• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Pytanie? Rozjazd Tillig Elite - Co i jak?

Rozjazd

Znany użytkownik
Reakcje
1.939 133 7
#1
Witam,
Będę musiał w paru rozjazdach przełożyć podkład nastawczy zwrotnicy w rozjeździe Tillig Elite z jednej strony na drugą. Producent umożliwia taką zmianę, aby ta część, która wystaje, była po jednej albo po drugiej stronie rozjazdu. Mam pytanie, czy ktoś z Was już to robił? Nie wygląda to na specjalnie skomplikowany zabieg, ale dobrze mieć wskazówki od ludzi, którzy to robili, aby czegoś niepotrzebnie nie zepsuć. Dzięki.
 
OP
OP
Rozjazd

Rozjazd

Znany użytkownik
Reakcje
1.939 133 7
#2
Witam,
Ponawiam powyższe pytanie, jako, że przystępuje w ciągu kilku najbliższych dni do pracy nad mocowaniem torów. Z góry będę wdzięczny za odpowiedź.
 
OP
OP
Rozjazd

Rozjazd

Znany użytkownik
Reakcje
1.939 133 7
#3
Witam, temat już nieaktualny, jako, że sam rozpracowałem jak to się robi. Proszę o usunięcie wątku, gdyż i tak nie cieszy się on zainteresowaniem.
 

Krzysztof Fiałka

Znany użytkownik
FREMO Polska
KSK Wrocław
Reakcje
1.082 19 0
#4
Mocowanie iglic w tych rozjazdach jest bardzo słabe. Czasem fabryczne blaszki łamią się w trakcie użytkowania. Niektórzy jeszcze przed montażem na makiecie odrywają fabryczne i wlutowują w ich miejsce druciki odpowiednio wygięte.
 
OP
OP
Rozjazd

Rozjazd

Znany użytkownik
Reakcje
1.939 133 7
#5
Mocowanie iglic w tych rozjazdach jest bardzo słabe. Czasem fabryczne blaszki łamią się w trakcie użytkowania. Niektórzy jeszcze przed montażem na makiecie odrywają fabryczne i wlutowują w ich miejsce druciki odpowiednio wygięte.
Witam, dzięki, ale chodziło mi o zamianę strony, na którą podkład nastawczy się przesuwa (zaznaczony w czerwonym kółku). Można go przestawić, aby "wychodził" na prawą stronę albo na lewą stronę rozjazdu. Ale jest to operacja dosyć prosta, więc nie ma tematu.
Podklad nastawczy.jpg
 
Ostatnio edytowane:
OP
OP
Rozjazd

Rozjazd

Znany użytkownik
Reakcje
1.939 133 7
#6
Witam,

Zabieram się do przytwierdzania pierwszego rozjazdu i studiuję między innymi montaż dodatkowych części, które są dołączone do zestawu w każdym rozjeździe. Nie wiem tylko do czego służą te części (zaznaczone w czerwonych kółkach)? Zlokalizowałem miejsce, gdzie one mają iść, choć nie jest do końca jasny sposób i cel montażu. Rozumiem, że chodzi o aspekt wyłącznie wizualny? Dodam tylko, że w rozjeździe prosto z pudełka, pod nastawnikiem, który przestawia iglicę, jest elastyczna taśma, która ten nastawnik podtrzymuje w kierunku pionowym, a montaż tych drobiazgów wymagałby jej usunięcia pomiędzy sąsiednimi podkładami. W związku z tym nie wiem, czy w ogóle bawić się w te detale. Czy ktoś z Kolegów przerabiał już ten temat? Dziękuję z góry za sugestie.

Dodatkowe czesci rozjazdy TE.jpg
 
OP
OP
Rozjazd

Rozjazd

Znany użytkownik
Reakcje
1.939 133 7
#8
A czy kolega @Rozjazd musi do każdego pytania zakładać osobny wątek? Proponuję, żeby moderator działu połączył oba sąsiednie wątki dotyczące rozjazdów Tilliga.
Nie do końca się zgadzam. Zakładałem do tej pory, że każde pytanie=nowy wątek. Powód prosty, w tytule wątku od razu widoczny jest temat, a jeżeli połączymy to do ogólnego wątku o rozjazdach to mniejsze szanse na znalezienie odpowiedzi.
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.290 459 29
#9
To moim zdaniem błędne założenie, bo w ten sposób tworzymy dużą liczbę wątków, a w każdym będzie raptem kilka wpisów, co utrudnia znalezienie interesującego tematu. Wpis zgłosiłem do moderacji i decyzję podejmie moderator opiekujący się tym działem.
 
OP
OP
Rozjazd

Rozjazd

Znany użytkownik
Reakcje
1.939 133 7
#11
Zgadza się, przy odwracaniu tego elementu często łamią się blaszki przy iglicach, są bardzo delikatne, o tym pisałem.
Faktycznie, teraz zorientowałem się, o co Koledze chodziło w poście #4. Nie zrozumiałem o jakie mocowanie iglic chodzi, sądziłem początkowo, że o mocowanie na drugim końcu, a nie mocowanie do tego ruchomego nastawnika.

Zgadza się, te blaszki są to takie małe zadziory, które pewnie po paru wygięciach się wyłamią. Robię to tylko raz, na początku, i nie dotykam więcej ;). W przypadku wyłamania, Kolega mówi, żeby wlutować druciki - dobry pomysł, ale to chyba pod mikroskopem, bo te elementy są małe i to bardzo precyzyjna robota musi myć.
 
OP
OP
Rozjazd

Rozjazd

Znany użytkownik
Reakcje
1.939 133 7
#12
Zgadza się, przy odwracaniu tego elementu często łamią się blaszki przy iglicach, są bardzo delikatne, o tym pisałem.
Właśnie to mnie się dzisiaj przytrafiło :( przy próbie montażu na fałszywej podsypce jednego z rozjadów. Trochę mnie to zbiło, jako, że ta blaszka jest bardzo mała i nie wiem czy sobie poradzę z naprawą. Zarówno sam element, który odpadł jak i miejsce styku są mikroskopowych rozmiarów i w dodatku lutowanie musi być absolutnie z minimalną ilością cyny, gdyż nie ma nią miejsca pomiędzy iglicą a nastawnikiem. Czy przylutowanie drucika jest lepszym rzowiązaniem od tej oryginalnej części, która odpadła?

PS. Tillig tutaj się nie popisał. Sam koncept rozjazdu wyśmienity, gorzej z praktyką i wykonaniem. Dużo trzeba ingerować w produkt fabryczny (również ułomności fabrycznych, zgrzewanych blaszek zapewniających połączenia elektryczne - osobny wątek), aby ostatecznie uzyskać dobrze działający rozjazd.

EDIT: Gdyby Kolega @Krzysztof Fiałka (lub ktokolwiek inny) zechciałby udzielić wskazówek co i jak w tym przypadku, byłbym wdzięczny. Dzięki
 
Ostatnio edytowane:

Krzysztof Fiałka

Znany użytkownik
FREMO Polska
KSK Wrocław
Reakcje
1.082 19 0
#13
@Rozjazd, musisz wlutować drucik. Unieś kilka milimetrów iglicę do góry na jakiejś podkładce, tak żeby drut się zmieścił nad podkladami, iglakiem spiłuj krawędź szyny, zabiel szynę i drut a potem bez dodatku cyny zlutuj ("czystym" grotem) , przytrzymujac drut pensetą. Drucik dobrze jest lekko wyciąć pod belką. No i wszystko bardzo delikatnie.
 

Załączniki

OP
OP
Rozjazd

Rozjazd

Znany użytkownik
Reakcje
1.939 133 7
#14
Bardzo dziękuję Koledze @Krzysztof Fiałka za wskazówki, a szczególnie za zdjęcie, które bardzo dużo mi rozjaśniło/podpowiedziało, zwłaszcza się głowiłem, gdzie lutować i w jaki sposób zapewnić trwałe połączenie drucika z iglicą. W związku z samą fotografią mam takie o to trzy punkty:
1. Czy dobrze widzę, że nastawnik, z jego oryginalnego położenia, został przsunięty o minimum jeden podkład w stronę krzyżownicy? Jeżeli tak, to czy jest to celowe, aby zwiększyć powierzchnię styku drucika z iglicą, gdyż stopa iglicy w tym miejscu jest większa i wygodniejsza do tej modyfikacji?
2. Wygląda na to, że drucik jest zagięty w "L" i przylutowany do górnej części stopki iglicy?
3. Jeśli chodzi o średnicę drucika, to widzę, że został użyty drucik o średnicy dużo mniejszej od otworu w nastawniku. Rozumiem, że to w zupełności wystarczy, gdyż sztywność nie jest istotna na tak krótkim odcinku, ponadto jak się zagnie od dołu to tym bardziej będzie ok? W związku z tym zamierzam użyć materiału z takich "zamykaczy", które są powszechne i wiążą kable np. (na zdjęciu poniżej, te po lewej, są grubsze niż te po prawej). One są mniej więcej połowy średnicy otworu.

Chodzi Koledze o proces zabielania przez oszlifowanie, czy chodzi o ocynowanie? Oczywiście standardowo oczyszczam pilnikiem czy włóknem szklanym miejsca lutowania.

I wreszcie, czy Kolega podszedł do sprawy systemowo, i zamienił mocowania tak jak leci we wszystkich rozjazdach czy tylko tam gdzie wystąpił problem?
IMG-20210410-WA0008.jpeg
 

Krzysztof Fiałka

Znany użytkownik
FREMO Polska
KSK Wrocław
Reakcje
1.082 19 0
#15
Szyny w Tillig'u są oksydowane, miejsce lutowania trzeba przeszlifować do "gołego metalu" i zabielić, tak nauczono mnie mówić na ocynowanie (nie wiem co jest bardziej poprawne czy fachowe).
Po 1., to jest rozjazd EW5, i belka jest właśnie w tym miejscu. Po 2., tak. Po 3., użyłem do tego celu drut gr. 0,4 mm stalowy miedziowany z resztek drutów trakcyjnych Sommerfeld, moim zdaniem lepszy bezie miedziany niż stalowy.
Mocowania zostawiłem oryginalne, naprawiłem tylko złamane, ale możliwe, że to błąd.
 
OP
OP
Rozjazd

Rozjazd

Znany użytkownik
Reakcje
1.939 133 7
#16
@Krzysztof Fiałka oczywiście standardowo oczyszczam tor czy to pilnikiem czy włóknem szklanym, aż na błysk.

Udało mi się zreperować wyłamane mocowanie, a w drugiej iglicy wyłamałem sprawne mocowanie i zastąpiłem go w analogiczny sposób z drucikiem, postąpiłem wg Kolegi instrukcji. Było trochę zabawy z piłowaniem i lutowaniem, bo miałem przylutowane kabelki itp. więc rozjazd musiałem sobie unieruchomić w powietrzu. Szkło powiększające z dobrą lampą tutaj się bardzo przydaje. Przełomowym okazało się zdjęcie, które podpowiedziało mi sposób mocowania drucika do iglicy - najtrudniejszy element w tym temacie - dzięki raz jeszcze. Ale się udało!

Drut, który użyłem ma 0,45mm średnicy, nie mam pod ręką miedzianego. Zastosowałem jeszcze małe usprawnienie metody, polegające na tym, że drucik ucinam dopiero po przylutowaniu, dzięki temu pewniej można go trzymać podczas lutowania. Tak czy inaczej, niepotrzebny koszmar z odpowiednim przygotowaniem rozjazdu do wbudowania w makietę. Tillig mógłby to spokojnie poprawić.

Mocowania zostawiłem oryginalne, naprawiłem tylko złamane, ale możliwe, że to błąd.
Jak długo już funkcjonują te fabryczne mocowania u Kolegi (z grubsza)? Też mnie korci, aby wszystkie przerobić, ale jest to nieprzyjemna robota. Na 100% zrobię tą metodą wszystkie rozjazdy, w którch przekładam na drugą stronę ten nastawnik, gdyż wtedy nieco narusza się te zadziory, aby ten nastawnik uwolnić poprzez rozginanie i zaginanie. To może powodować ich osłabienie, jako, że są niezwykle filigranowe. Pozdrawiam
 

Pantograf

Znany użytkownik
Reakcje
995 62 25
#18
Warto wspomnieć że EW5 zachowuje się jak flex przy montażu. Dałem nie co ciała, wyszła lekka fala.. Ale mam nauczkę aby na przyszłość- bez doprej metalowej linijki bądz łaty nie podchodzić do tematu. .. Co do kabli itp. To mnie @Piotr Kozłowski uprzedzil z problemami blaszek jakie stosuje Tillig. Sam bym nie zrobił jak trzeba, ale dzięki jego pomocy jest cacy.
 
Autor wątku Podobne wątki Forum Odpowiedzi Data
Buduję makietę 5
Buduję makietę 3
Buduję makietę 7
Buduję makietę 6
Buduję makietę 25

Podobne wątki