• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Rozjazd krzyżowy - dopuszczalna prędkość

Ludwik Igielski

Znany użytkownik
Reakcje
262 0 0
#24
Moja pamięć sięga 1989 r. i już wtedy było zwykłe skrzyżowanie. Tak na marginesie to za SP45 jest bagażówka REKO DR?
Zgadza się w 1989 r. było już zwykłe skrzyżowanie torów. Za SP45 jest wagon bagażowy REKO DR, a dalej czego niestety nie widać już na zdjęciu, wagon restauracyjny MITROPA (nie pamiętam jaki typ wagonu był tamtego dnia w składzie), no i potem oczywiście "ruskie stodoły", a wśród nich jeden sypialny typu RIC (z półokrągłym dachem, taki jak na zdjęciu za EP05-28).
 
Reakcje
1.731 13 0
#25
A więc tylko trochę się pomyliłem, bo to był właśnie łukowy rozjazd krzyżowy taki jak napisał przedmówca.... ,ale jednak dobrze pamiętam ten rozjazd - był bardzo nietypowy.......:)
 
Reakcje
1.731 13 0
#26
Swoją drogą to miejsce było dość osobliwe , ponieważ tam również odchodził to boczny przez bramę, która jest zlikwidowana (w tym miejscu jest postawiony mur w takim samym ustawieniu jak ówczesna brama), przecinał drogę przed Mostem Gdańskim, biegł nabrzeżem Wisły aż do elektrociepłowni Powiśle....:)
 

ffox

Administrator
Zespół forum
Reakcje
3.454 12 0
#28
Masakra!
Panie Ludwiku, takie archiwum zdjęć jakie Pan posiada trzymałbym na trzech kopiach zapasowych.
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.290 459 29
#30
Fajne fotki, a gdzie zrobione? O tej drugiej to powiedziałbym, że w Wlk. Brytanii, ale ta lokomotywa mi nie pasuje. Rozjazdy krzyżowe z iglicami zamiast krzyżownic podwójnych to dość częsty widok właśnie na Wyspie. Ale o tym już kiedyś na forum było, tylko nie pamiętam, w którym wątku.
 

robertkroma

Znany użytkownik
Reakcje
1.592 25 2
#32
Poznań Wschód został przebudowany i ciekawa konstrukcja z ruchomymi dziobami zniknęła. Zanim to nastąpiło udało mi się w październiku 2007 r. uwiecznić pamiętne skrzyżowanie na zdjęciu. W ten sposób rozgałęziały się linie kolejowe (po lewej stronie kierunek zasadniczy) w kierunku Gniezna i w kierunku Warszawy (rozjazdy o promieniu R=1200m o skosie 1:18,5, 100km/h na bok).
Zobacz załącznik 97253 Zobacz załącznik 97254
Czy gdzieś w Polsce znajduje się jeszcze podobna konstrukcja?
Czy gdziekolwiek w Polsce zachowały się Baeselery w torach głównych zasadniczych? Z książki "Kolejowe Rarytasy" wynika, że były zabudowane w Kędzierzynie-Koźlu ale czy są tam jeszcze?

Witam.
W Poznaniu Wschodnim rozjazdy te i krzyżownice o skosie 1:18,5 założyli juz Niemcy w 1940 roku. Jest to udokumentowane w planach stacji z tego okresu. A beseler także był w Poznaniu, tym razem na Franowie pod wiaduktem ulicy Ostrowskiej.
Robert Kroma
 
OP
OP
Michał_P

Michał_P

Znany użytkownik
Reakcje
182 27 0
#33
Pochodzenie niemieckie nie dziwi. Takie samo rozwiązanie istnieje do dzisiaj m.in. w Berlinie, w okolicy stacji Karlshorst.
 

qwertas

Znany użytkownik
Donator forum
Reakcje
1.341 37 2
#34
W filmie reklamowym kolei SNCF o pociągu Le Capitole
pociąg ten przejeżdża przez angliku z wydaje się dużo wyższą prędkością niż 100 kmh. Oczywiście nie mam pojęcia czy na potrzeby reklamy nie przyspieszono filmu, ale...

Czytałem, że teraz w Polsce nowe angliki na podkładach strunobetonowych dopuszczają prędkość 120 kmh. Pytanie, czy możliwe by przejazd po anglikach w innych krajach odbywał się z większymi prędkościami?
 

ministerek

Aktywny użytkownik
Reakcje
269 10 2
#35
Prędkość ograniczają krzyżownice podwójne (te na środku rozjazdu). Poniżej zrzut klatka filmu, dość niewyraźna, ale można odnieść wrażenie, że w tych krzyżownicach są ruchome dzioby i nie ma przerwy w podparciu koła.
Beznazwy-1.jpg
 

t_domagalski

Znany użytkownik
Reakcje
1.342 18 9
#36
...można odnieść wrażenie, że w tych krzyżownicach są ruchome dzioby i nie ma przerwy w podparciu koła.
Wg mnie jest to tylko wrażenie, spowodowane rozmazaniem obrazu na skutek ruchu oraz silnej kompresji stosowanej przez YT. Taka krzyżownica musiałaby mieć teoretycznie aż dwa ruchome dzioby, w sumie cztery na rozjazd. Musiałby więc im towarzyszyć rozbudowany mechanizm napędowo-kontrolny. Ale poza napędami samych zwrotnic nic takiego na filmie nie widać.
 

Bodek

Aktywny użytkownik
Reakcje
473 4 0
#37
Na kolejach DB od wielu lat (być może od zawsze) po anglikach ze zwykłymi stałymi krzyżownicami podwójnymi jeździ się 120 km/h.
W Polsce też były pojedyncze przypadki jazdy 120 km/h po anglikach. Taki przypadek był np. w latach 90. w Bydgoszczy Wschodniej i wynikał chyba z nieogarnięcia sytuacji przez tamtejszy ZLK. Później wprowadzono tam ograniczenie do 100.
 

Podobne wątki