• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Model fabryczny Rivarossi - modele wagonów owocarek typu 6S / serii Hhqrs So (HR6453, HR6454)

Reakcje
4.111 416 99
#21
Czy jakiś nieszczęśnik już próbował powalczyć z tymi dodatkowymi elementami? Ja zrobiłem jedno podejście i wywiesiłem biała flagę na razie. Jak powinny być rozmieszczone klapy na czole wagonu?
Poważnie nie dali instrukcji do modelu jak to i gdzie to wklejać? Trochę lipa. Dają trawione dodatkowe elementy, to wypadało by dać taką ulotkę przynajmniej. To jedno.... a drugie...
Jeżeli tak jak na zdjęciu Draculi to ciężko je tam wcisnąć.
Żartujesz, że elementy są za duże i nie pasują na miejsca, w które są przeznaczone... :niepewny:
Pomijam fakt, że nie ma elementów wentylatorków dachowych.... jest za mało tych większych kwadratowych klap na czoła (brakuje dwóch) i nie ma tej podłużnej kratki na czoło (też dwie)...

Zastanawiałem się nad tym modelem, ale skoro nic nie pasuje i coś tam brakuje.... chyba odpuszczę.
 
Ostatnio edytowane:

Aurel

Aktywny użytkownik
Reakcje
153 10 0
#22
Wcześniej poczytajcie post @DRACULA powyżej w którym obok zdjęć owocarek w swoim wykonaniu, opisał wyraźnie, że trzeba usunąć wsporniki sygnałów końca pociągu. Klapy są wszystkie. Po sześć małych na każdy z boku wagonu, dwie duże kwadratowe na każde czoło wagonu u dołu, ostatnia to ta na górę czoła wagonu. Brakuje wentylatorów na dachu i to największy minus.
 

Pawel

Aktywny użytkownik
H0e
Reakcje
344 1 1
#23
Wsporniki sygnałów końca są na szczęście dodatkowym elementem, ale niestety są wklejone i nie da się ich tak po prostu wyciągnąć bez ich zniszczenia. Dodatkowo w miejscach niektórych małych klap na bokach są takie małe wypustki uniemożliwiające szczelne przyleganie klap, wypustki trzeba delikatnie usunąć.
 

Jacek765

Znany użytkownik
GGM
SMK Katowice
NAMR
Reakcje
3.286 61 2
#24
Owocarki 6S jak już koledzy napisali trzeba usunąć wsporniki sygnałów a do montażu klap też trochę wcisnąć dolny koniec uchwytu manewrowego i trochę podnieść uchwyt po lewej stronie drzwi. Jeśli starannie się usunie z detali fototrawionych resztki łączenia z ramką to wszystko ładnie wchodzi na swoje miejsce.
Rzeczywiście brak dobrze opracowanej instrukcji to błąd lub zaniedbanie. Nawet ja mając duże doświadczenie musiałem przejrzeć trochę zdjęć oryginałów z książek by mieć pewność jak te wszystkie detale wkleić na miejsce. A co mają powiedzieć ludzie którzy nie mają skąd wziąć materiały porównawcze.
Ja już swoje dwa wagony zmontowalem. Zdjęć jeszcze nie zrobiłem bo nie miałem odpowiednich warunków oświetlenia.
 

Jacek765

Znany użytkownik
GGM
SMK Katowice
NAMR
Reakcje
3.286 61 2
#30
Nie ma co porównywać modeli z różnych kategorii. To mniej więcej jak porównanie SU46 od Wawrica i Piko.
I obiecane zdjęcia. Udało mi się zrobić przy sztucznym oświetleniu.
20191002_231652-1.jpg
20191002_231815-1.jpg

Na bocznej ścianie przed wklejeniem klap trzeba usunąć 3 elementy wyglądające jak śruba przechodząca przez kawałek płaskownika. Oraz podważyć i wysunąć z dolnego otworu ten długi uchwyt przy drzwiach. Klapy dosuwamy do dolnego ( nie na wierzch) profilu pudła i do słupków do rogu.
20191002_232136-1.jpg
20191002_232230-1.jpg

Na ścianie czołowej trzeba usunąć wsporniki sygnałów. Oraz trochę wysunąć dolny koniec uchwytu dla manewrowego.
Górna klapa swoją górną krawędzią powinna sięgać górnej krawędzi tej wąskiej deski. Wtedy będzie na takiej samej wysokości co górne klapy na bocznych ścianach.
Dolne klapy dosunąć do dolnej krawędzi dolnej deski.
Czym kleić. Ja użyłem kleju cyjano akrylowego. Najlepiej wolno wiążącego. Nie kleić tego trójkątnego uchwytu górnej klapy by uniknąć ciapów z kleju. Blaszka jest gruba i mocna więc wystarczy przykleić samą klapę. Jak się coś sklei krzywo to grube blaszki da się oderwać bez deformacji.
Oddzielanie detali od ramki mnie najlepiej wychodziło bez narzędzi tylko kilkakrotne wyginanie na łączeniu. A potem obróbka malym pilnikiem.
Ogólnie to wagon jest całkiem dobry. Niestety brakuje wspomnianych wentylatorów na dachu i górnej siatki na ścianie czołowej pod dachem. Ten ostatni element mozna było nawet nadrukować jak ryfle na dachu.
Klapy jeszcze trzeba będzie pomalować bezbarwnym matowym lakierem.
 
Reakcje
4.111 416 99
#31
Czym kleić. Ja użyłem kleju cyjano akrylowego.
Ja mam niemiłe doświadczenie z użyciem tego kleju do klejenia blaszek do budy wagonu. Kiedyś kleiłem nim blachy (imitacje) kraty wentylacji do boku pudła wagonu YB/70 od Tilliga. Łatwo to odpadało. Wystarczyło lekko zaczepić paznokciem o kant blaszki i "cpyk" ... odlatywała.
Poza tym trzeba uważać z nakładaniem ilości kleju, by po przyciśnieciu blachy do pudła klej się nie wylał bokami, bo potem do dupy to usunąć i zostanie syf na pudle. Nie wiem.... może są różne kleje cyjanoakrylowe albo chodzi właśnie o to wolno lub szybkoschnący.... Widać ja miałem ten gorszy (szybkoschnący - nie polecam). Pomijam fakt pojawiania się białego "nalotu" po cyjano-akrylu.... choć tu, w przypadku białego wagonu pewnie nie rzuci się to w oczy.

Ktoś poleci coś innego niż cyjanoakryl?

Poza tym... jeśli chodzi jeszcze o wykonanie....
...Porównując Wasze zdjęcia - kolegi Jackek765 i modelu kol. DRACULA - (pomijam brak wentylatorów dachowych i tej kratki tuż pod dachem na czole w tym 'biednym' modelu Rivarossi) ... można łatwo zauważyć, że coś tu jeszcze nie halo. Te klapy na czoła (środkowe - te wyżej). One powinny być chyba kwadratowe... tymczasem w modelu Rivarossi są takie jak te górne na boku budy. Taki szczegół. Może były różne wykonania tych wagonów, ale biorę za prawdę to, co widzę na modelu DRACULi.

Rivarossi_Dracula.jpg


owoc.jpg

więcej: https://www.jernbanen.dk/forum2/index.php?mode=thread&id=27883

W wyżej wymienionym linku jest wagon o numerze dokładnie takim jak na modelu. I wagon ten ma pomost, który widać na zdjęciu wyżej. Więc można rzec, że wagon ten -model od Rivarossi mocno udaje rzeczywisty wagon... (ja sobie to odpuszczam - za dużo niezgodności).

owoc_vvv.jpg
 
Ostatnio edytowane:

Jacek765

Znany użytkownik
GGM
SMK Katowice
NAMR
Reakcje
3.286 61 2
#33
Ja kleiłem zwykłym najtańszym sprzedawanym po 5 sztuk w sklepach Tedi. Jest niestety szybki. Ale mam już spore doświadczenie z tego rodzaju klejami więc nie było strat. A cała zabawa polega na użyciu odpowiedniej ilości tak żeby nie wycisło nadmiaru. Mniej doświadczonym proponuję użycie wolniejszego kleju. I nakładać małe krople przy pomocy wykałaczki. Nakladanie kleju bezpośrednio z ryjka tubki to najlepszy sposób na zniszczenie modelu.
 
Reakcje
95 8 0
#34
W dwóch wagonach wklejałem tabliczki na taśmę dwustronnie klejącą, zaletą tego rozwiązania jest to, że można w razie czego odkleić, nie uszkadza pudła modelu, przez dwa lata nic nie odpadło, trzyma się dobrze.
 

Flotoma

Znany użytkownik
Reakcje
4.925 5 0
#35
Do precyzyjnego przystawienia posmarowanej klejem blaszki do pudła wagonu polecam zrobić we własnym zakresie uchwyt. Można wykorzystać wykałaczkę i na jednym z jej końców (z obciętym szpicem) umieścić małą "kulkę" z masy plastycznej np. taka jak na załączonym zdjęciu.
 

Załączniki

Flotoma

Znany użytkownik
Reakcje
4.925 5 0
#36
Gdyby ktoś miał obawy co do używania kleju cyjanoakrylowego, polecam klej firmy Microscale. To nic innego jak taśma klejąca w płynie. Nanosi się na jeden element, po wyschnięciu (jest bezbarwny) dokleja się detal na oczekiwane miejsce. W każdej chwili można bezinwazyjnie odkleić detal bez uszczerbku dla powierzchni.
 

Załączniki

DRACULA

Znany użytkownik
Reakcje
2.801 266 41
#37
Muszę wycofać mój częściowy entuzjazm do modelu owocarka Rivarossi HRS6453 i HRS6454 .
Niestety klapy do samomontażu mają dramatycznie złe proporcje + zbędna pozioma poręcz na ścianach czołowych.
Brak prowadnic do opuszczania zasuw na ścianach bocznych i czołowych. Do tego numer od wagonu z pomostem .

W sumie mimo dodania przez producenta "trawionki" wyszedł pół idiot- pół model ...
Warto wiedzieć że Naczelny Archiwista ( PMR K.Koj ) nie projektował oznaczeń do "owocarki" Rivarossi !
A wykonanie jej wręcz odradzał ...

Ja sobie odpuszczam . To nie są już czasy na produkty wagonopodobne . Przewiduję szybkie przeceny tego cuda.
A swoja drogą , wagonem 23K PKP Rivarossi wykonanym w kilku oznaczeniach w epoce IIIc , IVa , b , c rynek się nasycił .
No może jeszcze na 1-2 numery w IVc byłby popyt .
Czy nie czas aby Rivarossi pokusiło się na prawdziwie polski model ?
Nie oszukujmy się , 23K był robiony w oznaczeniu PKP "przy okazji" wersji DB , DR , SNCF z dość sugestywnie - ale tylko namalowanymi ryflami dachu.
Jedynie do obu wersji piętrów Bipa PKP , Rivarossi wprowadziło aż 14 ! zmian w formach żeby uzyskać wersję polską !
Można było ? Można ...


Tym czasem trzeba się koncentrować na zakupach modeli PKP dobrze opracowanych : Piko , Albert Model / PMR , Robo,
+ obce konstrukcje na PKP : Exact-train , ESU , Brawa .


+++ Co do "owocarki Draculi" ... +++
Projekt modelu wagonu i oznaczeń - PMR K.Koj.
Projekt i wytrawienie blach - EFC-loko .
Montaż , malowanie powłok i napisy tampondrukiem - Dracula Waggon Industrie.
Wykonano 99 szt w 5 numerach w epoce IIIc , IVa , IVc .
W zeszłym tygodniu na Allegro taka owocarka w epoce IIIc osiągneła ... 520 zł ! + wysyłka ...
 

Jacek765

Znany użytkownik
GGM
SMK Katowice
NAMR
Reakcje
3.286 61 2
#38
A co do samych modeli i ich zgodności z rzeczywistością to szerokość górnej klapy na ścianie czolowej jest rzeczywiście dyskusyjna w wagonie nr 8388 jest na pewno błędna a sam wagon to powinien mieć pomost. Drugi model ma numer 8385 czyli bardzo blisko tak więc też się obawiam takich samych niezgodności. Szkoda bo potencjalnie jest to nawet całkiem niezły model. Do rozważenia może być kwestia czy zamiast fabrycznych blaszek użyć blaszek Ostbahna. Pozostaje tylko przymknąć oko na numer wagonu lub dorobić pomost hamulcowy. Wtedy powstanie wagon 6S/1.
A swoją drogą to przydała by się odmiana wagonu 23K 223K z pomostem lub budką hamulcową. Jeśli dobrze pamiętam to ta odmiana powstawała przez dokrecenie kawałka ostoi z czolownicą do ostoi wagonu bez hamulca ręcznego.Dla producenta modeli to kwestia dodatkowrgo kawałka ostoi i pomostu oraz dłuższego dyszla sprzęgu.
 

Jacek765

Znany użytkownik
GGM
SMK Katowice
NAMR
Reakcje
3.286 61 2
#39
Patrząc jeszcze ma zdjęcia wagonu 6S/1 w skali 1:1 zauważyłem dość istotny błąd w oznaczeniu tego wagonu. Podana długość ze zderzakami jest 10,6m a powinna być dla tego wagonu 11,08m a dla 6S 10,58m czyli tyle co jest podane na modelu. Tak więc nie tylko na modelach są błędy.
 

avecez

Aktywny użytkownik
Reakcje
423 22 4
#40
Czy ktoś się zabiera lub wykonał waloryzację chłodni z blaszek kolegi @Zbigniew Gałczyński ? Do mojej chłodni dokupiłem jeszcze parę elementów od Weinerta. Tylko nie wiem kiedy się za to wezmę.
Nie wie ile kolega Zbyszek sprzedał tych blaszek. Przypuszczam, że kilka zestawów na pewno.
 

Podobne wątki