• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Model fabryczny ROBO - modele wagonów standardu Y - typu 104A/110A/111A/112A/113A/609A/209C

PP1970

Znany użytkownik
Donator forum
Reakcje
2.867 86 0
Dobra. Nauczyliście mnie, że coś, co dla mnie jest dziwactwem i odstępstwem (choćby i z długą historią), może być przez kogoś z zapałem bronione. Cóż, wolność :)

Żeby wrócić do wątku. Co nieco przyczyniłem się do zrobienia, przez jednego z polskich producentów, taniego dekodera 21MTC z 4 funkcjami, właśnie pod kątem takich wagonów. Ostatnie poprawki w dekoderze zostały wykonane dzisiaj i od teraz w mojej kuszetce Robo oświetlenie fabryczne ładnie świeci. Z LEDami końca składu przylutowanymi do płytki w innych miejscach, niż producent przewidział. Foto pokazałem wcześniej w tym wątku.

Walka była - m.in. z różnymi wtyczkami, które nie pasowały jedne do drugich... i z w/w LEDami właśnie.

Dekoder pojawi(ł) się za 45 zł na Allegro. Aukcja powinna niedługo wrócić, jak produkujący go Kolega zdobędzie lepsze wtyczki i doda jedno połączenie na płytce, którego brak zapewnił mi bezsenną połowę piątkowej nocy ;) zanim został wykryty.

Programowanie F0..F28 dla obu kierunków jazdy umożliwia dostosowanie oświetlenia całego składu do indywidualnych upodobań. U mnie typowo, po ustawieniu dekoderów w składzie na jeden adres, można włączyć:
- cały skład na raz z sygnałem końca składu zależnym od kierunku jazdy (*)
- wnętrze całego składu (F20)
- wnętrze każdego wagonu osobno (F3, F4, F5,..., F19)
- każdy sygnał końca składu osobno (F1, F2; F21, F22 itd jeżeli więcej wagonów w składzie ma zamontowane LEDy i skład ma być dzielony)

Czyli po drobnych przeróbkach, nie jest źle. Można mieć kilka składów, łączyć je i rozłączać na stacjach, a każdy pojedynczy skład jak i cały zestawiony, mogą mieć właściwe sygnały końca.

Jeżeli ktoś chce mieć bardziej rozdzielony schemat, np. każdy korytarz i przedział osobno, to chyba pozostaje tylko stworzenie własnej listwy LED. Ale wtedy apeluję o wbudowanie dekodera bezpośrednio w listwę, albo przynajmniej użycie standardu Plux ;)

I bardzo chętnie kupię taką listwę, jeśli ktoś ją zrobi. Dla kuszetek najlepiej, gdyby było:
- oświetlenie korytarza i WC
- oświetlenie przedziałów mocne
- oświetlenie przedziałów słabe
- koniec składu (wystarczy jeden)
To są 4 funkcje, więc dekoder będzie tani.
A dla koneserów, jak ktoś chce droższy dekoder, mogą być przedziały osobno. Jeśli nie wszystkie osobno, to chociaż w 3-4 grupach, to już stwarza wrażenie realizmu.

Są chętni do zrobienia dobrej listwy?
 
Ostatnio edytowane:

przemas22223

Aktywny użytkownik
Reakcje
118 16 3
Ja rozmawiałem przez telefon z Panem Robertem przed Świętami Wielkanocnymi.
dostałem info że modele ze Szczecińskim przydziałem maja być na koniec wakacji.
Są to kuszetka, łamaniec i dwie dwójki oliwkowe. Czyli cztery wagony Stacja Szczecin.
 
Reakcje
87 3 0
Info sprzed Wielkanocy mogło być prawdziwe, z uwagi na potencjalnie możliwe opóźnienia covidowe. Jednakże trzymajmy się wersji z ostatnich informacji od ROBO. Oto info z 21 kwietnia: Nie mam na razie możliwości jak zarezerwować modelu ponieważ jeszcze nie zostały one do mnie wysłane. Pod koniec miesiąca powinna zostać do mnie wysłana przesyłka z modelami. Proszę o kontakt e-mail bądź telefoniczny na początku maja. Będę wtedy w stanie podać konkretniejszą datę ukazania się modeli. Uważam, że to jest dość konkretna odpowiedź na moje pytanie o rezerwację oliwkowej szczecińskiej kuszetki.
 

andrzejm

Użytkownik
Reakcje
87 3 0
Miałbym pytanie odnośnie planowanych czterech szczecińskich wagonów z rewizją w 1980 r. W którym roku (pomijając rewizję i przydział) ich wygląd i malowanie uległo zmianie. Chodzi mi o różnice w stosunku do drugiej połowy lat 80-tych.
 

OLF

Znany użytkownik
Reakcje
1.251 32 10
W drugiej połowie lat 80' kolorystyka pozostała niezmieniona (malowanie na kolor ciemnozielono-oliwkowy), w 1985 zmieniły się jedynie zasady oznaczania taboru i zamiast Bwxz zrobiło się np. Bd- ale skoro pomijasz datę rewizji, to to jako pochodna to też niewielki niuans.
Nowe malowanie wprowadzono na pocżątku lat 90'
 

robertkroma

Znany użytkownik
Reakcje
1.595 25 2
A od kiedy wszedł pas jasno kremowy pod oknami na całej długości pudła i drzwiach z wyjątkiem ostojnicy, a reszta bez zmian oliwkowy/khaki? Czy nie około 1987 roku? I wagony weszły od razu do Ex Warta.
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.395 463 29
Nie jestem pewien, kiedy dokładnie wszedł schemat malowania opisany przez kolegę Roberta, ale nie był to nowy standard obowiązujący dla wszystkich wagonów, a jedynie specjalne, nowe malowanie dla wybranych pociągów kategorii Ex. Dopiero schemat wprowadzony w pierwszych latach 1990. (czerwono-kremowe jedynki, zielono-kremowe dwójki itd.) miał być zastosowany na wszystkich wagonach osobowych PKP.
 

Bolutek

Ostrzeżony
Reakcje
1.611 378 7
Mogę tylko uzupełnić wypowiedź kolegi Andrzeja, bowiem pamiętam ów jesienny wieczór kiedy nowy pociąg Ex Kormoran przyjechał do stacji Olsztyn Główny ze składem wagonów w nowym malowaniu. Przyprowadziła go nowa EU06-429 MD Olsztyn. Wszystko w pociągu błyszczało się jak psu jajce wywołując szerokie zdziwienie nawet wśród kolejarskiej wiary.
Malowanie to miało wyróżniać pociągi ekspresowe na sieci PKP, których wtedy było raptem może 10 par...:)...
 

andrzejm

Użytkownik
Reakcje
87 3 0
W drugiej połowie lat 80' kolorystyka pozostała niezmieniona (malowanie na kolor ciemnozielono-oliwkowy), w 1985 zmieniły się jedynie zasady oznaczania taboru i zamiast Bwxz zrobiło się np. Bd- ale skoro pomijasz datę rewizji, to to jako pochodna to też niewielki niuans.
Nowe malowanie wprowadzono na pocżątku lat 90'
Dziękuję bardzo za konkretną odpowiedź
 

Podobne wątki