• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Roco, TILLIG & Klein Modellbahn - modele czteroosiowych wagonów węglarek

Remaj12

Moderator Forum Tabor i Imprezy
Zespół forum
T M M
#1
Zawsze mnie korciło aby usystematyzować temat modeli czteroosiowych wagonów węglarek wydawanych przez firmy Roco, TILLIG i Klein Modellbahn, dlatego też zdecydowałem się założyć nowy temat, poświęcony właśnie tym modelom.

Temat z jednej strony wydaje się prosty, a z drugiej już nieco trudny w realizacji ze względu na ilość modeli. Niestety nie udało mi się dotrzeć do wszystkich szczegółów, których szukałem, a być może w tym co znalazłem kryją się jakieś błędy - tego jestem niemalże pewien - stąd też na samym początku prośba do tych, którzy wymienione modele mają, a także do tych, którzy posiadają modele, których w poniższym zestawieniu zabrakło aby wysłali mi na PW poprawne lub brakujące dane, a ja będę sukcesywnie uzupełniał naszą tabelę.

Jeśli chodzi o daty wydawania modeli - w niektórych przypadkach podane były również miesiące, kiedy modele się ukazały - jednakże uznałem, że ograniczę się do lat z zachowaniem mniej-więcej kolejności w jakiej mogły się ukazywać poszczególne modele. Zrezygnowałem z umieszczenia w tym zestawieniu modeli węglarek w malowaniach i oznakowaniach prywatnych przewoźników, czyli PTK Holding S.A./PTKiGK S.A., PCC Rail Szczakowa S.A., AxBenet/CTL/CTL Logistics S.A., CARBO HOLDING Sp. z o. o., DB Schenker Rail Polska, Rail Polska. Być może w przyszłości ktoś pokusi się jeszcze o zrobienie takiego zestawienia z modelami wagonów eksploatowanych przez prywatnych przewoźników, ale ja na razie odpuszczam sobie to niełatwe zagadnienie (wstępnie licząc jest to blisko 30 modeli).

Dylemat miałem też co do miniatur wyprodukowanych przez PIKO - z jednej strony były takie "zabawki" jak niebieskie wagony węglarki PKP Cargo, a z drugiej strony czteroosiowe wagony udające wagony polskiej budowy. Póki co zrezygnowałem z włączania ich do wspólnego spisu, może niesłusznie, ale w razie czego poprawi się to w przyszłości lub doda osobne zestawienie z miniaturowymi węglarkami produkowanymi przez producenta ze Słonecznej Górki.

Tak więc prezentuję to co udało mi się ustalić:

wagony_weglarki_tabela.png


Dodatkowo jeszcze mała statystyka:

wagony_weglarki_statystyka.png


Jak widać, tylko jeden model nie ma podanego typu - chodzi o zagadkowy model Klein Modellbahn o numerze katalogowym LM01/06. Pan @Krzysztof Koj zapytany:
Korzystając z okazji, może zdradziłby Pan jaki to typ węglarki ze zdjęcia poniżej?
Model to Klein Modellbahn LM01/06
Odparł:
Szczerze mówiąc nie mam pojęcia :D
Zatem jak widać, odpowiedź na to pytanie nie będzie łatwa lub w ogóle możliwa. Zacytowane wyżej posty pochodzą z dyskusji w temacie Węglarki Roco vs Klein Modellbahn Austria. @Rysiek zamieścił tam fotografię zdaje się podobnego wagonu, który mógł być pierwowzorem miniatury wyprodukowanej przez Klein'a. Poniżej post i wspomniana fotografia:
może Klein-owi chodziło o taki wagon jak ten który kiedyś spotkałem na stacji towarowej w Dęblinie:

Eaos-Deblin.jpg
Jeżeli ktoś miałby wiedzę na temat jakiego typu może być to wagon, będziemy wdzięczni za udzielenie odpowiedzi w tym zakresie.

Innym zagadnieniem, które oczekuje na odpowiedź, jest kwestia ilości wagonów węglarek, które otrzymał CNTK ŻMIGRÓD:
Niestety nie wiem dokładnie ile węglarek typu 415W otrzymał CNTK. Myślę, że uda się to ustalić dokładnie, ale będzie to wymagało czasu.
Nie opracowywałem dokumentacji do oznakowania tego modelu i szczerze mówiąc nie wiem, czy wagon o numerze 31 51 537 7 117-7 był rzeczywiście eksploatowany przez CNTK w Żmigrodzie.
Roco wydało 3 modele wagonów należących do wspomnianego CNTK, a w powyższej tabeli są to modele firmy Roco, które w kolumnie kolor posiadają żółty trójkąt.

Tak jak ostatnio zauważył @ffox, wśród wydanych dotąd miniatur przeważają modele wagonów typu 415W. Zapewne Pan @Krzysztof Koj jako ekspert od wagonów towarowych mógłby nam przedstawić w jakich ilościach w rzeczywistości zostały wyprodukowane wagony typu 415W oraz jak liczną grupę stanowią importowane wagony typu C462W, a także jak procentowo jedne i drugie wypadają na tle całej rodziny czteroosiowych węglarek eksploatowanych w Polsce.
Według książki Pawła Terczyńskiego "Atlas Wagonów Towarowych" wyd. Kolpress:
- Wagonów typu 415W wyprodukowano Zielonej Górze w latach: 1994-1998: 1269 sztuk.
- Wagonów typu typu C462W z zakładów Poprad sprowadzono w latach 1984-1989: 6200 sztuk.
Atlas to dobra rzecz. Jak widać importowanych wagonów typu C462W było prawie 5 razy więcej niż wagonów typu 415W. Teoretycznie więc na jeden model wagonu typu 415W powinno przypadać pięć modeli wagonów typu C462W, a tymczasem na dwa modele węglarek typu 415W przypada jeden model wagonu typu C462W. Na pewno ma to związek z tym, że tylko Roco dysponuje formą, z której można wyprodukować modele wagonów typu C462W. Jednakże jeśli spojrzeć na ilość modeli wyprodukowanych przez TILLIG'a i Roco, to okaże się, że pierwszy wyprodukował 7 modeli wagonów typu 415W, drugi zaś 10, a modeli wagonów typu C462W tylko 4. W tym roku czekają nas kolejne dwa modele wagonów polskiej budowy od Roco, zatem dysproporcja się zwiększy i będzie wynosić 12 do 4, a zatem trzykrotna przewaga modeli wagonów typu 415W nad C462W. Pytanie czy problemem jest zdobycie oznaczeń wagonu typu C462 z oryginalnymi drzwiami do opracowania dokumentacji do wykonania modelu i z tego powodu nie ukazują się kolejne miniatury wagonów tego typu czy też z jakiś powodów Roco woli produkować (jest jakieś uzasadnienie produkcyjne/ekonomiczne) modele wagonów typu 415W? Odpowiedź zapewne zna tylko Pan @Krzysztof Koj.

Ostatnio jako nowości pojawiły się trzy kolejne modele - dwa w brązowym malowaniu i oznakowaniu PKP oraz jeden w niebieskim malowaniu PKP Cargo. Cieszy bardzo fakt, że po czteroletniej przerwie ukazały się znowu wagony w brązowym malowaniu i choć mogłoby się wydawać, że było ich wyprodukowanych dotąd mniej, jak widać powyżej to właśnie wagony w malowaniu PKP Cargo stanowią mniejszą grupę, jednakże z roku na rok coraz bardziej liczną. W tym roku zgodnie z zapowiedzią czekają nas jeszcze dwa takie modele od Roco.

W dziale Opisy taboru znajduje się kilka tematów o modelach węglarek. W celu szybszego ich odnalezienia, zamieszczam poniżej odnośniki do tematów o interesujących nas wagonach:

Klein Modellbahn LM01/06
Klein Modellbahn LM01/07
TILLIG 76474
Roco 66509 (31 51 5377 113-6)
Roco 66509 (31 51 5377 117-7)
Roco 66513
Roco 66498 (31 51 537 7 164-9)
TILLIG 501080
Roco 76806
TILLIG 76587
Roco 67976 (67661, 67662, 67663)

Wszelkie uwagi i poprawki mile widziane (dotyczące tabelki proszę na PW).
Może wartoby było "przybić gwoździem" ten temat, tak jak zestawienie SM/SP42 Piko, aby znajdował się na górze listy.
Można by było, ale uważam, że jest więcej tematów, z których można by wybrać merytoryczne posty i umieścić w takich tematach "Coś tam coś tam - wybrane", i z tego też względu przyklejanie ich wszystkich byłoby bez sensu, bo wszelkie bierzące dyskusje znalazłyby się w końcu na drugiej stronie. Chciałem zgłosić za jakiś czas (ale zrobię to teraz) pomysł aby nieco przebudować dział Tabor. Przede wszystkim proponowałbym utworzenie działu dla skali H0, tak jak mają to inne skale. Kolejna propozycja to utworzenie poddziału w danej skali (albo tylko w H0), w którym znalazłyby się wszystkie tematy z cyklu "wybrane", tak aby można było do nich łatwo trafić i przy okazji nie przeszkadzały w korzystaniu z reszty tematów. Na chwilę obecną spokojnie można by utworzyć dział Wybrane tak samo jak utworzono dział Opisy taboru.
 

KAROLeski2

Aktywny użytkownik
#2
Pytanie do modertorów. Może wartoby było "przybić gwoździem" ten temat, tak jak zestawienie SM/SP42 Piko, aby znajdował się na górze listy.
...Tak jak ostatnio zauważył @ffox, wśród wydanych dotąd miniatur przeważają modele wagonów typu 415W. Zapewne Pan @Krzysztof Koj jako ekspert od wagonów towarowych mógłby nam przedstawić w jakich ilościach w rzeczywistości zostały wyprodukowane wagony typu 415W oraz jak liczną grupę stanowią importowane wagony typu C462W, a także jak procentowo jedne i drugie wypadają na tle całej rodziny czteroosiowych węglarek eksploatowanych w Polsce...
Według książki Pawła Terczyńskiego "Atlas Wagonów Towarowych" wyd. Kolpress:
- Wagonów typu 415W wyprodukowano Zielonej Górze w latach: 1994-1998: 1269 sztuk.
- Wagonów typu typu C462W z zakładów Poprad sprowadzono w latach 1984-1989: 6200 sztuk.
Licze na to, że te dane są zgodne ze stanem faktycznym...
 

zember

Aktywny użytkownik
#4
W jednym sklepie pojawił się już zestaw dwóch węglarek Roco 67193.
Podano także numery inwentarzowe. Wyglądają na nowe. Drugi numer ma podobną końcówkę jak tegoroczna węglarka, ale jak porównać dokładnie, to numer jest inny.

roco_67193.jpg
 

Dabas

Aktywny użytkownik
Donator forum
#5
Jak dokładnie porównać, to go źle przepisali. Bo cyfra kontrolna powinna być inna.
Bo jest taka sama jak w tegorocznym wypuście. Czyli albo numer jest ten sam co w pojedynczej węglarce, ale im się źle przepisało. Albo jest inny, i cyfrę kontrolną źle przepisano.
Albo też Roco wybiło numer z błędną cyfrą kontrolną.
 

JRobert

Aktywny użytkownik
#6
Jak dokładnie porównać, to go źle przepisali. Bo cyfra kontrolna powinna być inna.
Bo jest taka sama jak w tegorocznym wypuście. Czyli albo numer jest ten sam co w pojedynczej węglarce, ale im się źle przepisało. Albo jest inny, i cyfrę kontrolną źle przepisano.
Albo też Roco wybiło numer z błędną cyfrą kontrolną.
Wychodzi na to, że to Roco. Wagony już mam w ręku.
 

Załączniki

ffox

Administrator
Zespół forum
#7
Rzeczywiście numer jest do bani.
Ciekawe czy miał być taki sam jak poprzedni tj. 31 51 5377 204-3 czy nowy: 31 51 5376 204-4.
 

Dabas

Aktywny użytkownik
Donator forum
#8
Wątpię by chcieli dać ten sam numer co poprzednio, bo to by ograniczało sprzedaż.
Raczej Roco chciało zaoszczędzić na opracowaniu, i by mieć nowy numer zmienili jedną cyfrę w starym. I zapomnieli o cyfrze kontrolnej.
 

EC45

Znany użytkownik
#9
Reasumując tylko cyfra kontrolna jest nieprawidłowa a poza tym ok , tak ? Czy w ogóle ten numer nie istnieje (pomijając cyfre samokontroli) ?
 

psob

Aktywny użytkownik
#11
Czy w ogóle ten numer nie istnieje (pomijając cyfre samokontroli) ?
Numer sam w sobie jest "złożony" prawidłowo, a błędnych cyfr samokontroli to szczególnie firma Roco ma baaaardzo dużo na swoim koncie....
na stronie 43 jest napisane że typ 415W ma zakres numerów 357 6503 do 357 7828.
Już pomijając to, że sam źle podałeś grupę numerów to ja tylko chciałem powiedzieć, że:
1. nie polegałbym na tym co podano w tym "katalogu" - bo widać wyraźnie, że to się kupy nie trzyma, a to z kolei jest konsekwencją pewnej ignorancji tych, co te numery wyznaczali (vide zakresy numerów w taborze niemieckim i nie tylko). A wtedy "zgubienie" pewnych numerów z tego zakresu lub odrębnego, wąskiego, innego zakresu już nie trudno.;
2. W roku 2013 prawidłowy "format zapisu" dla zakresu numerów wagonów towarowych powinien już przykładowo wyglądać tak: 5376 503 - 5377 828 - co też świadczy o co najmniej ... braku korekty przed oddaniem do druku :)
 

EC45

Znany użytkownik
#14
Z prospektu PKP Cargo wynika, że ten sporny numer jest z zakresu wagonów typu Eaos 412W lub 430W lub 430Wa. Biorąc pod uwagę fakt, że Roco robi wagony Eaos 412W można sądzić, że być może baza numerów jakie posiada Roco dla wagonów 412W pomyliła im się z wagonami 415W.

Nie wiem czy Pan @Krzysztof Koj również dla Roco opracowuje dokumentację, ale jeśli tak to może On rzuci jakieś światło na tą sprawę.
 

psob

Aktywny użytkownik
#15
Z prospektu PKP Cargo wynika, że ten sporny numer jest z zakresu wagonów typu Eaos 412W lub 430W lub 430Wa.
I być może całe znakowanie jest niewłaściwe, tj. nie odpowiada oryginał modelowi - tego nie wiem, nie moja epoka, ten model mnie nie interesuje. jeśli ktoś przedstawi dane to zweryfikuję.
Należy ponownie przypomnieć: wiele modeli w barwach umownie całego PKP (z różnych epok) wielu producentów nie koniecznie jest na podstawie właściwej dokumentacji i przygotowywanej w Polsce.
Dość często - nie tylko w przypadku modeli polskiego taboru - jest to opracowanie na podstawie nawet źle odczytanych zdjęć (np. cyfrę 5 odczytano jako 6 lub odwrotnie....)
 
#16
(...) Nie wiem czy Pan @Krzysztof Koj również dla Roco opracowuje dokumentację, ale jeśli tak to może On rzuci jakieś światło na tą sprawę.
Owszem, opracowywałem dokumentację do modeli PKP firmy Roco przez ładnych parę lat, ale ostatnio zdarza mi się to niezwykle rzadko (firma Roco radzi sobie sama!) i z oznakowaniem tych wagonów węglarek nie mam nic wspólnego, no może poza tym, że do oznakowania tych modeli wykorzystano częściowo niektóre oznaczenia z wcześniej opracowanych rysunków...
 
Ostatnio edytowane:

Slavek

Nowy użytkownik
#17
Myślę o zakupie zestawu 3 węglarek Roco w brązowym malowaniu, ale moja makieta przedstawiałaby lata 2014 w górę. Czy zdarzają się jeszcze brązowe węglarki PKP czy już wszystko jest w kolorze niebieskim (w większości)? Dziękuję za informacje.

Pozdrawiam
Slawek
 

EC45

Znany użytkownik
#18
Ich rewizje to lata 2005-2007. Brązowe może się jeszcze zdarzają. Problem jest tylko w oznaczeniach bo te węglarki nie mają jeszcze w nich oznaczenia przewoźnika a to chyba już się w 2014 nie zdarzało. No ale mogę się mylić.
 

DRACULA

Aktywny użytkownik
#19
... śmiech na sali moim zdaniem...mam tu na myśli inteligentne konstrukcyjnie ale upośledzone handlowo Roco.
Ale o co mi chodzi biorąc pod uwagę już sam interes producenta który posiada formy Klein Modellbahn od wielu lat :
1. Nigdy nie wykonano klasycznej węglarki 4 osiowej Eas/Eaos w tym przypadku C462W - w epoce IVc !
Zważywszy na lata produkcji ORYGINAŁU 1984-1989 w przecież imponującej liczbie ponad 6 tyś sztuk !
Piszę "klasycznej" - ponieważ "jamnik" Eanos 415W jest "kundlowatym wydłużeniem" tych jakże klasycznych proporcji węglarek 4 osiowych obecnych w kilkunastu dziesiątkach tysięcy od epoki IIIc do VI !
I owszem istnieje jeden model wykonany profesjonalnie tampodrukiem ! w ilości 25szt posiadający malowanie z epoki IVc , rewizję 91.12.17.
Wykonany przez "polskie podziemie kolejowo-modelarskie" Drac.Wagg-ind... Foto na końcu postu.
Zawsze mnie korciło aby usystematyzować temat modeli czteroosiowych wagonów węglarek
2. "Usystematyzowanie" jest clue profesjonalnego, osadzonego w realiach modelarstwa kolejowego czytaj "budowania wyrafinowanego spektrum wagonów w danej epoce" ! ...
@Remaj12 dokonał znakomitej SYSTEMATYKI! A to że niektórzy kompletnie ignorują Systematykę Spektrum Wagonów Towarowych P.K.P to świadczy o ich niskim poziomie, amatorszczyźnie, dziecinadzie wręcz.
Pominięcie "prywatnych korpo-przewoźników" w systematyce uważam za wypadkową zdrowej logiki, podobnie zabawkowe produkcje.
Zostawmy psycho-malowanki z VI epoki. Zresztą nikt nigdy tego nie usystematyzuje, jest to chaos malowań, którego za zaledwie parę lat (w wielu przypadkach za parę miesięcy) nikt nie będzie już widział w realu...
I nikt nie będzie wspominał, po za zrozpaczonymi właścicielami tych "pisanek" popędzanych batem korpo-rzeczywistości. Nie mających czasu na ich obmacywanie...
 

Załączniki

Podobne wątki