• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Rokal TT

Gekom

Aktywny użytkownik
Reakcje
498 11 3
#1
RObert KAhrmann z Lobberich, rozpoczal produkcje modeli ROKAL TT w swoich zakladach w roku 1947, jako dodatkowy produkt u boku juz produkowanych czesci dla przemyslu budowlanego i samochodowego. Sam tez byl goracym wielbicielem kolei, totez mozna by powiedziec ze produkcja miniaturowej kolei w podzialce 1 ; 120 byla jego pasja. Firma popadla w trudnosci finansowe w 1968 a produkcje modeli zakonczono w 1970, a zalozyciel firmy ROKAL zmarl w 1972 roku. Linie produkcyjna modeli ROKAL TT wykupilo ROWA, nastepnie ROCO wykupilo ROWA i w tym czasie historia ROKAL TT sie urywa. Pierwszy raz z modelami ROKAL TT spotkalem sie mieszkajac juz w Sydney. Przyzwyczajony do modeli BTTB produkcji NRD, ktore posiadalem w Polsce, te produkcji ROKAL TT, jakos nie przemawialy do mnie swoim wygladem. Teraz posiadam niewieka kolekcje z modelami, ktore przetrwaly probe czasu. Ale tym razem pochwale sie tylko modelami sygnalizacji ksztaltowej produkcji ROKAL TT.
IMG_1458.JPG
IMG_1459.JPG
IMG_1460.JPG
IMG_1461.JPG
 

michal.guminiak

Znany użytkownik
H0e
Reakcje
1.416 7 0
#2
Z pierwszymi modelami firmy ROKAL zetknąłem się kilkanaście lat temu w sklepie modelarskim na ul. Stradomskiej w Krakowie. Do dzisiaj żałuję, że nie kupiłem choćby jednego wagonu - a były bardzo ładne cysterny - tak na pamiątkę.
 

womo

Aktywny użytkownik
Reakcje
1.105 33 1
#3
Przy zakupie Rokala trzeba jednak pamiętać, że jeżeli nie kupujemy modeli do gabloty to w lokomotywach musimy przetoczyć koła. W wagonach bez problemu można je wymienić. Niestety tory Rokala nie są takiej samej szerokosci jak tilliga i innych współczesnych producentów.

Całkiem ciekawe te semafory, ale tarcza jest najfajniejsza. W gablocie przed składem wyglądała by piękne :)

Z Tri-anga też będziesz coś pokazywał? W Sydney powinno tego trochę być.
 

michal.guminiak

Znany użytkownik
H0e
Reakcje
1.416 7 0
#4
Tory firmy ROKAL to chyba też "sprzęt typu U". Mam taki jeden mały łuk, zupełnie inny niż BTTB, i bez śladu rdzy. Przypuszczam, że to właśnie ROKAL. Układ połączenia (łącznik z prawej strony) jest identyczny z BTTB.
 
OP
OP
G

Gekom

Aktywny użytkownik
Reakcje
498 11 3
#5
Niestety tory Rokala nie są takiej samej szerokosci jak tilliga i innych współczesnych producentów.
Tory ROKAL produkowano w trzech roznych wersjach: U profil z podkladami z tektury, U profil z plastikowymi podkladami oraz pelen profil szyn z metalu nierdzewnego wtopione w plastikowe podklady. Trudno mi to okreslic czy te ostatnie byly produkowane za czasow istnienia oryginalnej produkcjiROKAL, czy moze juz za czasow ROWA lub innego producenta. Dokonalem pomiaru wszystkich tych rodzajow torow ROKAL, i wszystkie sa o rozstawie szym 12 mm. Tory BTTB oraz TILLIG sa o rozstawie szyn 12.2 mm. Podejrzewam, ze roznice przeswitu szyn jest zwiazane z roznymi kolami, ktore sie znacznie od siebie roznia u wspomnianych powyzej producentow.
Z Tri-anga też będziesz coś pokazywał? W Sydney powinno tego trochę być.
Jest tego troche w Sydney, ale to Angielskie TT zbytnio mnie nie interesuje, z racji tego ze modele sa przeskalowane w odniesieniu do prototypow kolei Angielskiej, a ja lubie modele kolei Europejskiej, choc do samego ROKAL tez ciezko bylo mi sie przekonac.
IMG_1466.JPG

IMG_1467.JPG

a tu link do filmikow z pobytu w Gdyni z modelami ROKAL.
ciag dalszy
 
Ostatnio edytowane: