• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Rozjazd krzyżowy - dopuszczalna prędkość

Michał_P

Znany użytkownik
Reakcje
182 27 0
#1
Z tego co się orientuję dopuszczalna prędkość przy jeździe w kierunku zasadniczym wynosi 100km/h. Jakie przepisy to regulują? Czy istnieją wyjątki? Jak jest z rozjazdami typu Baeseler spotykanymi często u naszych zachodnich sąsiadów?
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.370 463 29
#2
W Polsce obowiązuje prędkość do 100 km/h przy przejeździe na wprost przez rozjazd krzyżowy i skrzyżowanie, ale nie umiem podać jaki przepis to reguluje. W D 1 znalazłem tylko stwierdzenie, iż należy przestrzegać warunków m.in. "rozjazdy krzyżowe nie powinny być układane w torach, w przypadku gdy prędkość jazdy pociągu w kierunku prostym jest większa niż 100 km/h". Powodem jest długi odcinek bez prowadzenia koła w krzyżownicach podwojnych (tych w środku rozjazdu). Wyjątkiem są rozjazdy krzyżowe lub skrzyżowania wyposażone w ruchome iglice zamiast krzyżownic podwójnych, ale takich w Polsce jest bardzo mało. Kiedyś było takie skrzyżowanie (nie rozjazd krzyżowy) na stacji Poznań Wschód, ale nie wiem, czy układ torowy nie został podczas modernizacji węzła przebudowany i czy dalej takie skrzyżowanie tam jest. W Polsce ograniczenie do 100 obowiązuje także na rozjazdach beselera (ciągle jeszcze takie się trafiają), ale jak jest w Niemczech, tego nie wiem.
 

hugwa

Moderator
Zespół forum
Reakcje
371 26 4
#3
Różnica polega tylko na prędkości przy jeździe na tor zwrotny. Większa niż 40 jest możliwa tylko na promieniu 500 metrów a "klasyczny" anglik z iglicami w obrębie czworoboku rozjazdu może mieć tylko łuki 190.
 
OP
OP
Michał_P

Michał_P

Znany użytkownik
Reakcje
182 27 0
#4
Poznań Wschód został przebudowany i ciekawa konstrukcja z ruchomymi dziobami zniknęła. Zanim to nastąpiło udało mi się w październiku 2007 r. uwiecznić pamiętne skrzyżowanie na zdjęciu. W ten sposób rozgałęziały się linie kolejowe (po lewej stronie kierunek zasadniczy) w kierunku Gniezna i w kierunku Warszawy (rozjazdy o promieniu R=1200m o skosie 1:18,5, 100km/h na bok).
DSCN1206.JPG DSCN1205.JPG
Czy gdzieś w Polsce znajduje się jeszcze podobna konstrukcja?
Czy gdziekolwiek w Polsce zachowały się Baeselery w torach głównych zasadniczych? Z książki "Kolejowe Rarytasy" wynika, że były zabudowane w Kędzierzynie-Koźlu ale czy są tam jeszcze?
 

hugwa

Moderator
Zespół forum
Reakcje
371 26 4
#6
Parę lat temu był we Wrocku na Świebodzkim.

Acha, przekopałem biblię, łuki w tym 'klasyku' o którym pisałem wyżej mogą być też o 15 m większe, co niczego w kwestii prędkości nie zmienia.
 
OP
OP
Michał_P

Michał_P

Znany użytkownik
Reakcje
182 27 0
#8
Łodzią Kaliską jestem zaskoczony. Sądziłem, że występują jedynie na terenach poniemieckich.
Wychodzi na to, że jazdę ponad 100km/h przez rk można faktycznie włożyć między bajki...
 

Lechu

Aktywny użytkownik
Reakcje
4 0 0
#10
A tu takie coś z K-Koźla,zapewniam że istnieje i będzie istniał nawet po modernizacji stacji.
Gdyż układ torowy na wjeździe do K-K od Opola nie pozwala na inny układ ze względu na mosty.
Potwierdzona informacja w trakcie wykonywania zdjęcia.Ta nastawnia ma być zburzona
przy modernizacji stacji.
 

Załączniki

OP
OP
Michał_P

Michał_P

Znany użytkownik
Reakcje
182 27 0
#11
W Kędzierzynie ten jeden się zachował czy jest ich więcej? Na zdjęciu w książce (stan na rok 1987) widać co najmniej trzy, w tym jeden jednostronny.
 

Lechu

Aktywny użytkownik
Reakcje
4 0 0
#12
A to żeś mi zadał szpilę,odpowiem że muszę to zbadać gdyż robiąc zdjęcie nie myślałem o tym.
Tylko pomyślałem że takie coś się uchowało,na Dolnym Śląsku było tego kiedyś więcej za dobrych czasów.
 

SM03-422

Znany użytkownik
Reakcje
675 9 1
#14
Gdzieś to wklejałem,ale nie pamiętam gdzie... dodam tylko,że to znany wszystkim Wrocław Świebodzki,a owego anglika obsługiwała do niedawna nastawnia Ws1,ale obecnie tylko z poziomu gruntu (zabezpieczony tarczami: wjazd z Podg Świebodzki zaporową a wyjazdy z Centrozłomu i Dolkom-u manewrowymi), a drugi taki Besseler jest pod bazą Dolkom-u niedaleko peronów Świebodzkiego
 

Załączniki

Reakcje
1.731 13 0
#15
A tu takie coś z K-Koźla,zapewniam że istnieje i będzie istniał nawet po modernizacji stacji.
Gdyż układ torowy na wjeździe do K-K od Opola nie pozwala na inny układ ze względu na mosty.
Potwierdzona informacja w trakcie wykonywania zdjęcia.Ta nastawnia ma być zburzona
przy modernizacji stacji.
Taki rozjazd kiedyś był położony na trasie wyjazdu z Wa-wy Gdańskiej przed wjazdem na Most Gdański....
 
S

Sebastian

Gość
#17
Z tego co się orientuję dopuszczalna prędkość przy jeździe w kierunku zasadniczym wynosi 100km/h. Jakie przepisy to regulują?
Pogrzebałem z rana trochę w instrukcjach. W sumie to ciekawy temat, nigdy nie zastanawiałem się jaki przepis reguluje taką prędkość po rozjeździe krzyżowym przy jeździe "na wprost".
Tak jak napisał Andrzej Harassek
Powodem jest długi odcinek bez prowadzenia koła w krzyżownicach podwojnych (tych w środku rozjazdu).
Instrukcja o oględzinach, badaniach technicznych i utrzymaniu rozjazdów (Id-4) zawiera załącznik 6 - Warunki eksploatacji rozjazdów krzyżowych i skrzyżowań torów z uwagi na kursowanie wagonów o małych średnicach kół (poniżej 840 mm).
Nie wnikając w szczegóły kursowania taboru z małymi kołami, zgodnie z zapisami instrukcji przy średnicy kół 840 mm i więcej krzyżownice podwójne 1:9 zapewniają prowadzenie zestawów kołowych, jednak jazda zestawu kołowego jest przerwana po stronie powierzchni wewnętrznej kierownicy podwójnej a zestaw kołowy jest prowadzony na krótkim odcinku tylko przez siłę tarcia między kołem a szyną. Przy przejeździe po rozjazdach krzyżowych i skrzyżowaniach torów o skosie 1:9 taboru o średnicy kół 840 mm dopuszczalna jest prędkość maksymalna 100 km/h.
 
OP
OP
Michał_P

Michał_P

Znany użytkownik
Reakcje
182 27 0
#18
Taki rozjazd kiedyś był położony na trasie wyjazdu z Wa-wy Gdańskiej przed wjazdem na Most Gdański....
Tę stację z racji miejsca zamieszkania znam dość dobrze i sobie nie przypominam. Pamiętam za to, że było skrzyżowanie wpisane w łuk w miejscu gdzie para torów skrajnych (od strony technikum elektronicznego) odbijała od torów prowadzących w kierunku peronów.

Przy przejeździe po rozjazdach krzyżowych i skrzyżowaniach torów o skosie 1:9 taboru o średnicy kół 840 mm dopuszczalna jest prędkość maksymalna 100 km/h.
Koła o średnicy 840mm stanowią jednak mniejszość ale rozumiem, że przepis stosuje się bez wyjątków.
 

Podobne wątki