• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Rozjazd podwójny - lokalizacja napędów/latarni

JohnyTRS

Aktywny użytkownik
NAMR
Reakcje
291 1 0
#1
Mam wątpliwości odnośnie położenia latarni względem siebie.

Rzeczywistość: Rozjazd podwójny dwustronny i latarnie znajdują się po jednej stronie rozjazdu (podobnie jest w przypadku rozjazdów podwójnych jednostronnych).

46934.jpg
http://rail.phototrans.eu/14,46934,0,Henschel_BR_52_Ty2_953.html

Zwrotnice są dość mocno odsunięte od siebie.


Realia modelarskie 1:87

piko.jpg

Poniższy obrazek przedstawia rozjazd podwójny dwustronny PIKO z zaznaczonym położeniem cięgieł. Jak widać, leżą one blisko siebie. Jak dla mnie zbyt blisko siebie.

Pytanie: Czy w takim wypadku muszą one (napędy zwrotnicowe i ich latarnie) znajdować się po tej samej stronie rozjazdu, czy mogą być umieszczone po obu jego stronach?
 

matej

Moderator Grupy TMM
Zespół forum
FREMO Polska
T M M
Reakcje
147 5 0
#2
Taki rozjazd potrójny symetryczny nie występuje w rzeczywistości. Bliższy realiom jest rozjazd Roco DWW15 (42454):

dww15.jpg
 
Ostatnio edytowane:

garou

Ostrzeżony
Reakcje
4.111 416 99
#3
Taki rozjazd potrójny symetryczny nie występuje w rzeczywistości. Bliższy realiom jest rozjazd Roco DWW15 (42454):

Zobacz załącznik 495388
Poza tym z Międzychodu (tu są dwa takie z każdej strony stacji po jednym), który zalinkował autor wątku, podobny, jeśli nie taki rozjazd znajdował się (znajduje?) np. na stacji Polanica Zdrój: http://www.modelarstwott.cba.pl/kolej/FotPolZd/Polanica001.jpg gdzie prowadził na tory ładunkowe - widać na nim wykolejnice. W linku poniżej plan (dla zainteresowanych) ze strony Tadeusza Domagalskiego bawiącego się w skali TT. Gdzieś jeszcze widziałem lepsze zdjęcia ale znaleźć teraz nie mogę.

źródło: http://www.modelarstwott.cba.pl/kolej/fotpolzd.htm
Mam wątpliwości odnośnie położenia latarni względem siebie.

Rzeczywistość: (...)
Zwrotnice są dość mocno odsunięte od siebie.

Realia modelarskie 1:87

Zobacz załącznik 493855

Pytanie: Czy w takim wypadku muszą one (napędy zwrotnicowe i ich latarnie) znajdować się po tej samej stronie rozjazdu, czy mogą być umieszczone po obu jego stronach?
Jak podpowiedział kolega matej trudno mówić o realiach modelarskich w przypadku zastosowania tej zabawki PIKO, bo trudno to nazwać modelem rozjazdu. To są Realia zabawkarskie. A w związku z tym trudno jest dyskutować o "prawidłowym" położeniu latarni zwrotnicowych. Na pewno taka bliskość położenia cięgieł eliminuje posadowienie latarni po jednej stronie bo głównie chodzi o to że jedna zasłaniała by drugą choć zapewne fizycznie da się je tak posadowić bo nawet te marne 2 cm na to pozwolą.
W takim wypadku chyba nie ma innego wyjścia jak każda po innej stronie, tylko jaki to będzie miało w ogóle sens a'propos realiów gdzie obie latarnie znajdują się niemal na tej samej wysokości? Maszynista by nie wiedział która jest pierwsza, a która druga :) Jak już mówisz o realiach uderzaj w propozycję Roco-Line/*, gdzie cięgła oddalone są od siebie bardziej niż te 2 cm w PIKO. Ale jeśli nie masz miejsca na dłuższy rozjazd, będziesz musiał zadowolić się PIKO. Skoro bowiem o nim wspominasz widać, że głównie chodzi o zabawę w małą kolej (z przymknięciem oka na realia wyglądu/geometrii toru).

/* Nadmienić też by wypadało, że tor PIKO o który kolega pyta z tego co kojarzę ma wysokość szyny 2,5cm, a Roco-Line, którego przedstawicielem jest proponowany rozjazd podwójny, ma szyny o wysokości 2,1mm.
 
Ostatnio edytowane:

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.292 459 29
#5
Taki rozjazd potrójny symetryczny nie występuje w rzeczywistości.
To się nazywa rozjazd podwójny, nie potrójny, bo są to, można powiedzieć, dwa rozjazdy zwykłe nałożone na siebie i nazwa pochodzi od tego, a nie od faktu, że wychodzą z niego trzy tory. A takie rozjazdy podwójne symetryczne jak najbardziej występują, ale nie na stacjach w torach głównych, czy nawet bocznych, lecz np. w portach i przystaniach promowych, czy zakładach przemysłowych lub w lokomotywowniach, gdzie jest konieczność symetrycznego wyprowadzenia torów na boki od toru prostego.
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.292 459 29
#8
Ale kolega aquirlan pytał o rozjazdy symetryczne. Na górkach rozrządowych takich rozjazdów raczej się nie stosuje. Byłoby to trudne, ze względu na zależność przekładania jednej zwrotnicy takiego rozjazdu od położenia drugiej. W ogóle takie rozjazdy stosuje się tylko tam, gdzie jest to absolutnie konieczne. Nawet rozjazdy podwójne niesymetryczne montuje się tylko w razie konieczności, spowodowanej brakiem miejsca na dwa zwykłe rozjazdy jeden za drugim, bo są trudniejsze w utrzymaniu i powodują mniej spokojną jazdę taboru. A obok wspomnianych miejsc, rozjazd podwójny niesymetryczny jest (był?) także w Wolsztynie, od strony wyjazdu do Zbąszynia i Sulechowa.
 
Ostatnio edytowane:

garou

Ostrzeżony
Reakcje
4.111 416 99
#9
W ogóle tego typu rozjazdy to raczej rzadkość na zwykłych stacjach, a stosuje się je by skrócić długość drogi rozjazdowej stacji przy danym jej układzie torów.
 
Autor wątku Podobne wątki Forum Odpowiedzi Data
Buduję makietę 2
Buduję makietę 6
Buduję makietę 7
Buduję makietę 6
Buduję makietę 25

Podobne wątki