• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

ROBO - modele wagonów standardu Y - typu 104A/110A/111A/112A/113A

A czy ukośny żółty pas nie pojawił się na wagonach dla PR-ów w ramach dofinansowania SPOT, a więc około 2002-04 roku? A pas żółty nie był przypadkiem u góry jak schodził w dół prowadzony łukiem?
 
Zgadza się, bo ten pierwszy jest SPOT-owski i jak pamiętam to propozycję do PR wysłał FPS i były to wagony z nawiewnym ogrzewaniem i przerabianymi oknami z łukowymi narożnikami i żółtym pasem wysokości 60 mm zamiast 100, bo ze względu na wysokość okien normalny pas wchodził na dach (i tak miały wagony 1 klasy), a ten drugi to standard i chyba ogrzewanie piecykowe.
Wracając do SPOT-ów to okna były wyższe (adoptowane z wagonów 140A i 141A) i osadzone na kanale nawiewnym stąd niższy pas nadokienny pod dachem i problem z pasem żółtym o wysokości wg UIC 100 mm.
 

Bodek

Aktywny użytkownik
W połowie lat 90. czyli zaraz po wprowadzeniu nowych kolorowych schematów malowania wagonów PKP, kolory te chyba nie były zbyt precyzyjnie opisane żadnymi RAL-ami (tak sądzę, bo żadnych dowodów na potwierdzenie tej tezy nie posiadam).
Wobec powyższego, różne ZNTK podczas napraw okresowych malowały wagony na różne odcienie kolorów i niestety często lakierami niskiej jakości, co powodowało, że niektóre wagony dość szybko blakły pod wpływem warunków meteo i środków myjących stosowanych przez PKP. Trafiały się więc zarówno wagony 2 klasy jasno groszkowo-zielone, ciemno szpinakowo-zielone, ale także np. błękitne (po wyblaknięciu), jak i bardzo ciemno-zielone, podobne odcieniem do wagonów ĆD i DR z tamtego okresu. Dobrym przykładem tego ostatniego przypadku jest wyżej pokazane (niestety bardzo małe) zdjęcie wagonu 104Af 1/2 kl., autorstwa pana Andrzeja Etmanowicza, wrzucone przez MichałaK. Tak, mimo że tego nie widać, ta połówka wagonu oznaczona 2 klasą jest zielona!
Dość dobrze pod względem jednolitości malowania wypadały wagony 1 klasy, które z reguły malowano na zbliżone do siebie odcienie czerwieni.
Dodam jeszcze, że naprawy okresowe wykonywano także w wielu wagonowniach, a te już w ogóle malowały różnymi specyfikami, więc efekty ich pracy bywały naprawdę niespodziewane.
Efektem tego chaosu były wielokolorowe pociągi. Na szczęście "wolna amerykanka" w malowaniu wagonów skończyła się pod koniec lat 90.
Bardzo żałuję, że wtedy nie robiłem zdjęć wagonów (poza nielicznymi wyjątkami), przez co dziś w przeważającej większości przypadków nie mogę zilustrować tego wszystkiego co widziałem. Niestety mogę o tym tylko opowiedzieć lub napisać.
 
Ostatnio edytowane:

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Dobrym przykładem tego ostatniego przypadku jest wyżej pokazane (niestety bardzo małe) zdjęcie wagonu 104Af 1/2 kl., autorstwa pana Andrzeja Etmanowicza, wrzucone przez MichałaK. Tak, mimo że tego nie widać, ta połówka wagonu oznaczona 2 klasą jest zielona!
Trzeba jeszcze wziąć pod uwagę 1) jakość oryginalnego zdjęcia, 2) jakość skanu przeznaczonego do druku, 3) jakość druku i 4) jakość skanu z czasopisma i efekt jak na obrazku. Niestety, nie pamiętam, w którym numerze były te zdjęcia zamieszczone, może kolega MichałK odpowie?
 

RS11

Znany użytkownik
Te różne zielenie można zobaczyć na zdjęciach z lat 2000 do 2009 w pociągach z Lublina do ZNTK w Hrubieszowie. Czasem 12 pudeł i każde w innym odcieniu. W Zamościu w latach 2000 - 2004 była bonanza w tej zieleni CD o której pisze Bodek. Jeździła w osobowym Zamość-Hrubieszów.

w Google grafika, do wklepania: podsył do ZNTK w Hrubieszowie

tu taj też jest kilka ciekawych zdjęć http://lubelskakolej.net/wp/
 
Nie wiem jak w ZNTK-ach wagony były malowane, ale HCP miało z Dyrekcji Generalnej zatwierdzone schematy malowania jak każdy wagon. Jest to ujęte w dokumentacji, która była tam zatwierdzana i musiało być to spełnione.
Najgorzej było jak IC zmieniło schemat malowania z RAL-ów na NCS-y. I był na początku problem z tymi farbami, bo wszyscy mieli RAL-e a nie NCS-y.
 

Bodek

Aktywny użytkownik
Nie wiem jak w ZNTK-ach wagony były malowane, ale HCP miało z Dyrekcji Generalnej zatwierdzone schematy malowania jak każdy wagon. Jest to ujęte w dokumentacji, która była tam zatwierdzana i musiało być to spełnione.
Najgorzej było jak IC zmieniło schemat malowania z RAL-ów na NCS-y. I był na początku problem z tymi farbami, bo wszyscy mieli RAL-e a nie NCS-y.
Myślę że ZNTK (podobnie jak producenci wagonów), malowały wagony zgodnie z wytycznymi PKP, natomiast wolną amerykankę stosowały rozmaite wagonownie, przy okazji trudniące się naprawami rewizyjnymi i stąd ten misz-masz kolorystyczny.
Problemem była natomiast jakość lakierów używanych w ZNTK. Pamiętam jak w połowie lat 90. po naprawach głównych z ZNTK Ostrów, Nowy Sącz i Opole wracały całe tabuny wagonów 2 klasy w nowych zielono-kremowych barwach i wyglądały pięknie i jednolicie, natomiast już około roku po tych naprawach część z nich mocno blakła, w efekcie czego zieleń zmieniała się w błękit i takie niby zielone wagony można było wtedy spotkać dość powszechnie.
To jest ten sam wagon (ten sam numer) co na wcześniejszym zdjęciu. Tu jest zdjęcie z numerem i opisem: http://forum.modelarstwo.info/threa...na-pkp-po-1945-roku.27173/page-20#post-637665 Na zdjęciu A. Etmanowicza wagon wygląda dość świeżo, więc do następnego zdjęcia (przez około półtora roku) raczej nie był malowany, co najwyżej trochę wyblakł.
Skan może nieco przekłamywać kolor zielony, ale jak spojrzymy na ten sam wagon na dużym zdjęciu Dawida Frątczaka, to za nim stoi jakiś 111A, który jest ewidentnie ciemniejszy od tego 104Af i tę różnicę odcieni widać gołym okiem.
 
Ostatnio edytowane:

Podobne wątki