazdy i pokuszę się o małe porównanie.
TILLIG-a odrzuciłem już na pierwszym etapie selekcji ze względu na kąt wynoszący 18 stopni i mały promień toru zwrotnego wynoszący tylko 409 mm. Sam wygląd psuje plastikowa część krzyżownicy, poza tym sam rozjazd jest krótki ale to dla niektórych może być zaletą.
ROCO ma mniejszy kąt wynoszący 15 stopni, większy bo ok. 490 mm promień toru zwrotnego i długość 134 mm. W całości metalową krzyżownicę.
PECO, na pierwszy rzut oka ma najładniejszy wygląd, w tym dobrze odwzorowaną krzyżownicę. Wyprowadzony przewód do polaryzacji. Minusem psującym wygląd jest element ze sprężynką trzymający iglice w krańcowym położeniu (da się usunąć) i same iglice wykonane z wyprofilowanej blaszki. Kąt 14 stopni, promień toru zwrotnego 457 mm i długość 143 mm.
BEMO, wygląd rozjazdu nie stawia go na najwyższym stopniu podium, ale kąt 12 stopni i promień toru zwrotnego wynoszący 517 mm sprawiają, że wydaje się mieć spośród tych czterech najlepsze parametry. Wiem, że problem sprawia przylutowanie w tych rozjazdach przewodów do polaryzacji.

Reasumując, każdy z rozjazdów ma swoje plusy i minusy. Na makietach kolegów z grupy H0e87PL mamy czy mieliśmy do czynienia z wszystkimi z wyżej wymienionych rozjazdów. Żadnych problemów nie sprawia jazda po rozjazdach BEMO (oczywiście mówię o jeździe w kierunku zwrotnym, bo na "prosto" pojedziemy wszystkim po wszystkich) właśnie ze względu na kąt i dość duży promień toru zwrotnego. W wyborze rozjazdów musisz też wziąć pod uwagę, czy będziesz jeździł tylko taborem ze sprzęgami fabrycznymi, czy na przykład "na orczykach", bo wtedy im większy promień tym lepiej, zwłaszcza gdy wagony będzie trzeba pchać a nie ciągnąć. Piszesz, że na BEMO lokomotywa lekko się przechyla, ja tego objawu nie zaobserwowałem. Oczywiście to co wyżej na pisałem jest moją oceną tych wyrobów i każdy może mieć inne zdanie. Gdybym miał wybierać któryś z tych czterech, wybrałbym BEMO, bo wygląd to jedno ale dla mnie istotne jest by nie sprawiały problemów w eksploatacji.
Tyle o rozjazdach "dużych" producentów. Mamy też alternatywę i możliwość wyboru rozjazdów producentów małoseryjnych, gdzie rozjazdy będą odwzorowywały te w oryginale, np. http://forum.modelarstwo.info/threads/rozjazd-h0e-1-7-8-stopni-r63-z-węgierskiej-manufaktury.31764/ ale tutaj musimy mieć grubszy portfel :)
 
Ostatnio modyfikowane przez moderatora:

Marcin Wojda

Moderator Grupy H0e
Zespół forum
FREMO Polska
H0e
Reakcje
164 0 0
#6

kosia51

Aktywny użytkownik
Reakcje
208 0 0
#7
Witam wszystkich
Przed rozpoczęciem budowy modułów (Przeworska Kolej Dojazdowa - wąskotorowa) muszę do końca rozwiać swoje wątpliwości, by później bez problemów połączyć się z innymi modułami.
- Jakiego producenta tory? - norma zaleca Code 70 (żaden producent nie podaje w przypadku skali h0e)
- W ostateczności może być ROCO z rozjazdami 15° (nie podaje Code) czy może BEMO 12° Code 100 - w/g normy niedopuszczalny -
Skrzynki segmentów już się wycinają 500 x 700, pierwsza z planowanych stacji - Kańczuga - na ukończeniu rysunków (pod laser) zabudowań.
Czekam z utęsknieniem na odpowiedź.
Pozdrawiam. Tomasz Sądaj
 
S

Sebastian

Gość
#10
Nie będę się kłócił z katalogiem BEMO. Znam ich tory i rozjazdy w H0e, do code100 trochę im brakuje... I niech tak zostanie ;)
 

kosia51

Aktywny użytkownik
Reakcje
208 0 0
#11
Nie będę się kłócił z katalogiem BEMO. Znam ich tory i rozjazdy w H0e, do code100 trochę im brakuje... I niech tak zostanie ;)
Dziękuję za odpowiedź.
Czyli ostatecznie BEMO w h0e to jaka wysokość toru?
Z tego wniosek, że będę się nastawiał jednak na BEMO, rozjazdy 12° itd.
 
S

Sebastian

Gość
#12
Ok. 2-2,1 mm. Nie mam ich przy sobie by sprawdzić dokładnie.
ROCO, PECO, Tillig to samo.
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.292 459 29
#19
Jakby tak lepiej popatrzeć, to widać, że w H0m po hasłem Zubehör są trzy zakładki: 1) BEMO Gleis, 2) Code 70 i 3) Zubehör. W zakładce BEMO Gleis są obecnie oferowane tory i rozjazdy, ale bez podania kodu. W zakładce Code 70 są resztki nieprodukowanego już asortymentu (Auslaufmodell), częściowo już wyprzedanego. Tak więc o kodzie obecnie produkowanych torów H0m też nie ma informacji.
 

Zbyszek

Znany użytkownik
Reakcje
808 71 5
#20
Mam jakiś katalog Bemo z lat ubiegłych i o ile się nie mylę, to jest to code 80. Jak mi wpadnie w łapy to napiszę.
 
Autor wątku Podobne wątki Forum Odpowiedzi Data
Wąskotorówka 8
Wąskotorówka 16
Z
Wąskotorówka 60
Wąskotorówka 5

Podobne wątki