• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Roco, TILLIG & Klein Modellbahn - modele czteroosiowych wagonów węglarek

ALA

Aktywny użytkownik
#62
Porównanie węglarki Eaos wydanej przez Roco kilka lat temu z obecnym zestawem:

ALA_2018_15a.jpg


Roco 76806 - PKP Cargo Grupa PKP - 31 51 536 3 704-8

ALA_2018_15b.jpg


Roco 76128a - PKP Cargo Grupa PKP - 31 51 5358 882-9

ALA_2018_15c.jpg


Roco 76128b - PKP Cargo Logistics - 31 51 5350 937-9

ALA_2018_15d.jpg


Roco 76128c - PKP Cargo Logistics - 31 51 5350 639-1

ALA_2018_15e.jpg


Kilka uwag:
1. Model 76128a posiada oznakowanie płaskie (tampodruk), pozostałe dwa wypukłe, ale nie jest to wizualnie rażące.
Ponadto wagony z obecnego zestawu:
2. Posiadają czarne podwozie i zderzaki (prócz tarcz), model 76806 miał niebieskie.
3. Posiadają także czarne wózki, model 76806 miał ciemno szare.
4. Posiadają daty naprawy z 2013 roku, model 76806 miał z 2010 roku.
5. Zostały też dokładnie odwrotnie oznakowane ściany czołowe w stosunku do modelu 76806. Nie wiem, jak z pozostałymi napisami (choć raczej ich też to dotyczy), ale jeśli chodzi o znaki ostrzegawcze przed wysokim napięciem, to tym samym, niestety, wszystkie trzy wagony mają je namalowane nie na tym czole, co trzeba!:oops::mad:
 
#66
Jest już dostępny zestaw trzech węglarek PKP CARGO
Mam je właśnie w ręku :) Generalnie OK, tylko zderzaki trochę dziwnie kolory zderzaków: czarne i niebieskimi tarczami :niepewny:
Ale to chyba wynika z koloru podwozia.
Fajnie, bo na każdym wagonie napisy są inną czcionką i są w innym położeniu. Oznaczenia ostrzegawcze o wysokim napięciu faktycznie nie na tej burcie co trzeba :(
 
Ostatnio edytowane:

ed250

Aktywny użytkownik
#67
1. Model 76128a posiada oznakowanie płaskie (tampodruk), pozostałe dwa wypukłe, ale nie jest to wizualnie rażące.
Małe napisy to mniej to widać, ale czy jest to wypukłe w takim samym stopniu jak na Vectronie? Liczyłem, że po tym jak Niemcy i Austriacy pojechali po nich za te oznaczenia na swoich lokomotywach, to jeśli nie powrócą do tampodruku, to może wymyśla inną metodę ich nakładania.
Jeśli przenieśli to na wagony, to zły znak:(
Gdy na zestawie Kolei Mazowieckich zrobią wypukłe oznaczenia i malowanie, to niestety nie dostaną ode mnie ani grosza.
Nasz rynek jest dla nich mało ważny, ale jak głosu ze strony swoich dwóch głównych odbiorców nie będą słuchać to zyski im spadną, kara za brak estetyki musi być.
 

Jacek765

Znany użytkownik
GGM
SMK Katowice
#68
Niedawno znowu spotkałem wagon 415W z wąskimi słupkami tym razem numer 31 51 537 6 999. Wygląda na to że jest to ostatni wagon z takimi słupkami z tej serii. Niestety wagon ten widziałem w nocy i to w czasie jazdy więc nie było warunków do wykonywania zdjęcia.
Z tych wszystkich dociekań jednak można wywnioskować że rzeczywiście zmiana słupków nastąpiła pomiędzy wagonami 5376 999 a 5377 001. Nadal zagadkowe są wagony 5376 984 i 5376 986 które mają szerokie słupki. Poza tymi dwoma wagonami z zakresu numerów 5376 503 do 999 nie zaobserwowano jak dotąd innych wagonów z szerokimi słupkami.
 

Jacek765

Znany użytkownik
GGM
SMK Katowice
#69
W związku z pojawieniem się nowego zestawu Roco 4 wagonów PKP Eaos-x Vagonka Poprad nieoficjalnie oznaczonych typem C462W nr kat 76083, może warto wspomniane wagony umieścić na liście modeli jaka została przedstawiona na początku tego wątku. Dla ułatwienia przedstawiam zdjęcia i dane poszczególnych modeli;
20190416_122355-1.jpg

76083A, 31 51 535 5 467-2 Eaos-x, REV / VP/ 85.01.31

20190416_122410-1.jpg

67083B, 31 51 535 4 505-0 Eaos-x, REV / VP/ 17.12.84

20190416_122554-1.jpg

67083C, 31 51 535 4 412-9 Eaos-x, REV / VP/ 19.11.84

20190416_122606-1.jpg

67083D, 31 51 535 5 804-6 Eaos-x, REV / VP/ 85.11.29

20190416_122949-1.jpg
20190416_123145-1.jpg


Wygląd modeli reprezentuje stan fabryczny tych wagonów z dokładnym rozmieszczeniem napisów jakie te wagony otrzymały u producenta. Dzięki temu że wybrano numery wagonów z możliwie najwcześniejszych dostaw wagony te można wykorzystać w nieco szerszym okresie czasu epoki IVc a nawet zahaczyć o początek epoki V (choć to już może być trochę ryzykowne z racji tego że większość wagonów otrzymywała nowe malowanie po pierwszej naprawie rewizyjnej). Co do kolorystyki to też jest raczej prawidłowa chociaż kojarzę że odcień wagonów importowanych z Czechosłowacji był nieco inny niż wagonów produkcji polskiej.
Teraz detale. To jakie detale i na ile są one zgodne z pierwowzorem zależy od bazy jakiej użyto do wykonania modelu. W tym przypadku użyto bazę modelu opracowanego przez Roco, chociaż istnieje jeszcze baza opracowana przez Klein Modellbahn i też się ona znajduje w zasobach Roco. Już w tym wątku pisano że obydwa opracowania są wizualnie bardzo do siebie podobne ale żadne z nich nie ma prawidłowo odwzorowanego profilu obwodziny górnej co można porównać ze zdjęciami wagonów w skali 1:1.
Scan0003 (2).jpg

Powyższe zdjęcie wykonałem ok roku 1998-go i przedstawia ono wagon już po ponad 10-14 latach eksploatacji z zachowanymi w zasadzie wszystkimi oryginalnymi detalami z wyjątkiem koła pokrętła hamulca postojowego. Oryginalne jakie były montowane do tych wagonów były pięcioramienne. Nasze modele mają trzyramienne tak więc jest to niezgodność w przypadku modeli reprezentujących stan fabryczny.
Układ dźwigni przestawczych hamulca też odbiega od pierwowzoru co nie powinno być niczym dziwnym bo każdy zarząd kolejowy ma swoje preferencje odnośnie stosowanego systemu hamulca zespolonego a producent modelu musiał się na coś zdecydować. Jednak w modelu opracowanym przez Kleina jest to bardziej podobne do rozwiązań zastosowanych w wagonach C462W.
20190416_123306-1.jpg

A to miniatura firmy Klein dla porównania.

20190411_113131-1.jpg

I wagon w skali 1:1 stan obecny z wymienionymi drzwiami i poszyciem ścian.

20190411_113032-1.jpg

I drugie zdjęcie wagonu z podobnymi zmianami z bardziej widocznym wyposażeniem hamulca zespolonego.

20190416_123359-1.jpg

I porównanie wyglądu podwozia z układem hamulcowym miniatur Klein (u góry) i Roco (na dole). Pierwszy ma układ hamulcowy wykonany jako osobny element a w Roco jest to zintegrowane z płytą podwozia. Porównując zdjęcia z oryginałem odnoszę wrażenie że układ hamulcowy w modelu Kleina trochę bardziej przypomina to co jest w wagonach PKP. Natomiast Roco ma chyba płytę podwozia opracowaną do całkiem innej węglarki.
Także stopnie i uchwyty do inspekcji wnętrza wagonu na ścianie czołowej są po przeciwnej stronie niż orientacja układu hamulcowego co by wymagało obrócenia pudła względem ramy podwozia i umieszczenie pokręteł hamulca postojowego z drugiej strony. Tej wady nie ma model Kleina.
I ostatnia rzecz zderzaki. Ja już nie pamiętam jaki typ zderzaków miały te wagony oryginalnie czy były to zderzaki jakie stosowano w talbotach czy już coś innego. Ale w miniaturze Roco jest dość dziwny podział tulei w połowie długości zderzaka co nie miało miejsca w rzeczywistości.
Podsumowując, z uwzględnieniem przedstawionych wyżej nieścisłości wynikających z konstrukcji bazy modelu, miniatury bardzo dobrze odtwarzają wagony eksploatowane na PKP. Tutaj należą się wyrazy uznania dla Kolegi Krzysztofa Koja za bardzo dobre opracowanie malowania i napisów. Nadruk jest bardzo czytelny choć niestety wypukły ale na akceptowalnym poziomie. Nie wiem czy ta technika pozwala dzięki niższym kosztom wykonanie modeli w mniej licznych seriach ale ten zestaw sądząc po jego szybkiej sprzedaży nie był produkcją zbyt liczną a każdy wagon oprócz numeru ma także zmienione wszystkie daty. Nie muszę chyba pisać o bardzo dobrych własnościach jezdnych tych modeli. Jedyny drobny niedosyt dotyczy faktu dlaczego jako bazę dla modeli wagonów PKP użyto opracowania Roco a nie Kleina. Mimo wszystko bardzo dobrze że powstał zestaw węglarek PKP z epoki IV i liczę że powstaną następne. Może tym razem R462W i ile Roco posiada akceptowalne formy do wykonania tych modeli w epoce IV.
 

Jacek765

Znany użytkownik
GGM
SMK Katowice
#70
Przy okazji przeszukiwania moich zdjęć natrafiłem na bohatera drugiego planu węglarke Eaos Poprad czyli C462W w oryginalnym malowaniu jeszcze w roku 1995 tym. Zdjęcie trochę niewyraźne bo wykadrowane. Stacja Ruda Chebzie. Widoczne pięcioramienne pokrętło hamulca postojowego. I zamalowany -x w oznaczeniu Eaos.
img687-1.jpg
 

404W

Znany użytkownik
#71
Przy okazji przeszukiwania moich zdjęć natrafiłem na bohatera drugiego planu węglarke Eaos Poprad czyli C462W w oryginalnym malowaniu jeszcze w roku 1995 tym. Zdjęcie trochę niewyraźne bo wykadrowane. Stacja Ruda Chebzie. Widoczne pięcioramienne pokrętło hamulca postojowego. I zamalowany -x w oznaczeniu Eaos.
Kurcze o_O To ona początkowo była szarawa, czy jest taka brudna ??? No i ciekawostką jest w takim razie "-x", Czyżby najpierw był, potem nie było, a potem znów był?
 

Jacek765

Znany użytkownik
GGM
SMK Katowice
#72
Wagon jest jak najbardziej brązowy tylko brudny. A -x został zamalowany w latach 90 tych kiedy przestał obowiązywać. Reszta malowania wydaje się być jeszcze oryginalna. Teraz jeszcze zauważyłem że tabela z numerami zestawów kołowych jest namalowana na ścianie czołowej ze stopniami inspekcyjnymi inaczej niż w modelach Roco.
 

Podobne wątki