1. This site uses cookies. By continuing to use this site, you are agreeing to our use of cookies. Learn More.
  2. Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.
    Wyłącz powiadomienie

Pytanie Rozjazd podwójny - lokalizacja napędów/latarni

Dyskusja w 'Makieta i moduł' rozpoczęta przez użytkownika JohnyTRS, 28 Lipca 2017.

  1. JohnyTRS

    JohnyTRS Aktywny użytkownik

    Mam wątpliwości odnośnie położenia latarni względem siebie.

    Rzeczywistość: Rozjazd podwójny dwustronny i latarnie znajdują się po jednej stronie rozjazdu (podobnie jest w przypadku rozjazdów podwójnych jednostronnych).

    46934.jpg
    http://rail.phototrans.eu/14,46934,0,Henschel_BR_52_Ty2_953.html

    Zwrotnice są dość mocno odsunięte od siebie.


    Realia modelarskie 1:87

    piko.jpg

    Poniższy obrazek przedstawia rozjazd podwójny dwustronny PIKO z zaznaczonym położeniem cięgieł. Jak widać, leżą one blisko siebie. Jak dla mnie zbyt blisko siebie.

    Pytanie: Czy w takim wypadku muszą one (napędy zwrotnicowe i ich latarnie) znajdować się po tej samej stronie rozjazdu, czy mogą być umieszczone po obu jego stronach?
     

  2. matej

    matej Nowy użytkownik

    Taki rozjazd potrójny symetryczny nie występuje w rzeczywistości. Bliższy realiom jest rozjazd Roco DWW15 (42454):

    dww15.jpg
     
    • Popieram Popieram x 1
    Ostatnio edytowane: 4 Sierpnia 2017
  3. J1974H0

    J1974H0 Znany użytkownik

    Poza tym z Międzychodu (tu są dwa takie z każdej strony stacji po jednym), który zalinkował autor wątku, podobny, jeśli nie taki rozjazd znajdował się (znajduje?) np. na stacji Polanica Zdrój: http://www.modelarstwott.cba.pl/kolej/FotPolZd/Polanica001.jpg gdzie prowadził na tory ładunkowe - widać na nim wykolejnice. W linku poniżej plan (dla zainteresowanych) ze strony Tadeusza Domagalskiego bawiącego się w skali TT. Gdzieś jeszcze widziałem lepsze zdjęcia ale znaleźć teraz nie mogę.

    źródło: http://www.modelarstwott.cba.pl/kolej/fotpolzd.htm
    Jak podpowiedział kolega matej trudno mówić o realiach modelarskich w przypadku zastosowania tej zabawki PIKO, bo trudno to nazwać modelem rozjazdu. To są Realia zabawkarskie. A w związku z tym trudno jest dyskutować o "prawidłowym" położeniu latarni zwrotnicowych. Na pewno taka bliskość położenia cięgieł eliminuje posadowienie latarni po jednej stronie bo głównie chodzi o to że jedna zasłaniała by drugą choć zapewne fizycznie da się je tak posadowić bo nawet te marne 2 cm na to pozwolą.
    W takim wypadku chyba nie ma innego wyjścia jak każda po innej stronie, tylko jaki to będzie miało w ogóle sens a'propos realiów gdzie obie latarnie znajdują się niemal na tej samej wysokości? Maszynista by nie wiedział która jest pierwsza, a która druga :) Jak już mówisz o realiach uderzaj w propozycję Roco-Line/*, gdzie cięgła oddalone są od siebie bardziej niż te 2 cm w PIKO. Ale jeśli nie masz miejsca na dłuższy rozjazd, będziesz musiał zadowolić się PIKO. Skoro bowiem o nim wspominasz widać, że głównie chodzi o zabawę w małą kolej (z przymknięciem oka na realia wyglądu/geometrii toru).

    /* Nadmienić też by wypadało, że tor PIKO o który kolega pyta z tego co kojarzę ma wysokość szyny 2,5cm, a Roco-Line, którego przedstawicielem jest proponowany rozjazd podwójny, ma szyny o wysokości 2,1mm.
     
    Ostatnio edytowane: 4 Sierpnia 2017
  4. Marqus

    Marqus Moderator Poznańskiego Klubu Modelarzy Kolejowych Staff Member PKMK

    Podwójny. ;)
    Określenie potrójny jest błędne i dominuje głównie w sklepach modelarskich.
     
    • Popieram Popieram x 2
  5. Andrzej Harassek

    Andrzej Harassek Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów Staff Member Donator forum

    To się nazywa rozjazd podwójny, nie potrójny, bo są to, można powiedzieć, dwa rozjazdy zwykłe nałożone na siebie i nazwa pochodzi od tego, a nie od faktu, że wychodzą z niego trzy tory. A takie rozjazdy podwójne symetryczne jak najbardziej występują, ale nie na stacjach w torach głównych, czy nawet bocznych, lecz np. w portach i przystaniach promowych, czy zakładach przemysłowych lub w lokomotywowniach, gdzie jest konieczność symetrycznego wyprowadzenia torów na boki od toru prostego.
     
    • Doceniam Doceniam x 1
  6. aquirlan

    aquirlan Użytkownik KSK Wrocław

    To szybkie pytanie z ciekawości - czy w górkach rozrządowych też występowały?
     
  7. Marqus

    Marqus Moderator Poznańskiego Klubu Modelarzy Kolejowych Staff Member PKMK

    • Doceniam Doceniam x 2
  8. Andrzej Harassek

    Andrzej Harassek Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów Staff Member Donator forum

    Ale kolega aquirlan pytał o rozjazdy symetryczne. Na górkach rozrządowych takich rozjazdów raczej się nie stosuje. Byłoby to trudne, ze względu na zależność przekładania jednej zwrotnicy takiego rozjazdu od położenia drugiej. W ogóle takie rozjazdy stosuje się tylko tam, gdzie jest to absolutnie konieczne. Nawet rozjazdy podwójne niesymetryczne montuje się tylko w razie konieczności, spowodowanej brakiem miejsca na dwa zwykłe rozjazdy jeden za drugim, bo są trudniejsze w utrzymaniu i powodują mniej spokojną jazdę taboru. A obok wspomnianych miejsc, rozjazd podwójny niesymetryczny jest (był?) także w Wolsztynie, od strony wyjazdu do Zbąszynia i Sulechowa.
     
    • Doceniam Doceniam x 2
    Ostatnio edytowane: 4 Sierpnia 2017
  9. J1974H0

    J1974H0 Znany użytkownik

    W ogóle tego typu rozjazdy to raczej rzadkość na zwykłych stacjach, a stosuje się je by skrócić długość drogi rozjazdowej stacji przy danym jej układzie torów.
     
  10. Marqus

    Marqus Moderator Poznańskiego Klubu Modelarzy Kolejowych Staff Member PKMK

    Za stroną http://www.norma.fremo.pl/
    [​IMG]
     
    • Doceniam Doceniam x 1
  11. Andrzej Harassek

    Andrzej Harassek Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów Staff Member Donator forum

    • Doceniam Doceniam x 2
  12. JohnyTRS

    JohnyTRS Aktywny użytkownik

    Dziękuję za odpowiedź, ubustornne umieszczenie nie będzie błędne.
     
  13. Walter Rusin

    Walter Rusin Jasnowidz roku Donator forum

    "Obustronne" nie będzie. "Ubustronne" z założenia jest błędem... :ROFL:
     
    • Popieram Popieram x 1

Udostępnij