• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Roco, TILLIG & Klein Modellbahn - modele czteroosiowych wagonów węglarek

ALA

Znany użytkownik
Reakcje
1.297 23 0
#62
Porównanie węglarki Eaos wydanej przez Roco kilka lat temu z obecnym zestawem:

ALA_2018_15a.jpg


Roco 76806 - PKP Cargo Grupa PKP - 31 51 536 3 704-8

ALA_2018_15b.jpg


Roco 76128a - PKP Cargo Grupa PKP - 31 51 5358 882-9

ALA_2018_15c.jpg


Roco 76128b - PKP Cargo Logistics - 31 51 5350 937-9

ALA_2018_15d.jpg


Roco 76128c - PKP Cargo Logistics - 31 51 5350 639-1

ALA_2018_15e.jpg


Kilka uwag:
1. Model 76128a posiada oznakowanie płaskie (tampodruk), pozostałe dwa wypukłe, ale nie jest to wizualnie rażące.
Ponadto wagony z obecnego zestawu:
2. Posiadają czarne podwozie i zderzaki (prócz tarcz), model 76806 miał niebieskie.
3. Posiadają także czarne wózki, model 76806 miał ciemno szare.
4. Posiadają daty naprawy z 2013 roku, model 76806 miał z 2010 roku.
5. Zostały też dokładnie odwrotnie oznakowane ściany czołowe w stosunku do modelu 76806. Nie wiem, jak z pozostałymi napisami (choć raczej ich też to dotyczy), ale jeśli chodzi o znaki ostrzegawcze przed wysokim napięciem, to tym samym, niestety, wszystkie trzy wagony mają je namalowane nie na tym czole, co trzeba!:oops::mad:
 

tomekkor

Znany użytkownik
Reakcje
5.509 31 1
#66
Jest już dostępny zestaw trzech węglarek PKP CARGO
Mam je właśnie w ręku :) Generalnie OK, tylko zderzaki trochę dziwnie kolory zderzaków: czarne i niebieskimi tarczami :niepewny:
Ale to chyba wynika z koloru podwozia.
Fajnie, bo na każdym wagonie napisy są inną czcionką i są w innym położeniu. Oznaczenia ostrzegawcze o wysokim napięciu faktycznie nie na tej burcie co trzeba :(
 
Ostatnio edytowane:

ed250

Aktywny użytkownik
Reakcje
444 89 5
#67
1. Model 76128a posiada oznakowanie płaskie (tampodruk), pozostałe dwa wypukłe, ale nie jest to wizualnie rażące.
Małe napisy to mniej to widać, ale czy jest to wypukłe w takim samym stopniu jak na Vectronie? Liczyłem, że po tym jak Niemcy i Austriacy pojechali po nich za te oznaczenia na swoich lokomotywach, to jeśli nie powrócą do tampodruku, to może wymyśla inną metodę ich nakładania.
Jeśli przenieśli to na wagony, to zły znak:(
Gdy na zestawie Kolei Mazowieckich zrobią wypukłe oznaczenia i malowanie, to niestety nie dostaną ode mnie ani grosza.
Nasz rynek jest dla nich mało ważny, ale jak głosu ze strony swoich dwóch głównych odbiorców nie będą słuchać to zyski im spadną, kara za brak estetyki musi być.
 

Jacek765

Znany użytkownik
GGM
SMK Katowice
NAMR
Reakcje
3.273 61 2
#68
Niedawno znowu spotkałem wagon 415W z wąskimi słupkami tym razem numer 31 51 537 6 999. Wygląda na to że jest to ostatni wagon z takimi słupkami z tej serii. Niestety wagon ten widziałem w nocy i to w czasie jazdy więc nie było warunków do wykonywania zdjęcia.
Z tych wszystkich dociekań jednak można wywnioskować że rzeczywiście zmiana słupków nastąpiła pomiędzy wagonami 5376 999 a 5377 001. Nadal zagadkowe są wagony 5376 984 i 5376 986 które mają szerokie słupki. Poza tymi dwoma wagonami z zakresu numerów 5376 503 do 999 nie zaobserwowano jak dotąd innych wagonów z szerokimi słupkami.
 

Jacek765

Znany użytkownik
GGM
SMK Katowice
NAMR
Reakcje
3.273 61 2
#69
W związku z pojawieniem się nowego zestawu Roco 4 wagonów PKP Eaos-x Vagonka Poprad nieoficjalnie oznaczonych typem C462W nr kat 76083, może warto wspomniane wagony umieścić na liście modeli jaka została przedstawiona na początku tego wątku. Dla ułatwienia przedstawiam zdjęcia i dane poszczególnych modeli;
20190416_122355-1.jpg

76083A, 31 51 535 5 467-2 Eaos-x, REV / VP/ 85.01.31

20190416_122410-1.jpg

67083B, 31 51 535 4 505-0 Eaos-x, REV / VP/ 17.12.84

20190416_122554-1.jpg

67083C, 31 51 535 4 412-9 Eaos-x, REV / VP/ 19.11.84

20190416_122606-1.jpg

67083D, 31 51 535 5 804-6 Eaos-x, REV / VP/ 85.11.29

20190416_122949-1.jpg
20190416_123145-1.jpg


Wygląd modeli reprezentuje stan fabryczny tych wagonów z dokładnym rozmieszczeniem napisów jakie te wagony otrzymały u producenta. Dzięki temu że wybrano numery wagonów z możliwie najwcześniejszych dostaw wagony te można wykorzystać w nieco szerszym okresie czasu epoki IVc a nawet zahaczyć o początek epoki V (choć to już może być trochę ryzykowne z racji tego że większość wagonów otrzymywała nowe malowanie po pierwszej naprawie rewizyjnej). Co do kolorystyki to też jest raczej prawidłowa chociaż kojarzę że odcień wagonów importowanych z Czechosłowacji był nieco inny niż wagonów produkcji polskiej.
Teraz detale. To jakie detale i na ile są one zgodne z pierwowzorem zależy od bazy jakiej użyto do wykonania modelu. W tym przypadku użyto bazę modelu opracowanego przez Roco, chociaż istnieje jeszcze baza opracowana przez Klein Modellbahn i też się ona znajduje w zasobach Roco. Już w tym wątku pisano że obydwa opracowania są wizualnie bardzo do siebie podobne ale żadne z nich nie ma prawidłowo odwzorowanego profilu obwodziny górnej co można porównać ze zdjęciami wagonów w skali 1:1.
Scan0003 (2).jpg

Powyższe zdjęcie wykonałem ok roku 1998-go i przedstawia ono wagon już po ponad 10-14 latach eksploatacji z zachowanymi w zasadzie wszystkimi oryginalnymi detalami z wyjątkiem koła pokrętła hamulca postojowego. Oryginalne jakie były montowane do tych wagonów były pięcioramienne. Nasze modele mają trzyramienne tak więc jest to niezgodność w przypadku modeli reprezentujących stan fabryczny.
Układ dźwigni przestawczych hamulca też odbiega od pierwowzoru co nie powinno być niczym dziwnym bo każdy zarząd kolejowy ma swoje preferencje odnośnie stosowanego systemu hamulca zespolonego a producent modelu musiał się na coś zdecydować. Jednak w modelu opracowanym przez Kleina jest to bardziej podobne do rozwiązań zastosowanych w wagonach C462W.
20190416_123306-1.jpg

A to miniatura firmy Klein dla porównania.

20190411_113131-1.jpg

I wagon w skali 1:1 stan obecny z wymienionymi drzwiami i poszyciem ścian.

20190411_113032-1.jpg

I drugie zdjęcie wagonu z podobnymi zmianami z bardziej widocznym wyposażeniem hamulca zespolonego.

20190416_123359-1.jpg

I porównanie wyglądu podwozia z układem hamulcowym miniatur Klein (u góry) i Roco (na dole). Pierwszy ma układ hamulcowy wykonany jako osobny element a w Roco jest to zintegrowane z płytą podwozia. Porównując zdjęcia z oryginałem odnoszę wrażenie że układ hamulcowy w modelu Kleina trochę bardziej przypomina to co jest w wagonach PKP. Natomiast Roco ma chyba płytę podwozia opracowaną do całkiem innej węglarki.
Także stopnie i uchwyty do inspekcji wnętrza wagonu na ścianie czołowej są po przeciwnej stronie niż orientacja układu hamulcowego co by wymagało obrócenia pudła względem ramy podwozia i umieszczenie pokręteł hamulca postojowego z drugiej strony. Tej wady nie ma model Kleina.
I ostatnia rzecz zderzaki. Ja już nie pamiętam jaki typ zderzaków miały te wagony oryginalnie czy były to zderzaki jakie stosowano w talbotach czy już coś innego. Ale w miniaturze Roco jest dość dziwny podział tulei w połowie długości zderzaka co nie miało miejsca w rzeczywistości.
Podsumowując, z uwzględnieniem przedstawionych wyżej nieścisłości wynikających z konstrukcji bazy modelu, miniatury bardzo dobrze odtwarzają wagony eksploatowane na PKP. Tutaj należą się wyrazy uznania dla Kolegi Krzysztofa Koja za bardzo dobre opracowanie malowania i napisów. Nadruk jest bardzo czytelny choć niestety wypukły ale na akceptowalnym poziomie. Nie wiem czy ta technika pozwala dzięki niższym kosztom wykonanie modeli w mniej licznych seriach ale ten zestaw sądząc po jego szybkiej sprzedaży nie był produkcją zbyt liczną a każdy wagon oprócz numeru ma także zmienione wszystkie daty. Nie muszę chyba pisać o bardzo dobrych własnościach jezdnych tych modeli. Jedyny drobny niedosyt dotyczy faktu dlaczego jako bazę dla modeli wagonów PKP użyto opracowania Roco a nie Kleina. Mimo wszystko bardzo dobrze że powstał zestaw węglarek PKP z epoki IV i liczę że powstaną następne. Może tym razem R462W i ile Roco posiada akceptowalne formy do wykonania tych modeli w epoce IV.
 

Jacek765

Znany użytkownik
GGM
SMK Katowice
NAMR
Reakcje
3.273 61 2
#70
Przy okazji przeszukiwania moich zdjęć natrafiłem na bohatera drugiego planu węglarke Eaos Poprad czyli C462W w oryginalnym malowaniu jeszcze w roku 1995 tym. Zdjęcie trochę niewyraźne bo wykadrowane. Stacja Ruda Chebzie. Widoczne pięcioramienne pokrętło hamulca postojowego. I zamalowany -x w oznaczeniu Eaos.
img687-1.jpg
 

404W

Znany użytkownik
Reakcje
515 21 0
#71
Przy okazji przeszukiwania moich zdjęć natrafiłem na bohatera drugiego planu węglarke Eaos Poprad czyli C462W w oryginalnym malowaniu jeszcze w roku 1995 tym. Zdjęcie trochę niewyraźne bo wykadrowane. Stacja Ruda Chebzie. Widoczne pięcioramienne pokrętło hamulca postojowego. I zamalowany -x w oznaczeniu Eaos.
Kurcze o_O To ona początkowo była szarawa, czy jest taka brudna ??? No i ciekawostką jest w takim razie "-x", Czyżby najpierw był, potem nie było, a potem znów był?
 

Jacek765

Znany użytkownik
GGM
SMK Katowice
NAMR
Reakcje
3.273 61 2
#72
Wagon jest jak najbardziej brązowy tylko brudny. A -x został zamalowany w latach 90 tych kiedy przestał obowiązywać. Reszta malowania wydaje się być jeszcze oryginalna. Teraz jeszcze zauważyłem że tabela z numerami zestawów kołowych jest namalowana na ścianie czołowej ze stopniami inspekcyjnymi inaczej niż w modelach Roco.
 

xxx

Znany użytkownik
Reakcje
3.498 35 0
#73
Mam pytania odnośnie węglarek C462W Roco , epoka IV.

Czy te wagony miały jak na zdjęciu 1:1 trzy stopnie po stronie ściany czołowej gdzie są 3 poręcze? Na zdjęciu tak jest. Model posiada 2 stopnie ale 3 poręcze. Ja przechodząc przez skład zawsze kojarzę 3 stopnie na węglarkach. Chyba, że w czasie w jakim te modele są oznakowane tak było.
C462W_1.jpg


Co to za detal zaznaczony po stronie bez poręczy tej powiedzmy "gładkiej"? Czy jest to mały uchwyt?


1260447572_normal.JPG




Modele mają też odwrotnie założone podwozia. Koło hamulca i tablice przestawcze są obrócone o 180 stopni w porównaniu do oryginału.
Trzeba też przenieść koło hamulca i zniwelować otwór w pudle będący nie po tej stronie.
To jest 15 minut pracy pod warunkiem, że ich nie przykleili, ja swojego modelu jeszcze nie rozbierałem bo wieczorem to zauważyłem. Jutro się okaże. Nie wiem czy tak jest zmontowana cała seria ale u mnie tak jest.
Zadaję te pytania nie aby znowu była burza tylko przerabiam te wagony sobie i chciał bym zrobić je możliwie zgodnie. Nie mam pretensji do producenta itd. ja to sobie zrobię tylko chodzi mi o to aby zrobić poprawki w miarę dobrze i dlatego poruszyłem temat.

Jeśli ktoś lepiej poinformowany umie odpowiedzieć na pytania będę wdzięczny.
 
Ostatnio edytowane:

Jacek765

Znany użytkownik
GGM
SMK Katowice
NAMR
Reakcje
3.273 61 2
#74
Z moich obserwacji wynika że wagony tej serii mają te dwa stopnie nad zderzakami i trzeci na środku. Tak więc jeśli tylko chęci i możliwości będą warto ten brakujący stopień uzupełnić. Co do tego małego uchwytu po drugiej stronie to tematu nie mam zbadanego. Ale spróbuję się temu przyjrzeć.
 

xxx

Znany użytkownik
Reakcje
3.498 35 0
#75
Dziękuję za informację.
Stopień dodany jak i więcej detali jakie wypatrzyłem.
Podwozie zmienione o 180 stopni, nie było klejone więc można działać z tym fantem bez kłopotów.
 

xxx

Znany użytkownik
Reakcje
3.498 35 0
#76
Troszeczkę namierzyłem te wagony i może komuś się przydadzą takie wariacje ze stopniami jakie zauważyłem, szczególnie mocowania sygnałów nie na pudle ale na stopniach. Stopnie co jasne zawsze są 3, nie wiem dlaczego Roco sprawiło w modelu dwa. Także same poręcze nad stopniami raz są proste a raz mają kątowe wygięcie...........no taka różnorodność.
Przy okazji tego małego uchwytu na żadnym wagonie w składzie już nie było, chyba podczas kolejnych napraw był usuwany. Co ciekawe skład miał ok.25 wagonów..........około 1/5 to były takie wagony........całkiem sporo musi być w ruchu lub tak mi się trafiło.
HPIM0027.JPG
HPIM0028.JPG
HPIM0029.JPG
HPIM0030.JPG
 
Ostatnio edytowane:

Jacek765

Znany użytkownik
GGM
SMK Katowice
NAMR
Reakcje
3.273 61 2
#78
W czasie kiedy te wagony wchodziły do eksploatacji na PKP (C462W Poprad) wagony Klagenfurt 2W Villach i Linz oraz 1W już zakończyły swoją karierę. Wtedy z węglarek 2 osiowych były w eksploatacji 3W 4W 11W 10W i 9W. Ten ostatni jest w ofercie Roco tylko że ma oznaczenia z wcześniejszego okresu epoki IV.
 

Rysiek

Znany użytkownik
FREMO Polska
KSK Wrocław
Reakcje
2.482 35 1
#79
no to może któryś z producentów mógłby w końcu wyprodukować seryjny model wagonu węglarki z rodziny 3/4/10/11W ? Tych wagonów było kilkadziesiąt tysięcy w oznaczeniach PKP ale tez były MAV, GYSEV. Ostatnie w ruchu planowym pamiętam w roku 1990..... wtedy woziły już tylko buraki cukrowe.
 

Jacek765

Znany użytkownik
GGM
SMK Katowice
NAMR
Reakcje
3.273 61 2
#80
Też na ten temat trułem głowę Robertowi Robo a wcześniej kolesiowi co pracował dla Artitec. Niestety każda firma ma swoje wizje i preferencje epokowe. Z przykrością stwierdzam że epoka IV jest traktowana po macoszemu przez wielu producentów. W Niemczech do niedawna także jednak tam odżywa nostalgia za dobrymi czasami i epoka IV wraca do łask. A u nas natlukli ET41 z epoki V i VI a nadal ani jednej z IV. Owszem korpo kolej jest najlepiej sprzedajna u ns ale to nie znaczy że miłośników epoki IV nie ma. Wręcz uważam ze jest ich dużo tylko że się ich nie traktuje poważnie. Niech dobrą wskazówką będzie wyjątkowo dobra sprzedawalność modeli z IV epoki z projektów i na zamówienie PMR.
Z nieco innej beczki alternatywnym sposobem na wagony z rodziny 3W 4W 10W i 11W mógłby być projekt modeli do sklejania. Coś podobnego powstało we Włoszech jako dodatek do czasopisma Tutto Treno Modelismo. Powstalo chyba kilka projektów włoskich wagonów z czego obecnie można kupić bodajże 4 rodzaje pod marką Italleri.
 
Autor wątku Podobne wątki Forum Odpowiedzi Data
Tabor 15
Tabor 22
Tabor 12
Tabor 16
Tabor 17

Podobne wątki