Przeglądając temat "Nowości PKP 2014" natknąłem się przypadkowo na dość dawną wypowiedź, dotyczacą wykonania modelu wagonów piętrowych Bipa, które właśnie pojawiają się w sprzedaży, a ponieważ nie zgadzam się z zawartymi w niej niektórymi stwierdzeniami, postanowiłem zabrać w tej sprawie głos:
Po pierwsze, ten model od "zawsze" był z paskami, po drugie jak IV epoka, to powinien je mieć (bez pasków to "oszczędnościowa" ohydna
praktyka ostatnich lat IV epoki), po trzecie, każdemu może się podobać lub nie, ale to nie powód do takich "sympatycznych" stwierdzeń, i po czwarte, nie ma obowiązku kupna tej akurat wersji - mają być inne, późniejsze, więc z pewnością bez pasków.
Według mnie, to powinien mieć podwójne paski, grubszy i cieńszy, tak, jak oryginalnie były malowane.
Otóż, ja również kiedyś sądziłem, że oryginalnie (fabrycznie)
wszystkie wagony serii Bipa dostarczane dla PKP, miały malowane podwójne paski, tj. grubszy i cieńszy, a paski pojedyńcze pojawiły się później, jako pewnego rodzaju uproszczenie. Zastanawiało mnie jednak to, że na niektórych wagonach późniejszej serii Bhp z prostymi dachami, pod kolejnymi warstwami farby, widoczne były wyraźnie (dawno zamalowane !) paski pojedyńcze, a nie podwójne, natomiast na innych wagonach z prostymi dachami, były wyraźnie widoczne zamalowane paski podwójne...
Zacząłem więc bliżej badać sprawę "pasków" na wagonach PKP serii Bipa i ustaliłem, że nie wszystkie wagony tego typu dostarczone dla PKP, miały fabrycznie paski podwójne.
Ostatnimi wagonami, które były w ten sposób malowane fabrycznie, były wagony dostarczone w roku 1973 (a więc już z prostymi dachami !).
Natomiast
wszystkie wagony piętrowe PKP serii Bipa, zbudowane w latach 1974-77 miały już (fabrycznie) paski pojedyńcze, a ich dachy nie był już malowane na kolor jasnoszary.
Modele wagonów firmy Rivarossi (HRS4215), odwozorowują wagony Bipa z ostatnich dostaw dla PKP, a więc z lat 1974-77, o czym świadczą nie tylko numery wagonów, ale także (a może przede wszystkim ?) brak dodatkowych wywietrzników od przetwornic oświetlenia na dachach wagonów A, B i D, które występowały jeszcze w wagonach Bipa z dostawy z roku 1973, a także tylko dwie prądnice (w wagonach z dostawy 1973 były jeszcze 3 prądnice).
W związku z tym, wagony Bipa, które stały się pierwowzorami dla modelu firmy Rivarossi,
nigdy nie miały podwójnych pasków, lecz pojedyńcze.
Tak więc, model ten powinien mieć paski takie, jakie zostały na nim odwzorowane.
Można jeszcze dodać, że do roku 1985 ZNTK Pruszków, wykonujące wówczas naprawy okresowe wagonów piętrowych PKP, odtwarzały podczas napraw fabryczne malowanie wagonów Bipa, przynajmniej jeśli chodzi o rodzaj i rozmieszczenie pasków na nadwoziu, natomiast w latach 1985-89 malowano na wagonach piętrowych (wówczas już serii Bhp) tylko paski pojedyńcze, aby w okresie 1989/90 -1992 zaniechać całkowicie odtwarzania pasków podczas napraw wagonów tej serii...