• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Model fabryczny ROBO - modele wagonów standardu Y - typu 104A/110A/111A/112A/113A

DieselPower

Znany użytkownik
Reakcje
1.043 243 104
"Ex Odra 1 w relacji Wrocław -Warszawa, początkowo jeździł przez Opole do którego skład jechał z elektrowozem. Od Opola doczepiano parowóz i dalej przez Lubliniec ciągnął go przeważnie PT47. Dopiero w Częstochowie zmieniano lokomotywę na elektryczną, która ciągnęła skład dalej do Warszawy."

Czyli w praktyce żadna, bo chyba jedynym seryjnym modelem elektrowozu z ep. IVa jest "model" EU05-008 od MTB.

Jeżeli podczepisz warszawską SP45-082, to chyba nie będzie kłamstwo historyczne :D
W razie hipotetycznej awarii/braku e-loka, takie zestawienie mogło zaistnieć.
Dokładnie. Myślałem właśnie o 082. :D
Co więcej, natknąłem się na informację, że w dodatku do SRJP (1975) Ex ODRA oznaczony był skrótem ES co oznaczało skład expresowy prowadzony trakcją spalinową. I ponoć miało to pokrycie w rzeczywistości, bo pociąg prowadziła na całej trasie wrocławska SP45. Dopiero po oddaniu do użytku w grudniu 1975 roku trakcji elektrycznej skład zaczęły ciągnąć lokomotywy właśnie elektryczne.
Zatem, użycie warszawskiej SP45-082, której rewizja jest z 1973 roku jest więcej niż dopuszczalne. Wszak lokomotywy się psują i w droge powrotną mogła wyruszyć właśnie "odolańska" SP45, a może nawet 082...?:podstepny:


Robo na facebooku w informacji o tym wypuście pisał o elektrowozie i parowozie - czyli to co wyżej kolega zacytował, ale pisał też o Ex. Odra 2 gdzie skład był ciągnięty tylko przez elektrowóz. Jaki? Nie napisał. Ale na YT jest filmik z którego zrzut ekranu jest na poprzedniej stronie tego wątku:

(370) Nowy Tabor dla PKP 1977 - YouTube

Minuta 2:58 ... i tu ja widzę chyba EP08
No właśnie rzecz w tym, że ROBO na stronie pomieszał i nie wiadomo już o której ODRZE pisze...:niepewny:
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
6.245 156 21
Koledzy, nie podniecajcie się tak bardzo stwierdzeniem, że modele "Odry" Robo będą z epoki IVa. Jak już tu było powiedziane, "Odra 1" została wykonana w roku 1974, a więc formalnie w ostatnim roku okresu a epoki IV, a "Odra 2" rok później, więc (znowu formalnie) już w epoce IVb. Ale jakie to ma znaczenie? Te wagony jeździły potem ładnych parę lat, a wagony z obu składów często były wymieszane w jednym pociągu. Na znanych mi zdjęciach widać kremowo-czerwoną "Odrę" (celowo nie piszę, czy była to "Odra 1" czy "Odra 2") z EP05 (oczywiście jeszcze bez gniazd sterowania wielokrotnego), a na wspomnianym filmie także z EP08. Niestety, model EP08 Piko ma rewizję z lat 1990. (epoka V), ale poza tym wygląda praktycznie tak samo, jak wyglądała w latach 1970.
Zatem, użycie warszawskiej SP45-082, której rewizja jest z 1973 roku jest więcej niż dopuszczalne. Wszak lokomotywy się psują i w droge powrotną mogła wyruszyć właśnie "odolańska" SP45, a może nawet 082...?:podstepny:
Moim zdaniem, jest to bardzo mało prawdopodobne. W razie awarii przypisanej do pociągu lokomotywy elektrycznej, na 99,99% podstawiono by inny elektrowóz, może niekoniecznie serii EP05 czy EP08, ale prawie na pewno nie lokomotywę spalinową.
No właśnie rzecz w tym, że ROBO na stronie pomieszał i nie wiadomo już o której ODRZE pisze...:niepewny:
Ale jakie to ma znaczenie?
 

DieselPower

Znany użytkownik
Reakcje
1.043 243 104
Moim zdaniem, jest to bardzo mało prawdopodobne. W razie awarii przypisanej do pociągu lokomotywy elektrycznej, na 99,99% podstawiono by inny elektrowóz, może niekoniecznie serii EP05 czy EP08, ale prawie na pewno nie lokomotywę spalinową.
Tylko ja mam na myśli okres, kiedy rzekomo na całej trasie skład prowadziła wrocławska SP45.

Dlatego, że nie ma póki co odpowiedniej lokomotywy elektrycznej chciałem zestawić ten skład z lok. spalinową, co wydaje się że miało miejsce.
 

robertkroma

Znany użytkownik
Reakcje
655 11 1
Dam przykład z lat 90-91 jak w Poznaniu tylko nie pamiętam czy to był Lech czy Lubuszanin jak za zdefektowaną lokomotywę serii EP podstawiono ET22 916 i co ciekawe do Warszawy Centralnej dojechała w równe 3 godziny tak jak z lokomotywą na 140 km/h.
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
6.245 156 21
Tylko ja mam na myśli okres, kiedy rzekomo na całej trasie skład prowadziła wrocławska SP45.
Słusznie kolega @DieselPower użył słowa "rzekomo". Nie bardzo chce mi się wierzyć w stwierdzenie:
Co więcej, natknąłem się na informację, że w dodatku do SRJP (1975) Ex ODRA oznaczony był skrótem ES co oznaczało skład expresowy prowadzony trakcją spalinową. I ponoć miało to pokrycie w rzeczywistości, bo pociąg prowadziła na całej trasie wrocławska SP45. Dopiero po oddaniu do użytku w grudniu 1975 roku trakcji elektrycznej skład zaczęły ciągnąć lokomotywy właśnie elektryczne.
a już z pewnością nie po kryzysie energetycznym z roku 1973. A przy okazji, o jakiej elektryfikacji z grudnia 1975 roku myśli kolega @DieselPower?
 

robertkroma

Znany użytkownik
Reakcje
655 11 1
Fajnie, że Robo chce wypuścić Odrę i nie ważne jaką. Na obecne czasy malowanie kratki od nawiewu to byłaby chała. Ale cały skład w innym niż oliwka malowaniu prezentować się będzie odmiennie od całej szarości i super że takie coś wyjdzie. Tylko może ze względu na kasę mogły być zestawy trzywagonowe a nie cztero., Dopiero około 1987 roku pojawiło się na PKP inne malowanie typowych Y-ków z kością słoniową pod oknami i na drzwiach ale nadal w oliwce. Tak więc skład "Odry" będzie "HITEM" dla zbierających epokę IV. A współczesnych wagonów chyba jest już dość.
 

M-G

Aktywny użytkownik
Reakcje
208 10 0
Chłopaki - czekajmy cierpliwie. Dobrze, że Robo coś robi a Piko czuje oddech konkurencji i może też coś nowego czy innego wypuści, bo jak na razie to z współczesnych wagonów - odnośnie postu wyżej - to tylko wszelkie przemalowanki Y-ków idą. Innych typów pasażerskich poza ACME nikt się nie ima jak na razie, ale może niebawem coś będzie.
 

robertkroma

Znany użytkownik
Reakcje
655 11 1
A jak te posty czyta ROBO to mogę na priv przekazać numer wagonu 113A z Cegielskiego wraz z datami jaki został przekazany do Pafawagu dla Odry, ale patrząc na datę to chyba dla Odry II. A jakby miał to chociażby dla sprawdzenia posiadanych już danych.
 

grosiszcze

Aktywny użytkownik
Reakcje
370 46 0
A jak te posty czyta ROBO to mogę na priv przekazać numer wagonu 113A z Cegielskiego wraz z datami jaki został przekazany do Pafawagu dla Odry, ale patrząc na datę to chyba dla Odry II. A jakby miał to chociażby dla sprawdzenia posiadanych już danych.
Odra 1
51 51 85-80 001-5 BJwxz nr.fab. 15156
Odra 2
51 51 85-80 095-7 BJwxz nr.fab. 15250
51 51 85-80 096-5 BJwxz nr.fab. 15251
 

Pawelec PKP

Znany użytkownik
Reakcje
617 80 9
Ciekawa dyskusja :) Mam pytanka:
Czy wagon 201C wchodzący w skład pociągu Ex. Odra był jakoś zmodernizowany? :niepewny:
Czy posiadał nowoczesne jak na owe czasy wózki 4ANc i wiśniowo-kremowe malowanie dedykowane pociągowi Odra?
Może warto utworzyć nowy wątek o kultowym ekspresie Odra, jeśli takowego nie ma...
 
Ostatnio edytowane:

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
6.245 156 21
Wagon bagażowy starego typu (201C) wyznaczony do składu "Odra 1" był pomalowany na kremowo-czerwono podobnie, jak pozostałe wagony w składzie (ale te kolory nie były "dedykowane pociągowi Odra", po prostu ustalono, że skład będzie tak pomalowany). Na pozostałe pytania nie znam odpowiedzi.
 

Bolutek

Aktywny użytkownik
Reakcje
941 219 7
Pozwolę sobie zacytować za forum eu07.pl
"Dodatek do SRJP część IIA ważny od 01.06.1975" mówi, że Ex "Odra" jeździł w relacji Wrocław Główny - Ostrów Wlkp. - Łódź Kaliska - Warszawa Główna jako ES 6107/6108 i w relacji odwrotnej jako ES 1607/1608. Skrót ES oznaczał (jako symbol służbowy) skład expresowy prowadzony trakcją spalinową i rzeczywiście tak było, bo na całej drodze Ex "Odra" prowadziła wrocławska SP45. Skład także należał do stacji Wrocław Główny. Jego zestawienie od Wrocławia: Dhx+2xBwxz+Awxz+BJwxz+Awxz+2xBwxz, czyli 350 ton. Warto zaznaczyć, że po ogłoszeniu pociąg kursował do Warszawy Wschodniej. Tutaj należy się dopowiedzenie, że w dniu 02.12.1975 oddano do eksploatacji trakcję elektryczną na odcinku Oleśnica - Odolanów - Ostrów Wlkp., co oznaczało, że z Wrocławia do Warszawy mogą na całej trasie kursować składy z lokomotywą elektryczną. Jeśli dodać do tego, że 05.12.1975 oddano dworzec Warszawa Centralna to stało się niemal jasne, że składy mogły docierać do Warszawy Wschodniej. Kilka miesięcy wcześniej, bo od 30.09.1975 warszawskie EU05 i EP05 prowadziły już "Odrę" na odcinku Warszawa - Ostrów Wlkp. - Warszawa.
"SRJP ważny 30.05.1976/21.05.1977" mówił już, że Ex 6107/6108 "Odra" odjeżdżał z Wrocławia Głównego o 04:22, na Centralnym był o 09:20, a na Wschodnim o 09:30. Tutaj oczywiście skład prowadzony był przez EP05 lub EP08."
i dalej
"(...) W dniu 18 lipca 1974 roku załoga Pafawagu przekazała PKP skład pociągu "Odra" wykonany w czynie społecznym. Jak na ówczesne czasy był to komfortowy pociąg. Od razu rzucał się w oczy swym niestandardowym przepięknym malowaniem kontrastującym z dotychczasową ciemną zielenią wagonów i ich szarzyzną. Wszystkie wagony były koloru kości słoniowej z wiśniowo - czerwonym pasem pośrodku pudła. Skład kursował jako ekspres relacji Wrocław Gł. - Warszawa Wsch. - Wrocław Gł. W grudniu 1975 przekazano identyczny pociąg tym razem wykonany w ramach produkcji dodatkowej, który po raz pierwszy wyruszył przystrojony w emblematy partyjne wioząc delegatów na VII zjazd PZPR (...)".

Co chyba potwierdza, że pociąg ten był pierwszym eksperymentem na sieci PKP jeżeli chodzi o malowanie i wprowadzone udoskonalenia techniczne - ogrzewanie nawiewne /nie mylić z klimatyzacją często wymienianą w różnego rodzaju publikacjach/. Połowa lat 70. - szczyt propagandy gierkowskiej i rozwoju socjalizmu w PRL. Kolej - jako podstawowy środek transportu - musiała mieć też swój udział...
 

browar łódź

Aktywny użytkownik
Reakcje
68 4 3
Może Piko zdąży wypuścić przed końcem świata EP08 z rewizja z epoki IV. Jeśli chodzi o Warszawską SP45-082 to nie wykluczone że np nie wyciągała składu Odry z dworca głównego na wagonownię Szczęśliwice i w druga stronę.Epokowo pasuje.
Robo poważnie planuje Serie kultowych expressów więc jest szansa że każdy zestawi jakiś pośpiech z bliskiej mu trasy
 

Podobne wątki