• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Model fabryczny Rivarossi - modele zespołów wagonów piętrowych serii Bipa/Bhp

mjasinsk

Aktywny użytkownik
Reakcje
515 57 11
Znalazłeś ten skład na stronce Hornby? Ja nie. Może to było czyszczenie magazynów. W każdym razie, skorzystałem, za naprawdę dobrą cenę i kupiłem Rzeszów . Póki co lokomotywa nie pasuje do zestawu bo EU06-08 ale przynajmniej z Krakowa :) Nie napinam się
 

garou

Ostrzeżony
Reakcje
4.111 416 99
Odświeżam temat, ale ostatnio przeglądałem jeden z numerów dawnego czasopisma "Koleje Małe i Duże", gdzie niegdyś był artykuł o tych wagonach z takim fajnym dużym plakatem wszystkich malowań. Stwierdzam, że Rivarossi sporo z nich wydało z różnych okresach, ale kilku jednak nie było. Pomijam pierwsze dostawy z poczatku lat 60-tych z długim napisem POLSKIE KOLEJE PAŃSTWOWE z epoki IIIc, na które z pewnością miało by chrapkę 'kilku' dziadków :) jak i 'malowanie' z poczatku lat 70-tych, ale wg mnie bardzo brakuje wagonów po zmianie oznaczeń od 01.01.1985 r. z Bipa na Bhp z drugiej połowy epoki IVc, oliwkowy. A więc coś pasującego do drugiej połowy lat 80-tych, gdzie wagony otrzymywały inne oznaczenia serii i w jakim to okresie mamy już trochę wagonów z innych typów: choćby skład z Łodzi Fabrycznej z wagonami 111A, 112A (A i B), 104A, itp (również 120A z Łodzi Fabr.). Jest też 110Ac od Robo z rewizją 1987, ale i wcześniej wydany Ryflak od Robo 102A ex1klasa (klasy 2) po zmianie oznaczeń serii od 1985 r. z Łodzi Kaliskiej.... Można też wspomnieć wagon WLABd od Tilliga z rewizją 1987 (Wars sypialny). Może jeszcze by coś znalazł....
Ostatecznie optowałbym na Bhp-x z początku lat 90-tych, ale też oliwkowy. Tak szczerze to skłonny był bym sprzedać posiadane składy Rivarossi z epoki IVb dla tego by kupić taki wagon z drugiej połowy epoki IVc.....
Niestety z drugą połową epoki IVc, gdzie wagony (osobowe) otrzymały nowe oznaczenia serii trochę krucho na razie jest. Zauważam, że chętniej wydają producenci epokę IVb. Ja się z lekka przerzucam na okres 1985-1990/91 jeśli chodzi o wagony osobowe..... pewnie stąd zrodziło się u mnie takie zastanoweinie i zapytanie dotyczące tego, czy można się od Rivarossi spodziewać jeszcze jakichś wypustów....

Zapewne ze składem Bhp na zdjęciu z 18 czerwca 1988 widoczna jest EU07-123 sfotografowana na stacji w Gliwicach w pociągu relacji Dzierżoniów-Bytom i wydana niedawno w modelu przez PIKO. Byłoby jak ulał podpiąć do tej 123-ki :) (już niekoniecznie patrząc na przydział, ale oznaczenie serii wagonu 'Bhp' - druga połowa epoki IVc) >Ta fotka< . Oczywiście pasujący przydział na wagonach byłby ideałem :)
 
Ostatnio edytowane:

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.397 463 29
Pomijam pierwsze dostawy z poczatku lat 60-tych z długim napisem POLSKIE KOLEJE PAŃSTWOWE z epoki IIIc, na które z pewnością miało by chrapkę 'kilku' dziadków :) jak i 'malowanie' z poczatku lat 70-tych
Z długim napisem mógłby być mały kłopot. Na wszystkich zdjęciach wagonów z długim napisem, jakie mam, jest wcześniejsza wersja wagonów z lat 1959-61, z pięcioma równomiernie rozmieszczonymi wywietrznikami na dachu. Taki też jest stary model Schicht/Piko. Model Rivarossi odwzorowuje następną serię, w której było już 6 wywietrzników, przy czym dwa na środku wagonu były bliżej siebie niż pozostałe, a te zespoły chyba nie miały już tych długich napisów.

A jakie było malowanie z początku lat 1970. i czym się różniło od malowania z epoki IVb (model Rivarossi)?
 

Jacek765

Znany użytkownik
GGM
SMK Katowice
NAMR
Reakcje
3.288 61 2
Zasadniczo malowanie z początku lat 70 tych chyba bylo identyczne jak malowanie z epoki IVb poznańskie czyli jeszcze z napisami Dla niepalących i Dla palących. Jedyna drobna różnica to jeszcze wtedy na czarno malowano dolny pas ramy.
 

garou

Ostrzeżony
Reakcje
4.111 416 99
Z długim napisem mógłby być mały kłopot. Na wszystkich zdjęciach wagonów z długim napisem, jakie mam, jest wcześniejsza wersja wagonów z lat 1959-61, z pięcioma równomiernie rozmieszczonymi wywietrznikami na dachu. Taki też jest stary model Schicht/Piko. Model Rivarossi odwzorowuje następną serię, w której było już 6 wywietrzników, przy czym dwa na środku wagonu były bliżej siebie niż pozostałe, a te zespoły chyba nie miały już tych długich napisów.

A jakie było malowanie z początku lat 1970. i czym się różniło od malowania z epoki IVb (model Rivarossi)?
Fakt. Pierwsze dostawy miały choćby inny układ wywietrznikow dachowych. Co było jeszcze inaczej, to nie wiem.
Widać to też na załączonym obrazku poniżej.....
Od góry odpowiednio (widać jak wyglądały oznaczenia cechy PKP, serii) :

- Dostawa z 09.1961 r.
- Dostawa z 04.1968 r.
- Dostawa z 1971 r.
- wagon z dostawy w 1971 r. ale po naprawie w Pruszkowie w styczniu 1987 r. (już jako seria Bhp)...

_20200416_134524-844x1307.JPG
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.397 463 29
Wszystko się zgadza. Ale dalej nie wiem, czym różniło się malowanie "z początku lat 1970." od nieco tylko późniejszego z epoki IVb? Być może chodziło o czarne malowanie dolnego pasa na krawędzi pudła, ale nie wiem, kiedy zaprzestano stosowania tego czarnego paska. I nie wiem, czy od pewnego dnia fabrycznie paski były już zielone, czy zieleń pojawiała się przy naprawach.
 
Reakcje
1.611 378 7
Nie wiem w czym jest problem. Wagony Bipa/Bhp początkowo były w jednym malowaniu - tak jak dostarczała je fabryka.
Pełny napis "Polskie Koleje Państwowe" na burcie miał raczej propagandowe zastosowanie podobnie jak i kolejach DR.
Później - w końcowym okresie "świetności" tych wagonów, jako że też skończył się ich "serwis" w NRD - każda wagonownia malowała je na swój sposób. Czy to był zielony, czy oliwkowy czy nijaki - możemy dyskutować do końca świata.
Dla mnie osobiście - chwała Rivarossi że wypuściła Bhp chojnicką - bo taką ostatnią, trzysekcyjną pamiętam jeszcze z przełomu 1999/2000.
A późniejsze malowania - a już szczególnie tzw. "jajecznica" - to jakieś totalne nieporozumienie...
 

garou

Ostrzeżony
Reakcje
4.111 416 99
Wszystko się zgadza. Ale dalej nie wiem, czym różniło się malowanie "z początku lat 1970." od nieco tylko późniejszego z epoki IVb? Być może chodziło o czarne malowanie dolnego pasa na krawędzi pudła, ale nie wiem, kiedy zaprzestano stosowania tego czarnego paska. I nie wiem, czy od pewnego dnia fabrycznie paski były już zielone, czy zieleń pojawiała się przy naprawach.
Chodzi mi bardziej o oznaczenia, znaki graficzne, sposób ich 'prezentacji'. One są odmienne w danych epokach. Takie 'szczególiki'.

Nie wiem w czym jest problem.
(....)
A kto mówi, że jest problem. Tak dyskutujemy....

A późniejsze malowania - a już szczególnie tzw. "jajecznica" - to jakieś totalne nieporozumienie...
Z tym się zgadzam. Ale u mnie pod to podchodzi też 'jajecznica' :)
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.397 463 29
Chodzi mi bardziej o oznaczenia, znaki graficzne, sposób ich 'prezentacji'. One są odmienne w danych epokach. Takie 'szczególiki'.
No to mamy dwie nieznacznie różniące się wersje z IV epoki, z Wrocławia i z Poznania. Jedna (nie pamiętam, która) ma np. napisy "Dla palących" i "Dla niepalących", a druga ma piktogramy. Oznaczenie serii Bipa się nie zmieniało aż do połowy lat 1980. kiedy zmieniono je na Bhp. Mogły być małe różnice w sposobie oznaczania stacji macierzystej i inne drobne rzeczy, ale to mogło występować równolegle w różnych rejonach kraju. Zaczynamy już rozdzielać włos nie na czworo, ale na szesnaścioro. ;)
 

garou

Ostrzeżony
Reakcje
4.111 416 99
Zaraz, zaraz - czy napisałem coś o dzieleniu włosa?...Nie mogę dowidzieć...
Sorry, coś mi się pokiełbasiło (na telefonie pisałem).
Wiec na jakim etapie jest teraz kolega, zbieracz, kolekcjoner czy jeszcze inne określenie swojej osoby. Bo jeżeli to nie jest zabawa, to co to jest.
Oj tam, czepiacie się kamracie. Wiadomo, że zabawa, ale ze świadomą historią w tle i chęcią dostrzegania realizmu w miniaturze.... a nie wyłącznie "puszczania" ciuchci w koło po dywanie pod mostami z taboretów i hipkami w węglarkach.
Na jakim etapie? Zbieracz, kolekcjoner, modelarz, choć zapewne to ostatnie wzbudza wątpliwości bo nigdy się nie chwaliłem. Tak, buduję. Może się kiedyś pochwalę. Nawet czas pandemii całkowicie ukradła budowa.... ale w skali 1:1 :)
 
Ostatnio edytowane:

Jacek765

Znany użytkownik
GGM
SMK Katowice
NAMR
Reakcje
3.288 61 2
Jeszcze co do wagonów Bipa z najstarszych dostaw to oprócz różnic w ilości wywietrznikow i innych rynienek bardziej rzucało się w oczy inne wnętrze które było podzielone asymetrycznie. Siedzenia miały niskie oparcia i po jednej stronie korytarza środkowego były 3 miejsca a po drugiej 2 miejsca takie chyba były założenia jednak w praktyce w taki sposób mogły podróżować wygodnie tylko dzieci lub osoby bardzo chude. W rzeczywistości ten podział raczej by się kształtował 2,5 + 1,5. Dlatego późniejsze dostawy miały wnętrza 2 + 2 z wygodniejszymi wysokimi oparciami i półkami na bagaż nad nimi.
 

KoVaL

Znany użytkownik
Reakcje
2.497 56 5
Jeszcze należało by wspomnieć ,że te wagony z pierwszych dostaw zostały zunifikowane z tymi późniejszymi i to bardzo szybko ,chyba jeszcze pod koniec lat 60-tych.
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.397 463 29
wagony z pierwszych dostaw zostały zunifikowane z tymi późniejszymi i to bardzo szybko ,chyba jeszcze pod koniec lat 60-tych
Rozumiem, że kolega KoVaL ma na myśli przebudowę wnętrz? Bo z zewnątrz, poza wywietrznikami, niewiele się różniły, a te stare 5 wywietrzników chyba nie zostało zmienionych.
 

Podobne wątki