• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Rozjazd łukowy dwustronny

Walter Rusin

Jasnowidz roku
Reakcje
45 1 5
#1
Szukam od pewnego czasu stacji lub innego posterunku na którym występuje rozjazd łukowy podwójny. Wiem że takowe są stosowane dość rzadko - czy zna ktoś taki posterunek? Ponoć występuje taki np. na stacji Sieradz.
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.332 463 29
#3
Trochę Kolega walter namieszał: w tytule wątku napisał o rozjazdach łukowych dwustronnych, a w treści zapytania o rozjazdach łukowych podwójnych. To nie to samo. Przykłady rozjazdów łukowych są znane, w tym rozjazd dwustronny symetryczny w Sieradzu, do jakiego link podał kolega hugwa. Czym innym jest rozjazd łukowy podwójny, czyli tzw. skupiony (dwa rozjazdy w jednym). Nie znam w Polsce takiego rozjazdu w wersji łukowej, tzn. wszystkie trzy rozgałęziające się tory leżą w łuku, ale to nie znaczy, że takiego czegoś u nas nie ma.
 

hugwa

Moderator
Zespół forum
Reakcje
371 26 4
#4
Założyłem, że skoro napisał o Sieradzu to raczej się rąbnął z tym podwójnym.
Wątpię żeby komukolwiek przyszło do głowy wyginanie w łuk rozjazdu podwójnego, choć teoretycznie to chyba jest możliwe przy rozjeździe jednostronnym przez zwiększenie promienia toru zwrotnego ale to by był straszny dziwoląg.
Na pewno jeden taki podwójny jednostronny był (jest?) w Karpaczu, w dodatku w torze głównym, a wyjazd na szlak odbywa(ł) się na ukos - czyli zupełnie inaczej niż powinno być. Ale tam i tak jeździło się wolno, nawet "za Niemca".[DOUBLEPOST=1400761435,1400760766][/DOUBLEPOST]
podwójny jednostronny był (jest?) w Karpaczu
Coś mi świta że to był jednak dwustronny asymetryczny, ale wyjazd na szlak był na ukos na bank.
 
OP
OP
Walter Rusin

Walter Rusin

Jasnowidz roku
Reakcje
45 1 5
#5
Oczywiście chodziło o rozjazdy łukowe dwustronne à la Sieradz. Przepraszam za zamieszanie. Nie wiem czemu w treści wkradło się słowo "podwójny"...
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.332 463 29
#6
Wątpię żeby komukolwiek przyszło do głowy wyginanie w łuk rozjazdu podwójnego, choć teoretycznie to chyba jest możliwe przy rozjeździe jednostronnym przez zwiększenie promienia toru zwrotnego ale to by był straszny dziwoląg.
Nie takie dziwolągi przychodziły do głowy Wyspiarzom. Słynny "Diamont Crossing" na stacji Newcastle Central, już po uproszczeniu układu torowego. Wygięli nawet rozjazd krzyżowy podwójny (!), i to w dodatku z ruchomymi iglicami w miejscu krzyżownic podwójnych w środku rozjazdu. Zdjęcie pochodzi z książki "Les Trains" (francuskie wydanie angielskiej książki, wydane w 1980 roku przez Compagnie Internationale du Livre.

Newcastle Central Diamont Crossing 1.jpg

Newcastle Central Diamont Crossing 1a.jpg
 

hugwa

Moderator
Zespół forum
Reakcje
371 26 4
#7
Miałem na myśli nasze okolice, bo anglosaskie wygibasy to inna liga, nie to co pruskie ISO.
Mnie onegdaj rozwalił CNJ Bronx Terminal, którego model robi Tim Warris (właściciel Fast Track): http://www.bronx-terminal.com/
Niestety od roku żadnych nowości.
 

Ludwik Igielski

Znany użytkownik
Reakcje
262 0 0
#10
...Wątpię żeby komukolwiek przyszło do głowy wyginanie w łuk rozjazdu podwójnego, choć teoretycznie to chyba jest możliwe przy rozjeździe jednostronnym przez zwiększenie promienia toru zwrotnego ale to by był straszny dziwoląg...
Dla chcącego nie ma nic trudnego - stacja Stuttgart Hbf (koleje DB)

Łukowy_krzyżowy_small.jpg
 

Załączniki

hugwa

Moderator
Zespół forum
Reakcje
371 26 4
#11
Chodziło o "zwykły" podwójny, nie krzyżowy.
Wyginanie krzyżowych to chyba żadne halo, wprawdzie nie wiem o żadnym na terenie Najjaśniejszej ale skoro w każdym podręczniku o rozjazdach jest to szczegółowo omówione to znaczy że to całkiem normalne. Nie kojarzę teoretycznych wywodów na temat wyginania rozjazdu podwójnego o którym pisałem, dlatego napisałem "teoretycznie da się wygiąć podwójny jednostronny".
 

Andrzo

Znany użytkownik
Reakcje
1.020 2 1
#13
Rozjazd nr 1 stacji Nowogród Osiedle jest wpisany w łuk. Jazda po torze głównym zasadniczym (na lewo) odbywa się z prędkością V max, natomiast wjazd na tor główny dodatkowy (na prawo) z prędkością 40km/h. Wskaźnik zwrotnicowy jest standardowy, czyli pokazuje wskazania Wz 1,2,3. Na gruncie rozjazd ten sprawia wrażenie łukowego dwustronnego.
Nowogrod_Osiedle_09052005.jpg
 

Alana

Aktywny użytkownik
Reakcje
258 2 1
#14
Na nowozmodernizowanym odcinku Gdansk-Gdynia pelno tego, popatrzcie sobie po rozjazdach odgaleziajacych zeberka ochronne np w Gdyni Orlowie albo na rozjazd pomiedzy torami bocznymi na Gdnansk Poludniowy [ten widoczny z wiaduktu Traktu Sw Wojciecha]. Na lini helskiej podobnie. LL szaleje!
 

hamulcowy

Znany użytkownik
Reakcje
1.053 26 1
#15
Na załączonym przez Kolegę Andrzeja Haraska zdjęciu, to jest łukowy rozjazd krzyżowy pojedynczy, a nie podwójny. Po łuku można sie przewieźć jedynie w prawo, patrząc od dołu zdjęcia. To znaczy,- są trzy możliwości; dwa razy na krzyż i raz po łuku. Podwójny krzyżowy to ten ze Stuttgartu.
 

Podobne wątki