• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Model fabryczny ROBO - modele wagonów cystern typu 406R

Jacek765

Znany użytkownik
GGM
SMK Katowice
NAMR
Reakcje
3.288 61 2
A to ciekawe. Skoro były pomosty drewniane to i też z blachy ryflowanej. Ażurowe pomosty to wagony z poźniejszych serii oraz starsze po modyfikacji. Tak więc pomosty w cystenach Robo moim zdaniem też odzwierciedlają rzeczywistość chociaż w nowszych epokach V i VI trudno znaleźć wagon z pomostami na zbiorniku z blachy ryflowanej.
 

DRACULA

Znany użytkownik
Reakcje
2.801 266 41

Jacek765

Znany użytkownik
GGM
SMK Katowice
NAMR
Reakcje
3.288 61 2
Wrzucę swoje zdjęcie z góry cysterny z chodnicami kratownicowymi i drabinkami wygiętymi w łuk.
Zobacz załącznik 780443
To jest przebudowany 405R a nie 406R. Do tego pomosty na zbiorniku po tak wielu latach na pewno są nowsze od wagonu. Celowo nie używam nazwy chodnice. Może jest i fachowa ale to rodzaj technicznej nowomowy a ja wolę określenia tradycyjne, które są bardziej zrozumiałe.
 

eddy

Aktywny użytkownik
Reakcje
367 4 2
To jest przebudowany 405R a nie 406R. Do tego pomosty na zbiorniku po tak wielu latach na pewno są nowsze od wagonu. Celowo nie używam nazwy chodnice. Może jest i fachowa ale to rodzaj technicznej nowomowy a ja wolę określenia tradycyjne, które są bardziej zrozumiałe.
Dla mnie też lepiej brzmi pomost górny niż chodnice... Trochę racji ma @DRACULA - ludzie piszą pomost bez dodatku górny/na zbiorniku, czy dolny i można się pomylić... Mam w domu jedno zdjęcie z epIIIc cysterny też z drabinkami wygiętymi w łuk. Podpisane jako 406R. Poszukam to wrzucę tutaj.
405R były chyba do przewozu gazów, miały mniejszy zbiornik i bez pomostu hamulcowego, a 406R produktów naftowych. Rozstaw czopów skrętu i długość ostoi/wagonu takie same...
 

A-K

Użytkownik
Reakcje
108 1 0
Formalnie rzecz biorąc:
- to co jest na górze to pomost - częścią pomostu górnego (pomost, drabinki, poręcze) wykonywanym z siatki tłoczonej lub cięto-ciagnionej,
- to co jest na dole to też pomost - część pomostu dolnego (stopnie, poręcz ewentualnie budka) wykonywanym z blachy żeberkowej.
Drewna na tych cysternach nie przypominam sobie ale przy braku w hurtowniach mogli włożyć podobnie jak na 202Lc w połowie lat 80-ych na pomostach czołowych tyle, że tam w pierwszych seriach produkcyjnych drewno było fabrycznie.
Co do napraw to już jak ZNTKowi pasowało :) .
 

Jacek765

Znany użytkownik
GGM
SMK Katowice
NAMR
Reakcje
3.288 61 2
Tak to jest 406Ra w najstarszym wykonaniu, ostoja z zewnętrznymi podłużnicami o stałym przekroju, wózki jeszcze typu 1XT, drabiny w górnej części wygięte po łuku i co jest mało widoczne to uchwyty przy wejściu na pomost hamulcowy przy zbiorniku są z jednej strony do niego przymocowane. Niestety trudno na podstawie tego zdjęcia określić co było na pomoście obsługowym na zbiorniku, ale podejrzewam ze to mogła być blacha o fakturze antypoślizgowej. Zbiornik był prawdopodobnie wtedy w kolorze srebrnym a nie szarym.
 

Skiper

Aktywny użytkownik
Reakcje
283 39 11
Zdjęcie cysterny 406R(przynajmniej tak jest opisane) z katalogu świdnickiego
I jest jak najbardziej prawidłowo opisane - beż żadnej literki "a" czy "b".
To jest wagon, który był produkowany krótko w pierwszych latach i jako pierwowzór nie ma nic wspólnego z modelami produkowanymi przez Robo.
Tu jest - przede wszystkim - widoczna ostoja typu 405R, "adoptowana" dla początku rodziny wagonów 406R. Jest pomost hamulcowy (wagony 405R go nie miały), ale sama ostoja niedostosowana do zabudowy sprzęgu samoczynnego. Są jeszcze inne róźnice poza tymi, o których wspomniał powyżej Jacek, ale nie będę o tym pisał bo nie ma to zupełnie znaczenia w tym temacie, poświęconym przecież modelom firmy Robo.

Na wielu stronach poruszano różne tematy ilustrując to często zdjęciami wersji, których nie ma - i nie może być - w dotychczasowej formie modeli Robo.
Nie wiem, czy o tym było, ale dla kontrastu z tym co pokazano w obrazach powyżej na tej stronie wklejam zdjęcie również z innego katalogu świdnickiego:

scan_064.jpg

Tutaj widać "rasowca" z epoki IVa - typ 406Rb (bez ogrzewania), pierwotnie stosowane płaskie dennice, pierwotnie stosowane poręcze przy pomoście hamulcowym z mocowaniem śrubowym do wspornika wspawanego na zbiorniku, ale już nowe, inaczej spawane drabinki, nowy sposób mocowania tablic, typowa ostoja całej rodziny wagonów nowo budowanych (np. też 408R) i .. ażurowe pomosty przy włazie zbiornika. Przypominam: rok 1972. Resztę dopowiedzcie sobie sami, a tym, którzy tak ochoczo "doceniają" pokazane zdjęcia tak naprawdę innych wagonów zalecam przemyśleć, czy naprawdę warto dawać swój głos w temacie, o którym tak naprawdę albo mało albo nic się nie wie. Bo wtedy powstaje z tego tytułu wiele niepotrzebnych wpisów, temat staje się mało czytelny i niektórzy mogą przyjąć pewne opinie również tak wyrażone za prawdziwe.

Wagony 406R to tak naprawdę gigantyczna mieszanka różnych wersji, jakie powstały na przestrzeni tak długiego okresu ich produkcji (bo jeszcze o usytuowaniu włazów nie wspomniałem....), a modele Robo, wykonywane w różnych epokach odzwierciedlających wiele lat eksploatacji są tak właściwie .. "hybrydami" - zbitką różnych wersji z różnych lat produkcji. Co wcale nie oznacza że Robo ma tego nie produkować - nie dla każdego ważne są niuanse, a oczekiwanie na kolejne wersje i numery jest wciąż i jest spore.
 
Ostatnio edytowane:

DRACULA

Znany użytkownik
Reakcje
2.801 266 41
modele Robo, wykonywane w różnych epokach odzwierciedlających wiele lat eksploatacji są tak właściwie .. "hybrydami" - zbitką różnych wersji
Podpisuje się pod tym stwierdzeniem obiema rękami ! (y)

bo jeszcze o usytuowaniu włazów nie wspomniałem....),
Model Robo pod względem usytuowania włazów to wersja ...jakiej nigdy nie było . :D

Osobiście po ostatnim zakupie trzeciej już z (tym samym numerem) srebrnej cysterny , mam tych modeli 10 w różnych epokach.
+ 10 zestawów fototrawionych Renger'a do waloryzacji ...
Po za tym mam wrażenie że to będzie jedyny wagon towarowy jaki Robo zrobiło.
 

eddy

Aktywny użytkownik
Reakcje
367 4 2
Stopnie wejściowe na pomost w epIVa w cysternach z rodziny 406R były drewniane, z blachy ryflowanej, czy ażurowe? Na zdjęciu od użytkownika @Skiper nie wyglądają na ażurowe...
 

eddy

Aktywny użytkownik
Reakcje
367 4 2
Dzięki. Mam rozumieć że od samego początku stopnie były ażurowe w tych cysternach...
Przymierzam się do waloryzacji cystern ROBO i szukam co można zmienić na lepsze...:)
 
Ostatnio edytowane:

eddy

Aktywny użytkownik
Reakcje
367 4 2
Pozwolę sobie na kolejny wpis jeden pod drugim...
Do czego służyły te uchwyty na czołach cysterny z obydwu stron? Do podnoszenia walczaka?
zas83_51_785_8_554-2d.jpg
 

Bodek

Aktywny użytkownik
Reakcje
473 4 0
Tak, ale o ile mnie pamięć nie zawodzi, zaczęto je montować na tych cysternach dopiero pod koniec lat 90., więc w IV epoce raczej nie występowały.
 

Podobne wątki